مطالب آموزشی

سود پرک چیست و چه کاربردهایی در صنایع مختلف دارد

سود پرک

سود پرک ترکیبی سفیدرنگ و محلول در آب است که از طریق تجزیه شیمیایی سدیم کلراید به شکل پرک یا گرانوله تولید می‌شود. این سود با نام‌های کاستیک سودا و سود سوزآور نیز شناخته می‌شود و نام علمی آن سدیم هیدروکسید است. سود کاستیک پرک به این دلیل که توان زیادی در هیدرولیز مولکول‌های چربی دارد، در تولید صابون‌ها، شامپوها و مواد چربی بر به کار می‌رود.

سود پرک دارای ترکیب شیمیایی است که خاصیت قلیایی زیادی دارد و به‌عنوان یک تنظیم‌کننده PH مطرح می‌باشد. از این ماده می‌توان برای خنثی‌سازی اسیدها و تولید انواع نمک استفاده کرد. این ترکیب به دلیل خصوصیات منحصربه‌فردی که دارد به‌صورت عمده در صنایع مختلف مانند صنعت داروسازی، نساجی، کاغذ، تولید آلومینیوم و… کاربرد دارد. دلیل محبوبیت این محصول در بین صنعتگران نیز قدرت قلیایی بالا، واکنش‌پذیری، خاصیت سفیدکنندگی، حلالیت در آب و… است.

سود پرک چیست

سود پرک ماده‌ای بدون‌ بو، سفیدرنگ، جامد و به شکل پرک یا گرانول است که دارای دمای ذوب 1390 درجه سانتی‌گراد و چگالی 2.13 گرم بر سانتی‌متر مکعب می‌باشد. این ماده به‌راحتی می‌تواند رطوبت هوا را جذب کند و به همین دلیل هنگام حمل‌ونقل باید تحت پوشش‌های حفاظتی لازم قرار بگیرد. این سود در تماس با پوست، دارای اثر خورندگی است و در آب نیز بسیار محلول است. انحلال سود سوزآور در آب فرایندی گرماده است و در اثر حل‌شدن آن در آب گرمای بسیاری آزاد می‌شود. این سود در اتانول و متانول حلالیت کمتری دارد درحالی‌که در اتر و دیگر محلول‌های غیرقطبی حل نمی‌شود.

سود پرک حالت تغلیظ شده سدیم هیدروکسید مایع است که به عبارتی می‌توان گفت نوعی نمک یونی متشکل از یون مثبت سدیم +NA و یون منفی هیدروکسید -OH به شکل NAOH می‌باشد. محلول این ماده موجب تجزیه پروتئین‌ها شده و در نتیجه در صورت تماس با بافت‌های بدن موجب سوختگی می‌شود. از ویژگی‌های کاستیک سودا جذب رطوبت و گاز دی‌اکسیدکربن محیط است. درخواست‌های فراوانی در جهان برای این سود وجود دارد که باعث‌ شده تولید سالانه آن به ده‌ها میلیون تن برسد.

سود سوزآور در دمای معمول به شکل جامدی سفیدرنگ است؛ اما هنگام تماس با اسیدها و رقیق کردن آن با آب، واکنش اگزومتریک رخ می‌دهد که طی آن حرارت زیادی تولید می‌شود. این سود ماده پر مصرفی در زمینه تولید صابون و صنایع پتروشیمی به شمار می‌آید. همچنین این ماده به‌عنوان شناساگر فلزات، انجام واکنش‌های شیمیایی، تصفیه پنبه، رفع زنگ فلزات و… به کار می‌رود.

نحوه خرید سود پرک

شرکت تارا طب با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تأمین مواد اولیه شیمیایی و لوازم آزمایشگاهی، مفتخر است مواد و تجهیزات موردنیاز شما از بهترین برندهای روز دنیا را با نازل‌ترین قیمت بازار در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما اقدام بفرمایید.

سود پرک

تاریخچه سود پرک

سود پرک برای نخستین‌بار توسط سازندگان صابون تهیه شد. این شیوه بر اساس دستورالعمل تهیه صابون که در یک به زبان عربی منتشر شده بود اجرا شد. این کتاب توسط پادشاه یمن به نام مظفر یوسف بن عمر به علی بن رسول، گردآوری شد و تقریباً این روش جزء اختراعات صنعتی آن دوره به شمار می‌رفت. طبق این روش باید آب را از میان محلول قلیایی عبور دهند که محصول نهایی ترکیب هیدروکسید سدیم خواهد بود. در این روش، ترکیب قلیایی کربنات سدیم ناخالص و آهک زنده یا اکسید کلسیم انتخاب شد.

لازم است بدانید که اکثر صنایع صابون‌سازی در کشورهای اروپایی روش تهیه محصولات را بر پایه همین ابداعات قرار دادند و از آن پیروی می‌کنند. شیمی‌دان و جراح فرانسوی به نام نیکولاس لبلانک در سال 1791 فرایندی را برای تولید انبوه کربنات سدیم، سودا اش طبیعی ابداع کرد. این روش جدید جایگزین روش غیرمتداول قبلی شد. روش اصلی تولید هیدروکسید سدیم جامد یا سود پرک در قرن 20، الکترولیز کلرید سدیم است.

سود پرک

تولید سود پرک

سود پرک یا سود سوزآور جامد در حقیقت از سود کاستیک مایع به دست می‌آید. در این روش از فناوری سلول غشایی استفاده می‌شود. کاستیک سودا جامد تهیه شده از این روش، بهترین کیفیت را دارد و فاقد آلاینده‌هایی نظیر فلزات سنگین است. محصول این فرایند بسیار جاذب رطوبت بوده و محلول در آب است و در اکثر صنایع به کار می‌رود. درصد خلوص این محصول 97 است. این ماده اغلب در کیسه‌های پلی‌اتیلن یا پلی‌پروپیلن با وزن استاندارد 25 کیلوگرم بسته‌بندی می‌شود. سود کاستیک جامد اغلب به‌صورت گلوله‌ای پهن، پرک، گرانول و محلول‌های آماده استاندارد با غلظت 30٪ و 50٪ در تعداد مختلف موجود است.

این سود در حالت محلول اشباع، تقریباً غلظت 50٪ با آب را تشکیل می‌دهد. این ماده حلال در آب، اتانول و متانول است. این ماده قلیایی به‌راحتی رطوبت و دی‌اکسیدکربن موجود در هوا را جذب می‌کند. ماده اولیه تولید کاستیک سودا جامد، نمک معمولی است که سدیم کلرید نامیده می‌شود. این نمک اغلب به‌صورت رسوبات زیرزمینی یافت شده و به‌صورت محلول در آب، از طریق پمپاژ با فشار بالا به سطح زمین هدایت می‌شود. محلول کلرید سدیم همان نمک نامیده می‌شود که خوراک اولیه برای تولید سود پرک است.

انواع روش تولید سود پرک

فرایند کلروالکالی یک فرایند الکترولیز نمک معمولی و یا همان سدیم هیدروکسید می‌باشد. در حالت کلی 3 روش برای تولید سود پرک و کلر از آب‌نمک وجود دارد: روش سل غشایی، روش سل دیافراگمی و روش سل جیوه‌ای. در هرکدام از این روش یک محلول نمک تحت‌تأثیر یک جریان مستقیم الکتریسیته قرار می‌گیرد و یون‌های کلرید را به کلر عنصری تبدیل می‌کند. واکنش کلی به‌صورت زیر می‌باشد:

2NACI + 2H2O = CI2 + H2 + 2NAOH

  1. فرایند سل دیافراگمی

در اواخر دهه 1800 میلادی این روش توسعه یافت. فرایند سل دیافراگمی دارای دو قسمت کاتد و آند است که توسط یک دیافراگم نفوذپذیر معمولاً از جنس فیبر آزبست، از هم جدا شده‌اند. هیدروژن و NAOH در قسمت کاتد و کلر در قسمت آند تشکیل می‌شوند. یون‌های دارای بار مثبت سدیم با یون‌های دارای بار منفی هیدروکسیل برای تولید NAOH واکنش می‌دهند. با هر بار عبور درصد تبدیل سدیم کلرید حدود 50 درصد است. در طراحی سل‌های جدید آزبست با مواد پلیمری جایگزین شده است. طی فرایند مشابهی گاز کلر با فرایند جیوه‌ای به دست می‌آید.

تنها با این تفاوت که کلر مواد چگالیده حاصل از خنک‌سازی کلر حاوی جیوه نیستند، این درحالی است که سایر مراحل شامل سردکردن کلر، خشک‌کردن، فشرده‌سازی و مایع‌سازی دارای پسماندهای مشابهی هستند. گاز هیدروژن می‌تواند پس از عبور از خالص ساز یا فرایند خنک‌سازی به بازار عرضه شده و یا به‌عنوان سوخت استفاده شود. محلول سود به‌دست‌آمده دارای غلظت بین 10 تا 12 درصد سدیم هیدروکسید و تا 18 درصد سدیم کلرید است. اغلب محلول سود برای پاک‌سازی ناخالصی‌ها فیلتر می‌شود. سپس در یک تبخیرکننده چندمنظوره به غلظت 50 درصد می‌رسد. پس از آن محلول حاصل برای تولید سود پرک به واحد دیگری انتقال می‌یابد.

سود پرک

  1. فرایند سلول غشایی

در دهه 1970 میلادی روش سلول غشایی گسترش یافت. این سلول‌ها به‌عنوان کارآمدترین روش برای انجام فرایند کلروالکالی به‌حساب می‌آیند. در سل غشایی، یک غشا پرفلوروپلیمر که حاوی گروه‌های تبادل کاتیون است بخش‌های کاتد و آند را از هم جدا می‌کند. این جداکننده به‌صورت انتخابی یون‌های سدیم را انتقال می‌دهد و از انتقال یون‌های هیدروکسیل از قسمت کاتولیت به آندیت جلوگیری می‌کند.

آب‌نمک اشباع به قسمت آند وارد شده و گاز کلر در آند آزاد می‌شود، یون‌های سدیم به همراه مقداری آب به قسمت کاتدی مهاجرت می‌کنند. هیدروژن نیز در قسمت کاتد یونیزه شده و با ترکیب یون‌های هیدروکسیل و سدیم سود پرک به دست می‌آید. به‌خاطر ماهیت خورنده گاز کلر، آند باید از یک فلز غیرفعال مانند تیتانیوم تولید شود، این در حالی است که کاتد را می‌توان از فولاد ساخت. حدود 50 درصد از سدیم کلرید در سلول تبدیل می‌شود. در آخر آب‌نمک باقی‌مانده پس از کلرزدایی به سیستم خالص‌سازی آب‌نمک برگردانده می‌شود. محصول به‌دست‌آمده از این فرایند نیز NAOH در ترکیب با آب است و جهت تبدیل به سود پرک باید مراحل اضافه‌ای انجام شود.

سود پرک

  1. فرایند سل جیوه‌ای

روش سل جیوه‌ای مانند دیافراگمی در اواخر دهه 1800 میلادی برای تولید این سود گسترش یافت. این روش به‌صورت گسترده به کار می‌رفت تا اینکه در دهه 1970 میلادی سمی بودن جیوه کشف شد. سل جیوه‌ای دارای دو قسمت تجزیه‌کننده و الکترولایزر است. الکترولایزر یک میله فولادی ممتد است که دارای شیب ملایم افقی می‌باشد. کف این سلول فولادی و سطوح اطراف آن از فولاد با پوشش لاستیکی ساخته شده است. همچنین محفظه‌های خوراک آب‌نمک و جیوه و جریان‌های خروجی با یک لاستیک منعطف و یا فولاد دارای پوشش لاستیک پوشیده شده است. جیوه از داخل این سلول جریان می‌یابد و به‌عنوان کاتد عمل خواهد کرد، درحالی‌که آب‌نمک بر روی جیوه جریان دارد.

صفحات موازی آند تیتانیوم فعال از پوشش سلول آویزان می‌شوند. جریان عبوری از سلول آب‌نمک را تجزیه می‌کند و کلر در آند و فلز سدیم در کاتد تشکیل می‌دهد. سدیم با جیوه جهت تشکیل آمالگام ترکیب می‌شود و این آمالگام از الکترولایزر به سمت تجزیه‌کننده جریان پیدا می‌کند. آمالگام سدیم – جیوه با آب دیونیزه شده در یک ترکیب‌کننده در حضور کاتالیست واکنش نشان داده و هیدروژن و NAOH تولید می‌شود. رایج‌ترین کاتالیست مورداستفاده در این فرایند گرافیت است. کاتالیست توسط اکسیدهای آهن، نیکل یا کبالت و یا با کاربیدهای مولیبدن و تنگستن فعال می‌شود. در یک خنک‌کننده ابتدایی که از آب به‌عنوان خنک‌کننده استفاده می‌کند، بخش بزرگی از جیوه حذف شده و به قسمت الکترولایزر بازگردانده می‌شود.

سود پرک

تولید سود پرک از کاستیک مایع

روش‌های تولید ذکر شده برای تولید محلول NAOH بودند. سود پرک شکل جامد این ماده است که برای تبدیل محلول به‌دست‌آمده از 3 روش بالا باید فرایندهای اضافه دیگری جهت تغلیظ و تولید کاستیک جامد انجام شود. کاستیک سودای مایع را به واحد FLAKING برای تولید سود پرک با استفاده از هیتر سیالات می‌فرستند. کاستیک سودای غلیظ بدون آب و داغ در یک فلیکر (پرک کننده) چرخشی توسط آب خنک می‌شود و در دمای ذوبش به سود پرک تبدیل می‌شود. 

خواص و ویژگی‌های سود پرک

از سود جامد پرک برای تست شناسایی فلزات، شمارش تعداد کاتیون‌ها، تولید و پردازش واکنش‌های شیمیایی در آزمایشگاه استفاده می‌شود. استفاده از این ترکیب عموماً به‌صورت مایع یا جامد است. این ماده در حالت مایع دارای خلوص 48 تا 50 درصد است؛ اما در حالت جامد با خلوص‌های بالا حتی تا حدود 99.9٪ تولید می‌شود.

کاربردهای سود پرک

سود جامد پرک به‌عنوان نوعی چربی‌گیر صنعتی قوی برای کارخانه‌های کشور به‌حساب می‌آید. همچنین این ماده باعث انحلال‌پذیری چربی موجود در سطوح فلزی، کف و در هر سطحی می‌شود که در اصطلاح شیمیایی به آن صابونی شدن می‌گویند. اصطلاح شیمیایی عامیانه آن لوله بازکن است. این ماده شیمیایی کاربردهای فراوانی دارد و در ساخت شمع، صابون، تولید کاغذ، شوینده و… به‌وفور استفاده می‌شود. سود پرک در تنظیم PH و سنتز ارگانیک مورداستفاده قرار می‌گیرد.

برای کاهش گازهای گلخانه‌ای در صنایع پتروشیمی نیز به کار می‌رود. در صنایع غذایی نیز این ماده برای شستشو و پوست کنی میوه و سبزیجات، تولید شکلات، کاکائو و کارامل استفاده می‌شود. در صنایع لبنی برای تولید بستنی و نیز تولید نوشابه و تلخی‌گیری زیتون از محلول کاستیک سودا استفاده می‌شود. این ماده در تهیه برخی کنسروها، دسر‌ها و پودر خمیر کیک به کار می‌رود.

بسته‌بندی سود پرک

سود پرک یکی از پرمصرف‌ترین مواد شیمیایی در کشور و دنیا است که در کیسه‌های دولایه و لمینت دار دوجداره از جنس پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن با وزن 25 کیلوگرم بسته‌بندی می‌شود. بنا به سفارش خریدار فروش این محصول در کیسه‌های 25 کیلویی 2 جداره، جامبوبگ و پالت یک تنی بسته‌بندی و عرضه می‌شود. همچنین بسته‌بندی این محصول در بشکه‌های 25 کیلوگرمی نیز امکان‌پذیر است.

شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، با مشاورین فروش شرکت به‌صورت مستقیم در ارتباط باشید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز نیازهای شما را در سریع‌ترین زمان ممکن، با نازل‌ترین قیمت بازار فراهم می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *