مطالب آموزشی

محیط کشت بیف اکسترکت آگار چیست و چگونه عمل می‌کند

بیف اکسترکت آگار

محیط کشت بیف اکسترکت آگار یا محیط کشت عصاره گوشت، محیطی است بسیار غنی و کاربردی که از گوشت گاو به دست می‌آید. این محیط کشت میکروبی توسط پپتون‌های گیاهی و پپتون‌های حیوانی آماده می‌شود. این مواد مغذی غیرانتخابی حاوی عصاره Hiveg و Peptone hiveg به‌عنوان منبع کربن و نیتروژن است. کلرید سدیم نیز به‌عنوان منبع الکترولیت است. این محیط کشت همانند یک محیط عمومی مغذی به کار می‌رود. همچنین جهت تهیه کشت خالص گونه‌های کاندیدا برای انجام مطالعات تخمیری نیز استفاده می‌شود.

محیط کشت بیف اکسترکت آگار چیست

محیط کشت بیف اکسترکت آگار در قرن نوزدهم میلادی توسط  bron Justus von leibig، دانشمند آلمانی کشف شد و اغلب به میزان 3 درصد در محیط‌های کشت میکروبی استفاده می‌شود. البته همیشه بدین‌گونه نیست و امکان دارد بسته به فرمولاسیون محیط کشت، اندکی این میزان بالا و پایین شود ولی بااین‌وجود بیشتر از 5 درصد نمی‌باشد. این نوع محیط کشت برای استفاده در محیط کشت میکروبیولوژی به کار می‌رود. محیط کشت بیف اکسترکت دارای واکنش مثبت و ترکیب استاندارد است و نیازی به فیلتراسیون یا تنظیم واکنش ندارد. بیف اکسترکت یک پودر محلول در آب می باشد که در محیط‌های عمومی استفاده می‌شود.

بیف اکسترکت جهت استفاده در معاینه باکتریایی آب، شیر و سایر مواد و جایی که ترکیب یکنواخت اهمیت دارد به کار می‌رود. همین‌طور برای مطالعات بیوشیمیایی نیز کاربرد دارد، جهت استفاده در محیط کشت باکتری تهیه می‌شود. بیف اکسترکت بسیار مغذی است و از رشد انواع مختلف میکروارگانیسم‌ها پشتیبانی می‌کند. محیط کشت بیف اکسترکت آگار عصاره مخمر بخشی از محلول در آب مخمر اتولیز شده است. بادقت اتولیز کنترل می‌شود تا ویتامین‌های B کمپلکس به‌صورت طبیعی حفظ شوند. این برای رشد باکتری یک محرک عالی است و در محیط به‌جای عصاره گوشت گاو یا علاوه‌برآن استفاده می‌شود.

این محیط کشت آزمایشگاهی مخلوطی از اسیدهای آمینه و پپتیدها، بخش‌های نوکلئوتیدی، مواد معدنی، اسیدهای آلی و بعضی ویتامین‌ها مواد مغذی پپتون را تکمیل می‌کند. محیط کشت بیف اکسترکت آگار در آماده‌سازی باکتریولوژیکی و محیط عمومی ظاهر زرد تا زرد یکدست یک پودر مایع با بوی مشخص است، اما بدون منافذ به‌راحتی در آب مقطر حل می‌شود. در واقع بیف اکسترکت عصاره دهیدراته بافت گاو است که برای استفاده در محیط کشت میکروبی در آزمایشگاه به کار می‌رود. برای تهیه بیف اکسترکت اغلب از گوشت گاو استفاده می‌شود اما می‌توان از سایر محصولات گوشتی نیز استفاده کرد. البته کیفیت و عملکرد عصاره گوشت تحت تاثیر ماده اولیه قرار دارد. عصاره گوشت به همراه هضم معده از بافت حیوانی، ترکیبات نیتروژن‌دار و سایر مواد مغذی برای بدن را فراهم می‌کند.

نحوه خید محیط کشت بیف اکسترکت آگار

شرکت تارا طب با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تامین مواد اولیه، مفتخر است مواد و تجهیزات مورد نیاز شما از بهترین برندهای روز دنیا را با نازل‌ترین قیمت بازار در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما اقدام بفرمایید.

بیف اکسترکت آگار

آماده سازی محیط کشت بیف اکسترکت آگار

جهت آماده‌سازی محیط 28 گرم از پودر محیط کشت بیف اکسترکت آگار را در 1 لیتر آب مقطری که داخل ارلن مایر ریخته‌ شده سوسپانسیون کنید و مهلت دهید تا پودر کاملاً حل شود. سپس محلول را به مدت یک الی دو دقیقه روی چراغ الکلی یا در بن ماری حرارت دهید. باید توجه داشت که از حرارت دادن بیش از حد خودداری شود. پس از آن محلول را در اتوکلاو 121 درجه به مدت 15 دقیقه قرار داده و سپس اجازه دهید تا در دمای 40 الی 50 درجه خنک شود. سپس در ظرف استیل موردنظر بریزید.

کاربرد محیط کشت بیف اکسترکت آگار

محیط کشت بیف اکسترکت آگار برای کشت و نگهداری انواع مختلف میکروارگانیسم‌ها کاربرد دارد. از آن در محیط‌های کشت میکروبی به‌صورت گسترده استفاده می‌شود. در آشپزی نیز جهت طعم‌دار کردن مواد غذایی به کار می‌رود. از این محیط در تشخیص بیماری نیز استفاده می‌شود. بیف اکسترکت کاربرد گسترده در تولید آنتی‌بیوتیک‌ها، آنزیم‌ها و غیره دارد. به‌جای تزریق گوشت می‌توان از این ماده استفاده کرد. این محیط کشت در آزمایش‌های باکتریولوژیکالی آب، شیر و سایر مواد که در آن‌ها ترکیب یکنواخت محیط اهمیت دارد. این ماده در انواع رده‌های سلولی تخمیر میکروبی کاربرد دارد. این محیط کشت جهت تولید واکسن‌های بهداشتی متعدد حیوانات نیز استفاده می‌شود.

مشخصات ظاهری محیط کشت بیف اکسترکت آگار

در ترکیب با محیط به‌صورت دو درصد به رنگ کهربایی تیره و شفاف، فاقد رسوبات و یا به میزان خیلی کم حاوی رسوب است. همان‌طور که گفته شد به رنگ زرد روشن تا زرد مایل به قهوه‌ای و به‌صورت پودر یکدست است. همچنین این محیط بدون بو می‌باشد.

بیف اکسترکت آگار

مواد تشکیل دهنده بیف اکسترکت آگار

مواد تشکیل‌دهنده محیط کشت بیف اکسترکت آگار شامل آسپارتیک اسید، سرین، گلوتامیک اسید، پرولین، گلایسین، متیونین، ایزولوسین، والین، آرژنین، لوسین، لایزین، تیروزین و آلانین است.

شرایط نگهداری بیف اکسترکت آگار

این محیط باید به‌دوراز نور مستقیم بوده و در دمای 30 درجه سانتی‌گراد نگهداری شود. PH موردنظر برای آن 6/10-7/10 است.

طرز تهیه کلی محیط کشت

همان گونه که می‌دانید محیط‌های کشت به سه دسته مایع، جامد و نیمه جامد تقسیم می‌شوند. محیط‌های مایع اغلب فاقد آگار هستند و یا مقدار آکار آن‌ها بسیار کم است، به‌عنوان‌مثال حدود 0.2٪ هستند. محیط‌ جامد دارای 15-13 گرم آگار در لیتر محیط است. محیط‌های نیمه جامد نیز دارای مقدار کمی آگار حدود 2-3  گرم می‌باشند.

جهت ساخت محیط کشت باکتری، از پودر مخصوص که درون شیشه‌های مربوطه قرار دارد استفاده می‌کنیم. بر روی این شیشه‌ها ترکیب محیط و طرز ساخت آن به طور کامل نوشته شده است. به‌عنوان‌مثال برای ساخت نوترینت آگار ابتدا باید مقدار لازم از پودر آن را وزن کنیم، سپس در مقدار معینی آب مقطر که از قبل درون ارلن مایر یا بطری ریخته‌ایم اضافه کرده و آن را به طور کامل حل کنیم.

نوترینت آگار

بعد از آن با پنبه درب ارلن مایر را مسدود کرده و آن را روی سه‌پایه چراغ گازی حرارت داده، تا زمان جوش محلول را چند مرتبه تکان می‌دهیم تا خوب حل شود و به مدت یک دقیقه می‌جوشانیم. پس از آنکه مایع به جوش آمد، آن را از روی حرارت برداشته و با یک‌تکه کاغذ آلومینیومی روی پنبه را می‌پوشانیم و سپس ظرف را در اتوکلاو قرار می‌دهیم. ظرف در اتوکلاو در فشار 15 پاند بر اینچ مربع و حرارت 121 درجه سانتی‌گراد به مدت 15 دقیقه استریل می‌شود. بعد از استریل مهلت می‌دهیم تا حدود 40 الی 45 درجه سانتی‌گراد خنک شود.

این مرحله در درحالی‌که ارلن مایر را در دست راست گرفته و پنبه را با دست چپ کنار شعله خارج کرده‌ایم، دهانه ارلن را یکبار از درون شعله گاز عبور داده و سپس درون پلیت‌ استریل شده بین 20-15 cc از محل محلول می‌ریزیم. پس از آن پلیت‌ها را در گوشه‌ای می‌گذاریم تا سرد شوند و از تکان دادن آن‌ها خودداری می‌کنیم. محیط‌های کشت نوترینت آگار را پس از جامد شدن جمع‌آوری کرده و به مدت 24 ساعت در دمای 37 درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهیم. درصورتی‌که محیط‌ها آلوده نشده باشند آن‌ها را از 37 درجه خارج کرده و در یخچال 4 درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهیم.

روش ساخت سایر محیط‌های کشت نیز به همین صورت است منتهی بعضی از محیط‌های جامد پس از جوشاندن در لوله مستقیم ریخته شده و سپس استریل می‌شوند که این محیط‌ها را پس از استریل، به طور ایستاده قرار می‌دهیم مانند محیط SIM و یا کج می‌گذاریم مانند محیط TSI تا خنک شوند. جهت ساخت محیط مایع (براث)، محیط را بعد از جوشاندن، در لوله‌ها تقسیم کرده، سپس با پنبه درب آن‌ها را مسدود می‌کنیم و برای استریل درون اتوکلاو می‌گذاریم.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، با مشاوین فروش شرکت به صورت مستقیم در ارتباط باشید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز نیازهای شما را در سریعترین زمان ممکن، با نازلترین قیمت بازار فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *