مطالب آموزشی

بشر چیست و چه کاربردهایی در آزمایشگاه دارد

بشرآزمایشگاهی

بشر یکی از ظروف پرکاربرد در آزمایشگاه است. این ظرف آزمایشگاهی به شکل استوانه کف تخت با دهانه گشاد است و معمولاً دارای لبه کوچکی در دهانه خود به جهت راحت ریختن مایعات هستند. بر روی بدنه این ظرف درجه‌بندی وجود دارد و عموماً از آن برای هم زدن مایعات استفاده می‌شود. بشرهای آزمایشگاهی دارای سایزهای گسترده‌ای هستند که از 1 میلی‌لیتر تا چندین لیتر را شامل می‌شود. اغلب بشرهای بالای 1 لیتر دسته‌ای برای حمل دارند. جنس بشرها از بروسیلیکات 3/3 است.

بشر چیست

بشر آزمایشگاهی یک ظرف استوانه‌ای است که در آزمایشگاه برای نگهداری، گرم کردن و مخلوط کردن مایعات به کار می‌رود. به طور کلی بشرها از شیشه ساخته می‌شوند، اما برخی نمونه‌های آن از فلز و پلاستیک مقاوم به حرارت نیز ساخته می‌شوند. این ظرف آزمایشگاهی پرکاربرد در طیف گسترده‌ای از اندازه‌ها از چند میلی‌لیتر تا چند لیتر ساخته می‌شود. بنابراین شما می‌توانید اندازه متناسب با نیاز خود را انتخاب کنید. این ظرف دارای لبه به سمت بیرون جهت ریختن آسان محتویات در ظرفی دیگر است.

اغلب فناوری‌های آزمایشگاهی از بشر در کنار سایر تجهیزات ضروری مانند صفحات حرارتی، مشعل‌های bunsen، انبرهای ایمنی و همزن‌ها استفاده می‌کنند. محبوب‌ترین نوع بشر، نمونه کوتاه آن است که به‌عنوان لیوان گریفین شناخته می‌شود. این ظرف اولین بار توسط جان جوزف گریفین اختراع شد و به همین دلیل با این نام شناخته شد.

نحوه خرید بشر

شرکت تارا طب با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تأمین مواد اولیه شیمیایی و لوازم آزمایشگاهی و با داشتن کادری مجرب، مفتخر است که محصول موردنظر شما را با نازل‌ترین قیمت و بالاترین کیفیت، در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، به‌صورت مستقیم با مشاورین فروش شرکت جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید در ارتباط باشید.

با انواع بشر آشنا شوید

بشرها از نظر ساختاری، حجم و قد و استفاده متداول دارای انواع مختلفی هستند.

بشر استاندارد

  • بشرهای استاندارد یا قدکوتاه (گریفین) که معمولاً ارتفاعی به‌اندازه 1.4 برابر قطر خود را دارند. این نوع بشرها برای اهداف مختلفی مانند آزمایش‌های شیمیایی و آماده‌سازی محلول‌ کاربرد دارد.

بشر بلند

  • بشرهای بلند یا برزلیوس که ارتفاع در آنها حدوداً دوبرابر قطر است معمولاً برای تیتراسیون استفاده می‌شوند.

بشر تخت

  • بشرهای تخت یا کریستالایزر برای حرارت دادن یا به‌عنوان کشتی در بخار آب به کار می‌روند. در این نوع ارتفاع نصف قطر می‌باشد، زیرا سطح تماس زیر بشر بیشتر است. بشرهای قدبلند (برزلیوس) ارتفاعی دوبرابر قطر دارند. این نوع بشرها برای انجام کریستالیزاسیون نیز به کار می‌روند.

کاربردهای بشر آزمایشگاهی

بشرها کاربردهای مختلفی در آزمایشگاه دارند که برخی از آنها را نام می‌بریم:

  • برداشتن حجم معین از مایعات
  • انحلال مواد و تهیه محلول
  • گرم‌کردن محلول
  • صافی
  • رسوب‌گیری
  • تبخیر
  • مخلوط کردن مایع
  • انتقال محلول

انواع جنس بشر

  • بشرهای پیرکس یا بروسیلیکاتی که مقاوم در برابر حرارت و فعل‌وانفعالات شیمیایی با حجم‌های مختلف هستند. وقتی که قرار است دو مایع در کوره یا بر روی شعله حرارت ببینند این نوع به کار می‌رود.

بشر پیرکس

  • بشرهای شیشه‌ای برای برداشتن مایعات استفاده می‌شوند و مندرج هستند. درصورتی‌که نیاز به حرارت دادن نباشد از این نوع بشرها به‌عنوان ظرف واکنش استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال در آزمایش‌های Ph متری، پتانسیومتری و آزمایش‌هایی که در آن از الکترود Ph استفاده می‌شود.
  • بشرهای پلاستیکی که مانند نوع شیشه‌ای برای برداشتن مایعات و ریختن در ظرف دیگر به کار می‌روند. جهت این کار هر چه بشر باریک‌تر باشد خطا کمتر است. این نوع بشرها به دودسته تقسیم می‌شوند:
  1. پلی‌پروپیلن: این نوع تحمل دمای بالا ندارد.
  2. PTFE: دارای محدوده وسیع دمای کاری تا 290 درجه و پایداری شیمیایی است.

بشر پلاستیکی

  • بشرهای فلزی که دودسته‌اند:
  1. فولاد ضدزنگ که معمولاً بشرهای فلزی جزو این دسته‌اند و پایداری شیمیایی و مقاومت دمایی بسیار بالایی دارند.
  2. آلومینیوم باتوجه‌به محلول از این نوع استفاده می‌شود.

بشر فلزی

نکته:

همان‌طور که گفته شد بشرها مندرج هستند و با خطوطی که روی دیواره آنهاست مشخص می‌شوند. اما برای تعیین حجم دقیق مایعات مناسب نیستند. برای تعیین حجم دقیق از استوانه مدرج (فلاسک حجمی) استفاده می‌شود. از استوانه مدرج برای تعیین حجم مایع استفاده می‌شود و بسیار دقیق‌تر از استوانه مندرج است. بشرها برای مخلوط کردن، هم زدن و حرارت دادن مایعات استفاده می‌شوند ولی استوانه مدرج به دلیل کمبود قطر آن برای هم زدن مناسب نیست و جهت اندازه‌گیری دقیق حجم مایع استفاده می‌شود.

بشر آزمایشگاهی

تفاوت ارلن و بشر چیست

ارلن مایر مانند بشر از وسایل آزمایشگاه است ولی تفاوت‌هایی با آن دارد. ارلن دارای دهانه باریک‌تری نسبت به بشر است بنابراین بخار کمتری از آن خارج می‌شود. همین‌طور ارلن را می‌توان به‌وسیله چوب پنبه و شیشه‌آلات مسدود کرد ولی دهانه بشر را نمی‌توان مسدود کرد. به دلیل دهانه گشادی که بشر دارد، نباید محلول را به مدت طولانی در آن نگه داشت زیرا به‌سرعت تبخیر می‌شود.

روش کار با بشرها

ابتدا بشر را به‌خوبی می‌شوییم تا مواد ریز چسبنده به آن کنده شود. برای شستشو می‌توانیم از روش‌هایی مانند شستشو با آب معمولی، کر دادن با آب مقطر و یا کر دادن با محلولی که باید در آن ریخته شود استفاده کنیم. البته روش شستشو نیز بستگی به نوع کار ما با بشرها دارد. بعد از شستشو باید ظرف را به‌خوبی خشک کنید. بیرون ظرف را با دستمال تمیز خشک کنید و برای خشک‌کردن درون ظرف از روش حرارت دادن استفاده کنید. باید توجه داشته باشید که نباید حرارت به‌صورت مستقیم به آن برخورد کند زیرا باعث شکستن می‌شود. بدین منظور می‌توانید ظرف را روی سه‌پایه و توری قرار دهید. بعد از خشک‌شدن آن را در جایی قرار دهید تا به‌خوبی خنک شود.

بشر

شما می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، جهت کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت و خرید محصول موردنظر، با مشاورین فروش شرکت تارا مدرن طب تجهیز به‌صورت مستقیم در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *