مطالب آموزشی

دسیکاتور چیست و چه کاربردهایی در آزمایشگاه دارد

دسیکاتور

دسیکاتور از تجهیزات آزمایشگاهی است که ظاهری شبیه به قابلمه دارد و اغلب از جنس شیشه نشکن (پیرکس) و یا فلز می‌باشد. این وسیله از دو قسمت محفظه و درب تشکیل شده است.

دسیکاتور چیست

دسیکاتورها خشک‌کن‌هایی با محفظه‌های قابل درزگیری هستند که با مواد خشک‌کننده می‌توانند مواد حساس به رطوبت مانند کاغذ کلرید کبالت را از رطوبت حفظ نمایند. استفاده معمول از رسوب‌دهنده‌ها محافظت از مواد شیمیایی رطوبت ساز یا واکنش رطوبت با آب است. قسمت پایین محفظه به‌وسیله بخش مشبکی به دو قسمت تقسیم می‌شود. در بخش بالایی که دارای یک صفحه است نمونه قرار می‌گیرد. معمولاً نمونه‌هایی که باید دور از رطوبت باشند و یا نمونه‌هایی که گرم هستند و به‌دوراز رطوبت باید خشک شوند درون این محفظه نگهداری می‌شوند. در بخش زیری آن ماده‌ای جاذب رطوبت از محیط (ماده خشک‌کننده) قرار می‌گیرد که باعث جذب رطوبت از ماده و محیط آن می‌شود؛ بنابراین مواد خشک‌کننده رطوبت را جذب کرده و از مرطوب شدن ماده اصلی جلوگیری می‌کنند.

ظرف حاوی نمونه روی صفحه سوراخ‌دار دسیکاتور قرار می‌گیرد. سپس درپوش ظرف گذاشته شده و کناره‌های ظرف که سمباده خورده است را روغن‌کاری می‌کنند. روغن‌کاری کناره‌ها باعث می‌شود که پس از قرارگیری درپوش هوا به داخل آن نشت نکند و رطوبت وارد ظرف نشود. برای این کار ژل نفتی یا وازلین سفید و مواد چرب کننده دیگر به کار گرفته می‌شود. اما باید مراقب بود که ژل زیادی زده نشود، زیرا این کار باعث لغزندگی در شده و ممکن است درب ظرف بیفتد و بشکند.

 

دسیکاتور

چگونه دسیکاتور بخریم

شرکت تارا طب با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تامین مواد اولیه، مفتخر است مواد و تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز شما از بهترین برندهای روز دنیا را با نازل‌ترین قیمت بازار در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما اقدام بفرمایید.

تجهیزات آزمایشگاهی چیست

به هر وسیله‌ای که در آزمایشگاه برای نگهداری مواد مختلف و انجام آزمایش به کار می‌رود، تجهیزات و لوازم آزمایشگاه گفته می‌شود. این لوازم و تجهیزات شامل ظروف آزمایشگاهی، دستگاه‌های موردنیاز مواد مصرفی، سکوبندی و کابینت‌های آزمایشگاه است. ظروف آزمایشگاه نیز شامل انواع بالن، ارلن‌ها، لوله و… هستند. از دستگاه‌های آزمایشگاهی می‌توان به دستگاه آون (خشک‌کننده)، ترازو دیجیتال، PH سنج، هود و وسایل دیگر اشاره کرد. یکی از این دستگاه‌ها دسیکاتور است که همان‌طور که گفته شد برای خشک‌کردن مواد به کار می‌رود.

 

دسیکاتور

مواد جاذب در استفاده از دسیکاتور

اغلب موادی که به‌عنوان خشک‌کننده در دسیکاتور مورداستفاده قرار می‌گیرند عبارت‌اند از سیلیکاژل، کلسیم کلراید بی آب، اسید سولفوریک غلیظ و فسفر پنتا اکسید. ممکن است بعد از مدتی این مواد از رطوبت اشباع شوند که با تغییر رنگ در آن‌ها قابل مشاهده است. به همین علت هر چند وقت یکبار این مواد را درون کوره بت دمای خاصی خشک می‌کنند که این دما برای مواد مختلف متفاوت است. برای مثال سیلیکاژل را در دمای 150-180 درجه سانتی‌گراد خشک می‌کنند.

نکته:

هر بار که در دسیکاتور باز می‌شود مدت‌زمان کمی مواد داخل آن در مقابل رطوبت قرار می‌گیرند و کمی مرطوب می‌شوند. بر همین اساس این وسیله برای نگهداری موادی که به‌سرعت با رطوبت هوا واکنش می‌دهند مانند فلزات قلیایی گزینه مناسبی نمی‌باشد.

 

دسیکاتور

انواع دسیکاتور

مطرح‌ترین برندهای تولیدکننده دسیکاتور، زیماکس چک و شات دوران آلمان هستند. همچنین برندهای چینی نیز در تولید آن فعالیت دارند. این ظرف در دو نوع معمولی و شیردار تولید می‌شود. دسیکاتورهای ‌معمولی صرفاً یک ظرف قابلمه‌ای شکل هستند که ماده موردنظر که باید خشک نگه داشته شود در آن‌ها قرار می‌دهیم. دسیکاتورهای شیردار (خلأ) اغلب برای خشک‌کردن مواد به کار می‌روند. در این نوع ظرف یک شیر قرار دارد که به پمپ خلأ متصل می‌شود و از آن برای تخلیه رطوبت و هوای موجود در ظرف استفاده می‌شوند. در نوع شیردار بخش پایینی که مواد جاذب رطوبت را قرار می‌دهند وجود ندارد.

روش کار با دسیکاتور چگونه است

در ابتدا پودر خشک‌کننده یا همان ماده جاذب رطوبت را بررسی کنید که تازه باشد و یا اگر ماده جاذب درون ظرف نیست به آن اضافه کنید. سپس در ظرف را چرب بنمایید و ماده‌ای که قصد نگهداری آن را دارید را با ظرف درون دسیکاتور قرار دهید. درب ظرف را فوراً ببندید و مطمئن شوید که از کناره‌های ظرف هوا وارد آن نمی‌شود. همیشه باید درب ظرف بسته باشد تا ماده جاذب آن اشباع نشود. در هنگام انتقال بوته از کوره به دسیکاتور باید چند ثانیه به آن فرصت دهید و سپس درپوش را بگذارید. بدین صورت هوای داخل ظرف فرصت منبسط شدن را پیدا می‌کند. اگر ماده خیلی داغ باشد بعد از سرد شدن برداشتن درب ظرف سخت می‌شود. بعد از آن نیز بهتر است در زمان سرد شدن چندین دفعه شیر هوا باز و بسته شود تا خلأ درون ظرف تشکیل نشود.

 

دسیکاتور

خرید دسیکاتور مرغوب

هنگامی که در آزمایش نیاز به رطوبت‌گیری و خشک‌کردن مواد و ظروف باشد، به دسیکاتور احتیاج خواهید داشت. از نظر شرایط محیطی هر آزمایشی با آزمایش دیگر متفاوت خواهد بود و نوع وسایل و موادی که استفاده می‌شود نیز تفاوت خواهد داشت. در یک نوع آزمایش وجود یک رطوبت‌گیر شیردار لازم است و در آزمایشی دیگر نوع معمولی آن به کار می‌رود. در آزمایشگاه این ظرف شیشه‌ای بسیار پرکاربرد است و در دروس مواد غذایی و شیمی مورداستفاده قرار می‌گیرد. بهتر است قبل از استفاده تمامی نکات کار با این دستگاه را بدانید تا هنگام کار ضربه‌ای به آن وارد نشده و عملکرد آن دچار مشکل نشود.

قبل از خرید حتماً مسیر آزمایش و نوعی از ظرف که دقیقاً به آن نیاز دارید بررسی کنید و سپس برای خرید جنس خوب و غیر تقلبی با مشاورین فروش شرکت تماس حاصل بفرمایید. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، با مشاوین فروش شرکت به صورت مستقیم در ارتباط باشید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز نیازهای شما را در سریعترین زمان ممکن، با نازلترین قیمت بازار فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *