مطالب آموزشی

ادتا چیست و چه کاربردهایی دارد

ادتا

ادتا که مخفف نام اتیلن دی آمین تترا استیک اسید است از خانواده آمینو پلی کربوکسیلیک اسید می‌باشد. این ماده برای اولین‌بار در سال 1935 توسط یک دانشمند به نام فردیناندمونز کشف شد. این ترکیب، از ترکیب دو ماده اتیلن دی آمین و کلرو دی استیک اسید تولید می‌شود، در واقع این ماده اسید جامد بی‌رنگ و قابل انحلال در آب است و به‌صورت گسترده به‌عنوان حلال آهک به کار می‌رود.

ادتا یک ماده شیمیایی بسیار پرکاربرد در صنعت و دارویی است و بیشتر به‌عنوان شلاته‌کننده مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ماده عامل کی لیت ساز، ماده‌ای است که با دسته‌ای از نمک‌ها تولید و باقدرت به یون‌های فلزات  می‌چسبد و کاربرد فراوانی در کشاورزی، شوینده‌ها، صنایع غذایی، کاغذ، دترجنت و تصفیه پساب دارد.

نحوه خرید ادتا

شرکت تارا طب با بیش از ده سال سابقه فعالیت در این زمینه  مفتخر است که محصولات مورد نیاز شما را با نازل‌ترین قیمت بازار و سریع‌ترین زمان ممکن در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید جهت استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، با مشاورین فروش شرکت ارتباط برقرار بفرمایید.

با انواع ادتا آشنا شوید

ادتا به دو صورت ادتا دو سدیم و چهار سدیم وجود دارد، دو سدیم خاصیت نمکی دارد و برای انحلال آهک به کار می رود. این ترکیب یک ماده اسیدی است که باز مزدوج آن اتیلن دی آمین تترا استات می باشد. پس از اتصال ادتا به یک مجموعه فلزی، یون های فلزی در محلول باقی می مانند اما واکنش پذیری کمتری دارند. این ماده به صورت چندین نمک تولید می شود که مهمترین آنها ادتا دی سدیم، تترا سدیم و دی سدیم کلسیم می باشند. ادتا دی سدیم یک عامل شلاتور است که می تواند فلزات سنگین مانند سرب و جیوه را از خون حذف کند.

این ترکیب برای کنترل اختلالات ریتم قلبی ناشی از مصرف داروهای قلب به نام دیجیتالیس و همچنین پایین آمدن سطح کلسیم خون استفاده می شود. ادتا در صنعت نساجی مانع از تأثیر ناخالصی‌ها بر محصولات رنگ شده می‌شود. این ماده به‌عنوان ماده نگهدارنده و تثبیت‌کننده برای جلوگیری از تجزیه اکسداتیو کاتالیزوری که توسط یون‌های فلزی کاتالیز می‌شود، به بعضی از مواد غذایی اضافه می‌شود. در نوشابه‌های حاوی بنزوات سدیم و اسید آسکوربیک، ادتا تشکیل بنزن (یک سرطان‌زا) را کاهش می‌دهد.

ادتا دو سدیمادتا ۲ سدیم چیست

ادتا 2 سدیم (اتیلن دی آمین تترا استیک اسید دی سدیم) یک ماده شلات ساز است که در جداسازی و کاهش واکنش یون‌های فلزی که امکان دارد در محصولات مراقبت شخصی و صنعتی موجود باشند به کار می‌رود. از ادتا دو سدیم در مواد شوینده، پاک‌کننده‌ها، محلول‌های ساخت فیلم رنگی، کودها، پاک‌کننده و اصلاح‌کننده ph به کار گرفته می‌شود. رهاسازی این ترکیب در آب خطرناک است زیرا به‌سختی دچار تجزیه زیستی می‌شود.

در درمان بیمارهایی که از سرب و جیوه دچار مسمومیت شدند از ادتا دوسدیم استفاده می شود. این ترکیب به عنوان حذف کننده فلزات سنگین مانند جیوه از خون کاربرد دارد. این ماده همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان مانع رشد رادیکال های آزاد می شود. با افزودن ادتا دو سدیم به نوشیدنی‌ها و آبمیوه‌ها رنگ و طعم آنها حفظ می‌شود. بنا به گزارش سازمان غذا و دارو آمریکا استفاده از این ماده در صنایع غذایی کاملاً بی‌خطر اعلام شده و در انواع مواد غذایی مانند چاشنی‌ها، سس‌ها، شیرین‌کننده‌های مغذی و کنسروها می‌توان این ماده را یافت.ادتا 4 سدیم

ادتا 4 سدیم چیست

ادتا 4 سدیم (اتیلن دی آمین تترا استیک اسید چهار سدیم) یک ماده محلول در آب است که به‌عنوان شلاتور عمل می‌کند و با اتصال به یون‌های معدنی خاص آنها را غیرفعال می‌کند. این ماده رشد قارچ و سایر میکروارگانیسم‌ها را متوقف می‌کند ازاین‌رو می‌تواند از خراب‌شدن محصولات آرایشی و بهداشتی جلوگیری کند. از اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاربردهای ادتا 4 سدیم این است که به محصولات مراقبتی کمک می‌کند تا در آب سخت بهتر عمل کنند.

جالب است بدانید که این ترکیب در محصولات مراقبت از پوست و مو، مرطوب‌کننده‌ها، شامپوها، نرم‌کننده‌ها، صابون‌ها، رنگ مو، اکسیدان و…. به کار می‌رود. ادتا 4 سدیم در غذاهای بسته‌بندی‌شده، غذای کودک و ویتامین‌ها نیز کاربرد دارد. کاربرد این ماده در محصولات مراقبت شخصی و آرایشی بی‌خطر است زیرا به‌خوبی جذب پوست نمی‌شود.

کلات ادتا

ادتا به‌عنوان یک عامل کلاته کننده شناخته می‌شود. کلاته توانایی ایجاد پیوند با یون‌های فلزی را دارند و مجموع عامل کلاته کننده و یون فلز را کلاته می‌گویند. به دلیل ساختاری که از لحاظ مولکولی این ماده دارد قابلیت ایجاد پیوند با یون‌های فلزی مانند نیکل و آهن را دارد. از این خاصیت در صنایع مختلف برای حذف یون‌های فلزی و تغییر در خواص یون‌ها استفاده می‌شود. از معروف‌ترین کلات‌های این ماده کلات آهن است.

ادتا

کاربردهای مختلف ادتا

این ماده در صنایع، لوازم آرایشی و پزشکی کاربردهای مختلفی دارد. از مهم‌ترین کاربردهای ادتا در صنعت برای تصفیه آب و فاضلاب و جداسازی یون‌های فلزی از محلول‌های آبی به کار می‌رود. در طی فرایند تولید کاغذ یون‌های فلزی به‌عنوان کاتالیزور مخرب عمل می‌کنند. عامل کی لیت ساز ادتا در صنایع شیمیایی کاربرد گسترده‌ای دارد و مصرف عمده آن در صنایع کاغذ، فرایندهای شیمیایی کشاورزی و تصفیه آب است.

در شوینده

از ادتا در بهبود پایداری در تولید شامپوها، پاک‌کننده و سایر محصولات مراقبتی و بهداشتی استفاده می‌شود. به‌منظور جداکردن اسکیل آب سخت فیلم صابون و اسکیل‌های غیرآلی در محصولات شوینده صابون‌های شوینده، آماده‌سازی شوینده‌های آنتی‌باکتریال و تمیزکننده تجهیزات به کار می‌روند.

در فلزکاری

جهت آماده‌سازی سطح شستن فلزات، آبکاری فلزات و فلزکاری سیالات در صنایع نفتی در حفاری تولید کاربرد دارد.

در سختی آب

یون‌های کلسیم و منیزیم در آب باعث سختی آب می‌شوند که  رسوب این یون‌ها در بدن و تجهیزات مختلف باعث بروز مشکلات فراوان می‌گردد، یکی از راه‌های ازبین‌بردن سختی آب استفاده از ادتا است. این ترکیب باعث رسوب یون‌های فلزی می‌شود به همین دلیل در مواد شوینده از این ماده استفاده می‌شود.

در آرایشی و بهداشتی

این ماده در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مانند شامپو، لوسیون، کرم، صابون و غیره به کار می‌رود.

در دندانپزشکی و پزشکی

این ترکیب به‌عنوان ضدانعقاد خون استفاده می‌شود. همچنین جهت پراکنده کردن و کاهش میزان باکتری موقع عمل جراحی چشم مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در مواد غذایی

ادتا در طیف وسیعی از مواد غذایی مانند کنسرو میگو، سیب‌زمینی سرخ شده یخ‌زده و قارچ کنسرو شده به‌عنوان یک افزودنی غذایی و نگهدارنده به کار می‌رود. همچنین در نوشابه که حاوی اسید اسکوربیک و سدیم بنزوات است افزوده می‌شود تا از تشکیل بنزن که سرطان‌زاست جلوگیری کند.

ادتا

خطرات و عوارض ادتا

در صورت تماس ادتا با چشم و پوست باعث تحریک می‌شود و باید فوراً محل را با آب فراوان به مدت 15 دقیقه شستشو دهید. این ماده باید در جای خنک و دور از نور مستقیم خورشید و دارای تهویه مناسب نگهداری شود زیرا در صورت شعله‌ور شدن گازهای سمی و تحریک‌کننده تنفس آزاد می‌کند. نمک‌های ادتا نباید در مجاورت اکسنده‌های قوی قرار بگیرند و از تماس با روی، کربن، آلومینیوم، مس، آلیاژهای مس، استیل، نیکل و فلزات گالوانیزه جلوگیری شود. توصیه می‌شود در مصرف داروهای حاوی ادتا دو سدیم به‌هیچ‌عنوان زیاده‌روی نکنید.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راههای ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، با مشاورین فروش شرکت تارا مدرن طب تجهیز به صورت مستقیم ارتباط برقرار بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *