مطالب آموزشی

کاغذ صافی چیست و چه کاربردهایی در آزمایشگاه دارد

کاغذ صافی

کاغذ صافی برای جداکردن فازهای جامد از مایع و فیلتراسیون به کار می‌رود و نیمه نفوذپذیر است. این کاغذها گاهی برای جداسازی فاز جامد از گاز نیز استفاده می‌شوند. در شیمی به عمل جداسازی جامدات و مایعات از یکدیگر، فیلترکردن یا فیلتراسیون می‌گویند. این کاغذها از رایج‌ترین مواد مصرفی آزمایشگاه هستند و اغلب به شکل گرد مورد استفاده قرار می‌گیرند. در هنگام خرید کاغذ صافی باید به این نکته توجه داشته باشید که می‌خواهید ذرات با چه اندازه‌ای را فیلتر کنید و همچنین سرعت فیلتراسیون چقدر باشد، براین‌اساس کاغذ صافی مدنظر خود را انتخاب نمایید.

کاغذ صافی چیست

این نوع کاغذ، کاغذی نیمه تراوا است که در آزمایشگاه‌های زیست‌شناسی و شیمی کاربرد زیادی دارد و جهت جداسازی جامدات از مایعات، فیلترکردن و خالص‌سازی استفاده می‌شود. نوع معمول این کاغذها از الیاف سلولزی ساخته شده‌اند که به اسید هیدرفلوئوریک و یا به اسیدکلریدریک آغشته شده است. کاغذهای صافی اغلب از فیبر ساخته می‌شوند به همین علت روی سطح خود دارای حفره‌ هستند. این حفره‌ها به ذرات با اندازه معین اجازه عبور نمی‌دهند.

تکنیک ساخت کاغذهای صافی بر انواع آن‌ها تأثیر مستقیم گذاشته و ویژگی‌های آن‌ها را تغییر می‌دهد.  عملکرد کاغذ صافی با این‌گونه است که نیروی جاذبه یا با فیلتراسیون در خلأ مایعات را از خود عبور می‌دهند. از کاربردهای مهم آن در استخراج نقره و طلا است که کلرید طلا و محلول نیترات نقره با این کاغذها جداسازی فیلتراسیون می‌شوند. سه ویژگی اصلی کاغذ صافی شامل اندازه منافذ، سرعت فیلتراسیون و میزان خاکستر (پس از سوختن) است.

نحوه خرید کاغذ صافی

انواع کاغذ صافی را می‌توانید از مجموعه تارا طب تهیه کنید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تامین مواد اولیه، مفتخر است مواد و تجهیزات مورد نیاز شما از بهترین برندهای روز دنیا را با نازل‌ترین قیمت بازار در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما اقدام بفرمایید.

کاغذ صافی

 

 

ساختار کاغذ صافی

کاغذهای صافی جهت‌دار هستند، قسمت جلوی آن‌ها نرم‌تر و پشت کاغذ دارای الیاف محکم‌تری است. منافذ جلویی کاغذ به شکل دهانه ناقوس هستند و هر چه به سمت درون کاغذ پیش می‌رویم اندازه منافذ کوچک‌تر می‌شوند. ضخامت کاغذ فیلتر در محدوده 0.35 تا 0.5 میلی‌متر است. درصورتی‌که اندازه ذرات گردوغبار از چند میکرون تا ده میکرون است. این کاغذها دارای ساختاری چندلایه هستند.

قسمت جلوی کاغذ که دارای الیاف شل است باید در جهت هوا و سطح داخلی آن باید در جهت مایع قرار بگیرد. اغلب یک خط رنگی جهت جداسازی و تشخیص این دو سطح روی کاغذ کشیده می‌شود. اگر در حین استفاده از کاغذ اشتباه رخ دهد و جهت آن برعکس باشد، ذرات جامد و گردوغبار در آن ذخیره می‌شوند  و در این صورت عملکرد و بازدهی حدود 30 درصد کاهش می‌یابد.

کاغذ صافی

با ویژگی‌های کاغذ صافی آشنا شوید

از ویژگی‌های مهم کاغذ صافی قدرت در محبوس کردن ذرات، سرعت جریان حجمی و قدرت ترشوندگی است. این کاغذ با دو روش فیلتراسیون سطحی و فیلتراسیون حجمی مواد جامد را از خود عبور می‌دهد. در روش سطحی مواد جامد روی سطح کاغذ جمع می‌شوند و در روش حجمی مواد در ساختار و درون کاغذ حبس می‌شوند. در این کاغذها قدرت حبس مواد به میزان نفوذپذیری و سرعت جریان عبوری بستگی دارد. کاغذ انتخابی باید با نوع و اندازه ماده‌ای که عبور داده می‌شود متناسب باشد.

کاربردهای کاغذ صافی چیست

به‌طورکلی از کاغذ صافی برای فیلتراسیون، خالص‌سازی و جداسازی ذرات جامد از مایع استفاده می‌شود. ویژگی‌هایی مانند تخلخل، مقاومت در برابر رطوبت، توانایی گرفتن ذرات مختلف و… دارد. این کاغذ با استفاده از خمیرکاغذ و الیاف چوب‌های نرم، سخت و الیاف معدنی سلولزی تولید می‌شود و کیفیت‌های مختلفی دارد.

روش تولید کاغذ صافی

این نوع کاغذها با خمیرکاغذ از جنس چوب نرم درختانی مانند کاج و صنوبر، چوب سخت، الیاف معدنی و یا مواد دیگر ساخته می‌شوند. لازم به ذکر است که برای ساخت کاغذ باکیفیت بالاتر، الیاف تابیده شده و یا تفاله مرکسیزه به کار می‌رود. کاغذهای موردنظر به دو صورت دایره‌ای و متری برش نخورده تولید می‌شوند. از نوع متری این کاغذها برای صاف کردن گرانشی استفاده می‌شود. 

کاغذ صافی

چگونه از کاغذ صافی استفاده کنیم

با به‌کارگیری دو روش می‌توان از این کاغذها برای جداسازی استفاده کرد. در ساده‌ترین حالت، کاغذ دایره‌ای شکل را به‌صورت مخروطی تاکرده و سپس داخل قیف می‌گذاریم. قیف را روی ارلن یا ظرف آزمایشگاهی دیگری قرار داده و محلول را از آن عبور می‌دهیم. طی این روش ماده جامد روی سطح باقی‌مانده و مایع وارد ظرف زیری می‌شود. در روش دوم که فیلتراسیون در خلأ نام دارد، کاغذ دایره‌ای شکل را داخل قیف بوخنر قرار داده و با روشن‌کردن پمپ خلأ و ریختن محلول، عملیات جداسازی در خلأ انجام می‌شود. مزیت این روش به دلیل سرعت بالای صاف کردن آن است.

راهمای خرید

کاغذهای صافی در بسته‌بندی خود دارای باندهایی با سه رنگ سیاه‌، سفید و آبی هستند. کاغذهایی که باند سیاه دارند در عرض 20 تا 30 ثانیه قادرند 100 سی‌سی محلول را از خود عبور دهند. کاغذهای دارای باند سفید همین حجم محلول را در مدت‌زمان عبور 40 تا 60 ثانیه عبور می‌دهند و در کاغذهای حاوی باند آبی 200 تا 400 ثانیه مدت‌زمان عبور مایع است. باند سیاه برای صاف کردن محلول‌های ژلاتینی ضخیم، باند سفید برای محلول‌های شفاف درشت و باند آبی برای محلول‌های شفاف ریز به کار می‌روند.

کاغذ صافی

انواع کاغذ صافی از نظر بافت

کاغذ صافی از نظر اندازه بافت دارای انواع مختلفی است که بر اساس سرعت نفوذ و عبور مایع به سه دسته بافت ریز، بافت متوسط و بافت درشت تقسیم می‌شود.

بافت ریز

این کاغذها دارای بافت ریزی هستند که برای جداسازی محلول‌هایی که ذرات آن‌ها دارای سایز کوچکی هستند به کار ‌می‌روند. میزان مش این نوع کاغذها 2 تا 3 میکرون و عبور محلول از آن‌ها کند است. کاغذ واتمن 42 و 44 با باند آبی از این نوع است.

بافت متوسط

کاغذهای بافت متوسط برای جداسازی مواد جامد از محلول‌هایی که ذرات آن‌ها در اندازه متوسط هستند استفاده می‌شوند. میزان تخلخل بافت این کاغذها 8 تا 10 میکرون است و سرعت عبور محلول در آن‌ها بیشتر از کاغذهای بافت ریز است. کاغذ واتمن 40 و باند سفید جزو این دسته است.

بافت درشت

با استفاده از این نوع کاغذها ذرات ژلاتینی و درشت از محلول جدا می‌شوند. مش این نوع 20 تا 25 میکرون است. سرعت عبور محلول در این کاغذ صافی نسبت به دو نوع دیگر بیشتر است؛ ولی پس از جداسازی محلول زیر صافی حاوی ذرات کوچک است. واتمن 41 و باند مشکی از این نوع کاغذ است.

کاغذ صافی

انواع کاغذ صافی از نظر جنس

سلولزی

این نوع کاغذها از سلولز ساخته شده‌اند و عبور ذرات تا 2.5 میکرون از آن‌ها امکان‌پذیر نیست. کاغذ سلولزی برای صاف کردن گرانشی با استفاده از یک قیف ساده به کار می‌رود. در آنالیزهای گرانش سنجی از کاغذهای فیلتر سلولزی کمی استفاده می‌شود. کاغذهای فیلتر کیفی نیز در آزمایش‌های شناسایی مواد به کار می‌روند. 

شیشه‌ای ریز رشته‌ای

این کاغذها از ریز رشته‌های شیشه‌ای یا کوارتز تشکیل می‌شوند که مقاومت گرمایی تا دمای 550 درجه سانتی‌گراد را دارند. به همین دلیل از آن‌ها در تجزیه گرانش سنجی استفاده می‌شود. همچنین این نوع کاغذ در کنترل آب، کنترل آلودگی‌ آب‌های هرز و کشت باکتری و جلبک به کار می‌رود. به دلیل اینکه نمی‌توان این نوع کاغذ را تا زد باید در قیف بوخنر به کار برده شود. توانایی آن‌ها در جمع‌کردن ذرات روی خودشان در حد زیر میکرون است.

غشایی

در کاغذ صافی غشایی ذرات تا اندازه 0.2 میکرون روی سطح نگه داشته می‌شوند. از این نوع کاغذها در میکروبیولوژیکی و آلودگی هوا استفاده می‌شود.

کارتوش

کاغذهای کارتوش در جداسازی و شستشوی مواد جامد به کار می‌روند و جنس آن‌ها از سلولز، کوارتز و یا پشم‌شیشه است. همچنین برای جداکردن گردوغبار از هوا این نوع کاغذها کاربرد دارند.

کاغذ صافی غشایینکته:

موارد زیادی از کاغذهای صافی وجود دارند که در مصارف گوناگون به کار برده می‌شوند. از نمونه‌های آن می‌توان به کاغذهای نایلونی جهت جداسازی باکتری و ذرات مانند اندازه قند خون، پلی اتر سولفون در تصفیه‌های عمومی، پلی‌کربنات در سلول‌های بیولوژیکی انگل‌شناسی، استات سلولز برای حلال‌های آلی و تصفیه مایعات بیولوژیکی اشاره نمود. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، با مشاوین فروش شرکت به صورت مستقیم در ارتباط باشید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز نیازهای شما را در سریعترین زمان ممکن، با نازلترین قیمت بازار فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *