مطالب آموزشی

کلرامفنیکل آزمایشگاهی چیست و هر آنچه که درباره آن باید بدانید

کلرامفنیکل

کلرامفنیکل آزمایشگاهی یک آنتی‌بیوتیک مصنوعی می‌باشد که از سویه‌های استرپتومایسس ونزوئلا جدا شده است. این ماده علیه ارگانیسم‌های هوازی و بی‌هوازی گرم مثبت و منفی فعال می‌باشد. اغلب این نوع آنتی‌بیوتیک جهت انتخاب باکتری در غلظت 10-20 میلی‌لیتر/میکروگرم در کاربردهای زیست‌شناسی و به‌عنوان عامل انتخابی برای سلول‌های ترانسفرم شده حاوی ژن‌های مقاومت به کلرامفنیکل کاربرد دارد.

کلرامفنیکل آزمایشگاهی چیست

کلرامفنیکل آزمایشگاهی نوعی آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت‌های باکتریایی است که در سال 1949 تولید شد. این دارو فرمول ساده‌ای دارد و نخستین‌بار از میکروبی به نام استرپتومایسس ونکولا streptomyces venequelae) جدا شد. همان‌طور که گفته به علت سمیت این ماده، استفاده از آن برای مصرف سیستمیک محدود شده است. کلرامفنیکل یک آنتی‌بیوتیک از سویه‌های استرپتومایسس با طیف گسترده است که برای درمان عفونت‌های مخاطره‌آمیز به‌خصوص عفونت ناشی از هموفیلوز ‌آنفولانزا و همچنین درمان تب تیفوئید استفاده می‌شود.

این ماده جز اولین انواع آنتی‌بیوتیک به‌حساب می‌آید که بر علیه طیف متنوعی از باکتری‌ها اثر دارد و همراه با تتراسایکلین از انواع ارزان و ساده آنتی‌بیوتیک محسوب می‌شود.  کلرامفنیکل یک آنتی‌بیوتیک باکتریواستاتیک است که از طریق پیوند برگشت‌ناپذیر با ریبوزوم باکتریایی بیوسنتز پروتئین را مهار می‌کند. این ماده به‌عنوان یک آنتی‌بیوتیک باکتریواستاتیک، استفاده می‌شود و جهت انتخاب رشد سلول‌های باکتریایی مثبت نیز به کار می‌رود. این ترکیب شیمیایی به‌عنوان دارو می‌تواند از سد خونی – مغزی (BBB) عبور کرده و بر همین اساس در درمان مننژیت مورداستفاده قرار بگیرد. به علت مقاومت باکتریایی، سمیت بالقوه و دردسترس‌بودن داروهای مؤثر دیگر مانند سفالوسپرین‌ها، داروی کلرامفنیکل به‌عنوان یک داروی سیستمیک کمتر به کار می‌رود.

نحوه خرید کلرامفنیکل آزمایشگاهی

شرکت تارا طب با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تامین مواد اولیه، مفتخر است مواد و تجهیزات مورد نیاز شما از بهترین برندهای روز دنیا را با نازل‌ترین قیمت بازار در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما اقدام بفرمایید.

کلرامفنیکل

با نحوه عملکرد کلرامفنیکل آزمایشگاهی آشنا شوید

نحوه عملکرد کلرامفنیکل آزمایشگاهی به این صورت است که با مسدودکردن پپتیدیل ترانسفراز با اتصال به زیر واحد ریبوزومی 50s و جلوگیری از اتصال tRNA آمینواسیل به ریبوزوم، سنتز پروتئین باکتریایی را مهار می‌کند. همچنین می‌تواند سنتز پروتئین میتوکندری و کلروپلاست و تشکیل ریبوزومی ppGpp(p) را مهار کند و رونویسی rRNA را کاهش دهد. کلرامفنیکل آزمایشگاهی مهار‌کننده قوی ساخت پروتئین باکتری است. استفاده از کلرامفنیکل استیل ترانسفراز سبب غیرفعال‌شدن و استیل شدن محصول می‌شود.

کلرامفنیکل

طیف ضد میکروبی کلرامفنیکل

ازآنجایی‌که کلرامفنیکل آزمایشگاهی یک آنتی‌بیوتیک با طیف گسترده علیه باکتری‌های گرم مثبت و منفی است اغلب برای اهداف چشمی و دامپزشکی به کار می‌رود. تجزیه آن در محلول آبی توسط اسیدها و بازهای عمومی کاتالیز می‌شود. این سرعت تخریب، از PH و قدرت یونی مستقل است.  این آنتی‌بیوتیک مصنوعی با مسدودکردن واکنش پپتیدیل ترانسفراز روی ریبوزوم‌ها، از ترجمه RNA جلوگیری کرده، با اتصال به زیر واحد ریبوزومی 50S از ترجمه RNA به پروتئین نیز جلوگیری می‌کند و واکنش پپتیدیل ترانسفراز را مسدود می‌کند. توسط ژن مقاومت cat کدگذاری شده که محصول آن، کلرامفنیکل استیل ترانسفراز، از طریق استیلاسیون آنتی‌بیوتیک را غیرفعال می‌کند.

پایه کلرامفنیکل

این ماده یک آنتی‌بیوتیک مفید جهت درمان برخی عفونت‌های باکتریایی است. برای درمان ورم ملتحمه چشم به‌عنوان یک پماد مورداستفاده قرار می‌گیرد. در درمان مننژیت، وبا، طاعون و تب حصبه از طریق دهان یا تزریق وریدی به کار می‌رود.

میزان حلالیت کلرامفنیکل آزمایشگاهی

کلرامفنیکل آزمایشگاهی محلول در آب (2.5 گرم در لیتر) در دمای 25 درجه سانتی‌گراد، اتانول، استون، متانول، بوتانول، اتیل استات، پروپیلن گلایکول و DMSO ( 150.8 میلی‌گرم در میلی‌لیتر) است. این ماده به‌راحتی در اتانول در غلظت بالا (50 میلی‌گرم در میلی‌لیتر) حل می‌شود. زمانی که محلول جهت اندازه‌گیری MIC رقیق شود، اتانول بسیار رقیق شده تا غلظت غیر ضدعفونی‌کننده داشته باشد.

کاربردهای مختلف کلرامفنیکل

  • به‌عنوان یک عامل انتخابی برای سلول‌های ترانسفرم شده حاوی ژن‌های مقاوم به کلرامفنیکل به کار می‌رود.
  • در تعیین غلظت باقی‌مانده‌های CAP در بافت میگو، به‌عنوان مرجع استاندارد با استفاده از تکنیک LC-MS و همچنین با استفاده از HPLC در نمونه‌های مرغ منجمد (ماهیچه، کبد و کلیه) استفاده می‌شود.
  • در درمان ورم ملتحمه چشم، به‌عنوان یک پماد کاربرد دارد.
  • از طریق تزریق ورید یا دهان، در درمان مننژیت، وبا، حصبه و طاعون استفاده می‌شود.
  • درمان بیماری‌های عفونی مانند آبسه‌های مغزی، باکتریمی و عفونت‌های خطرناک مثل تیفوئید
  • هموفیلوس آنفولانزا

کلرامفنیکل

اشکال دارویی کلرامفنیکل

این ماده به چند صورت عرضه می‌شود که به آن‌ها اشاره می‌کنیم. به‌صورت کپسول یا قرص 250 میلی‌گرم، ویال جهت تزریق 1 گرم، قطره استریل چشمی 0.5 درصد، سوسپانسیون خوراکی 150 میلی‌گرم بر 5 میلی‌لیتر.

مصرف کلرافنیکل

به دلیل اثرات نامطلوب شناخته شده آن، مانند سمیت مغز استخوان و سندرم نوزاد خاکستری، این دارو به‌ندرت در ایالات متحده به کار می‌رود. بیماری که مبتلا به پورفیری، سابقه آلرژیک در بیماری پورفیری و واکنش‌های سمی هستند نباید این دارو را مصرف کنند.

نکاتی در مورد کلرامفنیکل آزمایشگاهی

کلرامفنیکل آزمایشگاهی در سال 1948 با طیف وسیع وارد استفاده در فاز بالینی شد. بعد از استفاده مشخص شد که سبب کم‌خونی آپلاستیک جدی و کشنده می‌شود و در حال حاضر به‌ندرت استفاده می‌شود. این ماده برای عفونت‌های شدید و تهدیدکننده زندگی که سایر آنتی‌بیوتیک‌ها در دسترس نیستند به کار می‌رود. همچنین با موارد آسیب کبدی حاد و آشکار با یرقان، با کم‌خونی آپلاستیک مرتبط است.

کلرامفنیکل یک ترکیب کلر‌ آلی است که استامید جایگزین شده با دی کلرو حاوی یک حلقه نیترو بنزن، یک پیوند آمیدی و دو عملکرد الکی می‌باشد. این ماده به‌عنوان یک داروی ضدباکتری، عامل ضد میکروب، مهارکننده سنتز پروتئین، متابولیک اشریشیا کلی، متابولیک مایکوپلاسما ژنیتالیوم و یک محافظ ضدچروک مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ترکیب یک دیول، یک کلر آلی، یک کربوکسامید و یک ترکیب C-nitro است.

تداخل دارویی کلرامفنیکل

در صورت مصرف این دارو سبب مهار متابولیسم در کبد شده و می‌تواند اثر داروهای ضد دیابت خوراکی، فنی توئین و ضدانعقاد خوراکی را افزایش دهد. سطح خونی کلرامفنیکل، در صورت مصرف فنوباربیتال و ریفامپین کاهش می‌یابد. احتمال دارد که این دارو تأثیر ویتامین b12 و اسیدفولیک را به تأخیر بیندازد.

توصیه مصرف کلرامفنیکل

این ماده به‌وسیله انفوزین تجویز می‌شود و در طی هر انفوزین پایش می‌شوید. امکان دارد طی انفوزین یک مزه تلخی احساس کنید که این مزه از بین خواهد رفت. همچنین ممکن است منجر به تهوع و استفراغ شود.

موارد احتیاط در هنگام کار با کلرامفنیکل

محلول‌های استوک باید در دمای 2-8 درجه سانتی‌گراد نگهداری شوند و در دمای  37 درجه سانتی‌گراد به مدت 5 روز پایدار می‌باشند. محلول‌های آبی در محدوده وسیعی PH پایدار و خنثی هستند و پس از 290 روز هیدرولیز 50٪ رخ می‌دهد. با استفاده از محلول بافر بوراکس این عدد به 14 درصد کاش می‌یابد. محلول باید از نور محافظت شود، زیرا تجزیه فتوشیمیایی سبب زرد شدن رنگ محلول می‌شود. حرارت دادن محلول‌های آبی به مدت 30 دقیقه در دمای 115 درجه سانتی‌گراد باعث کاهش 10 درصدی کلرامفنیکل می‌شود.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، با مشاوین فروش شرکت به صورت مستقیم در ارتباط باشید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز نیازهای شما را در سریعترین زمان ممکن، با نازلترین قیمت بازار فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *