مطالب آموزشی

زینک سولفات چیست و چه خواص و کاربردهایی دارد

زینک سولفات

زینک سولفات که به آن سولفات روی نیز گفته می‌شود یک ترکیب غیرآلی از روی و گوگرد است. شکل ظاهری این ماده شیمیایی به‌صورت کریستال‌های سفیدرنگ است. سولفات روی به‌صورت بلورهای یک‌، شش و هفت‌آبه و یا نمک بدون آب وجود دارد. از بین انواع مختلف زینک سولفات، نوع سولفات روی هپتاهیدرات از اهمیت خاصی برخوردار است.

سولفات روی چیست

سولفات روی در اشکال مختلف و به صورت گرانوله، قرص،کپسول و محلول برای مصارف گوناگون مجود است. این ماده محصولی معدنی و جامد است که نقش مکمل را به خوبی ایفا می‌کند. در این ترکیب شیمیایی روی ماده اساسی است که تمام موجودات زنده به آن نیاز دارند. این ماده با توجه به نقشی که در بدن بازی می‌کند اهمیت ساخت آن به عنوان مکمل در صنعت داروسازی و غذایی زیاد می‌شود.

زینک سولفات یک مکمل غذایی به شمار می‌آید که در طول تاریخ به آن ویتوریول سفید گفته می‌شد. این ترکیب شیمیایی در فهرست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی قرار دارد. توجه داشته باشید که باید از مصرف این دارو با غذاهایی که دارای کلسیم و فسفر زیادی هستند خودداری نمایید، زیرا این کار جذب بدن را برای شما دشوار خواهد کرد. سولفات روی غیرقابل‌احتراق است و در آب محلول می‌باشد. در هنگام تجزیه، گازهای سمی اکسید روی و اکسید گوگرد منتشر می‌شود. این ماده به طور گسترده در پیشگیری و در مان کمبود روی کاربرد دارد.

نحوه خرید سولفات روی

شرکت تارا طب با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تأمین مواد اولیه، مفتخر است مواد و تجهیزات موردنیاز شما از بهترین برندهای روز دنیا را با نازل‌ترین قیمت بازار در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما اقدام بفرمایید.

ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی سولفات روی

زینک سولفات با فرمول شیمیایی ZnSO4 در خدمت بشریت است. این مکمل معدنی از ابتلا به بیماری‌هایی که از عوارض کمبود روی است جلوگیری می‌کند، زیاده‌روی در مصرف این ماده نیز عوارض جانبی خود را دارد. جرم مولکولی سولفات روی 161.7 و چگالی آن 3.54 گرم بر سانتی‌متر مکعب می‌باشد و همواره به‌صورت جامد در دسترس مصرف‌کنندگان است. این ترکیب شیمیایی به رنگ سفید است و نقطه ذوب آن 680 درجه سانتی‌گراد می‌باشد که نشان از نقطه ذوب بالای آن دارد.

این نکته قابل‌ذکر است که در صورت حرارت دیدن بالاتر از این درجه، گاز دی‌اکسید گوگرد و دود اکسید روی تشکیل شده که هر دو ماده سمی هستند. ویژگی دیگر این ماده قابلیت انحلال در آب است، زینک سولفات در آب قابل‌حل شدن می‌باشد؛ ولی نه به‌صورت کامل. در توضیح این موضوع باید گفت که در هر 100 میلی‌لیتر آب به مقدار 57.7 گرم حل می‌شود. همه فرم‌های این ترکیب محلول در آب هستند و به فرم‌های هیدراته، مونو هیدرات، هپتا هیدرات و هگزا هیدرات تولید می‌شود.

زینک سولفات

آشنایی با روش تولید زینک سولفات

این ترکیب شیمیایی از واکنش مواد مختلف که حاوی روی هستند با اسیدسولفوریک به دست می‌آید. فرقی نمی‌کند که این ماده فلز باشد یا مواد معدنی یا اکسید. زینک سولفات از واکنش کربنات روی با اسیدسولفوریک تولید می‌شود.

ZnCO3 (s) + H2SO4 (aq) = ZnSO4 (aq) + H20 (i) + CO2 (g)

سولفات روی به‌کاررفته در ساخت داروها از واکنش اسیدسولفوریک با ZnO برای سنتز با خلوص بالا به کار می‌رود.

ZnO (s) + H2SO4 (aq) = ZnSO4 (aq) + H20 (I)

واکنش سولفات روی نیز جالب‌توجه است. این ماده در همه محلول‌های آبی رفتار یکسانی دارد. محلول آبی حاوی سولفات روی شامل کمپلکس آبی فلز روی و یون‌های SO42 است. در محلولی که یون‌های باریوم موجود است در نتیجه این واکنش سولفات باریوم تشکیل می‌شود.

ZnSO4 + BaCI2 = BaSO4 + ZnCI2

بررسی انواع ساختار زینک سولفات

هپتاهیدرات سولفات روی شکل معدنی زینک سولفات است که goslarite می‌نامند. برای نخستین‌بار در معدن harz،  goslar،rammelsberg آلمان کشف شده است. لازم است بدانید سولفات‌های زینک با درصد هیدرات کم در طبیعت به‌ندرت یافت می‌شوند. اگر بر روی مبحث ساختار دقیق شویم باید گفته شود که هیدرات‌ها، به‌ویژه هیپتاهیدرات اشکال اصلی هستند که به‌صورت تجاری به کار می‌روند. Rayon نوعی فیبر است که از منابع طبیعی مانند چوب و محصولات کشاورزی به دست می‌آید و فیبر آسکلولوز را احیا می‌کند. مهم‌ترین کاربرد شکل‌های هیدراته زینک سولفات در منعقدکردن ریون است. به‌عنوان پیش‌ماده لیکوپن نیز کاربرد دارد. برای این نوع ساختار کاربردهای دیگری وجود دارد مانند:

  • کاربرد این فرم‌ها به‌عنوان الکترولیت در آب‌کاری با روی
  • در صنعت رنگرزی به‌عنوان ماده نگهدارنده
  • در صنعت چرم‌سازی نیز به‌عنوان نگهدارنده پوست و چرم

زینک سولفات

کاربردهای مختلف زینک سولفات چیست

از سولفات روی در پزشکی به همراه در مان کم‌آبی دهان استفاده می‌شود. در تولید ابریشم مصنوعی این ماده به‌عنوان یک ماده منعقدکننده به کار می‌رود. همان‌طور که گفته شد این ترکیب، ماده نگهدارنده چرم نیز می‌باشد. به‌عنوان الکترولیت در آبکاری روی به کار می‌رود. در درمان آکنه و ناراحتی معده نیز از سولفات روی استفاده می‌شود. در صنعت رنگرزی کاربرد دارد. این ماده به‌عنوان قابض در قطره‌ها و لوسیون‌های چشم نیز استفاده می‌شود. به‌طورکلی بیشترین کاربرد این ماده برای درمان کمبود روی و جلوگیری از آن و همچنین رشد و سلامت بافت بدن است.

مصارف دارویی و تغذیه‌ای زینک سولفات

این ماده را باید این‌گونه تشریح کرد که جبران‌کننده عدم ذخیره روی در بدن انسان است. روی در مواد غذایی روزانه بسیار کم یافت می‌شود و بدن نیز قادر به ذخیره‌سازی این ماده نیست. زینک سولفات در اتفاقات روزانه داخل بدن در تقسیم سلولی نقش دارد. سیستم ایمنی بدن مهم‌ترین سیستم بدن است که در حیوان و انسان به دلیل کمبود روی دچار مشکل شده و عملکرد آن ضعیف می‌شود. دومین معضلی که بدن‌های دچار کمبود روی متحمل می‌شوند، کندی رشد به‌خصوص در سن رشد است. مشکل بعدی که به دلیل کمبود روی در بدن بروز می‌کند، کاهش اشتها می‌باشد. ریزش مو و نازکی آن می‌تواند به علت کمبود روی در بدن باشد که در این صورت باید مکمل سولفات روی استفاده شود.

از دیگر مشکلاتی که به دلیل عدم استفاده از روی به مقدار کافی در بدن اتفاق می‌دهد مربوط به زخم‌ها می‌شود که دیر بهبود می‌یابند. در مصارف دارویی از این مکمل جهت بیمارانی که مشکل زخم‌های مزمن دارند بسیار کاربرد دارد. مشکل دیگری که با کمک مکمل زینک سولفات می‌توان درمان کرد، اسهال است. کودکان زیادی سالیانه بر اثر اسهال جان خود را از دست می‌دهند. این ماده بر یادگیری و حافظه نیز تأثیر دارد. سولفات روی ارتباط بین اعصاب را تنظیم می‌کند، کمبود آن در بدن باعث اختلال در حافظه و یادگیری می‌شود. با مصرف این ماده مدت‌زمان سرماخوردگی تا 40 درصد کاهش می‌یابد. از عوارض معمول کمبود این ماده در بدن به تأخیرانداختن بلوغ جنسی در افراد است. مشکل دیگر نیز بروز آکنه و خارش پوست است. زنان باردار نیز به این مکمل نیاز دارند و بیمارانی که همودیالیز هستند باید این مکمل را مصرف کنند.

مقدار عنصر روی در سولفات روی‌ مونوهیدرات چقدر است

این ماده حدود 23 درصد عنصر روی است، یعنی 220 میلی‌گرم سولفات روی حدود 50 میلی‌گرم روی است. این مقدار اغلب روی برچسب مکمل قید شده و موجب می‌شود تصمیم‌گیری در موردنیاز روزانه آسان شود.

بهترین فرم روی به‌عنوان مکمل

جایگزین مناسب برای روی، روی پیکولینات، استات روی و سیترات روی 3 نوع مکمل روی هستند که بدن به‌راحتی آن را جذب می‌کند. همواره داشتن ویتامین‌های فراوان در دسترس جهت تقویت سیستم ایمنی بدن با رسیدن فصل آنفولانزا و سرماخوردگی بسیار هوشمندانه است.

زینک سولفات

تفاوت روی و زینک سولفات چیست

زینک سولفات محلول در آب است و به همین دلیل به‌راحتی توسط بدن جذب می‌شود. از این فرم کلاته جهت جلوگیری از سرماخوردگی و درمان کمبود روی به کار می‌رود. نوع دیگر روی، کلاته گلوکونات روی می‌باشد که اغلب در اسپری‌های روی بینی یافت شده و معمولاً اورازینک نامیده می‌شود.

خطرات احتمالی زینک سولفات

تنفس زینک سولفات می‌تواند دستگاه تنفسی را تحریک کرده و باعث حالت تهوع، درد معده، استفراغ، سرگیجه، طعم فلزی و مرگ شود. در صورت تماس با پوست می‌تواند به پوست آسیب رسانده و منجر به زخم و تاول شود. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، با مشاورین فروش شرکت به‌صورت مستقیم در ارتباط باشید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز نیازهای شما را در سریع‌ترین زمان ممکن، با نازل‌ترین قیمت بازار فراهم می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *