مطالب آموزشی

آشنایی با ویولت ردبایل دکستروز آگار و کاربردهای آن

ویولت رد بایل دکستروز آگار

ویولت ردبایل دکستروز آگار محیط کشتی انتخابی و جامد است که به‌اختصار VRBD نامیده می‌شود. این محیط کشت آزمایشگاهی برای تشخیص و شمارش انتروباکتریاسه موجود در غذای انسان و حیوان و باکتری‌های گرم منفی محصولات دارویی کاربرد دارد.

محیط کشت ویولت ردبایل دکستروز آگار چیست

محیط کشت VRBD آگار جهت آزمایش‌های میکروبی محصولات غیر استریل استفاده می‌شود. همچنین این محیط با نام ویولت رد بایل گلوکز آگار نیز شناخته می‌شود. همان‌طور که گفته شد این محیط انتخابی و جامد است. محیط کشت ویولت ردبایل دکستروز آگار محیطی مناسب برای رشد باکتری‌های گرم منفی مقاوم به نمک‌های صفراوی است. ماسل و همکارانش با افزودن دکستروز (گلوکز) به این محیط موجب افزایش بهره‌وری آن شدند. این نوع محیط کشت برای شناسایی و جداسازی گونه‌های انتروباکتریاسه‌های موجود در مواد غذایی، خوراک دام و نمونه‌های محیطی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نحوه خرید محیط کشت آزمایشگاهی

محیط کشت‌‌های آزمایشگاهی با برندهای مختلفی در بازار وجود دارند. معروف‌ترین این برندها مرک، ایبرسکو، لیو، کیولب و… می‌باشد. شرکت تارا طب با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تأمین مواد اولیه، مفتخر است مواد و تجهیزات آزمایشگاهی موردنیاز شما از بهترین برندهای روز دنیا را با نازل‌ترین قیمت بازار در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت شرکت اقدام بفرمایید.

ویولت رد بایل دکستروز آگار

ویژگی‌های محیط کشت ویولت ردبایل دکستروز آگار

محیط ویولت ردبایل دکستروز آگار دارای  PH خنثی است و محیطی انتخابی برای باکتری‌های گرم منفی مقاوم به صفرا می‌باشد. محیط کشت VRBD آگار حاوی کریستال‌های ویوله و نمک‌های صفراوی به‌عنوان مهارکننده است.

کاربرد  و اساس ویولت ردبایل دکستروز آگار

همان‌طور که ذکر شد این محیط برای شناسایی و شمارش باکتری‌های انتروباکتریاسه به کار می‌رود. همچنین از محیط کشت VRBD آگار جهت شمارش باکتری‌های انتروباکتریاسه موجود در محصولات دارویی نیز استفاده می‌شود. باکتری‌های انتروباکتریاسه به‌سرعت گلوکز را تخمیر می‌کنند و موجب تولید اسید و گاز می‌شوند، بنابراین موجب کاهش PH محیط می‌شوند. به دلیل وجود نشانگر قرمز خنثی و بنفش کریستالی در محیط، کلنی‌هایی به رنگ بنفش –  صورتی تشکیل می‌شود که این کلنی‌ها توسط هاله‌های بنفش رنگ احاطه شده‌اند. لازم به ذکر است که محیط کشت اختصاصی برای انتروباکتریاسه‌ها، محیط کشت مکانکی آگار و یا محیط ائوزین متیل بلو است.

انتروباکتریاسه چیست

انتروباکتریاسه‌ها باسیل‌های گرم منفی بی‌هوازی اختیاری هستند که همگی توانایی تخمیر گلوکز دارند. این باکتری‌ها جزو پراهمیت‌ترین باسیل‌های گرم منفی در پزشکی به شمار می‌آیند. انتروباکتریاسه‌ها در آب، خاک، سبزیجات و منابع حیوانی یافت می‌شوند و توانایی آن را دارند که در دستگاه گوارش انسان و جانوران کلونیزه شوند. این باکتری‌ها در مسمومیت‌های غذایی نیز نقش دارند. یکی از خصوصیاتی که در طبقه‌بندی این نوع باکتری‌ها مهم است مقاومت آ‌ن‌ها به نمک‌های صفراوی می‌باشد. بدین ترتیب با افزودن املاح صفراوی به محیط رشد، این دسته از باکتری‌ها را از سایر باکتری‌های فلور نرمال جدا می‌سازیم، مانند جداسازی شیگلا و سالمونلا از باکتری‌های فلور نرمال.

از دیگر خصوصیاتی که در طبقه‌بندی باکتری‌های انتروباکتریاسه اهمیت دارد مصرف لاکتوز است. بر اساس این ویژگی به دو گروه تقسیم می‌شوند، گروهی که لاکتوز را تخمیر می‌کند و گروه دیگری که لاکتوز را تخمیر نمی‌کند. آن دسته که لاکتوز را تخمیر می‌کنند کلونی‌هایی به رنگ بنفش – صورتی تشکیل می‌دهند. (تولید اسید و متعاقب آن تغییر رنگ محیط)

ویولت رد بایل دکستروز آگار

کنترل کیفیت

  • اشرشیای کلای ATCC25922: رشد: خوب/رنگ کلنی: قرمز – ارغوانی
  • سالمونلا تیفی‌موریوم ATCC14028: رشد: خوب/ رنگ کلنی: قرمز – ارغوانی
  • انتروکوکوس فکالیس ATCC29212: عدم رشد در محیط VRBD آگار
  • مشخصات ظاهری محیط کشت ویولت ردبایل دکستروز آگار
  • محیط آماده به‌صورت مایع ارغوانی رنگ و کدر است. محیط غیر آماده نیز به‌صورت پودر صورتی رنگ می‌باشد.

مواد تشکیل دهنده محیط ویولت ردبایل دکستروز آگار

  • عصاره مخمر: 3
  • نمک صفراوی: 1.5
  • سدیم کلراید: 5
  • نوترال رد: 0.03
  • کریستال ویوله: 0.002
  • گلوکز: 10
  • آگار: 12

تمامی واحد‌های بالا بر اساس میلی‌گرم بر لیتر است.

منبع اصلی تأمین‌کننده قند گلوکز است و آگار ایجادکننده حالت جامد در این نوع محیط کشت  می‌باشد. نوترال رد نیز به‌عنوان شناساگر عمل می‌کند. سدیم کلراید تعادل اسمزی در محیط کشت را ایجاد می‌کند. عصاره مخمر تأمین‌کننده ویتامین‌های موردنیاز محیط کشت است. عامل اصلی انتخابی بودن محیط کشت، نمک‌های صفراوی و کریستال ویوله هستند که به باکتری‌های گرم مثبت اجازه رشد نمی‌دهند.

تفاوت محیط ویولت ردبایل دکستروز آگار با ویولت رد بایل آگار

قند موجود در محیط کشت VRBD آگار از نوع دکستروز (گلوکز) است؛ ولی قند موجود در محیط کشت ویولت رد بایل آگار از نوع لاکتوز است.

ویولت رد بایل دکستروز آگار

دستورالعمل آماده‌سازی و استفاده از ویولت رد بایل دکستروز آگار

مقدار 38.5 گرم از محیط را با ترازو اندازه‌گیری کرده و سپس در 1000 میلی‌لیتر آب مقطر از پیش ریخته شده در ارلن مایر سوسپانسیون کنید و خوب هم زده تا به طور کامل در آب حل شود. بعد از آن به مدت یک الی دو دقیقه روی بن ماری یا چراغ الکلی حرارت داده و مرتب هم بزنید تا کامل حل شود. توجه داشته باشید که از حرارت دادن بیش از حد محلول خودداری کنید، زیرا ممکن است محلول بجوشد. سپس محلول را به مدت 15 دقیقه در اتوکلاو 121 درجه سانتی‌گراد اتوکلاو کرده و اجازه دهید در دمای 30 الی 40 درجه خنک شود. پس از آن به ظرف استیل موردنظر انتقال دهید. مدت نگهداری مطلوب برای این محیط کشت دو هفته است اما می‌توان با درنظرگرفتن تدابیری این مدت را افزایش داد.

شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید انواع محیط کشت آزمایشگاهی از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، با مشاورین فروش شرکت به‌صورت مستقیم در ارتباط باشید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز نیازهای شما را در سریع‌ترین زمان ممکن، با نازل‌ترین قیمت بازار فراهم می‌کند. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *