مطالب آموزشی

محیط کشت ویولت رد بایل آگار چیست و چه کاربردی دارد

محیط کشت ویولت رد بایل آگار

محیط کشت ویولت رد بایل آگار که به‌اختصار به آن VRBA نیز گفته می‌شود یک محیط کشت انتخابی است. این محیط دارای نمک‌های صفراوی، لاکتوز، قرمز خنثی (نوترال رد) و کریستال ویولت است و همچنین حاوی هضم پپتیدی بافت حیوانی، عصاره مخمر، سدیم کلرید و آگار می‌باشد.

محیط کشت ویولت رد بایل آگار چیست

محیط کشت ویولت رد بایل آگار برای تشخیص و شمارش میکروارگانیسم‌های کلی‌فرم تخمیرکننده لاکتوز استفاده می‌شود. این محیط برای شناسایی و شمارش باکتری‌های کلی‌فرم در محصولات دارویی نیز کاربرد دارد. PH نهایی این محیط 7/4 است. نمک‌های صفراوی و کریستال ویولت مانع رشد باکتری‌های گرم مثبت می‌شود. تخریب لاکتوز به اسید با شناساگر PH نوترال رد که رنگش به قرمز تغییر می‌کند و رسوب اسیدهای صفراوی شناسایی می‌شود. محیط کشت VRBA از جمله محیط کشت‌هایی است که در بازار مواد شیمیایی و محیط کشت‌ آزمایشگاهی دارای فروش بیشتری است.

محیط کشت ویولت رد بایل آگار

نحوه خرید محیط کشت ویولت رد بایل آگار

شرکت تارا طب با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تأمین مواد اولیه، مفتخر است مواد و تجهیزات موردنیاز شما از بهترین برندهای روز دنیا را با نازل‌ترین قیمت بازار در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما اقدام بفرمایید.

محیط کشت ویولت رد بایل آگار

آشنایی بیشتر با محیط کشت ویولت رد بایل آگار

به‌طورکلی می‌توان گفت که محیط کشت ویولت رد بایل آگار یک محیط کشت انتخابی برای شناسایی و شمارش میکروارگانیسم‌های کلی فرم تخمیر لاکتوز است. روش‌های شناسایی، شمارش و شناسایی مفروض کلی‌فرم‌ها در آزمایش مواد غذایی و لبنیات به کار می‌رود.

محیط کشت ویولت رد بایل آگار حاوی مقادیری گلوکز، پپتون، سدیم کلرید و عصاره مخمر است. باکتری‌های انتروباکتریاسه با تخمیر گلوکز توسط نوترال رد و دکستروز سبب اسیدی شدن محیط کشت شده و رنگ آن را تغییر می‌دهد.

در این محیط از رشد اغلب میکروارگانیسم‌های نامطلوب جلوگیری می‌شود، این در حالی است که می‌توان باکتری‌های مدنظر را شناسایی کرد. ارگانیسم‌هایی که به‌سرعت لاکتوز را مورد تهاجم قرار می‌دهند، تشکیل کلنی‌های بنفش می‌دهند که هاله‌ای بنفش دارند. باکتری‌های غیرتخمیرکننده و همچنین آن‌هایی که به‌کندی لاکتوز را تخمیر می‌کنند، کلنی‌های کم‌رنگ با نواحی سبز به وجود می‌آورند. درصورتی‌که محیط کشت قرمزرنگ شود و حاوی مناطقی از رسوب قرمز باشد، نشان‌دهنده حضور انتروباکتریاسه لاکتوز مثبت، کلی‌فرم و اشریشیا کلی است.

کلنی‌های صورتی نقطه‌به‌نقطه نیز نشان‌دهنده حضور باکتری انتروکوک است و همچنین محیط کشت بی‌رنگ نیز نشان از انتروباکتری‌های لاکتوز منفی می‌باشد. هضم پپتیدی بافت حیوانی و عصاره مخمر به‌عنوان منبع کربن، ویتامین، نیتروژن و سایر مواد معدنی اساسی برای رشد استفاده می‌شوند. لاکتوز کربوهیدراتی قابل تخمیر است که کاربرد آن منجر به تولید اسید می‌شود و میزان اسیدی بودن محیط را نوترال رد مشخص می‌کند. سدیم کلرید نیز برای حفظ تعادل اسمزی به کار می‌رود.

ویژگی‌های محیط کشت VRBA

محیط کشت ویولت رد بایل آگار دارای PH خنثی می‌باشد و محیطی انتخابی برای باکتری‌های گرم منفی مقاوم به صفرا است. این محیط حاوی کریستال ویوله و نمک‌های صفرا به‌عنوان مهارکننده است.

اجزای تشکیل دهنده محیط کشت ویولت رد بایل آگار

محیط کشت ویولت رد بایل آگار

روش آماده‌سازی محیط کشت ویولت رد بایل آگار

  • 53 گرم از این محیط کشت را در 1000 میلی‌لیتر آب مقطر معلق کنید.
  • هم زدن را تا جوش ادامه دهید تا محیط به‌صورت کامل حل شود.
  • تا دمای 45 درجه سانتی‌گراد سرد شده و درون صفحات استریل پتری دیش حاوی مایع تلقیح بریزید.
  • مقدار 1 میلی‌لیتر از نمونه آزمایش را به ظرف پتری انتقال دهید.
  • 10 میلی‌لیتر آگار بنفش قرمز صفراوی در دمای 48 درجه سانتی‌گراد به مخلوط اضافه کنید و بچرخانید تا به طور کامل با هم مخلوط شود.
  • مهلت دهید تا محیط قبل از انکوباسیون در دمای 35 درجه سانتی‌گراد به مدت 18 تا 24 ساعت به حالت جامد در آید.
  • از 32 درجه سانتی‌گراد برای محصولات لبنی استفاده کنید.
  • برای کلنی‌های قرمز بنفش، قطر 0.5 میلی‌متر یا بزرگ‌تر محاصره شده توسط منطقه‌ای از اسیدهای صفراوی رسوب شده بررسی نمایید.
  • با آزمایش تأییدی کلنی‌های ارگانیسم معمولی ادامه دهید.

محیط کشت ویولت رد بایل آگار

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد محیط کشت رد بایل آگار برای جداسازی، شناسایی و شمارش باکتری‌های کولی آئروژن در آب، شیر و سایر محصولات غذایی لبنی و نمونه‌های بالینی به کار می‌رود.

به‌طورکلی این محیط برای شناسایی و شمارش باکتری‌های انتروباکتریاسه و همچنین شناسایی و شمارش باکتری‌های انتروباکتریاسه در محصولات دارویی استفاده می‌شود.

خرید محیط کشت ویولت رد بایل آگار مرک باکیفیت تضمینی و قیمت مناسب از شرکت تارا مدرن طب تجهیز امکان‌پذیر است. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، با مشاورین فروش شرکت به‌صورت مستقیم در ارتباط باشید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز نیازهای شما را در سریع‌ترین زمان ممکن، با نازل‌ترین قیمت بازار فراهم می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *