مطالب آموزشی

کلسیم کربنات چیست و چه کاربردهایی در صنایع مختلف دارد

کلسیم کربنات

کلسیم کربنات پودری سفیدرنگ با قابلیت انحلال‌پذیری بسیار بالا در آب است و اگر در معرض حرارت قرار بگیرد دی‌اکسیدکربن آزاد کرده و به اکسید کلسیم تبدیل می‌شود. این ماده بدون بو، عطروطعم بوده و به طور طبیعی در بسیاری از مواد غذایی روزمره انسان‌ها مانند پوست تخم‌مرغ، پوست خارجی جانوران دریایی و… وجود دارد. لازم به ذکر است که علاوه بر مواد غذایی این ماده در بسیاری از سنگ‌ها، پوسته زمین، گچ‌ها، مواد معدنی مانند کلسیت‌ها و آرگونیت‌ها یافت می‌شود. کربنات کلسیم یک باز معدنی و از جمله محبوب‌ترین مواد شیمیایی است که ساختار کریستالی تری‌گونال دارد.

کلسیم کربنات چیست

کلسیم کربنات ترکیبی شیمیایی با فرمول CaCO3 است که به طور طبیعی در برخی سنگ‌های پوسته زمین مانند آراگونیت و کلسیت به‌عنوان مواد معدنی وجود دارد. این ماده جزء اصلی در مروارید دریا و پوسته‌های موجودات دریایی، تخم جانوران تخم‌گذار و حلزون‌ها یافت می‌شود. این ترکیب شیمیایی ماده تشکیل‌دهنده آهک کشاورزی است و زمانی به وجود می‌آید که یون‌های کلسیم در آب سخت با یون‌های کربنات واکنش می‌دهند، این ماده جهت تهیه داروهای معده به کار می‌رود. به‌عنوان یک ماده اولیه برای تولید مکمل کلسیم یا داروی ضد اسید استفاده می‌شود، اما مصرف زیاد آن خطرناک است و موجب هضم نامناسب می‌شود.

این ماده در دو گرید مختلف تجاری تولید می‌شود که هر دو گرید بر اساس اندازه ذرات و خصوصیاتی که به یک محصول وارد می‌کنند از نظر صنعتی در حال رقابت هستند. از این ترکیب شیمیایی از نظر دارویی به‌عنوان یک مکمل کلسیم استفاده می‌شود. همچنین به‌عنوان پرکننده در مواد آرایشی به کار می‌رود. همچنین این ماده در استخرها به‌عنوان ضدعفونی‌کننده و به‌عنوان اصلاح‌کننده PH افزوده می‌شود. این ترکیب شیمیایی در صنعت تولید به‌عنوان مصالح ساختمانی (سنگ مرمر)، ماده‌ای برای سیمان و آهک نیز کاربرد گسترده دارد.

کلسیم کربناتنحوه خرید کلسیم کربنات

شرکت تارا طب با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تأمین مواد اولیه، مفتخر است مواد اولیه شیمیایی و لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی موردنیاز شما از بهترین برندهای روز دنیا را با نازل‌ترین قیمت بازار در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما اقدام بفرمایید.

تاریخچه کلسیم کربنات

از 40000 سال قبل از میلاد تا به امروز کربنات کلسیم مورداستفاده قرار می‌گرفته است. از نقاشی روی دیواره‌های غارها در دوران ماقبل تاریخ گرفته تا تولید مدرن و صنعتی امروزی در تولید محصولاتی مانند پلاستیک و کاغذ، همگی نشانه‌های روند تکامل استفاده از این ماده است. آنگلوساکسون‌ها از این ماده یا گچ بسیار استفاده می‌کردند. این ترکیب هم به‌عنوان یک رنگ‌دانه سفید در تولید رنگ‌ها، هم آغازگر واکنش‌ها و تولید گچ به مصرف می‌رسیده است.

آنگلوساکسون‌ها گچ را که یکی از اشکال آن است از سواحل اطراف استخراج می‌کردند. آن‌ها متوجه شدند که سنگ معدنی نرم را به‌راحتی می‌توانند با ابزارهای ساده مانند تبر و اره استخراج کنند. خردکردن و تکه‌کردن گچ برای تبدیل آن به پودر باکیفیت ضرورت داشت. گچ همچنان تا به امروز از اشکال این ماده موجود در پوسته زمین است که در قالب سنگ‌های مهم مانند سنگ مرمر و سنگ‌آهک در طیف وسیعی از محصولات در زندگی روزمره مردم استفاده می‌شود. این ترکیب شیمیایی از پر مصرف‌ترین مواد خام در کل دنیا است و کاربردهای جدید آن دائم در حال توسعه است.

کربنات کلسیمروش تولید کلسیم کربنات

کلسیم کربنات مورداستفاده در صنعت اغلب با روش استخراج صنعتی یا استخراج از معادن به دست می‌آید. کربنات کلسیم خالص مانند مواد غذایی یا دارویی می‌تواند از یک منبع خالص که معمولاً سنگ مرمر است استخراج و تولید شود. همچنین این ماده می‌تواند از اکسید کلسیم نیز تهیه شود. جهت این فرایند آب به اکسید کلسیم اضافه می‌شود تا هیدروکسید کلسیم به دست آید. سپس دی‌اکسیدکربن از این محلول عبور داده می‌شود تا کربنات کلسیم موردنظر رسوب کند. این ترکیب در صنعت به‌عنوان کربنات کلسیم رسوبی شناخته شده است:

CaO + H2O = Ca(OH)2

Ca(OH) + CO2 = CaCO3 + H2O

روش دیگر برای به‌دست‌آوردن کلسیت، افزودن کربنات سدیم به کلسیم کلراید است. هنگامی که دی‌اکسیدکربن بیش از حد انتقال یابد منجر به تشکیل هیدروژن کربنات می‌شود.

با انواع کلسیم کربنات آشنا شوید

کلسیم کربنات معدنی GCC: سنگ کربناته که در معادن وجود دارد کربنات کلسیم است که به‌وفور در همه‌جا یافت می‌شود. به دلیل اینکه این ماده از پوسته زمین استخراج می‌گردد با نام ground calcium carbonate شناخته می‌شود، البته بر اساس مولکولی و مشخصات فیزیکی انواع زیادی همچون سنگ گچ، سنگ مرمر، سنگ‌آهک، تراورتن و دولومیت دارد. GCC را می‌توان در آسیاب‌های مختلف کوبشی و بالمیل به‌خوبی کوبید و اندازه ذرات بسیار ریز از آن را تولید کرد که در مشاغل و صنایع زیادی استفاده می‌شود. همچنین این ماده یک منبع کلسیمی عالی، سالم و بسیار ارزان برای پرورش دام و طیور می‌باشد که نیاز بدن حیوانات را به‌خوبی تأمین می‌کند. کربنات کلسیم صنعتی پودری به دو نوع آبدار و بدون آب تقسیم می‌شود. نوع آبدار آن شامل ساختارهای تک آبه و شش آبه و نوع بی آب آن شامل آراگونیت، کلسیت و ویتریت است.

کلسیم کربنات رسوبی PCC: این نوع بر خلاف نوع معدنی از پوسته زمین استخراج نمی‌شود، بلکه یک ماده شیمیایی است که در کارخانجات تولید می‌شود. در واقع تولید محصول، معکوس کردن فرایند تجزیه سنگ کربنات کلسیم است. در این روش تولیدی، آهک هیدراته با فرمول هیدروکسید کلسیم که یکی از محصولات این ماده است را به‌صورت محلولی غلیظ در ترکیب با آب تبدیل کرده و سپس گاز دی‌اکسیدکربن را از میان آن عبور می‌دهند. این نوع بسیار خالص است و نوع معدنی همانند آن را به‌سختی در طبیعت می‌توان یافت. همین عامل سبب می‌شود تا از آن در تولید داروهایی که مصرف انسانی دارند استفاده شود؛ چون فاقد هرگونه مواد زیان‌آور و سمی است. البته تولید PCC بسیار سخت و هزینه‌بر است و نسبت به نوع معدنی بسیار کمیاب می‌باشد.

کلسیم کربناتکاربردهای کلسیم کربنات در صنایع

  • تولید گچ
  • کاربرد در صنایع کف‌پوش
  • قابل‌استفاده در صنعت چرم و پوست
  • در ساخت لوله پلیکا و ورق‌های پی‌وی‌سی
  • استفاده در صنایع سرامیک و کاشی
  • کاربرد در صنعت رزین و چسب

کاربرد کلسیم کربنات در صنایع غذایی و دارویی

این ماده به‌عنوان یک افزودنی در مواد غذایی انسان‌ها و جانوران و همچنین به‌عنوان مکمل ویتامین‌ها باشد که با نام E170 شناخته می‌شود. این ترکیب شیمیایی یک مکمل رژیم غذایی است که وقتی مقدار کلسیم مصرف شده در رژیم غذایی کافی نیست به کار می‌رود. در صنایع دارویی که به تولید آنتی‌اسیدها می‌پردازند، در تولید قرص‌هایی که از مواد شیمیایی بازی ساخته شده‌اند و غیره به‌عنوان مکمل کلسیم مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ماده شیمیایی به‌عنوان یک آنتی‌اسید برای تسکین سوزش قلب و رفلاکس اسید معده استفاده می‌شود.

کاربرد کلسیم کربنات در صنایع آرایشی و بهداشتی

امروزه این ماده در ساخت و تهیه لوازم آرایشی و بهداشتی به‌وفور مورداستفاده قرار می‌گیرد. کلسیم موجود به داخل اپیدرم پوست نفوذ کرده و با تنظیم میزان چربی زیرپوست و گردش خون در بافت پوست از پیری زودرس آن جلوگیری می‌کند. در اغلب کرم‌های صورت از این ماده استفاده می‌شود و تأثیراتی چون رنگ‌پذیری، افزایش چربی پوست و سفیدکنندگی را در به همراه دارد.

کربنات منیزیم، کربنات کلسیم و کربنات پتاسیم همگی نمک‌های اسیدکربنیک هستند و در دسته‌بندی کربنه‌ها قرار می‌گیرند. از این نمک‌ها در محصولات آرایشی و بهداشتی، محصولات مراقبت از پوست، محصولات حمام، محصولات اصلاح، محصولات مراقبت از مو و پاک‌کننده‌های صورت استفاده می‌شود. پودر این ماده جاذب رطوبت است، به همین دلیل در ترکیبات کرم‌های مرطوب‌کننده به کار می‌رود.

کاربرد کلسیم کربنات در تولید رنگ و کاغذ

از بیشترین و مهم‌ترین کاربردهای این ماده استفاده از آن در بخش تولید و ساخت کاغذ است. در ساخت کاغذدیواری، کاغذهای معمولی و پوشش‌های کاغذی از کلسیم کربنات رسوبی استفاده می‌شود. این ماده در بخش چاپ و نوشته‌های روی کاغذ به کار می‌رود، علاوه‌برآن در صورت استفاده از آن در فرمول تولید کاغذ عمر آن افزایش می‌یابد و موجب دوام و پایداری کاغذ می‌شود. این ترکیب شیمیایی ماده اولیه تولید کاغذسیگار است. این ماده رنگ‌پذیری بسیار بالایی دارد؛ بنابراین در ساخت و تهیه رنگ استفاده می‌شود. یکی از خواص آن نفوذناپذیری است و هوا به آن نفوذ پیدا نمی‌کند و به همین دلیل مانع از هوازدگی رنگ می‌شود.

کربنات کلسیمبسته‌بندی کلسیم کربنات

اغلب بسته‌بندی این ماده به‌صورت کیسه‌های بافته شده از بهترین الیاف پلیمری در دسترس است. این کیسه‌ها باتوجه‌به استانداردهای کارخانه تولیدکننده به بازار عرضه می‌شوند. بسته‌های جامبو بگ، پک شرینک، قوطی پلاستیکی مرک، 1000 کیلوگرمی، 25 کیلوگرمی، و فله‌ای برای پودر دانه‌بندی‌شده موجود است.

ایمنی هنگام کار با کلسیم کربنات

تماس این ماده با پوست و چشم موجب سوزش و تحریک می‌شود. تنفس غبارات این ماده جامد به‌ویژه در حالت پودری باعث تحریک دستگاه تنفسی می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود هنگام کار با این ماده در صنعت حتماً از دستکش، ماسک. عینک و لباس کار استفاده شود. در صورت بلع به طور تصادفی، باید به پزشک مراجعه شود.

شرایط نگهداری کلسیم کربنات

بسته‌بندی حاوی این ماده حتماً باید در انبارهای دارای تهویه مناسب ذخیره و نگهداری شود. سعی کنید تولید و تجمع گردوغبار ناشی از پودر و کلوخه‌های آن را به حداقل برسانید. کیسه‌های حاوی این ماده باید در جای خشک و خنک نگهداری شود. درب مخازن، ظروف و کیسه‌ها باید محکم بسته شود. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، با مشاورین فروش شرکت به‌صورت مستقیم در ارتباط باشید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز نیازهای شما را در سریع‌ترین زمان ممکن، با نازل‌ترین قیمت بازار فراهم می‌کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *