مطالب آموزشی

لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی و هرآنچه که درباره آنها باید بدانید

لوازم آزمایشگاه

لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی در برخی موارد اختصاصی هستند و متناسب با نوع آزمایشگاه به کار برده می‌شوند. در دنیای امروز با گسترش علم، آزمایشگاه‌های مختلفی نیز به وجود آمده‌اند که هرکدام برای انجام تحقیقات در حوزه تخصصی خود نیاز به لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی ویژه‌ای دارند. در آزمایشگاه‌ها برخی از این لوازم و تجهیزات مشترک هستند و در همه آزمایشگاه‌ها یافت می‌شوند. 

لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی به مجموعه‌ای از دستگاه‌ها، ابزار و وسایل آزمایشگاهی گفته می‌شوند که وجود آنها برای دانشمندان و محققین در آزمایشگاه بسیار ارزشمند است. تجهیزات آزمایشگاهی بسته به نوع فعالیت آزمایشگاه متفاوت است و بر اساس نوع کاربردشان ابزارهای ساده تا پیچیده را شامل می‌شوند. هر چه لوازم و تجهیزات به‌کاررفته در آزمایشگاه دقیق‌تر و مدرن‌تر باشند نتیجه آزمایش از دقت بیشتری برخوردار است.

نحوه خرید لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی

شرکت تارا طب با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه مواد اولیه شیمیایی و لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی، توانسته با واردات و فراهم‌کردن برترین برندهای روز دنیا و کیفیت بالای محصولات به همراه نازل‌ترین قیمت بازار رضایت شما عزیزان را جلب کند. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت و خرید محصول موردنظر، با مراجعه به قسمت تماس با ما، با مشاورین فروش شرکت ارتباط برقرار بفرمایید.

تقسیم‌بندی لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی

در این بخش می‌خواهیم شما را با انواع لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی آشنا کنیم.

تجهیزات آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت و آنالیز محصول

در این نوع از آزمایشگاه‌ها محصولات و مواد از نظر تطابق با شاخصه استاندارد و عدم وجود ناخالصی‌ها آزمایش می‌شوند به همین دلیل اصولاً انواع تجهیزات نمونه‌برداری از مایعات، جامدات و گاز، آماده‌سازی نمونه، همگن‌سازی، هموژنایزر و غیره استفاده می‌شود.

تجهیزات آزمایشگاه‌های ایمنی زیستی

هدف این نوع آزمایشگاه‌ها مهار عوامل بیولوژیکی بالقوه مضر است. این عملیات با کمک امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی ویژه‌ای مانند انواع دستگاه تقطیر و دیونیزه کننده، آنالایزر نمونه، فتومترها، کدورت سنج و غیره برای آنالیز غذا، آب و دارو به کار می‌رود.

تجهیزات اتاق‌های تمیز

میزان ذرات گردوغبار در اتاق‌های تمیز، در هر حجم هوا کنترل و بر اساس آن نوع اتاق درجه‌بندی می‌شود. بر همین اساس تجهیزات این نوع اتاق‌ها معمولاً شامل لباس ایمنی، دستگاه‌های استریلیزاسیون مثل اتوکلاو، انواع ضدعفونی‌کننده و غیره است.

تجهیزات آزمایشگاه‌های پزشکی و علوم زیستی

این نوع آزمایشگاه‌ها نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی ویژه‌ای برای انجام آزمایش‌های تشخیصی بر روی بافت، خون و سایر نمونه‌ها دارند. اصولاً این نوع آزمایشگاه‌ها که کار میکروبیولوژی و کشت سلول یا بافت را انجام می‌دهند، برای انجام آزمایش‌ها نیاز به دستگاه انکوباتور برای کنترل پارامترهای دما، رطوبت و سطح اکسیژن و دی‌اکسیدکربن دارند. آزمایشگاه‌های پزشکی و علوم زیستی را می‌توان به بخش‌های مختلف سرولوژی، آسیب‌شناسی، بافت‌شناسی، ویروس‌شناسی، باکتری‌شناسی و زیست‌شناسی مولکولی با فناوری Pcr تقسیم‌بندی کرد. بر همین اساس به لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی فراوانی نیاز دارند.

تجهیزات آزمایشگاه‌های شیمی

برخی از لوازم و تجهیزات آزمایشگاه‌های زیستی و شیمی شبیه یکدیگر هستند، مانند انواع همزن و شیکر، ترازوی دیجیتال و دستی، بن ماری، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، دستگاه‌های تقطیر و جداسازی مثل کروماتوگرافی، سانتریفیوژها و غیره. در آزمایشگاه‌های شیمی از محلول‌ها و مواد شیمیایی خاصی استفاده می‌شود که احتمالاً در آزمایشگاه‌های دیگر یافت نمی‌شود.

تجهیزات آزمایشگاهی

کاربرد لوازم آزمایشگاهی

پرکاربردترین لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی که بیشتر آزمایشگاه‌ها با آن سروکار دارند را بر اساس جنس در ۴ دسته جداگانه مورد بررسی قرار دادیم:

  • شیشه‌ای و پیرکس
  • چینی
  • پلاستیکی
  • آهنی و چوبی

برخی از لوازم آزمایشگاهی از جنس شیشه و پیرکس عبارت‌اند از لوله‌آزمایش، بشر، بالن، استوانه مدرج، گیلاس مدرج، بورت، پیپت، شیشه ساعت، قیف، قیف جداکننده، دسیکاتور، همزن شیشه‌ای، مبرد، ظروف نگهداری مواد، رابط یا لوله‌های تعدیل. قطره‌چکان، لوله مویین، لوله u شکل، ظرف پتری و… می‌باشد.

لیست برخی از پر مصرف‌ترین لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی

در تمامی آزمایشگاه‌ها برخی لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی مشترک است که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم. سکوبندی‌ها شامل انواع سکوبندی‌های یک‌طرفه و دوطرفه، کابینت‌های ایمنی و ضد انفجار آزمایشگاهی، میزهای مخصوص آزمایشگاهی، کمد نگهدارنده انواع مواد شیمیایی، میز ترازوی ضد لرزش و صندلی‌های آزمایشگاهی هستند.

از پرمصرف‌ترین لوازم و تجهیزات پرمصرف در همه آزمایشگاه‌ها می‌توان به میکروسکوپ، فلاسک‌های اندازه‌گیری حجم مایعات مثل بشر و ارلن و استوانه مدرج، قطره‌چکان، دماسنج، بوته چینی، توری نسوز، سه‌پایه، بورت، انواع همزن، ترازو، دستگاه اتوکلاو، فور یا اون، بن‌ماری، پی‌اچ متر، یخچال و فریزر آزمایشگاهی، دوش و چشم‌شوی، لوله‌شور، چراغ الکلی یا گازی و لوله‌شور هستند.

شرح اجمالی برخی لوازم آزمایشگاهی

بشربشر

بشر یا لیوان آزمایشگاهی در دو نوع شیشه‌ای و پلاستیکی است. وسیله‌ای است که برای هم زدن ماده به کار می‌رود و همچنین ازآن‌جهت برداشتن حجم معینی از مایعات و گرم‌کردن، حل کردن مواد و انتقال محلول‌ها استفاده می‌شود. بشر در سایزهای مختلف وجود دارد و آن را روی توری نسوز و سه‌پایه قرار می‌دهند. عموماً استوانه‌ای‌شکل با کف صاف و مدرج هستند.

ارلنارلن

ارلن ظرفی مخروطی شکل است که برای گرم‌کردن محلول‌ها و مایعات و نگهداری آنها و همچنین هم زدن مخلوط‌ها استفاده می‌شود. این ظرف در سایز و حجم‌های مختلف تولید می‌شود. ارلن در دو نوع ارلن معمولی و ارلن تخلیه وجود دارد. ارلن از لوازم پرکاربرد آزمایشگاه محسوب می‌شود و تصور یک آزمایشگاه بدون داشتن ارلن تقریباً غیرممکن است.

بالن ژوژهبالن حجمی یا بالن ژوژه

این بالن استوانه‌ای پایه‌دار است که بر خلاف پیپت و بورت درجه‌بندی آن از پایین شروع می‌شود. بالن حجمی دارا یک گردن بلند است که بر روی آن خطوط نشانه قرار دارد. بالن حجمی برای اندازه‌گیری حجم معینی از محلول‌ها کاربرد دارد و برای ساختن محلول با غلظت مهین استفاده می‌شود. همچنین برای تعیین حجم اجسام بی‌شکل نیز استفاده می‌شود. این نوع بالن دقت بالایی دارد و دارای درپوش پلاستیکی است تا در هنگام محلول‌سازی بتوان به‌راحتی آن را تکان داد.

پیپتپیپت

از پیپت به‌منظور برداشتن حجم معینی از مایع استفاده می‌شود. پیپت‌ها معمولاً در دو نوع پیپت مدرج و حسابدار تولید می‌شوند. پیپت مدرج شیشه‌ای صاف و انتهای آن نازک‌تر است و برخلاف بشر و ارلن نمی‌تواند در معرض شعله مستقیم قرار بگیرد. پیپت حباب‌دار شیشه‌ای صاف است که میانه آن حباب وجود دارد و در قسمت بالایی آن خط نشانه وجود دارد.

دسته‌بندی تجهیزات آزمایشگاهی

  • سکوبندی یا رویه
  • دستگاه‌های آزمایشگاهی
  • وسایل آزمایشگاهی
  • هود آزمایشگاهی
  • وسایل ایمنی آزمایشگاهی
  • دوش و چشم‌شویی آزمایشگاهی

 

غبارسنج

معرفی برخی از دستگاه‌های آزمایشگاهی

دستگاه‌های آزمایشگاهی از تجهیزات آزمایشگاهی پرکاربرد هستند و انواع مختلفی دارند که هر یک برای انجام آزمایش خاصی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

دستگاه شمارنده ذرات (غبار سنج)

دستگاه شمارنده ذرات از لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی است که ذرات معلق در هوا را شمارش می‌کند. یک دستگاه منفرد است که علاوه برشمارش ذرات قادر به تشخیص آنها نیز است. شمارش ذرات با پراکندگی نور، کم‌نور یا تصویربرداری مستقیم انجام می‌شود. این دستگاه وسیله‌ای ضروری است برای نظارت، طبقه‌بندی و تشخیص منبع آلاینده‌ها که در عملیات اتاق تمیز به کار می‌رود.

انواع غبار سنج:

  •  معلق
  •  جامد
  •  لیزری
  •  مایع (lpc)
  •  آئروسل
  •  manifold
  •  handheld

از کاربردهای دستگاه غبار سنج آزمایش نشت فیلتر هوا، کمک به ازبین‌بردن آلودگی هوا، اطمینان از رعایت کردن استانداردها، بررسی تمیز بودن محل حین انجام کار است.

رطوبت سنج

رطوبت‌سنج و دماسنج دیجیتال آزمایشگاهی

دما و رطوبت محیط از جمله پارامترهای مهمی هستند که در صنعت تولید، انبارداری، پزشکی و حتی در زندگی شخصی حایز اهمیت است. در اماکنی مانند سردخانه‌ها، انبار، گلخانه‌ها، استخر و غیره نیاز است تا به‌صورت مداوم دما و رطوبت محیط نمایش داده شود. در مکان‌هایی که فاصله محل اندازه‌گیری دما و رطوبت با محل نصب نمایشگر زیاد است بسته به میزان فاصله و نوع سنسور می‌توان از سنسورهای بی‌سیم استفاده کرد.

الکنرودphالکترود PH

دستگاهی است که برای اندازه‌گیری میزان اسیدی یا قلیایی بودن مایعات استفاده می‌شود. اندازه‌گیری میزان اسیدی بودن مایعات در بسیاری از صنایع که در آنها میزان اسیدی بودن موردنیاز است به کار می‌رود. PH متر جهت تعیین میزان غلظت یون هیدروژن +H در یک محلول استفاده می‌شود. زمانی که می‌خواهید PH یک محلول ثابت را اندازه‌گیری کنید، کافی است اندازه‌گیر را در محلول قرار دهید و عدد نمایش‌داده‌شده را بخوانید. اگر می‌خواهید محلول PH محلول را تغییر دهید اندازه‌گیر را در محلول قرار دهید سپس همراه با اضافه‌کردن محلول عدد نمایش‌داده‌شده را بخوانید تا به PH موردنظر برسید.

شوف بالنشوف بالن

شوف بالن، پوشش گرم‌کننده یا ایزومانتل است که در دسته لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی قرار می‌گیرد و جهت اعمال گرما به ظروف به کار می‌رود. به‌طورکلی سیم‌های الکتریکی درون نواری از پارچه قرار می‌گیرند که می‌توانند دور یک فلاسک پیچیده شوند. جریان تولید شده در دستگاه توسط ترموستات تنظیم می‌شود. این نوع دستگاه جهت حفظ دمای یک قیف جداکننده بسیار مفید است.

شوف بالن به‌عنوان جایگزین برای سایر اشکال حمام گرم مورداستفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه بیشتر برای حرارت دادن محلول‌هایی که دارای خطر انفجار هستند به کار می‌رود. همچنین برای محلول‌هایی که نیاز به حرارت غیرمستقیم دارند استفاده می‌شود. شوف بالن‌ها دارای یک سیستم آنالوگ و یا دیجیتال هستند و یک میله نیز جهت نگه‌داشتن بالن و یا وسایلی که به آن وصل هستند دارند. توری‌های این دستگاه از جنس ابریشم نسوز هستند و باید مراقب بود تا محلول بر روی آنها نریزد زیرا باعث سوختن توری می‌شود و دستگاه دیگر قادر به کارکردن نخواهد بود.

لوازم آزمایشگاهی

  به‌طورکلی لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی انواع و کاربردهای فراوانی دارد که در این مقاله فقط توانستیم به بخش کوچکی از آنها به‌عنوان‌مثال بپردازیم. شما می‌توانید جهت آشنایی بیشتر به دسته لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی موجود در سایت مراجعه بفرمایید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز با در اختیار داشتن کادر مجرب آماده پاسخگویی به نیازها و سؤالات شما عزیزان است. جهت استعلام قیمت و خرید از طریق شماره تماس‌های موجود در بخش تماس با ما می‌توانید به‌صورت مستقیم با مشاورین شرکت در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *