مطالب آموزشی

تویین 20 چه نوع ماده‌ای است و چه خصوصیاتی دارد

توئین 20

تویین 20 یا پلی‌سوربات 20 ترکیبی است خنثی و بی‌اثر که به داروها اضافه می‌شود تا قوام مناسبی به اشکال دارویی بدهد. کاربرد این ماده شیمیایی شامل مواد اتصال‌دهنده، ماتریس، پایه یا رقیق‌کننده در قرص، کرم، مواد محلول و غیره است. همچنین امکان دارد به‌عنوان عاملی که کشش سطحی آب را تغییر می‌دهد به کار رود. اغلب موادی که حاوی یک گروه چربی‌دوست و یک گروه آب‌دوست در مولکول خود هستند، شامل این خصوصیات می‌باشند.

تویین 20 چیست

تویین 20 یک استر پلی سوربیتول، پلی اکسی اتیلن است که در دسته خانواده پلی‌سوربات قرار می‌گیرد. این ماده دترجنت غیر یونی با وزن مولکولی 1225 دالتون می‌باشد. پلی‌سوربات 20 حاوی 20 واحد اتیلن اکسید، 1 سوربیتول و 1 اسید لوریک به‌عنوان اسید چرب اولیه است. زیر واحدهای اتیلن اکسید وظیفه ماهیت آب‌گریز سورفکتانت را دارند، این در حالی است که زنجیره‌های هیدروکربن محیط آب‌گریز را فراهم می‌کنند. حلقه ستون فقرات پلی‌سوربات 20، سوربیتول است که پلیمرهای اکسید اتیلن به آن متصل شده‌اند.

توئین 20 مایعی چسبناک و زردرنگ، با بوی ضعیف مشخص، طعم گرم و کمی تلخ است. این ماده یک استر مایع کاملاً اشباع شده است. با متراکم‌کردن استرهای جزئی سوربیتول و آنهیدریدهای آن با اکسید اتیلن جهت انجام کوپلیمرسازی اکسی اتیلن در گروه‌های هیدروکسیل آزاد، پلی‌سوربات 20 به دست می‌آید. این ترکیب شبیه به پلی‌سوربات 60 است و در حال حاضر در صنایع آرایشی و بهداشتی و مراقبت‌های شخصی به کار می‌رود. پلی‌سوربات 20 در امولسیون‌های روغن در آب به‌عنوان ماده حل‌کننده و در محصولات مراقبت از پوست به‌عنوان مرطوب‌کننده مورداستفاده قرار می‌گیرد. علاوه‌برآن از این ماده برای امولسیون مواد غذایی به‌عنوان افزودنی نیز استفاده می‌شود.

این ترکیب شیمیایی در آب و الکل حلال و در روغن نامحلول است. توئین 20 یک حل‌کننده و تثبیت‌کننده عطر نیز می‌باشد و دارای اثرات آرام‌بخشی روی پوست فرد است. همچنین این ماده به‌صورت گسترده در امولسیون‌های روغن در آب مانند لوسیون، کرم شستشو و نرم‌کننده به کار می‌رود. این ماده برای تولید شامپوها، صابون‌های مایع، اسکراب بدن و لاک مورداستفاده قرار می‌گیرد و عملکرد آن در محصولات بهداشتی، باعث پراکندگی روغن در آب می‌شود.

این ماده شیمیایی در صنایع داروسازی و آرایشی در لوسیون‌ها، داروهای پزشکی و به‌عنوان یک ماده کمکی در قرص‌ها به کار می‌رود. پلی‌سوربات 20 یک سورفکتانت غیر یونی از نوع پلی‌سوربات است قبل از افزودن اسید لوریک توسط اتوکسیلاسیون سوربیتول به‌دست‌آمده است. پایداری و عدم سمیت نسبی آن موجب می‌شود تا در کارهای دارویی و علمی به‌عنوان امولسیفایر و دترجنت مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نحوه خرید تویین 20

شرکت تارا طب با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تأمین مواد اولیه شیمیایی و لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی، مفتخر است مواد و تجهیزات موردنیاز شما از بهترین برندهای روز دنیا را با نازل‌ترین قیمت بازار در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما اقدام بفرمایید.

توئین 20

روش تولید تویین 20

زمانی که سوربیتول، الکل قندی که می‌تواند از یک منبع میوه یا گیاهی گرفته شود، با 20 مول اتیلن اکسید ترکیب شود، طی آن واکنش شیمیایی رخ می‌دهد و منجر به تولید سوربیتان مونولورات شده که به‌عنوان توئین یا پلی سوربات شناخته می‌شود. این ماده به‌عنوان خوشبوکننده نیز می‌تواند در محصولات بهداشتی استفاده شود. پلی سوربات 20 در ابتدا از سوربیتول مشتق شده است که به طور طبیعی در میوه‌های با بوی شیرین مانند گلابی، هلو، سیب و آلو خشک یافت می‌شود، در نتیجه معمولاً برای بهبود بوی محصولات بهداشتی به کار می‌رود.

محلول توئین 20 را می‌توان با رقیق کردن 1:1 آن با آب به دست آورد. 10 میلی‌لیتر 50٪ توئین 1 میلی‌لیتر 1 M HEPES 39 میلی‌لیتر آب را با هم ترکیب کرده تا یک محلول 50 میلی‌لیتری پلی‌سوربات تهیه شود. با عبوردادن از فیلتر 0.22 میکرومتر محلول را استریل کرده و در دمای 4 درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید.

توئین 20

 

با کاربردهای مختلف تویین 20 آشنا شوید

این ترکیب از 20 واحد مکرر پلی‌اتیلن گلیکول از طریق اتوکسیلاسیون به‌دست‌آمده است. پلی سوربات 20 یک ماده مرطوب‌کننده در محصولات غذایی و عامل شستشو، تثبیت و حل‌کننده در سنجش‌های آزمایشگاهی و کاربردهای صنعتی است. همچنین این ماده یک کمکی است که سوسپانسیون‌ها و امولسیون‌ها را در محصولات دارویی و روان‌کننده‌ها تثبیت می‌نماید.

این ماده در صنعت کشاورزی نیز کاربرد دارد. دردسترس‌بودن مقدار کافی آب برای کیفیت بالای تولیدات گیاهان گلخانه‌ای دغدغه همیشگی تولیدکنندگان می‌باشد. در یک مطالعه مقدماتی گیاهان با 40، 60 و 80 آب کمتر در روز با و بدون افزودنی پلی‌سوربات 20 بررسی شدند. تحقیقات بر روی گیاهانی که با کمتری پرورش یافتند نشان داد هنگامی که توئین 20 به منبع آب افزوده می‌شود در مقایسه با منبع فاقد آن گیاهان به آب کمتری نیاز پیدا می‌کنند. در نتیجه با استفاده از توئین 20 امکان رشد محصول با نصف آب مصرفی امکان‌پذیر است.

 در ذیل به‌صورت اجمالی به برخی کاربردهای این ماده می‌پردازیم:

  • به‌عنوان یک بافر شستشو در تست‌های ایمونولوژیک، مانند وسترن‌بلات و الایزا.
  • این ماده با غلظت‌های 0.5 تا 0.05 درصدی در محلول نمکی بافر Tris یا فسفات بافر سالین از اتصال آنتی‌بادی غیراختصاصی پیشگیری می‌نماید.
  • این ماده همراه با سرم آلبومین گاوی BSA برای اشباع مکانه‌ای اتصال بر روی سطوح، برای نمونه جهت پوشش‌دادن میکروپلیت‌های پلی‌استایرن.
  • جهت تثبیت محلول مشتق پروتئینی خالص شده در آزمایش پوستی سل.
  • توئین 20 به‌عنوان ماده حل‌کننده پروتئین‌های غشایی نیز به کار می‌رود.
  • این ترکیب با غلظت‌های 0.5 تا 0.05 درصدی همراه با سایر دترجنت‌ها برای لیز نمودن سلول‌های پستانداران به کار می‌رود.
  • از این ماده برای تثبیت سوسپانسیون‌ها و امولسیون‌ها در ساخت دارو استفاده می‌شود.
  • پلی‌سوربات 20 به‌عنوان عامل هدایت شکل برای سنتز نانو مونتاژهای مگنتیت کلوئیدی به کار برده می‌شود.
  • این ترکیب در دستگاه‌های تولیدکننده لاستیک در صنایع الاستومر به‌عنوان ماده مرطوب‌کننده مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • مسدودکردن بافر در ایمونوهیستوشیمی
  • مخلوط‌کردن واکنش در PCR

دلیل استفاده از تویین 20 در صنعت آرایشی و بهداشتی

تویین 20 یک افزودنی آرایشی ملایم، مایع و روغنی است که به‌عنوان یک سورفاکتانت غیر یونی و مرطوب‌کننده عمل می‌کند و می‌تواند قابلیت پخش مایعات را افزایش دهد. این ماده به‌عنوان امولسیفایر، به روغن‌های معطر کمک می‌نماید تا به انواع پایه‌های آرایشی از جمله پایه‌های مایع، ژل و کرم متصل شوند و در نتیجه آن می‌تواند از جداشدن پایه‌ها و روغن‌ها جلوگیری می‌کند.

توئین 20 به‌عنوان یک ماده پراکنده‌کننده، همچنین به پخش روغن در سراسر آب و جلوگیری از رسوب و جمع‌شدن چربی‌ها کمک می‌کند. این ماده به‌عنوان یک عامل ضد استاتیک به کاهش و جلوگیری از تجمع بارهای استاتیک نیز کمک خواهد کرد. علاوه‌برآن این ماده یک ضخیم کننده و اصلاح‌کننده ویسکوزیته است که به جلوگیری از تغییرات ویسکوزیته محصول هنگام قرارگیری در معرض دمای مختلف اتاق، مانند گرما یا سرمای شدید کمک می‌کند. این ترکیب نیز به‌عنوان یک سورفاکتانت، امولسیفایر و یک ماده معطر در محصولات عمل خواهد کرد.

کاربرد سورفکتانت چیست

سورفکتانت ترکیبی است که کشش سطحی بین دو ماده مانند دو مایع یا جامد و مایع را کاهش می‌دهد. در محصولات مراقبت از پوست، سورفکتانت‌ جهت چربی‌زدایی و امولسیون چربی‌ها و روغن‌ها عمل می‌کند. سورفکتانت‌ها آلودگی را به حالت تعلیق درآورده و اجازه می‌دهند تا آن‌ها را بشویید. این امر در حالتی امکان‌پذیر است که یک سر مولکول سورفکتانت جذب آب شده و انتهای دیگر آن جذب روغن شود. بنابراین، سورفکتانت روغن، کثیفی و سایر ناخالصی‌هایی را که در طول روز روی پوست شما جمع می‌شوند را جذب و از بین می‌برد. باتوجه‌به این ویژگی‌ها پلی‌سوربات 20 را می‌توان در اغلب شوینده‌های مختلف و شستشوی بدن یافت.

کاربرد امولسیفایر چیست

تویین 20 می‌تواند به‌عنوان امولسیفایر در ترکیبات بهداشتی و مراقبتی عمل کند. برای محصولاتی که حاوی اجزای روغنی و آب هستند امولسیفایر بسیار ضروری است. به‌عنوان‌مثال زمانی که اسانس‌ها به فرمول مبتنی بر آب افزوده می‌شوند برای حل مشکلات پایدار نشدن ترکیبات، می‌توان یک امولسیفایر برای تولید یک محصول پایدار به ترکیبات افزود.

توئین 20

روش استفاده از تویین 20

جهت استفاده از تویین 20 شیمیایی در فرمولاسیون، آن را با مقدار مساوی از اسانس‌‌ها و یا روغن‌های معطر با نسبت 1:1 حلال به رایحه مخلوط می‌کنند. این ترکیب را به‌قدری مخلوط کرده تا یک محلول شفاف به دست آید، سپس آن را به طور مستقیم در پایه هم زده تا اسانس تثبیت شود و از ترکیب کامل آن‌ها در فرمول مطمئن شده و محصول نهایی شفافیت خود را حفظ کند. 

عوارض جانبی تویین 20

نگرانی در مورد عوارض جانبی تویین 20 در محصولات مراقبت از پوست این است که در مطالعات حیوانی منجر به تأخیر در رشد و مشکلات تولیدمثل شود، اما قبل از مشاهده نتایج باید از دوزهای بالایی تجویز و مصرف شده باشد. امکان دارد دوز‌های متوسط باعث تحریک پوست شوند. درصورتی‌که هرچند وقت یکبار در معرض این ماده می‌گیرید، احتمالاً دلیلی برای نگرانی وجود نخواهد داشت. مشکل اینجاست که اکثر ما روزانه از 10 یا چند محصول بهداشتی و مراقبتی، چند بار در روز و هر روز استفاده می‌کنیم. اگر چند مورد از این محصولات حاوی این ترکیب شیمیایی باشند امکان قرارگرفتن در معرض آن افزایش می‌یابد، به‌خصوص اگر در پوست نفوذ کند. این نگرانی برای کودکان نیز بیشتر است.

شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، با مشاورین فروش شرکت به‌صورت مستقیم در ارتباط باشید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز نیازهای شما را در سریع‌ترین زمان ممکن، با نازل‌ترین قیمت بازار فراهم می‌کند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *