مطالب آموزشی

چسب اتوکلاو چیست و نحوه استفاده از آن به چه صورت است

چسب اتوکلاو

چسب اتوکلاو نواری چسبنده است که با قرارگیری در برابر حرارتی که اغلب در جریان استرلیزاسیون به کار می‌رود تغییر رنگ می‌دهد. معمولاً این حرارت در یک اتوکلاو بخار 121 درجه سانتی‌گراد است اما توان تحمل دما تا 134 درجه را نیز در برخی اتوکلاوها دارد. این وسیله به‌عنوان یک نشانگر در اتوکلاو بخار به کار می‌رود تا با تغییر رنگ نشان دهد که تغییر رنگ انجام شده است.

چسب اتوکلاو چیست

چسب اتوکلاو به‌گونه‌ای طراحی شده که حساس به فشار و چسبنده است و با قرار گرفتن در برابر حرارت در جریان استرلیزاسیون تغییر رنگ می‌دهد. به انواع پوشش‌ها می‌چسبد و در طول استرلیزاسیون مطمئن باقی می‌ماند. این نوار جهت کاربرد در سیستم‌های مانع استریل انعطاف‌پذیر مانند کیسه‌های دربسته روکش‌دار و ساده طراحی شده است. این چسب‌ها قابلیت چسبیدن به سطوح دیگر ازجمله پارچه لنین را دارند. نشانگر شیمیایی چسب اتوکلاو تأیید می‌کند که این چسب در فرایند استرلیزاسیون حضور داشته است. بعد از گذشت ۱۰ دقیقه در دمای 121 درجه سانتی‌گراد و یا 2 دقیقه در دمای 134 درجه سانتی‌گراد خطوط مورب سیاه روی چسب ظاهر می‌شود.

از چسب اتوکلاو در حوزه دندانپزشکی به‌عنوان نمونه و به‌عنوان نشانگر در اتوکلاو بخار استفاده می‌شود. این نوار دارای نشانگر کلاس یک است و با تغییر رنگ نشان می‌دهد که استریل انجام شده است. بدین صورت عمل می‌کند که وقتی اتوکلاو به دمای موردنظر رسید، این چسب که حاوی اندیکاتور است تغییر رنگ داده و به رنگ سیاه یا قهوه‌ای در می‌آید. به چسب اتوکلاو، نوار اتوکلاو نیز گفته می‌شود. این وسیله تأیید بر انجام فرایند استرلیزاسیون است و نه صحت  آن و فقط بسته‌هایی را که استرلیزاسیون شده‌اند را از سایر بسته‌ها مشخص می‌کند.

نحوه خرید چسب اتوکلاو

شرکت تارا طب با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تامین مواد اولیه، مفتخر است مواد و تجهیزات مورد نیاز شما از بهترین برندهای روز دنیا را با نازل‌ترین قیمت بازار در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما اقدام بفرمایید.

دستگاه اتوکلاو

آشنایی با دستگاه اتوکلاو

از بهترین وسیله‌های پزشکی اتوکلاو است که در صنعت پزشکی از آن استفاده می‌کنند. دستگاه اتوکلاو توسط فردی به نام چارلز چمبرلند در سال 1879 اختراع شد. این وسیله باید قابل‌اعتماد و مطمئن می‌بود به همین دلیل پس از ورود آن به دنیای پزشکی به‌سرعت امتیازات و توانایی‌های این دستگاه بر همه آشکار شد و در زمانی کوتاه به یکی از وسایل کلیدی در مراکز درمانی مبدل شد. دستگاه اتوکلاو از وسایل حیاتی در مراکز پزشکی و آزمایشگاهی است، در واقع قلب تپنده این مراکز به‌حساب می‌آید. این دستگاه وظیفه خطیر استرلیزاسیون تجهیزات و لوازم مختلف را به عهده دارد.

به طور خاص این امر در آزمایشگاه‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی بسیار ضروری است. نحوه فرایند استریل تأثیر مستقیمی بر نوع دستگاه و عملکرد آن دارد. جهت استریل کردن رایج‌ترین روش موجود استفاده از بخار و فشار است که این فرایند توسط دستگاه اتوکلاو بخار انجام می‌شود. در فشار و دمای بالا به‌وسیله بخار آب اتوکلاوها می‌توانند فرایند استرلیزاسیون را در پزشکی انجام دهند. این دستگاه‌ها در حجم‌های مختلف نسبت به مقدار محصولات قابل استریل تولید می‌شوند.

جهت کنترل کیفی اتوکلاو دو روش مرسوم است:

روش بیولوژیک

در  روش بیولوژیک از ویال‌های حاوی باسیلوس استئاروترموفیلوس استفاده می‌شود. این ویال‌ها را در اتوکلاو می‌گذارند و بعد از زمان تعیین شده ویال را بیرون آورده و با فشار کمی با نوک انگشت نگهدارنده اسپور درون ویال را داخل محیط بلاد آگار شکسته و در انکوباتور می‌گذارند. بعد از 12، 24 و 48 ساعت تغییر رنگ آن بررسی می‌شود. عدم تغییر رنگ خاصیت استریل کنندگی اتوکلاو را نشان می‌دهد درصورتی‌که تغییر رنگ دهد اتوکلاو قادر به استریل نمی‌باشد.

روش شیمیایی

در این روش از چسب اتوکلاو که حاوی اندیکاتور حساس به حرارت موردنظر است و در صورت سالم بودن اتوکلاو و رسیدن به دمای انتخابی به رنگ قهوه‌ای یا سیاه تغییر رنگ می‌دهد استفاده می‌شود. به‌هیچ‌وجه این چسب جهت کنترل کیفی به کار نمی‌رود و فقط نشانه است که آیا بسته موردنظر داخل دستگاه قرار گرفته است یا خیر.

دونشانگر شیمیایی چسب اتوکلاو

در این چسب از دو نشانگر شیمایی استفاده شده است:

  1. نوار TSI: بره سه عامل دما، بخار و زمان نظارت می‌کند.
  2. برچسب Steri-record: امکان ثبت‌نام محیط کشت، نام فرد سترون کننده و تاریخ سترون‌سازی بر روی آن وجود دارد.

چسب اتوکلاو

کنترل هفتگی و ماهانه اتوکلاو

بازرسی دریچه تخلیه هوا، شیر ایمنی و واشر در فواصل هفتگی توصیه می‌شود. درزها، سوپاپ اطمینان و آب‌گذر را از نظر تمیزی چک کنید، این امر باید هفته‌ای یکبار انجام شود. هرگونه رشد میکروب نشانه اتوکلاو نامناسب است. در بین سایر وسایل، ویال حاوی اسپور باسیلوس استئاروترموفیلوس قرار داده می‌شود و بعد از پایان اتوکلاو، بر روی محیط کشت بلاد آگار ویال شکسته می‌شود و در صورت رشد این باسیلوس اتوکلاو مناسب نمی‌باشد.

مصارف دستگاه اتوکلاو

دستگاه اتوکلاو در فضای بسته قادر است دمایی بالاتر از 100 درجه سانتی‌گراد را به وجود آورد و این فرایند به‌وسیله بخار کردن آب انجام می‌شود. به دلیل اینکه فرایند حرارت مرطوب است کاربر می‌تواند دمای استریل کردن را در 130 درجه سانتی‌گراد نگه دارد، همین مر سبب می‌شود که بتوان لوازم حساس به حرارت را استرلیزاسیون کرد.

وسایل حساسی که می‌توان با این دما آنها را استریلیزه کرد عبارت‌اند از لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی، برخی پلاستیک‌ها، نمونه‌های آلوده، محیط‌های کشت و غیره. بی‌تردید به‌هیچ‌عنوان باکتری‌ها و اسپورها توانایی ادامه حیات در این فضا را ندارند. نکته مهم دراین‌خصوص این است که استفاده از اتوکلاو به این معنی نیست که به طور حتم ویروس‌ها از بین می‌روند.

چسب اتوکلاو

فرایند استرلیزاسیون چگونه است

اغلب اتوکلاوها در خصوص استریل کردن لوازم و تجهیزات پزشکی به کار می‌روند. این عمل با قرارگرفتن تجهیزات پزشکی به مدت 15 تا 20 دقیقه در مجاورت بخار اشباع 249 درجه فارنهایت یا همان 121 درجه سلسیوس انجام می‌شود. این را در نظر داشته باشید که زمان ذکر شده در خصوص استریل کردن تجهیزات مختلف نسبت به محتویات و حجم بار متغیر است.

ویژگی‌های چسب اتوکلاو

نوار اتوکلاو نواریست مقاوم با پایه کاغذ که با رویه چسبنده قوی پوشیده شده است. این نوار به طول 50 متر و در سه عرض 12ml، 19ml و 25ml در دسترس است. از ویژگی‌های این چسب بدون سرب بودن، داشتن مدل بدون لاتکس و داشتن حلقه 76 میلی‌متری است که استفاده در سیستم‌های توزیع نوار را ممکن می‌سازد. این نوار دارای مشخصات لازم برای چسب‌های حساس به فشار با روکش چسبنده و درزگیر برای استفاده در مواد بسته‌بندی استرلیزاسیون، خاصیت جداشدن راحت بدون گذاشتن هیچ‌گونه باقی‌مانده چسبناک، عدم جداشدن روکش چسبنده حساس به فشار در شرایط فشار و دمای بالا، از ویژگی‌های دیگر آن است.

کاربرد چسب اتوکلاو

چسب اتوکلاو در دندانپزشکی، در مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و در آزمایشگاه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نکات و نحوه استفاده از چسب اتوکلاو

در واقع این چسب همان تست اتوکلاو کلاس 1 است. از جوهر حساس به گرما در نوار اندیکاتور استفاده می‌کنند. در فرایند استرلیزاسیون، نوار اتوکلاو به‌محض اینکه در معرض حرارت قرار بگیرد عموماً در ساختار آن تغییر رنگ ایجاد می‌شود. عموماً حرارت موجود در دستگاه اتوکلاو 121 درجه سانتی‌گراد است. در اتوکلاو بخار از چسب اتوکلاو به‌عنوان یک نشانگر استفاده می‌شود، این عمل در فضاهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی بسیار مناسب است. ساختار این چسب به این‌گونه است که چسبندگی بسیار خوبی دارد و به فشار نیز حساس می‌باشد. چسبندگی بسیار بالای این چسب سبب می‌شود که بر روی تمامی پوشش‌ها بچسبد و به همین دلیل در طول مدت استرلیزاسیون بسته، کاملا سالم می‌ماند.

چسب اتوکلاو

روش بهره‌گیری از چسب اتوکلاو

پس از آنکه در پک‌های مخصوص بسته‌بندی وسایل انجام گرفت چسب اتوکلاو را برای تثبیت پک‌ها به کار می‌برند. همین‌طور می‌توان از این چسب برای چک کردن فرایند استریل بهره برد. این برچسب‌ها را بر روی پک یا تکه‌ای از آن تعبیه می‌کنند و از آن در تشخیص بسته‌های استریل استفاده می‌کنند. همچنین با استفاده از چسب اتوکلاو بسته‌های غیر استریل که در فرایند استریل بخار سترون نشده‌اند را شناسایی کرد. این موضوع در واقع تأییدیه وجود نوار را در فرایند استرلیزاسیون تثبیت می‌کند.

از این برچسب می‌توان برای مدل‌های مختلف بسته‌بندی کرپ و شانیا به کار گرفت، در نظر داشته باشید که تغییر رنگ در چسب اتوکلاو نسبت به محلول‌ شیمیایی به‌کاررفته در آن و نیز دوره استریل بخار فرق دارد. تغییر رنگ نشانگرها و خطوط در یک استریلیزه کننده بخار در دو پروسه زمانی اتفاق می‌افتد. این دو پروسه عبارت‌اند از پس از گذشت ده دقیقه در مجاورت 121 درجه سانتی‌گراد و پس از گذشت دو دقیقه در مجاورت 134 درجه سانتی‌گراد دما. یک نکته مهم در خصوص چسب اتوکلاو و یا تست این است که اگر رنگ آن‌ها سالم و کامل نبود به‌هیچ‌وجه از آن‌ها استفاده نکنید. این عمل را باید پیش از حضور اندیکاتور در سیکل استریل انجام دهید.

معرفی کلی چسب اتوکلاو

چسب اتوکلاو یک وسیله آزمایشگاهی است که در فرایند استریل کردن محیط‌های کشت، محلول‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی به کار می‌‌رود. در کسب بهترین نتیجه در آزمایشگاه یکی از تأثیرگذارترین فعالیت‌ها، نحوه صحیح استریل ادوات و محیط‌ کشت آزمایشگاهی است. همان‌طور که گفته شد در فرایند استریل کردن در بیشتر آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی و بهداشتی توسط دستگاه کاربردی اتوکلاو انجام می‌شود.  

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، با مشاوین فروش شرکت به صورت مستقیم در ارتباط باشید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز نیازهای شما را در سریعترین زمان ممکن، با نازلترین قیمت بازار فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *