مطالب آموزشی

مواد اولیه دارویی و دانستنی های مهم درباره آن

دارویی

امروزه مواد اولیه دارویی کاربرد فراوانی دارند زیرا در تهیه و تولید داروها از فرایندهای شیمیایی استفاده می‌شود. درگذشته تنها داروهای موجود از گیاهان و حیوانات گرفته می‌شد. انسان اولیه به طور ذاتی و از طریق مشاهده جانوران و گیاهان اطلاعات خود را کسب کرد و دریافت که آب سرد، برگ و گل گیاهان دارای خاصیت درمانی و التیام بخشی هستند. انسان اولیه با کسب تجربه دریافت که کدام‌یک دارای خاصیت اثربخشی بهتری هستند ولیکن بسیاری از داروها و منابع امروزه حاصل غارنشینی انسان اولیه است.

در علم پزشکی به هر ماده‌ای که برای درمان، تسکین و علائم، تشخیص بیماری و پیشگیری به کار رود و بر ساختار ارگانیسم زنده تأثیر بگذارد و عملکرد بدن را تصحیح کند دارو گفته می‌شود. داروهای شیمیایی معمولاً در آزمایشگاه و توسط پزشک و داروساز کشف می‌شود و بعد از انجام تحقیقات و تأیید مراجع رسمی تولید می‌گردد. صنعت داروسازی در تمامی مراحل تولید، نگهداری و توزیع به‌دقت و مراقبت بالایی نیاز دارد لذا تهیه مواد اولیه دارویی باکیفیت از مهم‌ترین مراحل داروسازی به‌حساب می‌آید.

نحوه خرید مواد اولیه دارویی

شرکت تارا طب با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تامین مواد اولیه مفتخر است که با داشتن گروه مجرب مواد اولیه دارویی را با بالاترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت بازار در اختیار شما قرار دهد. مواد اولیه دارویی تنوع بسیار زیادی دارند ما در دسته مواد اولیه دارویی لیست تعدادی از مواد شیمیایی مربوطه را برای شما فراهم آوردیم. شما می‌توانید جهت استعلام قیمت و خرید و همچنین اطلاع از محصولات با مشاورین فروش شرکت در قسمت تماس با ما از طریق شماره تماس‌های موجود با مشاورین فروش ما ارتباط برقرار بفرمایید.

دارویی

انواع مواد اولیه دارویی

داروها می‌توانند در شرایط استاندارد دما و فشار سه حالت گاز، مایع و جامد موجود باشند، این شرایط تعیین‌کننده نحوه ورود و دریافت آن‌ها در بدن است. مواد اولیه دارویی ازنظر فرمول شیمیایی و ماهیت با مواد صنعتی و خوراکی یکسان هستند اما مواد اولیه با گرید دارویی خلوص بالاتری دارند. مواد اولیه معدنی، گیاهی، جانوری، مصنوعی و نیمه مصنوعی منشأ اصلی داروها را تشکیل می‌دهند. این مواد به‌صورت کلی به دودسته مواد اولیه دارویی فعال و غیرفعال تقسیم می‌شوند. مواد فعال موظف به انجام عملکرد دارو است.

مواد غیرفعال اغلب برای مطلوب سازی داروها کاربرد دارند. به‌عنوان‌مثال هیدروکلریک‌اسید و هیدروکسید سدیم محبوب‌ترین مواد اولیه دارویی به شمار می‌آیند. این دو ماده در تولید داروهای مختلف استفاده می‌شوند و به‌عنوان تنظیم‌کننده Ph، کاتالیزور واکنش‌های شیمیایی و کاهش‌دهنده‌ها به کار می‌روند. همچنین برای تولید مواد شیمیایی دیگر مانند آسکوربیک اسید و سالیسیک اسید و پاراآمینوبنزوییک اسید استفاده می‌شوند.

یک دارو معمولاً دارای نقطه دریافت متفاوتی نسبت به جایگاه عمل خود است. به‌عنوان‌مثال قرصی که برای درمان سردرد استفاده می‌شود از راه دهان وارد بدن می‌شود ولی جایگاه عمل آن مغز است. بنابراین یک داروی پذیرفته‌شده باید خواص لازم برای انتقال از سایت به جایگاه عمل منظور را داشته باشد و همچنین در زمان معقول از بدن خارج شود. از شایع‌ترین مسمومیت‌ها مربوط به مسمومیت دارویی است. در کل جهان از شایع‌ترین داروهایی که ایجاد مسمومیت می‌کنند مربوط به داروهای ضدافسردگی، خواب‌آورها و مسکن‌هاست، زیرا سیستم اعصاب مرکزی تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.

معرفی اجمالی برخی مواد اولیه دارویی

در اینجا به‌صورت اجمالی به معرفی برخی مواد اولیه دارویی پرکاربرد در صنعت داروسازی می‌پردازیم.

هیدروکلریک اسیدهیدروکلریک‌اسید

هیدروکلریک‌اسید یک مایع بی‌رنگ و یا زرد کم‌رنگ با میزان سمی و خورندگی بالاست که آن را با نام‌های اسیدکلریدریک، جوهر نمک، کلرید هیدرونیوم و موریاتیک‌اسید نیز می‌شناسند. به دلیل اینکه HCI یک اسید قوی است اغلب برای خنثی‌سازی یک محلول از آن استفاده می‌شود. این ماده در معده انسان به‌منظور کمک به هضم غذا نیز تولید می‌شود، درواقع HCI اسید معده است که بخش مهمی از کار سیستم گوارش ما را انجام می‌دهد.

یکی از کاربردهای هیدروکلریک‌اسید کنترل PH محصولات دارویی است. از کاربردهای دیگر این محصول تصفیه نمک و کنترل PH، عامل پاک‌کننده، رفع زنگ‌زدگی فولاد، تولید ترکیبات آلی، تولید ترکیبات معدنی، تولید کلسیم کلراید و… است. در موقع استفاده از این اسید باید خیلی احتیاط کرد زیرا این ماده به‌شدت خورنده است و نوع غلیظ آن مه‌های اسیدی بسیار خطرناکی آزاد می‌کند. در صورت قرارگرفتن طولانی‌مدت در معرض این اسید می‌تواند باعث برونشیت مزمن و ورم معده شود بنابراین استفاده از تجهیزات محافظتی ضروری است.

کراس کارملوزسدیمکراس کارملوزسدیم

کراس کارملوزسدیم یک پلیمر متصل از کربوکسی متیل سلولز سدیم است که به شکل پودر سفید بی‌بو، سفید یا خاکستری‌رنگ است. این ماده محلول در آب است و بعد از تماس با آب به 4 تا 8 برابر اندازه واقعی خود افزایش می‌یابد. از آن در داروسازی به‌صورت دائم و فعال استفاده می‌شود، این ماده یک تخریب‌کننده عالی است که معمولاً به‌عنوان افزودنی به کار می‌رود. این ماده نقش فروپاشی قرص در معده را دارد. برخی از خصوصیات این ماده عبارت‌اند از:

  • حلالیت و جذب آب
  • امولسیفایر
  • محلول در گوارش
  • سختی تبادل قرص
  • انحلال و تجزیه مواد مخدر
  • تجزیه‌کننده سریع برای قرص‌ها، کپسول‌ها و گرانول‌ها و…..

پلی سوربات 20پلی‌سوربات 20

پلی‌سوربات 20 که به آن تویین 20 و پلی اکسی اتیلن نیز گفته می‌شود، یک سورفاکتانت غیر یونی است. تویین 20 یک امولسیفایر، بهبوددهنده خمیر، گیرنده بلوری، تثبیت‌کننده، اسپری‌کننده، عامل مرطوب‌کننده، پوشش سبزی یا میوه، قارچ مخصوص مخمر است. این ماده در صنایع مختلف از جمله مواد اولیه دارویی کاربرد دارد. در صنایع دارویی از آن برای جذب یا رقیق کردن ماده دارویی استفاده می‌شود، همچنین فرمولاسیون‌های آبی مربوط به تزریق وریدی را ثبات می‌بخشد. به‌عنوان امولسیفایر در برخی داروها کاربرد دارد، همچنین در داروسازی به‌عنوان پرکننده مورداستفاده قرار می‌گیرد.

سولفوریک اسیداسیدسولفوریک

از پرکاربردترین مواد شیمیایی موجود در جهان اسیدسولفوریک است که نخستین‌بار توسط جابربن‌حیان کشف شد. این اسید با نام‌های مختلف جوهر گوگرد، اسید باتری، سولفات هیدروژن، روغن ویتریول و سولفوریک اسید شناخته می‌شود و یک اسید معدنی و بسیار قوی است. اسیدسولفوریک خورنده است و بخش عمده باران اسیدی را تشکیل می‌دهد. این ماده مایعی با نقطه‌جوش بالا ویسکوز است و گرانروی زیادی دارد.

اسیدسولفوریک دارای مولکول‌هایی با گشتاور قطبی است که می‌توانند با همدیگر پیوند هیدروژنی برقرار کنند، به همین دلیل این ماده به‌خوبی در آب حل می‌شود و می‌تواند محلول‌های اسیدی مختلفی تولید کند. اسیدسولفوریک در صنایع مختلف مانند تولید مواد شوینده، تولید کودهای شیمیایی، پالایش نفت، اسید باتری، صنایع آبکاری، محلول‌های اسیدی تصفیه آب RO، تولید الیاف مصنوعی، صنعت چرم‌سازی، مهمات‌سازی و مواد منفجره، صنایع فولاد و متالوژی، تولید داروهای شیمی‌درمانی و… کاربرد دارد.

سولفوریک اسید در ساخت و تولید داروهای شیمی‌درمانی که برای درمان بیماری سرطان استفاده می‌شوند کاربرد دارد. این ماده بسیار اسید قوی است و در هنگام استفاده باید بسیار مراقب باشید، زیرا در تماس با بدن باعث تحریکات شدید پوستی و سوختگی و آسیب به چشم می‌شود که حتی ممکن است منجر به نابینایی هم بشود. اسیدسولفوریک میل ترکیبی زیادی با آب دارد و واکنش آن با آب به‌شدت گرماده است. برای رقیق‌سازی هرگز به آن آب اضافه نکنید زیرا واکنش داده و باعث جوشش و پاشش اسید می‌گردد. نحوه صحیح فرایند رقیق‌سازی این است که اسید کم‌کم به آب اضافه شود.

مواد دارویی

در این مقاله سعی کردیم در مورد مواد اولیه دارویی و کاربرد آن‌ها توضیحاتی را به‌صورت اجمالی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و امیدواریم مطالب بالا مفید واقع‌شده باشند. طی سالیان متوالی شرکت تارا مدرن طب تجهیز مفتخر بوده است که همواره جلب رضایت متقاضیان را در اولویت کار خود قرار داده است. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت خرید با مشاورین فروش شرکت در قسمت تماس با ما به‌صورت مستقیم در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *