مطالب آموزشی

مواد آزمایشگاهی و هر آنچه که درباره آن باید بدانید

مواد آزمایشگاهی امروزه پایه مهم کلیه تحقیقات علم شیمی هستند چنانچه که می‌توان گفت رشد دانش بشری، فن آوری، صنعت، رفاه، امور نظامی و… بدون علم شیمی و مواد مربوطه مقدور نمی‌باشد. موادی که ترکیب شیمیایی معینی دارند و از ترکیب عناصر شیمیایی مختلف به وجود می‌آیند را مواد شیمیایی می‌نامند. این مواد شامل دودسته آلی و معدنی هستند. اختلاف اصلی این دودسته در عنصر کربن است. مواد آلی که کربن زیادی دارند دارای مقاومت حرارتی کمتری نسبت به مواد معدنی هستند.

مقدار و تنوع مواد آزمایشگاهی بسیار زیاد است (بیش از 5 میلیون) و بااین‌وجود هنوز برحسب نیاز پژوهش‌ها و اکتشافات جدید این تعداد افزایش می‌یابد. افرادی که با این مواد به‌صورت مداوم سروکار دارند باید بدانند که خطراتی از جمله تخریب بافت‌ها و دستگاه‌های حیاتی، جهش‌زایی، سرطان‌زایی، حساسیت‌های مزمن و… از سوی مواد متوجه آنهاست. در تحقیقات علوم شیمی و محیط آزمایشگاه و اکتشافات دقیق بسیار مهم است که مواد آزمایشگاهی مورد استفاده از برند و کیفیت مطلوبی برخوردار باشند. برندهای معروفی که در صنعت مواد آزمایشگاهی امروزه بیشتر طرف‌دار دارند merck، sigma ،fluka  و… هستند.

نحوه خرید مواد آزمایشگاهی

شرکت تارا طب با بیش از ده سال سابقه و داشتن کادر مجرب مفتخر است که توانسته برندهای روز دنیا را بالاترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیار شما عزیزان قرار دهد. شما می‌توانید جهت استعلام قیمت، خرید و کسب اطلاعات بیشتر به قسمت تماس با ما مراجعه بفرمایید تا به‌صورت مستقیم با مشاورین فروش شرکت در تماس باشید.

گریدهای مختلف مواد آزمایشگاهی

از محصولات مهم که در آزمایشگاه برای انجام تحقیقات و تمامی آزمایش‌ها موردنیاز است، مواد آزمایشگاهی هستند. این نوع مواد که به‌عنوان مواد شیمیایی به کار می‌روند با انواع دیگر مواد شیمیایی تفاوت دارند. این مواد از نظر ماهیت و با مواد دیگر یکسان است ولی دارای درصد خلوص بالاتری است و همچنین دارای گریدهای متنوعی است. از معروف‌ترین این گریدها، گرید AR برای مصارف کلی، گرید OR برای کاربردهای تحقیقاتی، گرید FCC برای آزمایشگاه‌های مواد غذایی، گرید TECHNICAL برای آزمایشگاه‌های صنعتی، گرید USP برای مواد شیمیایی باکیفیت بالا از بهترین برندها هستند.

مواد شیمیایی آزمایشگاهی جهت واکنش‌های شیمیایی، تست‌های فیزیکی، تجزیه و آنالیز شیمیایی با درجه خلوص متفاوت به کار می‌روند. به ترتیب درجه‌بندی، درجه آزمایشگاهی در آموزش‌های ابتدایی و آلی استفاده می‌شود، این درجه برای کاربرد در مواد دارویی و غذایی به حد کافی خالص نمی‌باشد. درجه بعدی، درجه خالص است که درجه خلوص کافی برای استفاده در صنایع دارویی و غذایی دارد و مطابقت با استاندارد خاصی ندارد و به آن درجه عملی می‌گویند. درجه بعدی درجه فنی است که در موارد صنعتی و تجاری کاربرد دارد.

آزمایش

کشورهای تولید کننده مواد آزمایشگاهی

مواد آزمایشگاهی به دو صورت ایرانی و وارداتی در بازار وجود دارند. این مواد در حجم‌ها و مصارف گوناگون توسط کشورهای پیشرفته مانند آمریکا، فرانسه، آلمان، برزیل و… تولید می‌شوند. همچنین در ایران اغلب توسط شهرهای مهم مانند تهران، کرج، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز تولید می‌شوند. از مهم‌ترین و مشهورترین برندهای مواد آزمایشگاهی برند مرک است. این برند متعلق به کشور آلمان بوده که محصولات خود را به‌صورت تک و عمده در بازار جهانی به فروش می‌رساند. این شرکت به شکل برندهای سیگما آلدریچ، میلیپور، ساپلکو، بیورلیانس، میلیپور کیولب، safc و به‌صورت شرکت هلدینگ است.

کشورهای زیادی در جهان صادرکننده این مواد هستند که بالاترین را در بین آنها کشور آمریکا و چین دارد. در کل ۲۸ کشور واردکننده این مواد هستند. علت این امر قدرت بالای تبدیل کردن مواد شیمیایی در این کشورها است. درحالی‌که ایران به دلیل نداشتن توانایی در تبدیل مواد خام شیمیایی، ۶۸ درصد از واردات آن به مواد شیمیایی اختصاص دارد. کشورهای چین، امارات، کره، ترکیه و آلمان کشورهایی هستند که به ترتیب دارای رتبه برای صادرات به ایران هستند.

کاربرد مواد آزمایشگاهی

مواد آزمایشگاهی کاربرد فراوانی دارند. در آزمایشگاه از آنها برای تعیین کیفیت مواد و تعیین استاندارد بودن ترکیب استفاده می‌شود. این مواد در علوم مختلف مانند انگل‌شناسی، داروسازی، صنایع پتروشیمی، صنایع کاشی و سرامیک، کالبدشناسی و ژنتیک، تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، تحقیقات گیاه‌شناسی، صنایع رنگ‌سازی و تولید چسب، و بسیاری موارد دیگر کاربرد دارند.

خرید این مواد به علم و تجربه تخصصی نیاز دارد، این مواد به‌صورت باواسطه یا بی‌واسطه از تولیدکنندگان داخلی یا خارجی تهیه می‌شود. هنگام خرید مواد آزمایشگاهی باید به لیبل و برچسب روی بسته‌بندی آنها توجه کنید زیرا روی برچسب‌ها کلیه اطلاعات موردنیاز از جمله نام علمی، فرمول، محل نگهداری، تاریخ انقضا، درجه خلوص و … درج شده است. همچنین هنگام خرید با به نوع بسته‌بندی و شرایط نگهداری محصول نیز توجه داشته باشید.

پرکاربردترین مواد آزمایشگاهی

در این بخش قصد داریم برخی از پرکاربردترین مواد آزمایشگاهی رو معرفی کنیم.

تری سدیم سیترات دی هیدراتتری سدیم سیترات دی هیدراته

سدیم سیترات یک ماده افزودنی غذایی است که بیشتر در شربت سرفه و برای خنثی‌کردن اسید استفاده می‌شود. این ماده معمولاً به‌عنوان تری سدیم سیترات یافت می‌شود که به‌عنوان امولسیفایر، تنظیم‌کننده اسیدیته، ماده ترشحی کلسیم و مواد نگهدارنده کاربرد دارد. همچنین این ماده شیمیایی به‌غیراز ایجاد بافر، به‌عنوان ماده ترتیب دهنده نیز عمل می‌کند. این ماده در صنایع مختلف کاربرد دارد.

اسید نیتریکاسید نیتریک

اسید نیتریک با نام‌های جوهر شوره یا تیزاب نیز شناخته می‌شود. این ماده یک اسید معدنی قوی و محلول در آب است، همچنین بسیار خورنده و قوی است. بیشترین کاربرد این ماده به‌صورت آزمایشگاهی در دانشگاه‌هاست که به‌عنوان معرف آزمایشگاهی از آن استفاده می‌شود. به طور قابل‌توجهی این اسید برای تست تشخیص آلکالوئیدها به کار می‌رود. همچنین آزمایش دیگری که به‌عنوان آزمایش رنگ‌سنجی شناخته شده به اسید نیتریک برای تمایز بین هروئین و مورفین نیاز دارد. اسید نیتریک معمولاً از اکسیداسیون آمونیاک به دست می‌آید و همین‌طور با تیمار نیترات سدیم با اسیدسولفوریک نیز تولید می‌شود ولی روش دوم بازدهی کمی دارد.

پتاسیم یدیدپتاسیم یدید

پتاسیم یدید به‌عنوان یک ماده شیمی پرکاربرد در صنعت شیمی و پزشکی ترکیبات مختلفی را در خود جای‌ داده است. این ترکیب شیمیایی بی‌خطر بوده و می‌توان با ترکیب پتاسیم یدید با عناصر مختلف شاهد واکنش‌های جالبی بود. پتاسیم یدید دارای کاربردهای فراوانی در پزشکی و آزمایشگاهی است که منجر شده تا تحولات بزرگی در زمینه پزشکی و داروسازی ایجاد شود.

این ترکیب شیمیایی در صنایع مختلف کاربرد دارد و نیازهای افراد را در زمینه‌های گوناگون مرتفع می‌نماید. برای نگهداری طولانی‌مدت این ماده شیمیایی باید آن را محیط کاملاً خنک قرار دهید. همچنین نور مستقیم خورشید باعث می‌شود تا وضعیت ترکیب شیمیایی این ماده به هم بریزد و این امر باعث تغییر رنگ آن می‌شود. این ماده را به‌عنوان یک ترکیب کاربردی باید در ظروف پلمب شده و به‌دوراز سایر مواد قلیایی و بازی نگهداری کرد.

نیترات نقرهنیترات نقره

نیترات نقره ترکیبی معدنی است که به‌صورت کریستال‌های بی‌رنگ یا سفید و بی بو موجود است و با حل کردن نقره در اسید نیتریک به دست می‌آید. این ماده در معرض نور یا مواد آلی سیاه می‌شود و با رسیدن به دمای جوش تجزیه می‌شود. خطر این ماده اغلب به دلیل سمیت و خورندگی آن است و همچنین واکنش بین نیترات نقره و اتانول انفجاری است. این ماده به دلیل خاصیت خورندگی عمدتاً سمی به‌حساب می‌آید، بنابراین هنگام کارکردن با ابن ماده باید از تجهیزات حفاظتی لازم استفاده نمایید. از برجسته‌ترین کاربردهای نیترات نقره در ساخت فیلم‌های عکاسی، در آزمایشگاه‌ها به‌عنوان یک عامل رنگ‌آمیزی برای آشکارسازی پروتئین، ژل‌های PAGE و در اسکن میکروسکوپ الکترون است. همچنین این ماده در زمینه‌های زیست‌شناسی، سنتز شیمیایی و پزشکی کاربرد دارد.

آزمایشگاهدر این مقاله سعی کردیم در مورد مواد آزمایشگاهی اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. شما می‌توانید با مراجعه به قسمت تماس با ما از طریق شماره تماس‌هایی که در اختیار شما قرار دادیم با مشاورین فروش شرکت تارا مدرن طب تجهیز جهت کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت و خرید ارتباط برقرار بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *