مطالب آموزشی

تیترازول آزمایشگاهی چیست و نحوه استفاده از آن به چه صورت است

تیترازول

تیترازول آزمایشگاهی که به آن محلول استاندارد حجم سنجی نیز گفته می‌شود، محلولی است که جهت تعیین دقیق غلظت مواد در دیگر محلول‌ها به کار می‌رود. از این ماده در آزمایشگاه‌های شیمی تجزیه و برای تیتراسیون، آنالیز طیف‌سنجی و یا اسپکتروسکوپی استفاده می‌گردد. به همین دلیل از مواد آزمایشگاهی پرکاربرد به‌حساب می‌آید.

تیترازول آزمایشگاهی چیست

تیترازول محلولی با غلظت دقیق و مشخص است که برای محلول‌سنجی در عیارسنجی ها به کار می‌رود. این محلول به صورت آمپولی است و بسته به ماده درونش می‌تواند بسته‌بندی شیشه‌ای یا پلاستیکی داشت باشد. مولاریته این ماده اغلب در دو قالب 0.1 نرمال و 1 نرمال می‌باشد.

محلول حجم‌سنجی آزمایشگاهی در غلظت‌های بسیار دقیق و مشخص تولید می‌شود. این ماده به شکل آمپول و در ظرف‌های پلی‌اتیلن مهروموم شده قابل‌عرضه است. غلظت آن اغلب بر حسب مول بر لیتر یا مولاریته حساب می‌شود. علاوه‌برآن واحدهای مول بر دسی‌متر مکعب یا کیلو مول بر مترمکعب نیز برای بیان غلظت این محلول استفاده می‌شود. معمولاً مولاریته این محلول به‌صورت 1 و 0.1 نرمال در نظر گرفته می‌شود. آمپول‌های حاوی تیترازول بسته به نوع آن از جنس شیشه و یا پلاستیک هستند.

نحوه خرید تیترازول آزمایشگاهی

شرکت تارا طب با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تامین مواد اولیه، مفتخر است مواد و تجهیزات مورد نیاز شما از بهترین برندهای روز دنیا را با نازل‌ترین قیمت بازار در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما اقدام بفرمایید.

تیترازول

محلول استاندارد

در شیمی تجزیه محلول استاندارد محلولی است که غلظت دقیق ماده در آن مشخص باشد. این محلول با استفاده از ماده استاندارد اولیه یعنی ماده‌ای بسیار خالص، بدون آب و پایدار تولید می‌شود و هیچ ناخالصی نباید داشته باشد. همان‌طور که گفته شد از محلول‌های استاندارد برای تیتراسیون، تعیین غلظت در آنالیزهای طیف‌سنجی یا اسپکتروسکوپی استفاده می‌شود.

در این روش تیترازول‌ها با غلظت‌های مختلف تهیه شده و روی آن‌ها فرایند طیف‌سنجی انجام می‌شود. سپس منحنی استانداردی به دست می‌آید که می‌توان با استفاده از آن غلظت ماده مجهول را از روی شدت جذب در اسپکتروسکوپی به دست آورد. در واقع محلول استاندارد برای تعیین غلظت محلول مجهول یا همان آنالیت، از واکنش آنالیت و تیترزاول به کار می‌رود و نحوه استفاده از آن مهم است.

انواع تیترازول آزمایشگاهی

فرایند یک تیتراسیون معتبر و دقیق در گرو استفاده از محلول حجم‌سنجی استاندارد است تا به‌وسیله آن غلظت دقیق مواد مجهول اندازه‌گیری شود. بدین منظور انواع مختلفی از محلول‌های استاندارد تولید شده‌اند که در زیر به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

  • اسیدکلریدریک
  • سود
  • ید
  • اسیدسولفوریک 0.1 نرمال
  • نیترات نقره
  • بافر
  • اتیلن دی آمین تترا استیک اسید
  • پتاس اسید اگزالیک
  • تیوسولفات سدیم

تیترازول

ویژگی‌های تیترازول آزمایشگاهی

قبل از استفاده از انواع تیترازول باید موارد زیر را موردتوجه قرار دهید تا از استاندارد بودن محصول اطمینان خاطر کسب نمایید.

  • باگذشت زمان غلظت محلول استاندارد باید پایدار و ثابت بماند.
  • به علت نحوه استفاده از محلول استاندارد، سرعت واکنش آن با نمونه باید سریع باشد تا پس از اضافه‌کردن، مدت‌زمان زیادی جهت مشاهده نتیجه صرف نشود.
  • به‌گونه‌ای باید باشد که واکنش بین نمونه و ماده استاندارد به طور کامل انجام شود.
  • این ویژگی را باید داشته باشد که بتوان استوکیومتری واکنش را با نسبت مشخص و به‌صورت کامل نوشت.
  • باید روشی باشد تا با آن بتوان نقطه تعادل، یعنی وقتی که تمام نمونه با تیترانت واکنش می‌دهد به قابل تشخیص باشد.

فرایند تیتراسیون چگونه است

تیتراسیون اغلب در شیمی کاربرد دارد و جهت تعیین غلظت ماده مجهول استفاده می‌شود. در فرایند تیتراسیون اندازه‌گیری حجم بسیار حائز اهمیت است، ازاین‌رو به آن آنالیز حجمی نیز گفته می‌شود. تیتراسیون فرایندی است که با تجزیه‌وتحلیل شیمیایی همراه می‌باشد. طی این روش غلظت و مقدار برخی مواد تشکیل‌دهنده نمونه با افزودن مقدار معینی از ماده دیگر اندازه‌گیری می‌شود. در فرایند تیتراسیون یک محلول استاندارد که یک محلول با غلظت تعیین شده از ماده تیتراسیون است به‌صورت تدریجی به محلول تیترانت افزوده می‌شود.

به همین دلیل از اجزای اصلی تیتراسیون، تیترازول آزمایشگاهی یا محلول استاندارد حجمی است. از مهم‌ترین پیش‌شرط‌ها برای به‌دست‌آوردن تیتراسیون شفاف و مطمئن، استانداردسازی یا تیتر کردن محلول حجمی مورداستفاده در تیتراسیون است. غلظت اسمی محلول استاندارد که به‌عنوان تیتر در تیتراسیون به کار می‌رود مشخص است. به دلیل شرایط مختلف این غلظت می‌تواند با غلظت واقعی متفاوت باشد. به همین علت برای دستیابی به نتیجه درست تیتراسیون، تعیین غلظت واقعی با استاندارد تیترومتری اهمیت بسیاری دارد.

در فرایند تیتراسیون به یک بورت که لوله اندازه‌گیری درجه‌بندی‌شده و طولانی با یک متوقف‌کننده است و یک لوله تحویل در انتهای پایین آن نیاز است. در این فرایند محلول مجهول درون یک ظرف قرار دارد و سپس محلول استاندارد توسط بورت اتوماتیک یا دیجیتالی به‌آرامی تا حجم مشخصی به محلول مجهول افزوده می‌شود. حجم مشخصی از تیترازول برای افزودن موردنیاز است که به آن هم‌ارزی تیتراسیون یا نقطه پایانی می‌گویند، بر همین اساس نحوه استفاده از محلول استاندارد اهمیت دارد. جهت تعیین این نقطه از PH سنج یا آشکارساز PH استفاده می‌شود که به محلول آنالیت افزوده می‌شود.

این روش نشان‌دهنده پایان واکنش بین تیترازول و آنالیت است که در آن نحوه استفاده از محلول استاندارد اهمیت دارد. در واقع با تغییر رنگ آشکارساز متوجه می‌شویم که دیگر نباید به محلول مجهول، محلول استاندارد حجم‌سنجی را اضافه کرد و این مقدار برای خنثی‌سازی آنالیت کافی است. در مورد نقطه هم‌ارزی و نقطه پایانی لازم است بدانید که نقطه هم‌ارزی موقعی است که از لحاظ تئوری واکنش به پایان رسیده است یعنی وقتی که تعداد مول محلول استاندارد و آنالیت برابر باشد. نقطه پایانی نیز به‌صورت عملی سنجیده می‌شود. در ابتدا یک PH سنج ابتدایی برای نشان‌دادن واکنش‌ها به کار می‌رود و می‌توان روش‌های مختلفی را جهت تعیین نقطه پایانی به کار گرفت.

به طور معمول آنالیت و محلول حجم‌سنجی، به‌صورت محلول هستند، بنابراین اگر جامدی داشته باشیم آن را در محلول آبی حل می‌کنیم. همچنین جهت عملکرد بهتر و افزایش دقت محلول، آنالیت غلیظ را رقیق می‌کنیم و این روش در نحوه استفاده از محلول حجم‌سنجی باید رعایت شود. تیتراسیون‌های غیر اسید و بازی هستند که در طی فرایند واکنش نیازمند PH مثبت باشند. برای رفع این نیاز از محلول بافر در محفظه حجم‌سنجی استفاده می‌شود. امکان دارد در شرایطی علاوه بر آنالیت، واکنش‌دهنده دیگری در فرایند واکنش شرکت کند که در این صورت می‌توان از محلول‌های پوشاننده استفاده کرد. در برابر واکنش یون ناخواسته، این محلول مانند یک پوشش عمل می‌کند.

تیترازول

عوامل موثر در تیتراسیون

در تیتراسیون و نتیجه به‌دست‌آمده از آن عوامل مختلفی تأثیرگذار است. از جمله این عوامل می‌توان به روش اندازه‌گیری، الکترودها، ابزار (بورت)، توازن (خطای توزین)، هندلینگ، تغییر غلظت محلول حجم‌سنجی (از طریق تغییر دی‌اکسیدکربن، تبخیر حلال یا آب) و درجه حرارت اشاره کرد.

کاربردهای محلول استاندارد

تیترازول‌ها متناسب به‌نوعی که دارند کاربردهای مختلفی را شامل می‌شوند. اصلی‌ترین کاربرد این محلول در تیتراسیون، اسپکتروسکوپی، حجم‌سنجی و کمپلکسومتری است. این محلول با غلظت و درصد خلوص دقیق و مشخص، برای تولید محلول جهت حجم‌سنجی استفاده می‌شود. غلظت ماده موردنظر با افزودن تدریجی این محلول به محلول مجهول به‌راحتی مشخص می‌شود.

در اسپکتروسکوپی یا طیف‌سنجی، غلظت محلول نمونه با مقایسه میزان جذب محلول نمونه در یک طول موج خاص با یک سری از محلول‌های استاندارد با غلظت‌های متفاوت تعیین می‌شود. از قانون beer برای تعیین غلظت استفاده می‌شود. درصورتی‌که گونه مورد آنالیز جذب قابل‌توجهی در طیف‌سنجی داشته باشد، می‌توان از هر طیف‌سنجی استفاده کرد.

نحوه استفاده از تیترازول آزمایشگاهی

جهت تعیین اسپکترومتری، محلول‌های استاندارد با غلظت‌های مختلف تهیه و طیف‌سنجی روی آنها انجام می‌شود. بدین ترتیب منحنی استانداردی به دست می‌آید که با استفاده از آن می‌توان غلظت ماده مجهول را از روی شدت جذب در اسپکتروسکوپی مشخص کرد. در تیتراسیون، به‌صورت تدریجی تیترازول به محلول آنالیت اضافه می‌گردد. بعد از رسیدن به نقطه تعادل، باتوجه‌به غلظت محلول استاندارد حجم‌سنجی و با کمک معادله واکنش و روش‌های استوکیومتری غلظت ماده مجهول را به دست می‌آورند.

نحوه استفاده از تیترازول به این صورت است که هر محلول حجم‌سنجی که به شکل آمپول به کار می‌رود دارای مقدار مشخصی مواد است که می‌توان برای کنسانتره، محلول را با یک لیتر آب مقطر رقیق کرد. همچنین جهت تهیه هر کنسانتراسیون یا تغلیظ‌سازی رقیق کردن کنسانتره محلول حجم‌سنجی لازم است. این ماده در بهبود عملکرد بسیار مؤثر است. با استفاده از این محلول شما از حداکثر تأثیرپذیری، فضای ذخیره ارزشمند در قفسه و سهولت استفاده بهره‌مند می‌شوید.

تیترازول

شرایط نگهداری تیترازول آزمایشگاهی

شرایط نگهداری این محلول در دمای بین 15 درجه سانتی‌گراد تا 25 درجه سانتی‌گراد است. در صورتی که دمای محل نگهداری آن در این محدوده نباشد کیفیت محصول دچار مشکل می‌شود. باید این نکته را در نظر داشته باشید که پیش از استفاده محلول را از بسته‌بندی خود جدا نکنید. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، با مشاوین فروش شرکت به صورت مستقیم در ارتباط باشید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز نیازهای شما را در سریعترین زمان ممکن، با نازلترین قیمت بازار فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *