مطالب آموزشی

کیت آزمایشگاهی چیست و هر آنچه که درباره آن باید بدانید

کیت آزمایشگاهی

کیت آزمایشگاهی یا کیت‌های تحقیقاتی دربردارنده مواد و ترکیباتی هستند که برای غربالگری، تشخیص بیماری‌ها و تعیین روند درمان بیمار با بالاترین کیفیت و بیشترین دقت تولید می‌شوند. کیت‌های تحقیقاتی از تجهیزات اساسی موردنیاز آزمایشگاه‌ها هستند. هدف کیت‌های تشخیصی در آزمایشگاه‌های بالینی و پاتوبیولوژی‌ها انجام آزمایش‌های گوناگون روی نمونه‌های گرفته شده از بدن انسان مانند خون، ادرار، بافت، بزاق، مدفوع و سایر مایعات بدن جهت تعیین وضعیت سلامتی است. به‌طورکلی هدف این کیت‌ها تسریع روند آزمایش‌ها در انجام پروژه‌های تحقیقاتی است.

کیت آزمایشگاهی چیست

کیت آزمایشگاهی در تحقیقات علوم زیستی؛ مانند زیست‌شناسی سلولی و مولکولی، ژنتیک میکروبیولوژی، بیوشیمی و همچنین در مسیر غربالگری و تشخیص بیماری‌ها و تعیین چگونگی روند درمان، در پروسه کشف، تولید و توسعه داروها و بررسی کاندیدهای بالقوه دارو و بسیاری از آزمایش‌های دیگر نقش مهمی دارد. کیت‌های تحقیقاتی یک سری از کیت‌ها هستند که توسط شرکت‌ها و کمپانی‌های سازنده باتوجه‌به اهداف تحقیقاتی و آزمایشگاهی خاصی تولید و روانه بازار فروش می‌شوند.

کیت شامل موادی است که شاخص کار تحقیقاتی یا‌ آزمایشگاهی بوده و در کنار موردنظر در روند تحقیقات کمک می‌کند. در واقع کیت‌ها این امکان را فراهم می‌کنند تا با کمک نمونه، شاخص موردنظر مورد بررسی قرار گیرد. به‌طورکلی کیت‌های آزمایشگاهی را می‌توانیم این‌گونه تعریف کنیم که تست‌های آزمایشگاهی IVD هستند که روش برجسته‌ای جهت شناسایی و بررسی اطلاعات بیماری‌های مختلف است، تا با بیشترین دقت و در زمان کم صحت بدن انسان را بررسی کند.

کیت آزمایشگاهی

نحوه خرید کیت آزمایشگاهی

شرکت تارا طب با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تأمین مواد اولیه، مفتخر است مواد و تجهیزات موردنیاز شما از بهترین برندهای روز دنیا را با نازل‌ترین قیمت بازار در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما اقدام بفرمایید.

راهنمای خرید کیت آزمایشگاهی

یکی از موضوعات مهمی که هنگام خرید کیت باید به آن دقت شود میزان حساسیت و ویژگی‌های منحصربه‌فرد کیت است. این موضوع در مورد کیت‌هایی که در آن‌ها از آنتی‌بادی استفاده شده اهمیت بیشتری دارد و باتوجه‌به مشخصات آنتی‌بادی مورداستفاده، مانند اینکه برای نمونه‌های حیوانی و انسانی متفاوت می‌باشد.

نکته دیگر قابل‌توجه میزان حساسیت کیت است که در این مورد باید توجه داشت کیت آزمایشگاهی موردنظر قابلیت سنجش با چه دقتی دارد. به‌عنوان نمونه کیتی در روش الایزا میزان میلی مول از ماده را می‌سنجد؛ ولی کیتی با روش دیگر مثل رادیو ایمنواسی، میزان نانو مول از همان ماده موردنظر را می‌تواند بسنجد. علاوه بر اهمیت نکاتی که تا الان مطرح شده است در بسیاری از موارد قیمت کیت‌ها به‌عنوان معیار اصلی در نظر گرفته می‌شود. در این زمینه باید کیتی را پیدا کنید که تعداد تست‌های قابل انجام با تعداد نمونه‌های آن مناسب باشد.  

نحوه عملکرد کیت آزمایشگاهی چگونه است

نحوه عملکرد کیت‌ها باتوجه‌به نوع آن‌ها متفاوت است. اغلب کیت‌ آزمایشگاهی با نمونه ادرار، خون، بزاق و…کار می‌کند. به‌عنوان‌مثال جهت تشخیص بیماری کرونا ابتدا چند قطره خون از فرد مشکوک به ویروس گرفته می‌شود. نمونه را در محل مشخصی از کیت قرار می‌دهند. سپس محلول بافر با استفاده از تجهیزات مخصوص آزمایشگاهی بر روی خون ریخته می‌شود. بعد از دو ساعت نتیجه آزمایش با علامتی بر روی کیت تشخیص داده می‌شود. زمان تشخیص توسط کیت به نوع کیت بستگی دارد. همچنین نمونه‌های دیگری نیز وجود دارند که با بزاق دهان به تشخیص بیماری کرونا کمک می‌کنند.

کیت آزمایشگاهی

آشنایی با انواع کیت آزمایشگاهی

به‌صورت کلی کیت‌‌های آزمایشگاهی به دو نوع تقسیم می‌شوند: کیت‌های تحقیقاتی و کیت‌های تشخیصی.

کیت‌های تشخیصی

اغلب این نوع کیت‌ها در آزمایشگاه‌های بالینی و پاتولوژی به کار می‌روند، 5 نوع کیت تشخیصی پرکاربرد عبارت‌اند از:

  • کیت تشخیصی بارداری: معمولاً در اولین مرحله برای تشخیص بارداری، بانوان از کیت‌های تشخیصی استفاده می‌کنند. این تست با ادرار انجام می‌شود، البته این روش دقت زیادی ندارد.
  • کیت تشخیص بیماری‌های عفونی: این دسته از کیت‌ها کاربرد فراوانی دارند و جهت تشخیص بیماری‌هایی مانند سرخجه، هپاتیتی B و C و… به کار می‌روند.
  • کیت تشخیص بیماری‌های قلبی: کیت‌های تشخیص بیماری قلبی نیز از پرکاربردترین کیت‌ها هستند. این ابزار بدنه چوبی و قطعات الکتریکی دارد و سر آن دارای نانو حسگرهایی است که نمونه بزاق فرد روی آن قرار می‌گیرد.
  • کیت تشخیص کرونا: تولید انبوه این نوع کیت به دلیل شیوع کرونا است. این نوع کیت آزمایشگاهی از طریق خون، بزاق و… می‌تواند بیماری را تشخیص دهد.
  • کیت تست اعتیاد: از ساده‌ترین و سریع‌ترین تست‌های تشخیص اعتیاد این نوع کیت‌ها هستند. نحوه عملکرد این نوع تست‌ها بر پایه تشخیص مواد و داروهایی است که در ادرار فرد وجود دارد.

کیت آزمایشگاهی

کیت‌های تحقیقاتی

این نوع کیت‌ها در علوم زیست‌شناسی کاربرد به کار می‌روند و بسته به نوع نیاز انواع مختلفی دارند. مهم‌ترین این کیت‌ها، کیت‌های سلولی، مولکولی و ژنتیکی هستند.

کیت PCR: این کیت مخفف polymerase chain reaction است و از پرکاربردترین کیت‌های تحقیقاتی به شمار می‌آید. کیت Pcr یک زنجیره از واکنش‌های شیمیایی است. در واقع توسط این کیت یک نسخه بسیار کم از ماده شیمایی به تعداد زیاد تکثیر می‌شود و روی آن پژوهش انجام می‌شود. این کیت‌ها با دما کار می‌کنند. موادی مانند پرایمر، آنزیم، آب مقطر، بافر و نوکلئوتیدهای آزاد در این محیط‌ها به کار می‌روند. از مزایای این کیت‌ها ارزان بودن، آسانی انجام، تخصصی و سرعت است.

کیت الایزا: این نوع کیت قابل‌استفاده برای مطالعات سلولی است. اساس کار این کیت‌ها، واکنش بین آنتی‌بادی و آنتی‌ژن است. این کیت‌ها به 4 دسته الایزای مستقیم، الایزای غیرمستقیم، الایزای ساندویچی، الایزای رقابتی تقسیم می‌شوند.

الایزای مستقیم سریع‌ترین روش الایزا است که شامل 6 مرحله می‌باشد و مستعد خطای کمتری است. مراحل آن به این صورت است که آنتی‌بادی و آنتی‌ژن که هدف تحقیق است و باید شناسایی شود به طور مستقیم بر سطح فاز جامد کوت می‌شود. در مرحله بعد شستشو داده می‌شود و سپس یک آنتی‌ژن یا آنتی‌بادی مکمل آن که نشان‌دار شده وارد محیط می‌شود. پس از آن باز هم شستشو انجام می‌شود و در مرحله آخر در صورت مشاهده سیگنال نتیجه بررسی خواهد شد.

الایزای غیرمستقیم کمی پیچیده‌تر است و شامل 8 مرحله می‌باشد. در این روش آنتی‌ژن یا آنتی‌بادی موردنظر در سطح جامد کوت می‌شود، سپس شستشو شده و سرم حاوی آنتی‌بادی به آن افزوده می‌شود. بعد از آن آنتی هیومن گلوبولین نشان‌دار که قابلیت اتصال به آنتی‌بادی موردنظر را دارد به آن افزوده می‌شود. مجدد شستشو انجام داده و در آخر توسط سیگنال‌های مشاهده شده نتیجه بررسی می‌شود.

الایزای ساندویچی عمومی‌ترین روش تست الایزا است. ابتدا در این روش یک آنتی‌بادی در سطح چاهک میکروپلاته کوت شده و سپس آنتی‌ژن و بعد آن یک آنتی‌ژن اختصاصی که با آنزیم کونژوگه شده افزوده می‌شود. در این مرحله که آنتی‌ژن در بین دو آنتی‌بادی که یکی بر سطح جامد کوت شده و دیگری نشان‌دار است قرار گرفته سپس انکوباسیون انجام می‌گردد. در مرحله بعد مورد شستشو قرار گرفته و در آخر توسط دستگاه الایزاریدر اندازه‌گیری می‌شود.

الایزای رقابتی نیز نسبتاً پیچیده است؛ زیرا شامل استفاده از آنتی‌ژن مهارکننده است. اساس سنجش در این روش بین 2 آنتی‌ژن یا 2 آنتی‌بادی که یکی از آن‌ها نشان‌دار است بر سر اتصال به لیگاند با مقدار محدود می‌باشد.

کیت استخراج: این نوع کیت برای جداسازی DNA-RNA و پروتئین از سلول‌ها استفاده می‌شود. اساس کار این کیت‌ آزمایشگاهی به‌گونه‌ای است که خون، بافت تازه یا فریز شده، عصاره گیاه، سرم و… از ماده استخراج شده و در انواع تکنیک‌ها به کار می‌رود.

کیت آمینواسید: این کیت‌ها در پرو‌ژه‌هایی صنایع غذایی، دارویی و… کاربرد فراوان دارند.   

کیت آزمایشگاهی

باید توجه داشته باشید که کیت تشخیص کرونا آن‌چنان دقیق نیست. اگر از واردشدن ویروس به بدن مدت‌زمان کمی گذشته باشد امکان دارد که نتیجه به طور کاذب منفی شود. در کیت تشخیص بارداری امکان خطا زیاد است، در واقع ممکن است نتیجه به طور کاذب منفی یا مثبت شود.

شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، با مشاورین فروش شرکت به‌صورت مستقیم در ارتباط باشید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز نیازهای شما را در سریع‌ترین زمان ممکن، با نازل‌ترین قیمت بازار فراهم می‌کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *