مطالب آموزشی

بوریک اسید چیست و چه کاربردهایی دارد

بوریک اسید

بوریک اسید یک اسید ضعیف معدنی غیرفرار است که از کانی‌ها به دست می‌آید و با نام‌های هیدروژن بورات، بوراسیک‌اسید و ارتوبوریک نیز شناخته می‌شود. این اسید ماده تشکیل‌دهنده بوراسیت، بوراکس و کولمانیت است. هنگامی که دما به حدود 300 درجه سانتی‌گراد برسد، دهیدراته شده و پیرو بوریک اسید یا تترا بوریک اسید به دست می‌آید که حرارت بیشتر منجر به تولید تری اکسید بور می‌شود.

بوریک اسید چیست

این ماده اسید لوئیس یک ظرفیتی است ولی برخی از رفتارهای شیمیایی آن باعث شده تا به‌عنوان اسید برونستد سه‌ظرفیتی نیز شناخته شود. بوریک اسید اغلب در طبیعت به‌صورت کانی ساسولیت موجود است که به‌صورت ماده‌ای جامد سفید یا زردرنگ در اطراف دودخان‌های مجاور آتش‌فشان‌ها و چشمه‌های آب گرم یافت می‌شود. اسید بوریک به‌صورت پودر سفیدرنگ یا بلورهای بی‌رنگ وجود دارد و حلال در آب است. این ترکیب یک هیدرات ضعیف اسیدی است که خواص ضدقارچی، آنتی‌سپتیک و ضدویروسی دارد. اسید بوریک در درمان زخم‌های سرد و عفونت‌های مخمر به کار می‌رود.

این ماده اغلب به‌عنوان ماده ضدعفونی‌کننده، بازدارنده شعله، حشره‌کش، جاذب نوترون و یا پیش ساز مواد شیمیایی دیگر کاربرد دارد. این اسید در قدیم به‌عنوان یک گندزدا استفاده می‌شد که می‌توانست باکتری‌ها و قارچ‌ها را از بین ببرد. از زمانی که رومی‌ها و یونانیان باستان برای تمیزکردن و ضدعفونی از آن استفاده کردند این ماده مصرف عمومی پیدا کرد.

نحوه خرید بوریک اسید

شرکت تارا طب با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تامین مواد اولیه، مفتخر است مواد و تجهیزات مورد نیاز شما از بهترین برندهای روز دنیا را با نازل‌ترین قیمت بازار در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما اقدام بفرمایید.

بوریک اسید

تاریخچه بوریک اسید

در یونان قدیم بورات برای شستشو و نگهداری مواد غذایی کاربرد داشته است. بعد از آن در سال 1948 ویلیام هومبرگ در آمریکا از این ماده به‌عنوان آفت‌کش استفاده کرد. بوریک اسید به‌صورت کانی ساسولیت در منابع طبیعی همچون اطراف چشمه‌های آب گرم یافت می‌شود. این ماده در برخی مناطق آتش‌فشانی مانند ناحیه توسکانی در ایتالیا و لیپاری در ایسلند به همراه بخار در شکاف‌های زمین وجود دارد. اسید بوریک و نمک آن در آب دریا و بسیاری از گیاهان وجود دارند.

ویژگی‌های شیمیایی بوریک اسید

  • محلول بودن در آب وابسته به غلظت، دما و PH است.
  • قرارگیری در گروه اسید لوئیس
  • گندزدا و ضدعفونی‌کننده

ساختار شیمیایی بوریک اسید

بوریک اسید یک ظرفیتی است و پیوند بین مولکول‌ها باعث می‌شود که در حالت جامد به شکل لایه‌های موازی در بیاید. بااین‌حال که اسید بوریک را با عنوان اسید لوئیس می‌شناسند، اما به علت رفتارهای شیمیایی این ترکیب را به‌عنوان اسید برونستد نیز در نظر می‌گیرند.

بوریک اسید

روش‌های تولید بوریک اسید

  1. استخراج مایع – مایع
  2. کریستالیزاسیون و تبخیر

شیوه تولید بوریک اسید در صنعت

اغلب اسید بوریک را از واکنش بوراکس با یک اسید معدنی به‌عنوان‌مثال اسیدکلریدریک به دست می‌آورند. در تهیه این اسید از کانی‌های معدنی مانند هولیت یا کلمانیت استفاده می‌شود. در این روش کانی موردنظر را با اسیدسولفوریک وارد واکنش می‌کنند تا ترکیبات حاوی بور از کانی‌ها جدا شود. محلول حاوی ترکیبات بور را از سایر مواد جامد معلق در سوسپانسیون جدا می‌کنند. سپس سولفید هیدروژن را به محلول مذکور اضافه می‌کنند تا ناخالصی‌های آهن و آرسنیک موجود در محلول رسوب دهند. در ادامه این فرایند به محلول باقی‌مانده آمونیاک اضافه می‌کنند تا ناخالصی‌های آمونیوم رسوب داده و جدا شوند. در انتها برای بار دوم محلول را با اسیدسولفوریک گرم وارد واکنش می‌کنند تا این اسید به دست آید. به‌منظور جداسازی بوریک اسید تشکیل شده، محلول را سرد می‌کنند تا بتوانند رسوبات آن را جمع‌آوری کرده و تصفیه بنمایند.

نقش گلیسیرین در تیتراسیون

هنگامی که به اسید بوریک، سود و گلیسرول اضافه می‌شود، ایجاد کمپلکس می‌کند و می‌تواند با پلی ال‌ها تشکیل کمپلکس دهد. این امر سبب افزایش قدرت اسیدی آن شده و اندازه‌گیری مستقیم آن با سود را ممکن می‌نماید. از ترکیب اسید با متانول شعله سبز ایجاد می‌شود.

بوریک اسید

کاربردهای بوریک اسید

بوریک اسید در زمینه‌های فراوانی کاربرد دارد. در زیر به برخی از کاربردهای این اسید اشاره خواهیم کرد.

تولید پارچه فایبرگلاس

اولین کاربرد این اسید در صنعت در زمینه ساخت فایبرگلاس تک‌رشته‌ای است که اغلب به آن پارچه فایبرگلاس می‌گویند. از این پارچه جهت تقویت پلاستیک مورداستفاده در حوزه قایق‌سازی، لوله‌کشی صنعتی و ساخت صفحه مدارهای کامپیوتر استفاده می‌شود.

کنترل‌کننده PH

این ترکیب با باز مزدوج خود که یون بورات است در تعامل بوده و به‌عنوان یک سیستم بافری به‌صورت گسترده به کار می‌رود. یکی از مواد استفاده آن به‌عنوان تنظیم‌کننده PH و عامل بافر، در زمینه کنترل اسیدیته آب استخر است.

صنعت چرم

در صنعت چرم‌سازی با افزودن اسید بوریک به نمک مورداستفاده برای گندزدایی و نمک‌سود کردن، پوست گاو آسیب‌دیده را بهبود می‌بخشند. ای اسید به‌غیراز پوست گاو برای مراقبت بهتر از پوست گوسفند و گوساله نیز کاربرد دارد. به این دلیل که بوریک اسید قادر است رشد باکتری‌ها را کنترل و کاهش دهد، استفاده از آن در صنعت چرم‌سازی می‌تواند به دفع انواع میکروارگانیسم‌ها و حشرات کمک کند.

حشره‌کش

از این ترکیب به‌عنوان حشره‌کش نیز استفاده می‌شود و برای مهار سوسک، مورچه، موریانه، کک و… کاربرد دارد. طبق تحقیقات انجام شده به‌کارگیری این ماده به‌عنوان حشره‌کش در مصرف خانگی بلامانع است. البته لازم به ذکر است که سوسک‌ها در مقابل این سم کمی مقاومت می‌کنند و در مرحله اول کشته نمی‌شوند. سوسک‌ها با تأثیر این سم ضعیف شده و به لان‌های خود باز می‌گردند و در همان جا از بین می‌روند.

پزشکی

بوریک اسید به‌غیر از صنعت در پزشکی نیز کاربرد دارد و بیشتر به دلیل خاصیت آنتی‌باکتریال و ضدعفونی‌کننده خود به کار می‌رود. از موارد کاربرد این اسید در پزشکی می‌توان به استفاده در تهیه پانسمان زخم، شستشوی چشم، در مان بیماری‌های پوستی قارچی، باکتریایی. درمان عفونت گوش و آکنه اشاره کرد.

درخت پسته

این ترکیب عنصر بور موردنیاز درختان پسته را فراهم می‌کند. اگر درختان پسته به میزان کافی عنصر بور در خاک خود داشته باشند، باعث رشد بیشتر، محصول باکیفیت‌تر و آفات کمتر می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید مقدار زیادی از این اسید را به‌عنوان کود استفاده نکنید، زیرا باعث مسمومیت خاک و کاهش رشد گیاه می‌شود.

کود

بوریک اسید از آن دسته کودهایی است که از طریق برگ و خاک قابل‌استفاده است. این اسید یک کود همه‌کاره به‌حساب می‌آید. برخی از گیاهان بور را از طریق ریشه و برخی دیگر به‌صورت محلول‌پاشی جذب می‌کنند. در صورت استفاده از این اسید به‌صورت کود روی برگ گیاهان، ابتدا باید در آب حل شود و به طور یکنواخت روی گیاه اسپری شود. در صورت استفاده از اسید بوریک در خاک، می‌توان آن را به‌صورت پودر خشک و بدون نیاز به حل شدن استفاده نمود. با رطوبت طبیعی خاک حل شده و قابل‌دسترس می‌شود.

کشاورزی

همان‌طور که گفته شد در هنگام استفاده از اسید بوریک به‌عنوان کود نباید غلظت آن خیلی زیاد باشد. مقدار استفاده از این اسید چه در خاک و چه در حالت اسپری روی برگ، باید به میزان حداکثر 5 میلی‌گرم در هر لیتر آب گرم باشد. درصورتی‌که غلظت آن بیشتر باشد برای گیاه سمی خواهد بود. این ترکیب یک منبع غنی از بور است که تا 17.5 درصد در دسترس است. این امر سبب می‌شود که نسبت به کودهای بورات و بوراکس منبع غنی تری از بور باشد. به طور متوسط یک هکتار زمین کشاورزی تنها به حدود 7.5 کیلوگرم کود بوریک اسید احتیاج دارد؛ بنابراین این کود گزینه مقرون به صرفه‌ای برای کشاورزان است.

اثرات بور در گیاهان به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • در گرده‌افشانی و تولید دانه.
  • در تقسیم سلولی گیاهان، متابولیسم نیتروژن و تشکیل پروتئین.
  • عامل تنظیم‌کننده تعادل بین نشاسته و قند است و باعث می‌شود جابه‌جایی قندها و کربوهیدرات‌ها به‌خوبی انجام شود.

سایر کاربردهای بوریک اسید

  • به‌عنوان خنثی‌کننده و کنترل‌کننده شکاف هسته‌ای در رآکتورهای اتمی نیروگاه‌های هسته‌ای
  • در صنعت جوشکاری و لحیم‌کاری به‌عنوان ذوب‌کننده قوی
  • در صنایع تولید شیشه ال‌سی‌دی
  • به‌عنوان محلول ضدعفونی‌کننده واژینال
  • در صنعت آرایشی به علت خاصیت ضدباکتری
  • در آتش‌نشانی برای جلوگیری از واکنش تشکیل آمید بین نیترات و آلومینیوم
  • به‌عنوان یک سیستم بافر اولیه در استخرهای شنا
  • برای تشخیص الکل صنعتی (الکل متیلیک) از الکل طبی (الکل اتیلیک) بر اساس رنگ شعله
  • تهیه چسب و حلال
  • آزمایشگاه
  • در طلاسازی برای تشخیص اصالت طلا
  • کاشی و سرامیک
  • روغن‌کاری و روان‌کننده‌ها
  • پارچه‌بافی مانند پشم‌شیشه
  • مکمل غذایی
  • رساناها
  • صنعت الکتریکی
  • کاغذسازی
  • لعاب و مینا
  • مواد ضد آتش
  • رنگ‌ها
  • بافر اسیدیته
  • در عطاری به‌عنوان عامل ضدعفونی و آنتی‌باکتریال
  • تولید ضد یخ
  • تهیه شوینده‌ها
  • نگهداری چوب‌ها
  • عکاسی
  • مغناطیسی
  • صنعت آبکاری
  • انعقاد پلاستیک‌های مصنوعی
  • کنترل ویسکوزیته
  • تثبیت PH مواد منفجره

بوریک اسید

مزایای بوریک اسید

بوریک اسید تأثیر ژنتیکی یا سرطان‌زا بر بدن انسان ندارد. یک هیدرات ضعیف اسیدی است که دارای خواص آنتی‌سپتیک، ضدقارچی و ضدویروسی می‌باشد. باتوجه‌به تحقیقات انجام شده، این ترکیب می‌تواند بر کاهش سلول‌های سرطانی مؤثر باشد که تأثیر آن باتوجه‌به مقدار مصرف بیشتر می‌شود.

بازار جهانی بوریک اسید

بوریک اسید ماده شیمیایی است که در آمریکا و چین بیشترین مصرف را دارد. تولیدکنندگان بزرگ این اسید آمریکا و ترکیه هستند زیرا منابع سنگ معدن بوراکس زیادی در این دو کشور وجود دارد. به دلیل رشد صنایع نساجی، کشتی‌سازی و بردهای الکترونیکی چاپی استفاده از این ماده در چین افزایش‌یافته است.

نکات ایمنی و خطرات بوریک اسید

این اسید نیز همانند اسیدهای دیگر برای انسان خطراتی به همراه دارد. مسمومیت با بوریک اسید ممکن است به‌صورت مزمن یا حاد باشد. اگر فردی به‌صورت مکرر در معرض این اسید قرار بگیرد امکان دارد دچار مسمومیت شود. اما در صورت بلعیدن این اسید فرد دچار مسمومیت حاد می‌شود. در قدیم از محلول بوریک اسید رقیق شده برای تمیز و پانسمان کردن زخم‌ها استفاده می‌شد. این کار باعث قرارگرفتن مکرر فرد در معرض این اسید و در نهایت بروز مسمومیت با اسید بوریک می‌شد. علائم مسمومیت با این اسید استفراغ آبی یا سبزرنگ، اسهال، تاول، کما، تشنج، بثورات پوستی قرمز روشن، خواب‌آلودگی، تب، بی‌حالی، فشارخون پائین و انقباض عضلات صورت، دست‌وپا است.

بسته‌بندی و شرایط نگهداری بوریک اسید

این اسید باید در محیطی خشک، خنک، با تهویه مناسب و دور از نور خورشید نگهداری شود. ظروف این اسید باید کاملاً بسته و محفوظ باشد و دور از عوامل اکسیدکننده انبار شوند. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، به‌صورت مستقیم با مشاورین فروش شرکت در ارتباط باشید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز نیازهای شما را در سریع‌ترین زمان ممکن و نازل‌ترین قیمت بازار فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *