مطالب آموزشی

اسپاتول چیست و هرآنچه که درباره آن باید بدانید

اسپاتول

اسپاتول وسیله‌ای قاشق مانند است که جهت برداشتن و انتقال مواد شیمیایی به کار می‌رود. این ابزار در آزمایشگاه شیمی کاربرد فراوانی دارد. اسپاتول‌ها که به آن‌ها قاشقک نیز گفته می‌شوند، ابزاری هستند که برای نمونه‌برداری از مواد شیمیایی استفاده می‌شوند. قاشقک آزمایشگاهی نام فارسی آن است که به‌جای اسپاتول یا اسپاچول انتخاب شده است. انواعی از این وسیله دارای دو سر هستند که در یک سر آن‌ها قاشقک و در سر دیگر آن‌ها قسمتی وجود دارد که ازآن‌جهت خردکردن مواد یا خراشیدن استفاده می‌شود. 

اسپاتول چیست

اسپاتول که به آن قاشقک آزمایشگاهی نیز گفته می‌شود شبیه قاشق است و در عین سادگی کاربردهای فراوانی در آزمایشگاه شیمی دارد. این وسیله آزمایشگاهی دو سر دارد که یک سر آن قاشقکی است و جهت نمونه‌برداری مواد آزمایشگاهی و کارهایی همانند آن استفاده می‌شود. سر دیگر آن تیغه‌ای پهن است و برای خراش دادن، خرد کردن و نرم نمودن مواد استفاده می‌شود. در آزمایشگاه نباید مواد را با دست برداشت به همین دلیل برای برداشتن مواد از قاشق‌های چینی، پلاستیکی، فلزی و اسپاتول استفاده می‌شود.

نحوه خرید اسپاتول

شرکت تارا طب با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تامین مواد اولیه، مفتخر است مواد و تجهیزات مورد نیاز شما از بهترین برندهای روز دنیا را با نازل‌ترین قیمت بازار در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما اقدام بفرمایید.

اسپاتول

با انواع اسپاتول آشنا شوید

اسپاتول‌ها اغلب در جنس‌های مختلف پلاستیکی، فلزی و چوبی هستند. معمولاً قاشقک‌های فلزی از جنس فولاد ضدزنگ هستند. اسپاتول‌های پلاستیکی نیز اغلب از جنس‌های پلی‌استایرن، پلی‌آمیدی و PTFE هستند. در ایران اغلب اسپاتول‌های فلزی به کار می‌روند. قاشقک‌های از جنس فلز ضدزنگ در برابر اسید، باز، آب جوش و اغلب حلا‌ل‌ها مقاوم هستند.

اغلب اسپاتول‌های پلی‌استایرنی برای کارهای آزمایشگاهی به کار می‌روند و بعد از استفاده دور انداخته می‌شوند. تعدادی از اسپاتول‌ها دسته‌ای پلاستیکی با جنس پلی‌وینیل‌کلراید یا چوب سخت با میخ پرچ شده دارند تا به‌راحتی در دست گرفته شوند. در واقع میکرو اسپاتول همان قاشقک است که جهت برداشتن مقادیر خیلی کم مواد استفاده می‌شود. قسمتی که در انتهای اغلب قاشقک‌ها قرار گرفته است، تیغه‌ای برای خردکردن یا تراشیدن مواد شیمیایی است.

اسپاتول

کاربردهای اسپاتول

اصلی‌ترین کاربرد اسپاتول‌ها در آزمایشگاه‌های شیمی است. کاربرد عمده این وسیله برای برداشتن مواد شیمیایی از ظروف مختلف است. همچنین برای نمونه‌برداری از مواد شیمیایی، خراشیدن، پاک‌کردن نمونه از مواد زیستی و رسوبات و باقی‌مانده‌های مواد شیمیایی به کار می‌رود. از مهم‌ترین کاربردهای اسپاتول وزن‌کشی و اندازه‌گیری وزن مواد است. از این وسیله در دندانپزشکی نیز استفاده می‌شود. در لابراتوارهای دندان‌پزشکی و مطب‌ها جهت نرم و پخش کردن قالب‌ها، سیمان‌ها و موم‌ها به کار برده می‌شود. اسپاتول‌های آزمایشگاهی برای پاک‌سازی ترکیبات و مواد شیمیایی از بطری‌های کوچک و به‌منظور استفاده از محیط‌ کشت سایر مواد روی اسلاید جهت مشاهده تحت میکروسکوپ ایدئال هستند.

نحوه استفاده از اسپاتول

در این بخش به آموزش نحوه استفاده از اسپاتول و برداشتن مقدار مشخص مواد با آن می‌پردازیم.

  1. ابتدا کاغذ یا ظرفی که قصد ریختن مواد روی آن دارید را روی ترازو گذاشته و ترازو را صفر نمایید.
  2. قاشقک را همانند تصویر در دست بگیرید.
  3. مقدار معینی از ماده موردنظر را از ظرف نگهدارنده نمونه با استفاده از قاشقک برداشته و بر روی ظرف اندازه‌گیری یا کاغذ بریزید. در نظر داشته باشید که برای ریختن ماده با استفاده از انگشت اشاره یا دست دیگر آرام به قاشک ضربه بزنید تا با هر ضربه مقدار کمی از ماده درون ظرف اندازه‌گیری ریخته شود.
  4. این کار چند مرتبه انجام دهید تا به وزن موردنظر برسید.

این نکته را مدنظر داشته باشید که برای برداشتن وزن‌های کمتر استفاده از اسپاتول‌های کوچک‌تر راحت‌تر است. هر چه به وزن نهایی نزدیک‌تر می‌شوید ضربات آرام‌تری به قاشقک بزنید تا مقدار کمتری ماده روی ترازو بریزد. در انجام این مرحله دقت کنید؛ زیرا اگر بیش از مقدار موردنیاز بریزید مجبور می‌شوید فرایند وزن‌کشی را از ابتدا تکرار کنید.

اسپاتول

نکاتی که هنگام خرید اسپاتول باید بدانید

اسپاتول ابزاری بسیار ساده است؛ ولی بااین‌حال همانند سایر تجهیزات آزمایشگاهی باید هنگام خرید به برخی نکات توجه داشته باشید تا به مشکل برنخورید. نکته اول اندازه این وسیله است، شما باید متناسب با نیازتان بهترین اندازه را انتخاب کنید؛ زیرا قاشقک دارای سایزهای مختلفی است. نکته دومی که باید توجه کنید جنس این وسیله است. به‌عنوان‌مثال اگر جنس استیل قاشقک را انتخاب می‌کنید باید ضمن بررسی کیفیت استیل به کار برده شده، از مقاومت آن در برابر مواد شیمیایی که قرار است با آن کار کنید مطمئن شوید.

 شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، با مشاوین فروش شرکت به صورت مستقیم در ارتباط باشید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز نیازهای شما را در سریعترین زمان ممکن، با نازلترین قیمت بازار فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *