مطالب آموزشی

وانیل خرسی چیست و هرآنچه که باید درباره آن بدانید

وانیل خرسی

وانیل خرسی یکی از بهترین برندهای وانیل به‌صورت پودری و کریستالی است و همچنین از گران‌ترین ادویه‌های دنیا به شمار می‌رود. در طی سال‌های اخیر وانیل خرسی چینی در اکثر کشورها وجود داشته و واردات این نوع وانیل به کل دنیا رایج شده است. این محصول عطروطعم وانیل را خاص وانیل را به شکلی طبیعی برای افراد تداعی می‌کند و به همین علت محبوبیت زیادی در دنیا دارد.

وانیل خرسی چیست

در واقع وانیل خرسی اصل یا پینیل وانیل، پودری سفیدرنگ با همان عطر، بو و مزه دانه وانیل طبیعی است که به‌صورت عمده تولید می‌شود. این نوع وانیل به‌صورت طبیعی در چوب، لیگنین و پوست سیب‌زمینی وجود دارد. اغلب کشورهای واردکننده این محصول را در کارتن‌های 25 کیلویی از کشور چین وارد و عرضه می‌کنند. در ایران نیز این نوع وانیل در کارتن‌های 25 عددی و در قوطی‌های 500 گرمی به فروش می‌رسد. اگر مصرف‌کننده به این نوع وانیل با وزن کمتر نیاز دارد می‌تواند قوطی‌های 50 گرمی آن را سفارش دهد. در هنگام خرید وانیل خرسی باید به هولوگرام محصول و برگه بهداشت آن توجه کنید.

نحوه خرید وانیل خرسی

شرکت تارا طب با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تأمین مواد اولیه، مفتخر است مواد و تجهیزات موردنیاز شما از بهترین برندهای روز دنیا را با نازل‌ترین قیمت بازار در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما اقدام بفرمایید.

وانیل خرسی

به طور کلی وانیل چیست

وانیل نوعی ادویه است که دارای عطروطعم خاصی است. وانیلی که در حال حاضر در بازار موجود است و از آن استفاده می‌کنیم وانیل صنعتی است. وانیل بعد از زعفران گران‌ترین ادویه به شمار می‌رود. گیاه وانیل به شکل یک چوب باریک است که آن را شکاف داده و مواد درون آن خارج می‌کنند. از وانیل مصنوعی برای معطر کردن مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و داروها استفاده می‌شود. حدود 75 درصد از وانیل تولید شده در صنایع غذایی به‌عنوان طعم‌دهنده و مقادیر کم آن در شیرینی‌پزی و محصولات پخته شده استفاده می‌شود.

 در قرن 19 تقاضای تولید وانیل صنعتی از وانیل طبیعی پیشی گرفت، زیرا وانیل طبیعی بعد از برداشت بوی وانیل نمی‌دهد و باید غلاف‌های آن طی فرایندی به طعم و عطر دلخواه تبدیل شوند. همچنین وانیل صنعتی از وانیل طبیعی ارزان‌تر است. وانیل یک آلدهید فنلی است که از گایاکول یا لیگنین ساخته می‌شود. همانند بسیاری از اجزای طعم‌دهنده خالص یا مصنوعی وانیل صنعتی یک حلقه 6 کربن است که بنزن نام دارد و به‌عنوان شش‌ضلعی با خط‌های متناوب رسم می‌شود.

به‌صورت کلی سه نوع وانیل وجود دارد وانیل خالص، وانیل طبیعی و وانیل مصنوعی. وانیل خالص وانیلی است که به طور طبیعی در غلاف لوبیای وانیل وجود دارد. حبوباتی که بالاترین کیفیت را دارند حاوی دو درصد وانیل هستند. نوع طبیعی وانیل به هر نوع ساختار وانیل که از منابع طبیعی دیگر مانند اسید فولیک، روغن سبوس برنج یا شکر به دست می‌آید گفته می‌شود. وانیل مصنوعی نیز به طور در آزمایشگاه ساخته می‌شود و بسترهای مصنوعی وانیل خمیر چوب است.

وانیل خرسی

چند نوع وانیل وجود دارد

وانیل به دو صورت پودری و مایع تولید می‌شود. پودری به‌صورت پودر در بسته‌بندی‌های مختلف وجود دارد. مایع که به اسانس وانیل معروف است به‌صورت مایع در بسته‌بندی‌های شیشه‌ای عرضه می‌شود. وانیل شکری همان وانیل پودری است که با مقداری شکر مخلوط می‌نمایند.

نوع خالص وانیل بسیار تلخ است و اگر مقدار استفاده آن بیشتر شود سبب تلخی کیک و شیرینی می‌شود. بر همین اساس وانیل پودری را با مقداری شکر مخلوط می‌کنند. وانیل کیک به دلیل عطروطعم خاصی که دارد بیشتر در مصارف قندی برای تهیه کیک و شیرینی به مار می‌رود. به طور معمول در اغلب دستورهای شیرینی‌پزی از وانیل استفاده می‌شود.

روش تولید وانیل خرسی چگونه است

وانیل نخستین‌بار از یوژنول (یافت شده در روغن میخک) شناسایی و جداسازی شد. پس از آن از مشروب قهوه‌ای حاوی لیگنین به دست آمد. لیگنین محصول جانبی فرایند سولفیت برای ساخت خمیر چوب است که به دلیل نگرانی‌های زیستی محبوب نیست. در دنیای امروز وانیل بیشتر از گایاکول (مواد اولیه پتروشیمی) تولید می‌شود.

روش‌های مختلفی برای سنتز وانیل از گایاکول وجود دارد که مهم‌ترین آن فرایند دومرحله‌ای است. طی این فرایند گایاکول با اسید گلیوکسیلیک با تعویض آروماتیک الکتروفیلی واکنش نشان داده و اسید وانیل مماندلیک به دست می‌آید. سپس توسط اسید هیدروکسی – متیو کسی فنیل گلیوکسیلیک به وانیل با دکربوکسیلاسیون تبدیل می‌شود.

با خواص وانیل آشنا شوید

در طب سنتی وانیل نیز همانند سایر ادویه‌ها دارای خواص زیادی است. تأثیر وانیل بر سیستم عصبی و مغز انسان سبب کاهش استرس و ترس شده، افسردگی را نیز کاهش می‌دهد. در ذیل به برخی خواص وانیل می‌پردازیم:

  • کمک به درمان زخم
  • جلوگیری از کم‌شدن حافظه
  • درمان سینوس و سرفه
  • پیشگیری از پیری پوست
  • جلوگیری از آلرژی

وانیل خرسی

کاربردهای وانیل خرسی

پودر وانیل خرسی به‌عنوان اصلی‌ترین برند وانیل که بیشترین عطروطعم وانیل را دارد در صنایع و موارد مختلف استفاده می‌شود. به دلیل اینکه عطروطعم وانیل خرسی نسبت به سایر برندها بیشتر است، هنگام پخت کیک و شیرینی مقدار نوک قاشق چایخوری از آن کافی است.

وانیل خرسی در صنایع غذایی، تهیه کیک و شیرینی و همچنین بستنی بسیار کاربرد دارد. با استفاده از این نوع می‌توانید بهترین طعم بستنی وانیل را تجربه کنید. این نوع وانیل در تولید خمیردندان، عطرسازی، داروسازی، مراقبت‌های پوستی و شادابی پوست و خوراک دام نیز استفاده می‌شود.

در داروسازی

به‌طورکلی وانیل در صنایع داروسازی برای بیماری‌های پارکینسون و داروهای فشارخون به کار می‌رود.

در صنایع غذایی

این محصول برای طعم‌دار کردن غذاهای شیرین استفاده می‌شود. همچنین این ماده در مواد غذایی دیگری مانند بیسکوییت، رشته فرنگی، کیک و شکلات نیز کاربرد دارد.

در محصولات بهداشتی

وانیل به محصولات آرایشی، بهداشتی و شوینده اضافه می‌شود تا این محصولات عطر بهتری داشته باشند.

در کشاورزی

در صنایع غذایی حیوانات نیز از وانیل خرسی استفاده می‌شود. طعم وانیل برای خوراک دام و طیور مانند گاو، خوک، مرغ، بوقلمون، ماهی، خرگوش و… کاربرد فراوان دارد.

در سایر صنایع

در صنعت پلاستیک و لاستیک نیز از وانیل استفاده می‌شود. همچنین از طعم‌دهنده‌های سیگار نیز می‌باشد، می‌توان این ماده را به تنباکو، کاغذ سیگار یا فیلتر اضافه نمود. وانیل سنگینی دود دخانیات را گرفته و سیگارکشیدن را راحت می‌کند.

این ماده در صنعت عطرسازی نیز به کار می‌رود. فروش وانیل به کارخانه‌های مواد تمیزکننده، کارخانه‌های تولید دارو و کارخانه‌های علوفه دام برای ازبین‌بردن بوی ناخوشایند آن‌ها انجام می‌شود.

وانیل خرسی صنعتیمضرات و خطرات احتمالی وانیل

به‌طورکلی فروش وانیل برای صنایع مواد غذایی و آرایشی کم‌خطر است. همان‌طور که گفته شد از وانیل در فیلتر سیگار استفاده می‌شود، این بدان معنا نیست که دود سیگار بی‌خطر است. وانیل در هنگام سوختن چندین ماده آزاد می‌کند که شامل هیدروکربن‌های آروماتیک چندحلقه‌ای است که توسط آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، خطرناک به شمار می‌آیند.

عوارض جانبی کوتاه‌مدت در اثر استفاده وانیل مصنوعی شامل سردردهای خفیف و واکنش‌های آلرژیک برای افراد حساس است. عوارض جانبی بلندمدت نیز شامل احتمال کشته‌شدن سلول‌های مغزی و اعتیادآور بودن می‌باشد. این ماده شیمیایی خطرناک تلقی می‌شود که امکان دارد آسیب جدی به چشم بزند و حتی گردوغبار آن در هوا قابل احتراق است و می‌تواند موجب آسیب پوستی شود.

ایمنی هنگام کار با وانیل خرسی

در صورت تماس با چشم حداقل به مدت 15 دقیقه با آب فراوان بشویید و دقت کنید که آب به زیر پلک‌ها نیز برود. همچنین در هنگام تماس پوستی نیز به مدت 15 دقیقه با آب شستشو دهید. در صورت استنشاق سریعاً فرد را به هوای تازه برده و در صورت نیاز تنفس مصنوعی داده و به پزشک مراجعه کنید. درصورتی‌که وانیل مصرف شده باشد فرد آسیب‌دیده را مجبور به استفراغ نکنید و سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.

حین کار با وانیل در صورت لزوم از تجهیزات محافظ شخصی استفاده کنید. از تماس با چشم، پوست و لباس خودداری کنید. در هنگام کار با این ماده از عینک محافظ، دستکش و لباس مناسب استفاده کنید. اگر بیشتر از میزان استاندارد با این ماده در ارتباط هستید از دستگاه تنفسی استفاده کنید و مطمئن شوید که محل کار دارای تهویه مناسب است.

 

وانیل

شرایط نگهداری و بسته‌بندی وانیل خرسی

در هنگام ذخیره‌سازی و جابه‌جایی وانیل دقت کنید که گردوغبار تولید نشود. ظرف حاوی وانیل باید دارای درب محکم و با برچسب، در جای خشک و خنک و دور از نور آفتاب نگهداری شود. وانیل خرسی به‌صورت کارتن‌های 25 و بسته‌های 500 و 50 گرمی به فروش می‌رسد. جهت خرید هر نوع وانیل با مشاورین فروش شرکت تارا طب تماس بگیرید.

شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، با مشاورین فروش شرکت به‌صورت مستقیم در ارتباط باشید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز نیازهای شما را در سریع‌ترین زمان ممکن، با نازل‌ترین قیمت بازار فراهم می‌کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *