مطالب آموزشی

سدیم کلرید چیست و چه کاربردها و مصارفی دارد

سدیم کلرید

سدیم کلرید بیشتر به‌عنوان نمک شناخته می‌شود و از فراوان‌ترین مواد معدنی موجود روی زمین است. همچنین یک ماده مغذی برای بسیاری از گیاهان و حیوانات از جمله افراد به شمار می‌آید. نمک یک ترکیب غیرآلی است و این به معنی است که از ماده زنده به دست نمی‌آید. سدیم کلرید همان نمک خوراکی است و ترکیب یونی متشکل از یون سدیم و یون کلرید با نسبت برابر می‌باشد. موقعی که سدیم و کلر با هم پیوند برقرار می‌کنند، مکعب‌های کریستالی و سفید تشکیل می‌دهند. اغلب به این ماده نمک خوراکی، هالیت و نمک معمولی گفته می‌شود.

آشنایی بیشتر با سدیم کلرید

عمدتاً سدیم کلرید مسئول شوری آب دریا و مایع بیرون سلولی است که در بسیاری از ارگانیسم‌های چندسلولی موجود است. در اغلب فرایندهای خانگی و صنعتی کاربرد دارد. منبع اصلی این نمک آب دریا است. NaCI فرمول شیمیایی کلرید سدیم است که می‌توان خالص آن را از هالیت معدنی به دست آورد. کلرید سدیم در فرم خوراکی خود یعنی نمک سفره، به‌عنوان چاشنی و نگهدارنده مواد غذایی به کار می‌رود.

این ماده یک ترکیب اساسی برای جذب و انتقال مواد مغذی، حفظ فشارخون، تعادل مناسب مایعات، انتقال سیگنال‌های عصبی، انبساط و انقباض عضلات است. مهم‌ترین کاربردهای این ماده به‌عنوان ماده اولیه جهت سنتزهای شیمیایی و یخ‌زدایی جاده‌ها در دمای زیر صفر درجه است. در پزشکی نیز این ماده برای درمان و جلوگیری از کاهش سدیم ناشی از کم‌آبی، تعریق بیش از حد یا به‌هم‌خوردن الکترولیت‌های بدن به کار می‌رود.

نحوه خرید سدیم کلرید

شرکت تارا طب با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تأمین مواد اولیه، مفتخر است مواد و تجهیزات موردنیاز شما از بهترین برندهای روز دنیا را با نازل‌ترین قیمت بازار در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما اقدام بفرمایید.

سدیم کلرید

خواص سدیم کلرید

  • حلال در آب است و در مایعات دیگر تا حدی محلول و یا نامحلول می‌باشد.
  • این ماده در حالت محلول در آب به دلیل دارابودن یون‌های متحرک رسانای مناسبی برای جریان الکتریسیته است.
  • سدیم کلرید دارای طعم، مزه و بدون بو است.
  • شکل ظاهری آن کریستال‌هایی با رنگ سفید است.
  • نقطه ذوب این ماده 801 درجه سانتی‌گراد و نقطه‌جوش نیز 1413 درجه سانتی‌گراد است.

روش تولید سدیم کلرید

یکی از فرایندهای اصلی تولید نمک تبخیر آب دریا است که در برخی کشورها مانند هند مورداستفاده قرار می‌گیرد. اغلب بلورهای به‌دست‌آمده حاوی ناخالصی‌هایی مانند سولفات سدیم، سولفات کلسیم و غیره است. با حل کردن نمک در مقدار کمی آب و سپس فیلتراسیون محلول، کریستال‌های خالص به دست ‌می‌آيد.

هنگامی که اتم سدیم در تعامل با اتم کلر قرار می‌گیرد سدیم کلرید تشکیل می‌شود. زمانی این اتفاق رخ می‌دهد که اتم سدیم یک الکترون به اتم کلر بدهد و این سبب می‌شود سدیم مقداری مثبت و کلر مقداری منفی شود. همان‌طور که می‌دانید بارهای مخالف جذب یکدیگر می‌شوند، بنابراین یون‌های سدیم جذب یون‌های کلراید شده و پیوند یونی بین آن‌ها انجام می‌شود. نتیجه این امر تشکیل کریستال‌های نمکی است که خواص آن با عناصر اصلی متفاوت است.

کاربردهای سدیم کلرید چیست

هزاران سال است که از سدیم کلرید برای حفظ مواد غذایی و طعم دادن به آن استفاده می‌شود. همچنین در پزشکی برای استریل کردن نیز به کار برده می‌شود. در صنعت تولید مواد شیمیایی مختلف مانند سدیم کربنات، سدیم هیدروژن کربنات و… به‌عنوان ماده اولیه به کار می‌رود. بیمارستان‌ها از یک محلول وریدی جهت تأمین آب و نمک به بیماران برای کاهش کم‌آبی بدن استفاده می‌کنند. در تولیدات صنعتی برای تولید محصولات دیگر مانند کاغذ، پلاستیک و شیشه از کلرید سدیم استفاده می‌شود.

این ماده در محلول‌های پاک‌کننده و همچنین جلوگیری از یخ‌بندان در جاده‌ها کاربرد دارد. مصارف خانگی سدیم کلرید نیز شامل تمیزکردن قابلمه، جلوگیری از کپک زدن مواد، ازبین‌بردن لکه و چربی است. در اکتشافات گاز و نفت این ترکیب جزء اساسی مایعات حفاری چاه به شمار می‌آید و برای افزایش چگالی مایعات حفاری برای غلبه بر فشار گازها کاربرد دارد. همچنین این ترکیب در بهبود وضعیت بتن در محفظه‌های سیمانی استفاده می‌شود.

کلرید سدیم در پردازش آلومینیوم، مس، فولاد، بریلیوم و وانادیوم کاربرد دارد. این ترکیب شیمیایی در برنزه کردن و تیمار چرم به پوست حیوانات اضافه می‌شود تا فعالیت میکروبی در آن مهار شده و رطوبت داخل پوست حفظ شود. این ترکیب جهت ایجاد استحکام به خاک بزرگراه‌ها اضافه می‌شود. نمک تغییرات سطح زیرین این سازه‌ها بر اثر رطوبت و بار ترافیکی را به حداقل می‌رساند.

سدیم کلرید

کاربردهای سدیم کلرید در صنایع غذایی

این ماده به‌عنوان تقویت‌کننده طعم، نگهدارنده، افزودنی کنترل تخمیر، اتصال‌دهنده، کنترل‌کننده بافت و توسعه‌دهنده رنگ به مواد غذایی افزوده می‌شود. مصرف نمک در صنایع غذایی در بسته‌بندی گوشت، کنسرو، مواد پختنی، لبنیات و محصولات آسیاب شده به کار می‌رود. همچنین از این ماده برای تقویت گلوتن و تقویت‌کننده طعم مثلاً بر روی اجناس پخته شده استفاده می‌شود. نمک به‌عنوان یک امولسیفایر طبیعی موجب می‌شود روغن در آب به راحتی حل شود.

در صنعت محصولات گوشتی فراوری شده و بهبود رنگ ژامبون از نمک استفاده می‌شود. به‌عنوان نگهدارنده مانع رشد باکتری‌ها شده و به‌عنوان اتصال‌دهنده در سوسیس عمل کرده تا یک ژل اتصال‌دهنده برای گوشت، چربی و رطوبت تشکیل دهد. در این صنعت نمک به‌عنوان تقویت‌کننده عطروطعم محصولات گوشتی نیز استفاده می‌شود. در اغلب صنایع لبنی نیز نمک به‌عنوان یک عامل کنترل رنگ، تخمیر و بافت به پنیر افزوده می‌شود. این ترکیب شیمیایی به پنیر خامه‌ای، شیر تغلیظ و تبخیر شده، دسر یخ‌زده، پنیر طبیعی و فراوری شده، بستنی و سایر فراورده‌های لبنی اضافه می‌شود.

تاثیرات محیطی استفاده از سدیم کلرید

استفاده از این ماده شیمیایی به‌عنوان نمک جاده نهایتاً سبب افزودن حجم زیادی نمک به سفره‌های آب شیرین می‌شود که می‌تواند زندگی گیاهان و آبزیان را با ایجاد تغییرات اسمزی به خطر بیندازد. یخ‌زدایی جاده‌ها بانمک موجب خوردگی پایه پل‌ها، وسایل نقلیه، میله‌های تقویت‌کننده، سیم و سازه‌های فولادی محافظت نشده مورداستفاده در ساخت‌وساز جاده‌ای می‌شود.

سدیم کلرید

تفاوت نمک و سدیم در چه چیزی می‌باشد

علی‌رغم اینکه بسیاری از افراد کلمات سدیم و نمک را به‌جای یکدیگر استفاده می‌کنند؛ ولی این دو ماده با هم متفاوت است. سدیم یک ماده مغذی و معدنی است که به طور طبیعی یافت می‌شود. به‌عنوان‌مثال غذاهای فراوری نشده؛ مانند سبزیجات تازه، میوه‌ها و حبوبات به طور طبیعی می‌توانند حاوی سدیم باشند. جوش شیرین نیز سدیم دارد. اما حدود 75 تا 90 درصد سدیم دریافتی ما از نمکی به دست می‌آید که قبلاً به غذاهای ما اضافه شده است. وزن نمک اغلب ترکیبی از 40 درصد سدیم و 60 درصد کلرید است.

اثرات سدیم کلرید در بدن انسان

سدیم کلرید یک ترکیب اساسی است که بدن ما از آن استفاده می‌کند. این ماده در بدن مواد مغذی جذب و حمل کرده و فشار خون را تنظیم می‌نماید. تعادل مایعات را به درستی حفظ می‌کند. هم‌چنین این ماده سیگنال‌های عصبی را انتقال داده و موجب انقباض و انبساط عضلات می‌شود. بدن ما برای عملکرد به نمک احتیاج دارد، اما نمک در صورت کم یا زیاد بودن می‌تواند برای سلامتی مضر باشد.

قرص و سرم سدیم کلرید

سرم سدیم کلرید 9 درصد برای جبران کمبود آب و نمک در بدن استفاده می‌شود. این سرم برای شستشوی زخم، رفع گرفتگی بینی و قطره چشم کاربرد دارد. پزشک معالج حتماً باید دز سدیم کلرید مورداستفاده را مشخص کند. کلرید سدیم به‌صورت قرص برای بهبود سطح سدیم بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد. هرچند که بسیار نادر است؛ اما امکان دارد افراد بعد از مصرف این دارو عوارض جانبی بسیار بد یا حتی کشنده داشته باشند. در صورت داشتن هر یک از علائم زیر که ممکن است عارضه جانبی بسیار بد باشد به پزشک معالج خود اطلاع دهید:

  • علائم واکنش آلرژیک مانند کهیر، خارش، راش، قرمزی پوست، خس‌خس سینه، تورم تاول‌زدگی، سفتی در قفسه سینه یا گلو، سختی در تنفس یا خوردن، تورم دهان/ لب/ گلو/صورت/ زبان و…
  • اختلالی مانند سردرگمی، درد یا ضعف عضلانی، تغییرات خلقی، تشنج، ضربان قلب و…

سدیم کلرید

خطرات و ایمنی حین کار با سدیم کلرید

اگر میزان سدیم خون شما بالاست و یا تاکنون واکنش آلرژیک به این ماده داشته‌اید نباید آن را مصرف کنید. در صورت داشتن درد معده، تهوع، استفراغ و تورم در دست‌وپا مصرف کلرید سدیم را متوقف کنید. همچنین در صورت داشتن فشارخون بالا، بیماری کبدی و کلیوی، احتباس مایعات، نارسایی احتقانی قلب، پره اکلامپسی بارداری مصرف این ماده جهت حفظ سلامتی شما ممنوع خواهد بود.

شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، با مشاورین فروش شرکت به‌صورت مستقیم در ارتباط باشید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز نیازهای شما را در سریع‌ترین زمان ممکن، با نازل‌ترین قیمت بازار فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *