مطالب آموزشی

کاغذ پی‌اچ و آشنایی با نحوه به کارگیری آن

کاغذ پی‌اچ

کاغذ پی‌اچ کاغذی است که با نشانگرهای Ph تزریق یا اشباع شده یا اغلب مخلوطی از اندیکاتورها می‌باشد. از این نوع کاغذها برای آزمایش اسیدی یا قلیایی محلول یا ماده‌ای مانند خاک به کار می‌رود. این کاغذها معمولاً به‌صورت نواری تولید می‌شوند. نوارهای کاغذی یا گاهی اوقات پارچه‌ای در تماس با محلول یا ماده مورد آزمایش تغییر رنگ می‌دهند. جهت استفاده از آن کاغذ را در محلول غوطه‌ور کنید، طبق تعداد ثانیه‌های ذکر شده در دستورالعمل صبر کنید سپس کاغذ را بردارید و تغییر رنگ را با یک مقیاس مقایسه کنید.

پی‌اچ چیست

پی‌اچ یک کمیت لگاریتمی است که میزان بازی و اسیدی بودن مواد را مشخص می‌کند. این کمیت میزان اسیدی یا بازی بودن محیط را نیز تعیین می‌کند. برای تشخیص پی‌اچ از رنگ آن می‌توان بازی یا اسیدی بودن ماده یا محلول را تشخیص داد. موادی که دارای اسید قوی هستند مواد آغشته به آن دارای کاغذ پی‌اچ پررنگ می‌باشند و مواد آغشته به بازی قوی رنگ کاغذ PH آن آبی پررنگ می‌شود.

جالب است بدانید که اغلب آبزیان در پی‌اچ بین 5 تا 9 زنده می‌مانند. در انسان نیز پایین بودن پی‌اچ نشان‌دهنده اسیدی بودن محیط بدن است که سبب پوکی‌استخوان می‌شود. واژه پی‌اچ به معنای پتانسیل یون هیدروژن است. این مفهوم توسط بیوشیمیست دانمارکی به نام سورن سورنسن در سال 1909 ارائه شد. وی بیان کرد که در حقیقت لگاریتم منفی غلظت یون‌های هیدروژن است.

  • اگر پی‌اچ بیشتر از 7 باشد غلظت یون هیدروکسید بیشتر از یون هیدرونیوم خواهد بود.
  • در پی‌اچ برابر با ۷ ماده یا محلول موردنظر خنثی است و به این معنی است که غلظت یون هیدرونیوم و هیدروکسید برابر است.
  • درصورتی‌که پی‌اچ کمتر از ۷ باشد محلول اسیدی است و غلظت یون هیدرونیوم بیشتر از یون هیدروکسید است.

نحوه خرید کاغذ پی‌اچ

شرکت تارا طب با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تامین مواد اولیه، مفتخر است مواد و تجهیزات مورد نیاز شما از بهترین برندهای روز دنیا را با نازل‌ترین قیمت بازار در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما اقدام بفرمایید.

کاغذ پی‌اچ

شناساگر چیست

شناساگرها یا معرف‌ها موادی هستند که با کمک آن‌ها می‌توان تشخیص داد محلول اسیدی یا بازی است. به‌طورکلی شناساگرها ماده‌ای رنگی هستند که اغلب از مواد گیاهی به دست می‌آیند و می‌توانند به شکل اسیدی یا بازی موجودیت یابند. این شناساگرها جهت شناسایی بازها و اسیدها به ما کمک می‌کنند.

بسیاری از گیاهان قرمز، بنفش و آبی حاوی مواد شیمیایی به نام آنتوسیانین که اسیدهای ضعیفی هستند و در پاسخ به تغییرات پی‌اچ در آب حل شده و تغییر رنگ می‌دهند. بنابراین گیاهان دارای آنتوسیانین مانند زغال اخته و کلم قرمز را به‌راحتی می‌توان شاخص‌های پی‌اچ ساخت. این نکته قابل‌ذکر است استفاده از شناساگرهای شیمیایی وقت‌گیر و همراه با اشتباه در تعیین دقیق Ph است، به همین دلیل جهت تعیین Ph از پی‌اچ متر استفاده می‌کنند.

کاغذ پی‌اچ

انواع شناساگرها

  • گلبرگ سرخ
  • کاغذ تورنسل
  • محلول فنول‌فتالئین
  • متیل اورانژ
  • متیل بلو

تفاوت کاغذ پی‌اچ و کاغذ تورنسل چیست

اگر دنبال خرید یک کاغذ مناسب هستید ابتدا باید تفاوت کاغذ پی‌اچ با کاغذ تورنسل را بدانید؛ زیرا در غیر این صورت یا هزینه بی‌دلیل کرده‌اید و یا چیزی را خریدید که نیازتان را برآورده نمی‌کند. کاغذ تورنسل یا لیتموس فقط بازی یا اسیدی بودن محلول را نشان می‌دهد. درصورتی‌که کاغذ پی‌اچ توانایی ای را دارد که درجه اسیدی یا بازی بودن محلول را هم ‌نشان دهد و اینکه به‌عنوان‌مثال کدام محلول اسیدی‌تر است.

انواع کاغذ پی‌اچ و نحوه استفاده از آن‌ها

انواع کاغذهای PH که برای تعیین PH محلول استفاده  می‌شوند شامل کاغذ پی‌اچ، کاغذ تورنسل یا لیتموس هستند که در بازار به‌صورت رولی و تکی به فروش می‌رسند. البته بعضی از آن‌ها فقط محیط‌های بازی را نشان می‌دهند و بعضی نشان‌دهنده محیط اسیدی هستند. نحوه کاربرد این کاغذها نیز با هم متفاوت است. به این‌گونه که کاغذ تورنسل و  لیتموس نشان‌دهنده این هستند که محلول اسیدی یا بازی است، درحالی‌که کاغذ پی‌اچ علاوه‌برآن میزان اسیدی یا بازی بودن محیط را نیز از طریق جدول راهنمایی که به همراه آن و درجه‌بندی‌شده است نشان می‌دهد.

نوع آلمانی این نوع کاغذها از باکیفیت‌ترین و بهترین محصولات است که در بسته‌بندی 100 عددی استریپ در بازار به فروش می‌رسد. همچنین لازم به ذکر است که کاغذ پی‌اچ با نام‌های دیگری مانند کاغذ صافی ‌پی‌اچ، پی‌اچ سنج و… در بازار موجود است که باید آن را وارد محلول کرد و کمی منتظر ماند تا تغییر رنگ دهد.

در زمان استفاده از کاغذ حتماً باید در نظر داشته باشید که از یک برگه کامل کاغذهای پی‌اچ جهت بررسی میزان اسیدیته استفاده کنید. همچنین باید در زمان تماس کاغذ با محلول از تماس دقیق و کامل آن با محلول مورد سنجش اطمینان حاصل کنید. در نهایت هنگامی که رنگ کاغذ ثابت و بدون تغییر شد بر اساس معیار تعیین شده می‌توانید میزان اسیدیته را تعیین کنید.

کاغذ پی‌اچ

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، با مشاوین فروش شرکت به صورت مستقیم در ارتباط باشید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز نیازهای شما را در سریعترین زمان ممکن، با نازل‌ترین قیمت بازار فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *