مطالب آموزشی

شرکت مرک و چگونگی پیدایش و گسترش آن تا به امروز

شرکت مرک

شرکت مرک یک برند تولیدکننده مواد شیمیایی و دارویی در کشور آلمان است. مرک یک مجموعه پیشرو علم و فناوری است که محصولاتی در زمینه‌های مواد شیمیایی، مواد اولیه دارویی، بیوتکنولوژی و آزمایشگاهی تولید می‌کند. دفتر اصلی این شرکت در شهر دارمشتات که یکی از شهرهای ایالت هسن در آلمان استقرار دارد. شهر دارمشتات در جنوب فرانکفورت و در فاصله 20 کیلومتری از فرودگاه فرانکفورت واقع شده است.

تاریخچه پیدایش شرکت مرک

(ما سعی می‌کنیم هرگز فراموش نکنیم که دارو برای مردم است و برای سود نیست)، این جمله جورج مرک بنیان‌گذار برند مرک است. شرکت مرک توسط جورج مرک پایه‌گذاری شد و در سال 1668 تأسیس شد. بعد از آن توسط امانوئل مرک که از نوادگان جورج مرک بود در سال 1816 قوت گرفت. مرک در ابتدا به‌صورت داروخانه در یک ملک شخصی شروع به فعالیت کرد و سپس به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد شیمیایی در دنیا تبدیل شد. امانوئل مرک به‌عنوان بنیان‌گذار اصلی مرک شناخته شده است. وی داروخانه را به دست گرفت و موفق به توصیف و جداسازی چند آلکالوئید مختلف و تولید چند نوع دارو شد. او در سال 1827 این مواد را به‌صورت عمده تولید کرد و آنها را کابینت نوآوری‌های شیمیایی و دارویی نامید.

به‌تدریج امانوئل و جانشین‌هایش کارخانه داروسازی – شیمیایی را تأسیس نمودند و اقدام به تولید مواد اولیه دارویی و مواد شیمیایی برای کاربرد در زمینه‌های مختلف کردند. امروزه این شرکت در بیش از 60 کشور جهان فعالیت دارد و بیش از 20000 محصول در زمینه‌های دارویی، شیمیایی و آزمایشگاهی تولید می‌کند. در حال حاضر قدیمی‌ترین شرکت دارویی و شیمیایی جهان به شمار می‌رود. این شرکت با فروش سالیانه 4/35 میلیارد دلار چهارمین شرکت بزرگ دنیا در این زمینه است. در سال 1995 تشکیلات قانونی این شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد و البته هنوز 70 درصد سهام شرکت متعلق به خانواده مرک است.

مواد مرک

نحوه خرید محصولات شرکت مرک

شرکت تارا طب مفتخر است که با داشتن کادری مجرب و بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تأمین مواد اولیه و تجهیزات آزمایشگاهی، با نازل‌ترین قیمت و بهترین کیفیت، در سریع‌ترین زمان ممکن اختیار شما قرار دهد. شما می‌توانید از طریق شماره تماس‌های درج شده در قسمت تماس با ما، با مشاورین فروش شرکت جهت کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت و خرید ارتباط برقرار بفرمایید.

فعالیت شرکت مرک

شرکت مرک تحت نام EMD chemicals در آمریکای شمالی فعالیت می‌کند. در حال حاضر مرک در اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکا فعالیت دارد. این مراکز تحقیق در شهرهای دارمشتات، توکیو، پکن و بوستون قرار گرفته‌اند. از پیش‌گامان تولید تجاری داروی مرفین در قرن نوزدهم شرکت مرک است و همچنین در یک دوره خاصی انحصار مجازی کوکائین را در اختیار داشت. در زمینه شیمی تحلیلی نیز مرک نقش مهمی در توسعه روش‌ها و مواد کروماتوگرافی ایفا می‌کند.

این شرکت در بخش مواد شیمیایی، کار بر روی رنگ‌دانه‌های اثر در سال 1957 را آغاز کرد. پس از ده سال این شرکت درگیر تشکیل بلورهای مایع شد و امروزه نقش اصلی این بازار را دارد. هم اکنون شرکت مرک رهبری جهان در تولید کریستال‌های مایع برای مانیتور و تلویزیون‌های تخت را بر عهده دارد و در حال حاضر سود عمده این شرکت از تولید بلورهای مایع تأمین می‌شود. در سال‌های 2017 و 2018 شرکت مرک با برگزاری مسابقات علمی و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تحقیقاتی اصلاح ژن تلاش کرد تا بهداشت و درمان بیماری‌ها و بهبود کیفیت زندگی را گسترش ببخشد.

شرکت مرک

توسعه شرکت مرک

مرک در طی این سال‌ها با خریدهای مختلف سعی بر توسعه بیشتر برند و گسترش فعالیت‌های خود داشته است. این شرکت در سال 2006 پیشنهاد خرید  schering AG که بزرگ‌ترین تولیدکننده داروی ضدبارداری خوراکی در جهان بود را مطرح کرد و در سال 2009 توانست آن را خریداری کند. هم چنین در سال 2006 پیشنهاد خرید serono SA که بزرگ‌ترین شرکت بیوتکنولوژی سوییس بود را مطرح کرد و در همان سال موفق به انجام این کار شد. در سال 2007 با نام Merck serono  فعالیت خود را آغاز نمود.

شرکت میلیپور در سال 1954 با تولید انواع فیلتر و ممبران شروع به فعالیت کرد و از شرکت‌های پیشرو در این زمینه به‌حساب می‌آمد. در سال 2010 مرک توانست شرکت Millipore در بیلریکا را به مبلغ 7.2 میلیارد دلار خریداری کند و آن را به‌عنوان واحد تجاری زندگی دانش مرک تبدیل کرد. بخشی از کمپانی علوم حیاتی شد و در شمال آمریکا با برند umbrella مشغول به کار شد.

مرک در سال‌های اخیر اقدام به خرید شرکت سیگما آلدریچ کرد. شرکت سیگما آلدریچ در سال‌های ابتدایی به‌صورت جداگانه فعالیت می‌کردند. سیگما برای تأمین مواد بیوشیمیایی در سال 1935 و آلدریچ برای تأمین مواد شیمیایی در سال 1951 تأسیس شدند. در سال 1975 باهم ادغام شدند و شرکت سیگما آلدریچ را تشکیل دادند. سیگما با تولید آدنوزین تری فسفات ATP و آلدریچ با تولید 1 متیل، 3 نیترو، 1 نیتروگائیدین فعالیت خود را آغاز نمودند. سپس فعالیت خود را با تولید انواع مواد شیمیایی زیستی گسترش دادند.

شرکت زیگما آلدریچ

فعالیت‌های شرکت مرک در 6 مجموعه زیر انجام می‌گیرد:

  • ای ام دی میلیپور (EMD Milipore)
  • اس ای اف سی (SAFC)
  • میلی کیو (Mili-Q)
  • سیگما آلدریچ (Sigma Aldrich)
  • ساپلکو (Supelco)
  • بیورلیانس (Biorliance)

تاریخچه فعالیت شرکت مرک در ایران

شرکت مرک در سال 1347 با مدیریت آقای کارل وبر در تهران خیابان کریم‌خان زند باهدف بازاریابی و فروش مواد دارویی و شیمیایی تأسیس شد. این شرکت با فعالیت گسترده‌اش در سمینار و نمایشگاه‌های خارجی و داخلی توانست اعتماد مصرف‌کنندگان را به خود جلب کند. با وجود موفقیتی که در ایران داشت در سال 1383 تصمیم گرفت پس از 36 سال سابقه، به فعالیت خود در ایران خاتمه دهد. ولی همچنان محصولات این شرکت با تلاش شرکت‌های دارویی از طریق ترکیه و برخی شرکت‌های خارج از ایران تأمین می‌شود.

دلیل شناخت تجهیزات شرکت مرک

 شرکت مرک تنوع محصولی فراوانی دارد و پیشرفت آن در قاره‌ها و کشورهای دنیا به‌سرعت اتفاق افتاده است. محصولات آزمایشگاهی آن شامل بازدارنده‌ها، حلال‌ها، کروماتوگرافی، آنتی‌بادی‌ها، مایعات یونی، معرف‌های معدنی، میکروبیولوژی، ابزار تحقیقات پروتئینی، طیف‌سنجی و بیوشیمیایی است. در شرکت‌های مختلف دارویی و شیمیایی تجهیزات مرک را به‌عنوان مرجع و استاندارد قرار می‌دهند.

نیتریک اسید

گروه‌های مواد شیمیایی و محصولات آزمایشگاهی شرکت مرک

مهم‌ترین مواد شیمیایی و محصولات آزمایشگاهی شرکت مرک در 4 گروه تقسیم می‌شوند:

  1. اسیدهای پرکاربرد: گروه اسیدها شامل اسیدکلریدریک، اسید اگزالیک، اسید یدیک، اسید نیتریک، اسیدسیتریک، اسید استیک، اسید فسفریک، اسید برومیک و اسیدسولفوریک هستند.
  2. حلال‌های آزمایشگاهی: این گروه شامل پروپانول، n- هگزان، پنتانول، فنول، متانول، کلروفرم، هگزانول، دی متیل فرماید و تولوئن هستند که درصد خلوص‌های مختلفی دارند.
  3. نمک‌های معدنی: محصولات گروه نمک‌های معدنی شامل لیتیوم و ترکیبات، پتاسیم و ترکیبات، کلسیم و ترکیبات، منگنز و ترکیبات هستند.
  4. شناساگرها و معرف‌ها: محصولاتی مانند اسیدهای آلی، امیدها، کتون‌ها و آمین‌ها جزو این گروه هستند.

گرید محصولات آزمایشگاهی شرکت مرک

محصولات شرکت مرک نیز دارای تقسیم‌بندی گرید محصولی هستند. گریدها با عنوان درصد خلوص محصول روی بسته‌بندی آن درج شده است و باید باتوجه‌به هدف و نوع آزمایش به آنها توجه کنیم. در ادامه به توضیح معنی این اصطلاحات می‌پردازیم:

  • Analytical chemistry grad دارای خلوص نزدیک به بیش از 99 درصد است.
  • Laboratory chemistry grad بسیار خالص حدود 97 درصد است.
  • Labroratory general chemistry grad بسته به نوع استاندارد دارای درجه خلوص مختلفی است.
  • General chemistry grad دارای خلوص نزدیک به بیش از 95 درصد است.
  • Industrial chemistry grad خلوص کمتر از 90 درصد است.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که هرچقدر درصد خلوص یک ماده بیشتر باشد گران‌تر است.

تریپتیک سوی آگار

نکاتی که هنگام خرید محصولات مرک باید در نظر داشت

امروزه در شرایط تحریم اقتصادی کشور، واردات محصولات معتبر از شرکت‌های بزرگ و دارای کیفیت بالا کار سختی است؛ بنابراین باید هنگام خرید محصولات مرک نکاتی را مدنظر داشته باشیم:

  • اطمینان از معتبر بودن نماینده فروش محصولات مرک کسب کنیم.
  • قیمت محصول موردنظر را در چندین سایت مختلف که به‌روز هستند چک کنیم و اگر تفاوت قیمت بیش از 30 درصد بود به تقلبی بودن جنس شک کنیم.
  • مرک برای تمامی محصولاتش ضمانت اصالت کالا را صادر می‌کند و در غیر این صورت هزینه شما را بر می‌گرداند. حتماً ضمانت اصالت محصول را در خواست کنیم.
  • Order no یا کد ده رقمی محصول را چک کنیم. 6 رقم اول کد نشان‌دهنده مشخصات کالا، گرید و درجه خلوص کالا است و 4 رقم بعدی وزن آن را نشان می‌دهد. برای یافتن کد محصول و تطبیق آن نمونه اصل می‌توانید با فیلترشکن به سایت شرکت مرک مراجعه کنید و با واردکردن نام محصول کد ده رقمی مرتبط با آن را مشاهده کنید.
  • می‌توانید با خریداران و مشتریان قبلی شرکت تأمین‌کننده مشورت کنید زیرا معمولاً آن‌ها می‌توانند تجربیات خوبی در اختیار شما قرار دهند. برای خریدی مطمئن می‌توانید به سابقه فعالیت شرکت نگاهی بیندازید.

کارخانه مرک

شرکت تارا مدرن طب تجهیز بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تأمین مواد اولیه و تجهیزات آزمایشگاهی دارد و محصولات را با بالاترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت در اختیار شما قرار می‌دهد. با مراجعه به قسمت تماس با ما می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود با مشاورین فروش شرکت به‌صورت مستقیم در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *