مطالب آموزشی

صنعت داروسازی کشور و نگاهی به چگونگی پیدایش آن

دارو

صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی بدون شک به دلیل ارتباط مستقیم آن با مقوله سلامت و درمان، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. خوشبختانه کشورمان در این زمینه شرایط پایداری دارد و فعالیت گسترده شرکت‌ها در گروه‌های تخصصی صنعت داروسازی در بخش‌های تولید، واردات و صادرات توانسته است توازن لازم را ایجاد کند.

صنعت داروسازی چیست

صنعت داروسازی در زمینه اکتشاف، توسعه، تولید و بازاریابی داروها و تجویز به بیماران جهت درمان، اکسینه و تسکین علائم ةن‌ها فعالیت می‌کنند. این صنایع شامل قوانین و مقرراتی می‌شوند که حق ثبت اختراع، آزمایش، ایمنی، اثربخشی و بازاریابی داروها را تحت کنترل قرار می‌دهند. این صنعت علاوه بر اهمیتی که در سلامت افراد جامعه دارد می‌تواند در توسعه اقتصادی و روابط بین الملل نقش موثری داشته باشد.

نحوه خرید مواد اولیه دارویی

شرکت تارا طب با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تأمین مواد اولیه شیمیایی و لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی توانسته است محصولات را با بالاترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت در اختیار صنایع مختلف قرار دهد. شما می‌توانید جهت استعلام قیمت و خرید و همچنین کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین فروش ما از طریق شماره تماس‌های موجود در بخش تماس با ما ار تباط برقرار بفرمایید.

داروسازی

تاریخچه صنعت داروسازی

تاریخ صنعت داروسازی در ایران به دوران باستان بازمی‌گردد. از قرن‌ها پیش در ایران داروهای گیاهی به‌صورت مفرد و مرکب در دسترس مردم بوده است. ایرانیان از گذشته با گیاهان دارویی و خواص دارویی برخی مواد معدنی، مواد غذایی و نفت آشنا بودند و از آنها برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کردند. پس از ورود اسلام و به‌ویژه از دوران خلافت عباسی، آثار بسیاری در پزشکی و داروسازی از زبان‌های دیگر به‌خصوص یونانی ترجمه شد. از جمله مشهورترین مترجمان و مؤلفان آن زمان در پزشکی می‌توان به حنین بن اسحاق و فرزندش اسحاق بن حنین، قسط بن لوقا، ماسویه و جرجیس اشاره کرد.

پزشک و شیمی‌دان ایرانی محمد بن زکریای رازی نیز کتاب‌هایی در زمینه پزشکی و داروسازی نوشته است که از معروف‌ترین آنها دایرةالمعارف الحاوی می‌باشد. رازی علم دارو و گیاه‌شناسی را نزد شیخ صیدلانی دواساز بیمارستان بغداد فراگرفت و از برجسته‌ترین کارهای او می‌توان به پیداکردن الکل از نشاسته و جوهر گوگرد از زاج اشاره کرد. همچنین بخشی از کتاب قانون نوشته شیخ الرییس ابن‌سینا که کتاب جامع پزشکی است به داروسازی اختصاص داده است. ابن‌سینا پزشکی را نزد ابومنصور حسن بن نوح قمری آموخت. وی معتقد بود در تجویز دارو ابتدا باید از داروی مفرد استفاده کرد سپس از در صورت مفید نبودن از داروی مرکب روی آورد.

همچنین معتقد بود قبل از همه اینها باید با غذا بیماری‌ها را درمان کرد و این موضوعات اصول قواعد وی در زمینه درمان بود. کتاب تحفه المومنین نوشته میرزامحمد زمانی تنکابنی از مشهورترین کتاب‌های داروسازی دوره صفویه به شمار می‌آمد. از اواخر دوره صفویه توجه به صنعت داروسازی کم‌رنگ شد. در دوره قاجار عطاران بیشتر با استفاده از کتاب‌های داروسازی پیشین و بیشتر از همه تحفه المومنین به تجویز دارو می‌پرداختند. عطاری‌های آن زمان معمولاً دکان‌هایی بودند که اغلب عطر و بخور می‌فروختند و بعداً با افزوده شدن گل و ریشه و ادویه معطر و همچنین گیاهان دارویی به‌صورت محلی به شکل داروخانه تبدیل شدند. در دوران قاجار پزشکی و داروسازی بیش‌ازپیش با خرافات عجین شده بود به شکلی که برخی عطاران با استخاره و سرکتاب بازکردن به بیماران دارو می‌دادند.

به طور خلاصه تاریخچه آموزش داروسازی در ایران، ابتدا در دوران ایران باستان بود که از مکاتب آن دوران می‌توان به مزدیسنا و اکباتان اشاره کرد. پس از آن مدرسه جندی‌شاپور بود که مکتب یونانی در آن رواج داشت. سپس دوران صفویه که در آن دوران تحصیل فقه مقدم بر علوم دیگر قرار گرفت. در آخر نیز تأسیس مدرسه دارالفنون بود که در آن آموزش کلاسیک به سبک غرب تدریس شد و آنچه که امروزه به‌عنوان آموزش داروسازی یاد می‌شود ادامه آموزش دارالفنون است. البته مکتب جندی‌شاپور حتی پس از گرایش ایرانیان به دین اسلام در آموزش طب و داروسازی پابرجا بوده است. جندی‌شاپور محیط مناسبی برای پیشرفت پزشکی و صنعت داروسازی در کشور ایجاد کرد.

در ایران برای نخستین‌بار در دانشگاه جندی‌شاپور پزشکی و داروسازی از هم تفکیک شد و بسیاری از کتب حکمای یونانی مانند جالینوس، ارسطو و سقراط در این دانشگاه به زبان فارسی ترجمه شد. در جندی‌شاپور آموزش و تدریس به زبان یونانی بود اما تدریس به زبان فارسی مخصوصاً در رشته داروسازی به طور محسوسی وجود داشته است. به‌مرورزمان جندی‌شاپور در سراسر دنیا شناخته شد و دست‌پروردگان آن نیز در جهان شناخته شدند.

ازجمله آنها ماسویه یکی از داروسازان جندی‌شاپور بود که به مدت ۴۰ سال به کار داروسازی و داروشناسی در بیمارستان جندی‌شاپور پرداخت. وی بعد از طی ۴۰ سال کار در این بیمارستان به دلیل بیان مطلبی به ضرر بیمارستان از سمت خود عزل شد و حقوق وی قطع گردید. بدون تردید دانشگاه جندی‌شاپور در باروری طب و صنعت داروسازی کشور نقش بزرگی داشته است.

تولید داروتحول داروسازی

دانش داروسازی نوین از ۱۲۰ سال قبل و صنعت داروسازی از ۷ دهه قبل با افتتاح نخستین داروخانه‌ها به سیاق جدید توسط داروسازان اتریشی، آلمانی و فرانسوی در تهران آغاز شد. آموزش داروسازی نیز در همان زمان توسط استادان اروپایی در دارالفنون شروع گردید. نخستین معلم داروسازی این مدرسه نیز مسیو فکتی ایتالیایی بود.

پس از فکتی، شروین آلمانی و مولیون فرانسوی از سوی دولت استخدام و مأمور تدریس داروسازی و طبیعیات در مدرسه دارالفنون شدند. درواقع سابقه فرمولاسیون داروهای جدید و تولد صنعت داروسازی در ایران به تأسیس مدرسه دارالفنون و ایجاد رشته داروسازی در آن بازمی‌گردد. سرآغاز ورود آزمایشگاه‌های مجهز داروسازی به صنعت کشور را می‌توان با تأسیس لابراتوار دکتر عبیدی توسط دکتر غلامعلی عبیدی در سال ۱۳۲۵ دانست. نخستین داروخانه نوین ایران به دست شورین در دوره ناصری تأسیس شد.

رتبه صنعت داروسازی از نظر به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوین در جهان ۶ بوده و بالاترین ارزش‌افزوده به‌ازای هر نفر کارکن را در اختیار دارد. در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۵۷ تعداد بسیاری از شرکت‌های خصوصی خارجی، ایرانی و مختلط در بخش دارویی ایران فعالیت می‌کردند و برآیند این فعالیت‌ها، بازاری با گردش مالی حدوداً ۳۰۰ میلیون دلار در سال بود. کل مصرف داخلی دارو از ۳۳۶ میلیون ریال در سال ۱۳۴۱ به ۲۲۴۶۰ میلیون ریال در سال ۱۳۵۷ رسید.

در ابتدای پیروزی انقلاب حدود ۲۱۰۰ قلم دارو در کشور وجود داشت که ۱۳۰۰ قلم وارداتی و ۳۰۰ الی ۴۰۰ قلم تولید تحت لیسانس و ۵۵۰ قلم هم توسط شرکت‌های داروسازی داخلی تولید می‌شد. این بازار دارویی تقریباً ۳۵۰۰ قلم فرآورده دارویی را با نام تجاری در برمی‌گرفت که حدود ۷۰ درصد آن وارداتی بود. از حدود ۳۰ درصد باقی‌مانده که در داخل ایران تولید می‌شود بیش از نیمی از بازار به محصولاتی تعلق داشت که تحت امتیاز شرکت‌های خارجی تولید و به فروش می‌رسیدند و تنها کمتر از ۱۰ درصد به‌صورت تقریباً مستقل توسط بخش خصوصی و دولتی داخلی تولید می‌گردید. بر طبق آخرین آمارهای موجود در سال ۸۴ حدوداً ۹۵ درصد نیاز دارویی کشور از نظر عددی به ارزش ۸۳۳۶ میلیارد ریال در کارخانه‌های تولیدی داخل کشور تهیه شده است.

ستاد اجرایی فرمان امام از طریق شرکت دارویی برکت (سهامی خاص) و بانک ملی از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه ملی، گروه توسعه ملی (سرمایه‌گذاری بانک ملی) و شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران مالکیت عمده شرکت‌های دارویی کشور را به خود اختصاص داده‌اند. در حال حاضر سه شرکت هلدینگ برکت، تیپیکو(سرمایه گذتری دارویی تامین) و سرمایه گذاری البرز سهم عمده ای از صنعت داروسازی کشور را در اختیار دارند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی دو گام اساسی برداشته شد:

  • اجرای طرح ژنریک
  • ملی شدن صنعت داروسازی

اعزام مدیران دولتی به صنایع داروسازی در سال ۱۳۵۹ و تملک شرکت‌های چندملیتی و واگذاری اداره آن‌ها به سازمان صنایع ملی ایران در اواخر همان سال، زمینه لازم برای تولید داروهای موردنیاز کشور در قالب طرح ژنریک فراهم کرد.

بر همین اساس داروهای موردنیاز مردم با تاکید بر توان تولید داخل و نازل‌ترین قیمت تهیه می‌شدند. در مسیر خودکفایی دارویی از اقدامات اساسی که صورت گرفت تأسیس واحدهای جدید داروسازی بود. در دهه اول انقلاب اکثر شرکت‌های داروسازی افتتاح شدند و در حال حاضر از شرکت‌های معتبر داروسازی در ایران به‌حساب می‌آیند. از سال‌های ۱۳۷۲-۱۳۶۷ مهم‌ترین اقدامات اقتصادی دولت واگذاری صنایع دولتی به بخش خصوصی بود. صنعت داروسازی ایران در سال‌های اخیر به طور متوسط سالانه حدود ۲۸ تا ۳۰ درصد رشد داشته است.

قرصنام‌گذاری داروها

داروها با سه نام اختصاصی مشخص می‌شوند:

  • نام ژنریک: نام ژنریک دارو یا همان نام علمی دارو به ماده مؤثره موجود در آن گفته می‌شود.
  • نام تجاری: نام تجاری دارو به نامی گفته می‌شود که شرکت سازنده برای دارو نام خاصی را انتخاب نماید.
  • نام شیمیایی: به فرمول شیمیایی عناصر سازنده دارو گفته می‌شود.

داروساز همان‌طور که از اسمش پیداست نقش مؤثری در تولید، ساخت و بررسی وضعیت هر دارویی در بدن انسان و سایر موجودات دارد. داروسازان نقش مهمی در تأمین، توزیع، عرصه و نظارت دارو دارند. کمتر از ۵ درصد محققان کشور در زمینه تحقیقات نیز داروسازان هستند. امروزه ایران در زمینه تولید مقالات علمی داروسازی در جهان رتبه هشتم را دارد. داروسازان می‌توانند هزینه دارو و درمان را به طور مطلوبی کاهش دهند.

صنعت داروسازی به‌عنوان یک صنعت استراتژیک در دنیا، سهم قابل‌توجهی در کسب درآمد و رشد اقتصادی برخی کشورها دارد. لازم است بدانیم که بعد از تجارت اسلحه، فروش دارو از جایگاه ویژه‌ای در مبادلات تجاری برخوردار است. شرکت‌هایی که در دو زمینه نوآوری و بازاریابی توانمند باشند در صنعت داروسازی موفق‌تر خواهند بود. امروزه کشورمان باتوجه‌به جایگاهی که در تأمین نیازهای دارویی و ورود به عرصه‌های جدید دارد، همچنین تولید ۹۷ درصدی دارو می‌تواند وارد حوزه رقابت‌های جهانی دارویی شود.

قرص کپسول

شرکت تارا مدرن طب تجهیز با بهره‌گیری از الگوهای مدرن تجارت و با همکاری شرکت‌های داخلی و خارجی، طیف گسترده‌ای از فرآورده‌های سلامت‌محور را به چرخه سلامت کشور عرضه می‌نماید. شما می‌توانید با مراجعه به بخش تماس با ما، از طریق شماره تماس‌های موجود با مشاورین فروش شرکت جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین استعلام قیمت و خرید تماس حاصل بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *