مطالب آموزشی

آمونیوم کلرید یا نشادر چیست و چه کاربردهایی دارد

آمونیوم کلرید

آمونیوم کلرید یا کلرور آمونیوم، که به نشادر نیز معروف است یک ترکیب معدنی به شکل نمک بلوری سفید رنگ و قابل انحلال در آب می‌باشد. محلول کلرید آمونیوم به صورت ترکیب ملایم اسیدی است وبه همین دلیل در ph نیز کاربرد دارد. اغلب این ماده به عنوان کود در کشاورزی و طعم‌دهنده در صنایع غذایی به کار می‌رود. این ماده از واکنش آمونیاک و اسید کلریدریک است.

آمونیوم کلرید چیست

کلرید آمونیوم یک ترکیب غیر آلی است که ساختاری بلورین، بی‌رنگ و بدون بو دارد. این ترکیب شیمیایی دارای طعمی شور و گاهی تند است و فرمول شیمیایی آن NH4CI می‌باشد. نام‌های دیگر این ماده نشادر، آمونیاک سالک، کلرامونیک، کلرور آمونیوم، کلرید آمونیوم و سالمیاک است. نشادر محصول جانبی کربنات سدیم است که ادرارآور و خلط آور می‌باشد. این ماده شیمیایی در آب بسیار محلول است و به راحتی محلولی کمی اسیدی تشکیل می‌دهد.  کاربردهای اصلی آن به‌عنوان الکترولیت در سلو‌ل‌های خشک و به‌عنوان تامین نیتروژن در کود می‌باشد.

نحوه خرید آمونیوم کلرید

کلرید آمونیوم را می‌توانید از طریق مجموعه تارا طب تهیه کنید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تامین مواد اولیه، مفتخر است مواد و تجهیزات مورد نیاز شما از بهترین برندهای روز دنیا را با نازل‌ترین قیمت بازار در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما اقدام بفرمایید.

آمونیوم کلرید

با ساختار آمونیوم کلرید آشنا شوید 

آمونیوم کلرید متشکل از اتم‌های نیتروژن، کلر و هیدروژن است. همان‌طور که ذکر شد نشادر خاصیت حل‌شوندگی خوبی در آب دارد و همچنین در الکل، گلیسرول، متانول و هیدرازین حلال است. این ماده در دی اتیل اتر، اتیل استات و استون نامحلول است. این ترکیب حاصل سوزاندن زباله‌های زغال‌سنگ بوده و از تراکم گازهای مشتق شده از زغال‌سنگ به دست می‌آید. کلرور آمونیوم در اطراف مناطق آتشفشانی نیز دیده می‌شود.

تاریخچه آمونیوم کلرید

در سال 554 اولین‌بار پس از میلاد مسیح در چین نشادر کشف شد. سپس کلرور آمونیوم از طریق جاده ابریشم از سمت غرب به سرزمین‌های مسلمان و کشورهای اروپایی و از سمت شرق به چین راه پیدا کرد. اعراب مصر در حدود سال 800 قمری کلرید آمونیوم را در دوده ناشی از سوزاندن کودهای شتر کشف کردند و این جایگزینی برای منابع آسیای مرکزی شد. نشادر درگذشته از دو منبع دریچه‌های آتش‌سوزی زیرزمینی در آسیای مرکزی و کف‌پوش‌های آتش‌فشانی کوه تفتان در ایران تأمین شد. در واقع نام این ماده در زبان آسیایی از عبارت ایرانی آتش جاویدان (anosh adur) که اشاره به آتش‌سوزی زیرزمینی دارد گرفته شد.

سه روش سنتز آمونیوم کلرید

آمونیوم کلرید به سه روش مختلف که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم سنتز می‌شود:

  1. این ماده در طی فرایند solvay و به‌منظور تهیه کربنات سدیم، به‌عنوان محصول جانبی به دست می‌آید. این روش کارآمدترین و اصلی‌ترین روش در مقیاس صنعتی و به‌منظور کاهش انتشار گاز آمونیاک است.
  2. روش دیگر تهیه این ماده، واکنش هیدروکلریک اسید یا کلرید هیدروژن گازی با آمونیاک گازی و خالص است. در این روش به دلیل گرمازا بودن واکنش، به تجهیزات خنک‌کننده نیاز است.
  3. طی واکنش سولفات آمونیوم با سدیم کلرید، سدیم سولفات و نشادر به دست می‌آید. در این فرایند به دلیل نامحلول بودن سدیم سولفات در آب و تشکیل رسوب، با انجام کریستالیزاسیون و خشک‌کردن آن، می‌توان به کلرید آمونیوم خالص دست‌یافت.

آمونیوم کلرید

کاربردهای مختلف آمونیوم کلرید چیست

آمونیوم کلرید در صنایع مختلف از جمله پزشکی، داروسازی، صنعتی، کشاورزی و غیره کاربرد فراوان دارد. موارد مصرف نشادر در دو گرید صنعتی و نوع خالص‌تر آن یعنی نشادر خوراکی در زیر ذکر می‌شود:

  • در تولید کودهای شیمیایی حاوی نیتروژن جهت باروری محصولات کشاورزی مانند برنج و گندم
  • صنعت چرم و نساجی
  • صنایع چاپ پارچه، خوشه‌بندی پنبه و رنگرزی
  • در صنعت غذایی به‌عنوان افزودنی مانند مخمر در نانوایی
  • کاربرد در صنعت الکترونیک جهت ساخت مدارهای چاپی و حکاکی روی آن‌ها
  • محصولات شوینده و تمیزکننده
  • به‌عنوان عامل ضخیم در سیستم سورفکتانت بر مبنای آمونیوم مانند شامپوهای شستشوی مو
  • با عنوان یک نمک اسیدی‌کننده سیستمیک، به‌منظور حفظ ph ادرار و عامل ادرارآور
  • شار لحیم‌کاری و قلع کاری برای زدودن پوشش اکسید از فلزات و کمک به بهبود چسبندگی لحیم‌ها
  • الکترولیت در سلول‌های خشک مانند باتری‌های کربن – روی
  • استفاده در دیفن‌هیدرامین به‌عنوان خلط‌آور مؤثر در درمان سرفه
  • در پزشکی جهت درمان آلکالوز متابولیک شدید
  • برای تشخیص اسیدوز توبولار دیستال کلیوی در آزمایش بارگذاری اسید خوراکی
  • پیشگیری از سنگ ادراری دام‌ها در دامپزشکی
  • کاربرد در ترکیب چسب اتصال‌دهنده تخته‌های سه‌لایه
  • عاملی جهت شناورسازی ماهی‌های غول‌پیکر به دلیل چگالی کمتر نشادر موجود در بدن ماهی‌ها نسبت به آب دریا
  • عامل ایجاد دمای پایین در حمام‌های خنک‌کننده
  • موجود در برخی از نوشیدنی‌ها به‌عنوان اسانس و طعم‌دهنده
  • مکمل خوراکی برای دام
  • ماده مغذی در مخمرها و بسیاری از میکروارگانیسم‌ها
  • برای تولید دود سفیدرنگ
  • جهت استحکام برف پیست اسکی و جلوگیری از آب شدن برف در دمای بالای صفر درجه
  • کارایی این ماده در کشاورزی نسبت به آمونیوم سولفات بیشتر است؛ زیرا این ماده هزینه کمتر، غلظت بالاتر و افزایش جذب کادمیم به دلیل افزایش کلر در خاک آن بیشتر است.
  • در صنعت آبکاری به‌عنوان تمیزکننده سطوح و برای جذب رطوبت از سطح فلزات و همچنین افزایش کیفیت آبکاری

آمونیوم کلرید

نکات ضروری در مورد آمونیوم کلرید

این نکته اهمیت دارد که به دلیل خاصیت اسیدی نشادر، استفاده از آن به‌عنوان کود فقط برای خاک‌هایی که قلیایی یا شور هستند مجاز است. استفاده نامناسب از این ماده و فراموش‌کردن این نکته می‌تواند موجب آسیب رسیدن به خاک، اسیدی شدن آن و ازبین‌رفتن محصولات زراعی شود.

ایمنی حین کار با آمونیوم کلرید

درصورتی‌که با پوست و چشم تماس پیدا کند می‌تواند سبب سوزش شدید شود، در این صورت باید محل آلوده شده را سریعاً با آب فراوان به مدت 15 دقیقه شستشو دهید. زمانی که کلرید آمونیوم به‌اشتباه خورده شود بلافاصله آب فراوان بنوشید و خود را مجبور به استفراغ نکنید و به پزشک مراجعه نمایید. در صورت استنشاق این ماده امکان دارد دچار سرفه و تنگی نفس شوید، باید هر چه سریع‌تر خود را به محیط آزاد برسانید و نفس بکشید.

جهت جلوگیری از هرگونه خطرات و آلودگی ناشی از نشادر هنگام کار با آن از تجهیزات ایمنی مانند عینک، دستکش و روپوش آزمایشگاه استفاده کنید. هنگام بروز هر یک از علایم ذکر شده فوراً به پزشک اورژانس مراجعه کنید. همچنین در هنگام استفاده از گرید خوراکی کلرید آمونیوم، باید بیماران از نظر علایم سمیت با این ماده نظیر تنفس نامنظم، آریتمی قلبی، رنگ‌پریدگی، تعریق و غیره تحت‌نظر باشند. در افرادی که دچار نارسایی کبدی و کلیوی هستند مصرف کلرید آمونیوم ممنوع است.

آمونیوم کلرید

بسته‌بندی آمونیوم کلرید

بسته‌بندی آمونیوم کلراید در گرید صنعتی و گرید آزمایشگاهی با هم فرق دارد. در گرید آزمایشگاهی بسته‌بندی محصول اغلب یک کیلوگرمی است و در ظروف پلاستیکی درب بسته توزیع می‌شود. بسته‌بندی در گرید صنعتی از یک کیلوگرم تا هزار کیلوگرم متغیر است. درصد خلوص این ماده در گرید صنعتی 99 درصد است و با وزن 25 کیلوگرم در کیسه‌های مقاوم ارائه می‌شود.

شرایط نگهداری آمونیوم کلرید

ذخیره بسته‌بندی‌ها و شرایط نگهداری ترکیب جامد کلرید آمونیوم باید به‌گونه‌ای باشد که خطرات را به حداقل برساند. در انبارهای نگهداری این ماده، باید تولید و جمع‌شدن گردوغبار را به حداقل برسانید. شرایط کار با این ماده باید به تهویه مناسب همراه باشد. از تماس این ماده با چشم، پوست و لباس خودداری کنید، آن را نخورید و بخارات حاصل از آن را استنشاق نکنید. نشادر را در ظرف محکم و درب بسته، همچنین در جای خشک و خنک نگهداری کنید.  

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، با مشاوین فروش شرکت به صورت مستقیم در ارتباط باشید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز نیازهای شما را در سریعترین زمان ممکن، با نازلترین قیمت بازار فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *