مطالب آموزشی

پودر کاکائو چگونه تولید می‌شود و چه خواصی دارد

پودر کاکائو

پودر کاکائو محصولی شکلاتی بدون شکر است که عطروطعم اصیل و عمیق شکلات را به نوشیدنی‌ها و دسرها می‌افزاید. این پودر هنگام خروج چربی یا کره کاکائو از دانه‌های کاکائو به دست می‌آید. بعد از خروج کره از هر چیزی که به‌صورت مواد خشک باقی می‌ماند پودر تولید می‌شود و به‌عنوان یک محصول به فروش می‌رسد. در مقابل پودر کاکائو جزء چرب شکلات قرار می‌گیرد که همان کره کاکائو است. کره کاکائو از 50 تا 70 درصد دانه کاکائو به دست می‌آید و از مشخصات آن ذوب‌شدن کاکائو در دماهای مختلف است که میزان درصد کره کاکائو را نشان می‌دهد.

کاکائو چیست

درخت کاکائو از تیره پنیرکیان است که دارای برگ‌های ساده و متقابل است و گل‌های منظم، قرمز و کوچکی در تمام فصول می‌باشد. میوه آن بسته، زردرنگ و به‌اندازه خیار و حاوی 25 تا 45 دانه است. میوه‌های این درخت را پس از چیدن جمع‌آوری می‌کنند تا بپوسد و سپس از آن دانه‌ها را جمع‌آوری کرده و به مصرف می‌رسانند. اغلب از میوه این درخت پودر کاکائو تهیه می‌کنند. امروزه بیشتر درخت‌های کاکائو در نواحی استوایی قاره آفریقا بخصوص ساحل طلا و نیز در بخشی از آمریکای جنوبی به‌خصوص در برزیل کشت می‌شود. در سراسر جهان از شکلات، پودر کاکائو و دیگر فرآورده‌های به‌دست‌آمده از دانه‌های درخت کاکائو استفاده می‌کنند. در این میان کشور بلژیک بیشترین میزان مصرف کاکائو را دارد. طبق تحقیقات انجام شده مصرف سرانه کاکائو در این کشور 5/5 کیلوگرم است و این یعنی 10 برابر میزان مصرف کاکائو در کل دنیا.

نحوه خرید پودر کاکائو

شرکت تارا طب با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تأمین مواد اولیه شیمیایی و لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی، مفتخر است مواد و تجهیزات موردنیاز شما از بهترین برندهای روز دنیا را با نازل‌ترین قیمت بازار در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما اقدام بفرمایید.

پودر کاکائو

انواع دانه‌های کاکائو

دانه‌های کاکائو از لحاظ کیفیت به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. دانه‌ کریولو کمیاب‌ترین و گران‌ترین نوع دانه کاکائو است.
  2. دانه فور استر سخت‌تر از کریولو بوده و 80 درصد کاکائوی جهان پیوند آن می‌باشد.
  3. دانه نوع سوم از پیوند دو دانه فوق است که 15 درصد کل کاکائوی جهان را تأمین می‌کند.

نحوه تولید پودر کاکائو

کاکائو از قدیمی‌ترین منابع آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند التهاب مربوط به چاقی را محدود کرده و از ابتلا به دیابت جلوگیری نماید. روش تولید پودر کاکائو به این صورت است که ابتدا دانه‌های کاکائو را یک هفته در جای خشک نگهداری می‌کنند تا تخمیر شوند. پس از آن کاکائو را برداشت می‌کنند که موجب سفت‌شدن پوست کاکائو شده و سپس دانه‌های کاکائو را بوجاری می‌کنند، برای اینکه در جریان هوا مغز دانه پوسته جدا گردد. از آسیاب مغز دانه‌های کاکائو مایع غلیظی به دست می‌آید که همان کیلور کاکائو است و بسیار تلخ مزه می‌باشد. در اینجا دو مسیر را طی می‌کنند یک مسیر همان کیلور کاکائو است که به همان گونه وارد بازار می‌شود. در مسیر دیگر مابقی توسط پرسمای هیدرولیکی عصاره کاکائو را تحت‌فشار قرار داده و چربی را از آن جدا می‌کنند که طی این فرایند کیک کاکائو خشک شده به دست می‌آید. با آسیاب‌کردن این کیک پودر کاکائو تولید می‌شود.

پودر کاکائو

خواص پودر کاکائو

همان‌طور که گفته شد پودر کاکائو از تحت‌فشار قراردادن دانه کاکائو و حذف کره یا چربی آن به دست می‌آید. امروزه کاکائو به دلیل نقش در تولید شکلات مشهور است؛ اما تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده غذایی دارای ترکیباتی است که برای سلامتی مفید می‌باشد.

  • کاکائو غنی از پلی‌فنل است که فواید زیادی برای بدن فراهم می‌کند. پلی‌فنل‌ها آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی هستند که در مواد غذایی مانند سبزیجات، میوه‌ها، شکلات و چای وجود دارند. آن‌ها خواص متعددی چون کاهش التهاب، کاهش فشارخون، جریان خون بهتر و بهبود سطح قند و کلسترول خون دارند. پردازش و حرارتی که روی کاکائو انجام می‌شود تا تلخی آن کاهش یابد موجب کم‌شدن 60 درصدی محتوای فلاوونول آن و درنتیجه کاهش خواص سودمند آن خواهد شد؛ بنابراین با اینکه کاکائو منبع عالی پلی‌فنل است؛ اما هر شکلات یا محصولی که حاوی کاکائو است دقیقاً همان فواید را فراهم نخواهد کرد.
  • کاکائو می‌تواند فشارخون بالا را به‌وسیله نیتریک اکسیدی که دارد کاهش دهد. کاکائو چه به‌صورت پودر و چه به‌صورت شکلات سیاه می‌تواند به کاهش فشارخون بالا کمک کند. اولین‌بار این اثر در مردمی از جزایر آمریکای مرکزی که نوشیدنی کاکائویی مصرف می‌کردند دیده شد که از فشارخون پایین‌تری نسبت به بومی‌های آنجا که این نوشیدنی را نمی‌خوردند برخوردار بودند. به نظر می‌رسد وجود فلاوونول‌های کاکائو باعث افزایش سطح نیتریک اکسید در خون و در نتیجه بهبود عملکرد رگ‌های خونی و کاهش فشارخون می‌شود. در بررسی آزمایشگاهی که روی 35 نفر انجام شد به بیماران مقادیری حدود 1.4 تا 105 گرم فرآورده کاکائویی یا حدود 30 تا 1218 میلی‌گرم فلاوونول داده شد. سپس آن‌ها به این نتیجه رسیدند که کاکائو به مقدار کم اما قابل‌ملاحظه یعنی چیزی حدود 2 میلی‌متر جیوه فشارخون را کاهش داد. جالب اینجاست که این اثر کاهندگی فشارخون در افراد مبتلا به فشارخون بالا نسبت به افراد سالم و همچنین در افراد مسن نسبت به افراد جوان بیشتر است.  درهرحال لازم است این مسئله را بدانید که فراوری محصولات موجب کاهش مقدار فلاوونول می‌شود و در نتیجه اثر کاهندگی قابل توجه فشار خون در شکلات‌های کاکائویی معمول دیده نمی شود.
  • کاکائو می‌تواند سبب کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی شود. کاکائوی غنی از فلاوونول، سطح نیتریک اکسید خون را بهبود می‌بخشد که این امر باعث شل‌شدن شریان‌ها و عروق خونی شده و جریان خون را افزایش می‌دهد. کاکائو کلسترول خون کاهش می‌دهد و مانند آسپرین به رقیق‌شدن خون کمک می‌کند، قند خون را بهبود بخشیده و ضدالتهاب است که همه این خصوصیات موجب کاهش خطر سکته مغزی و قلبی می‌شود. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که بهترین میزان مصرف، 20 تا 30 گرم شکلات تلخ در روز است.
  • پلی‌فنل‌ها جریان خون به مغز و عملکرد آن را بهبود می‌بخشند. مطالعات متعدد نشان می‌دهند که پلی‌فنل‌های کاکائو خطر بروز بیماری‌های عصبی را از طریق بهبود عملکرد مغز و جریان خون کاهش می‌دهند. فلاوونول‌ها می‌توانند از مانع خونی مغزی عبور کرده و در مسیر‌های بیوشیمیایی قرار بگیرند که نورون‌ها و مولکول‌های مهم برای عملکرد مغز را تولید می‌کنند. در نتیجه مصرف روزانه فلاوونول‌های کاکائو می‌تواند عملکرد ذهنی را حتی در افراد با اختلالات روانی بهبود بخشد و می‌توان نتیجه گرفت که مصرف کاکائو همچنین می‌تواند برای افراد مبتلا به آلزایمر و پارکینسون نیز مفید باشد.
  • کاکائو می‌تواند به بهبود افسردگی و خلق‌وخو کمک کند. اثرات مثبت کاکائو در خلق‌وخو می‌تواند به دلیل فلاوونول‌های موجود در کاکائو، تبدیل تریپتوفان به ماده حال خوب کن طبیعی سروتونین، محتوای کافئین آن و یا صرفاً به دلیل حس لذت از خوردن شکلات باشد.
  • کاکائو می‌تواند علائم دیابت نوع دو را بهبود ببخشد. کاکائو دارای خواص ضد دیابتی است اما مصرف بیش از حد آن برای کنترل قند خون مفید نیست. مطالعات نشان می‌دهند که فلاوونول‌های کاکائو می‌توانند باعث کاهش هضم و جذب کربوهیدرات‌ در روده‌، ترشح انسولین، کاهش التهاب و تحریک جذب قند از خون به عضله شوند.
  • کاکائو به کنترل وزن نیز می‌تواند کمک کند.
  • این گیاه خاصیت ضد سرطانی دارد.
  • تئوبرومین و تئوفیلین موجود در کاکائو به افراد مبتلا به آسم کمک می‌کند.
  • خاصیت ضدمیکروبی و تقویت‌کنندگی سیستم ایمنی کاکائو برای پوست و دندان سودمند است.

پودر کاکائو

آشنایی با تفاوت پودر کاکائو و شکلات

شکلات تخته‌ای حاوی کاکائوی جامد و کره کاکائو به همراه شکر و نوعی امولسیفایر مانند لسیتین است. لسیتین مواد موجود در شکلات را در کنار هم قرار می‌دهد. شکلات معمولاً 50 درصد کره کاکائو دارد از طرفی پودر کاکائو حاوی مواد جامد کاکائو است و فقط 10 تا 15 درصد کره کاکائو دارد. پودر باکیفیت بیشتر، اغلب حاوی کره کاکائوی بیشتری است. این پودر در شکلات‌های سفید وجود ندارد، این شکلات‌ها با ترکیب یک امولسیفایر، شکر و کره کاکائو تولید می‌شوند و هیچ نوع ماده جامد کاکائو در آن وجود ندارد.

تفاوت پودر کاکائو با مخلوط فوری کاکائو

پودر کاکائو با مخلوط فوری کاکائو که وقتی با آب گرم یا شیر ترکیب می‌شود فوراً لیوانی پر از کاکائو داغ تولید می‌کند فرق دارد. مخلوط فوری کاکائو حاوی مقدار کمی کاکائو، شیر کم آب، شکر و سایر مواد تشکیل‌دهنده است که شما از آن برای تهیه کیک شکلاتی استفاده نمی‌کنید.

پودر کاکائو

انواع پودر کاکائو را بشناسید

دو نوع اساسی پودر کاکائو با نام‌های پودر هلندی یا داچ و پودر طبیعی وجود دارد.

طبیعی

پودر خالص سطح PH بین 5.3 و 5.8 دارد و آن را در قسمت اسیدی مقیاس قرار می‌دهد. اسیدیته بر طعم، نحوه تعامل با سایر مواد و حلالیت آن اثر می‌گذارد. پودر کاکائوی طبیعی تولید شده با فرایند broma سطح PH طبیعی خود را حفظ می‌کند. این نوع تمایل به طعم عمیق‌تر و شدیدتری دارد و یک رنگ قهوه‌ای روشن و تقریباً قرمزرنگ نیز دارد.

داچ

پودر داچ یا هلندی یا فراوری شده که طی فرایندی موسوم به هلندی تولید می‌شود یک پودر قهوه‌ای تیره‌تر با PH بین 6.8 تا 8.1 تولید می‌کند و طعم ملایم‌تری دارد. داچ موجب کاهش خاصیت آنتی‌اکسیدانی کاکائو می‌شود.

مضرات مصرف پودر کاکائو

مصرف بیش از اندازه پودر کاکائو عوارضی از قبیل تکرر ادرار و یبوست، کک‌ومک، کهیر، بالارفتن اسیداوریک، تپش قلب و بی‌خوابی، ناراحتی اعصاب و کبد و… به دنبال دارد.

بسته‌بندی و شرایط نگهداری پودر کاکائو

این پودر در بسته‌بندی‌های 5 و 25 کیلوگرمی در بازه چربی 12-10 تا 24-22 عرضه می‌شود. پودر کاکائو تا دو سال در یک ظرف دربسته طوری که هوا به آن نفوذ نکند، در مکانی خنک، تاریک و خشک نگهداری می‌شود. پودر کاکائوی خریداری شده در مخزن قلعی با درب محکم می‌تواند در بسته‌بندی خود به مدت طولانی باقی بماند. این پودر در یخچال یا فریزر نباید نگهداری شود، زیرا رطوبت روی بافت آن اثر گذاشته و می‌تواند منجر به فساد زود هنگامش شود.

پودر کاکائو

شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، با مشاورین فروش شرکت به صورت مستقیم در ارتباط باشید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز نیازهای شما را در سریع‌ترین زمان ممکن، با نازل‌ترین قیمت بازار فراهم می‌کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *