مطالب آموزشی

نیترات نقره چه نوع ماده شیمیایی است و چه کاربردهایی دارد

نیترات نقره

نیترات نقره یک ترکیب شیمیایی مهم است و برای سنتز بسیاری از نمک‌های مربوطه از جمله کلوئید و هالیدهای نقره که به ترتیب در پزشکی و عکاسی کاربرد دارند استفاده می‌شود. این ماده در شیمی تجزیه نیز نوعی معرف مهم به‌حساب می‌آید.

نیترات نقره چیست

نیترات نقره به دو صورت جامد و مایع وجود دارد. نقره نیترات جامد کریستالی، بی‌رنگ و شفاف است؛ اما موقعی که در حضور مواد آلی و در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد به رنگ خاکستری و یا مابین سیاه و خاکستری تغییر رنگ می‌دهد. نقره نیترات در حالت مایع بی‌رنگ است. این ماده در هر دو حالت مایع و جامد در آب و گلیسیرین به‌راحتی حل شده؛ اما با اغلب الکل‌ها به‌خوبی واکنش نمی‌دهد و جهت انحلال، به حرارت احتیاج دارد.

نقره نیترات در عکاسی و آبکاری نقره و به‌عنوان یک ضدعفونی‌کننده خارجی به کار می‌رود. نیترات نقره با حل کردن در نقره در اسید نیتریک به دست می‌آید و از یک پیوند یونی بین کاتیون نقره و آنیون نیترات تشکیل شده است. این ترکیب شیمیایی کاربردهای فراوانی در آزمایشگاه دارد و جهت سنتز نانومواد نقره به‌عنوان پیش‌ماده کاربرد دارد.

نحوه خرید نیترات نقره

 شرکت تارا طب با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تامین مواد اولیه، مفتخر است مواد و تجهیزات مورد نیاز شما از بهترین برندهای روز دنیا را با نازل‌ترین قیمت بازار در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما اقدام بفرمایید.

نیترات نقره

روش تولید نیترات نقره

جهت سنتز نیترات نقره از واکنش ورقه‌های نقره با اسید نیتریک استفاده می‌شود. در نتیجه این واکنش آب، اکسیدهای نیتروژن و نقره نیترات به دست می‌آید. اکسید نیتروژن ترکیبی سمی است و لازم است واکنش در زیر هودهای قوی انجام شود. در این واکنش میزان محصولات جانبی به غلظت اسید نیتریک به کار برده شده بستگی دارد. ایران نیز جزو کشورهای تولیدکننده نیترات نقره است.

خواص فیزیکی نیترات نقره

جرم مولی نیترات نقره 169.872 گرم در مول می‌باشد. این ماده با فرمول شیمیایی AgNO3 ظاهری بی‌رنگ در حالت جامد و بدون بو است. چگالی آن  در حالت جامد 4/35 گرم بر سانتی‌متر مکعب است. در حالت مایع نیز چگالی آن در دمای 210 درجه سانتی‌گراد، 3.97 گرم در سانتی‌متر مکعب است. به ترتیب نقاط ذوب و جوش نیترات نقره 482.8 و 713 است. این ماده در دماهای نزدیک به نقطه‌جوش تمایل به تجزیه دارد. این ترکیب شیمیایی نیز همانند اغلب ترکیبات یونی در آب حل می‌شود. حلالیت آن در آب مربوط به 122 گرم در 100 میلی‌لیتر در 0 درجه سانتی‌گراد و 256 گرم در 100 میلی‌لیتر در 25 درجه سانتی‌گراد است.

خواص شیمیایی نیترات نقره

این ترکیب شیمیایی دارای خاصیت خورنده و سمی است. همچنین واکنش بین نیترات نقره و اتانول انفجاری است. نقره موجود در این ترکیب به‌وسیله مس جابه‌جا می‌شود و نیترات مس حاصل می‌شود. با گرم شده تا دمای 440 درجه سانتی‌گراد این ترکیب کاملاً تجزیه شده و اکسیژن، نقره و دی‌اکسید نیتروژن می‌دهد.

نیترات نقره

آشنایی با انواع کاربردهای نیترات نقره

نیترات نقره به طور خاص اثرات مختلفی در برابر باکتری‌ها در غلظت‌های بالا نشان داده است، این ماده باکتری‌ها را با مکانیزم‌های مختلف از بین می‌برد. در زیر به مهم‌ترین کاربردهای این ترکیب اشاره شده است:

  1. سنتز و تهیه سایر نمک‌های نقره
  2. کاربرد در امولسیون‌های عکاسی
  3. میکروسکوپ الکترونی
  4. شیمی تجزیه و به‌عنوان معرف در تشخیص سیانیدها، هالیدها و تیوسانات‌ها
  5. فرایندهای آزمایشگاهی به‌منظور تشخیص پروتئین در ژل PAGE
  6. این ترکیب در کرم‌های موضعی و به‌عنوان عامل ضدعفونی کاربرد دارد. نیترات نقره موضعی برای استفاده روی پوست در سوزاندن بافت‌های عفونی اطراف زخم به کار می‌رود.
  7. کاربرد در دندان‌پزشکی جهت ترمیم زخم دهان
  8. درمان زگیل ناخواسته در انسان

واکنش نیترات نقره با موادهای مختلف

واکنش با آمونیاک

ساختن آینه با تهیه آزمایش ساده با کمک این ماده امکان‌پذیر است. به این صورت که با قراردادن شیشه در محلول حاوی نیترات نقره و آمونیاک در محیطی که با سدیم هیدروکسید بازی شده است و افزودن مقداری شکر و حرارت دادن مخلوط حاصله می‌توان شیشه را تبدیل به آینه کرد.

واکنش با اسیدکلریدریک

از واکنش این ترکیب با هیدروکلریک اسید، محلولی از اسید نیتریک و رسوب نقره کلرید تشکیل می‌شود. همچنین از واکنش این ترکیب با سدیم کلرید نیز می‌توان نقره کلرید به دست آورد.

واکنش با سدیم کربنات

از واکنش سدیم کربنات و نیترات نقره با هم شاهد رسوب در انتهای ظرف آزمایش خواهیم بود. از واکنش بی‌کربنات سدیم و این ترکیب می‌توان نقره کربنات به دست آورد.

واکنش با مس

با قراردادن سیم مسی در محلول نقره نیترات شاهد جابه‌جایی یون مس با AG می‌شویم. همان گونه در تصویر زیر مشخص است رنگ محلول به آبی تغییر رنگ داده و شاهد نشستن یون Ag روی سیم هستیم.

نیترات نقره

کاربرد نیترات نقره در پزشکی

به‌صورت کلی ترکیبات حاوی نقره دارای خواص ضدقارچی و ضدباکتریایی هستند. نقره نیترات نیز به دلیل داشتن نقره در ترکیب خود دارای این خاصیت است و به همین دلیل در درمان زخم و جلوگیری از عفونت در زخم از آن استفاده می‌شود. همچنین این ماده در درمان زگیل نیز به کار برده می‌شود.

نکات ایمنی هنگام استفاده از نیترات نقره در پزشکی

این ترکیب شیمیایی برای پوست و لباس بسیار سوزاننده است و در صورت لزوم از تجهیزات محافظ استفاده کنید. مقادیر اضافی آن را می‌توان با 0.9٪  نمک قوی‌تر خنثی کرد و با آب شستشو داد. به دلیل اینکه نیترات نقره خورنده است فقط آن را روی بافتی که تحت درمان است به کار ببرید. تکثیر فیبروبلاست را کاهش می‌دهد، بنابراین جهت استفاده طولانی‌مدت و زیاد توصیه نمی‌شود. بعضی از بیماران در طول درمان احساس سوزش و درد می‌کنند که در این صورت برای کاهش ناراحتی می‌توانند از بی‌حس‌کننده موضعی استفاده نمایند.

تزئینات و آبکاری اشیاء با نیترات نقره

قبل از استفاده نیترات نقره در آبکاری نکات ایمنی را رعایت کنید و حتماً از دستکش استفاده شود. جهت این کار نصف پیمانه از نیترات نقره را در ظرفی ریخته و آن‌قدر آب (حدود 1 لیتر) به آن اضافه می‌کنیم تا پودر نقره نیترات به طور کامل حل شود. بعد از آن در ظرفی جداگانه نصف پیمانه از سیانید پتاسیم را با حدود ۱ لیتر آب حل می‌کنیم. در نهایت دو محلول ساخته شده را با هم مخلوط نموده و رنگ به‌دست‌آمده از این آبکاری نقره‌ای می‌باشد. جهت آبکاری نقره به منبع تغذیه 9 تا 12 ولت نیاز است و آبکاری نیز نیازمند تهیه کاتد و آند است.

آند:

یک سیم را به قطب مثبت منبع که اغلب قرمزرنگ است متصل نموده و سپس سر دیگر سیم را به یک قطعه فلز نقره اتصال دهید. این قطعه نقش تأمین فلز نقره را برای آبکاری ایفا می‌کند. Ag در این فرایند به‌عنوان آند نقش دارد.

کاتد:

سیم دیگر را به قطب منفی منبع که اغلب سیاه‌رنگ است متصل کرده و سر دیگر را به چیزی که می‌خواهیم با Ag آن را آبکاری کنیم اتصال می‌دهیم. در این مرحله آند و کاتد تهیه شده را به‌آرامی در محلول ساخته شده فروبرده و اختلاف پتانسیل را به کمک منبع تغذیه اعمال کرده تا آبکاری آغاز شود. با سپری شده زمان شاهد نشستن یون‌های Ag روی شی مورد آبکاری هستیم. امکان دارد فرایند اتمام آبکاری طولانی شود و از یک روز تا یک هفته طول بکشید. مدت زمانی که طول می‌کشد تا آبکاری تمام شود به‌اندازه شیئی  که می‌خواهیم آکاری کنیم و قدرت منبع تغذیه بستگی دارد.

 

نیترات نقره

شرایط نگهداری و نکات ایمنی حین کار با نیترات نقره

از تماس نیترات نقره با پوست و چشم و استنشاق آن خودداری کنید. این ماده باید در ظروف یا بسته‌بندی مهروموم شده نگهداری شود و همین‌طور نباید در معرض نور قرار بگیرد. باتوجه‌به خاصیت اکسیدکنندگی قوی که این ترکیب دارد، باید از مواد قابل اشتعال و آمونیاک دورنگه داشته شود. نیترات نقره باید در محفظه خنک و با تهویه مناسب نگهداری شود.

باید توجه کنید که بعد از استفاده درب ظرف را به‌خوبی ببندید تا از اکسیدشدگی آن جلوگیری شود. پس از اتمام کار حتماً دست‌های خود را به‌خوبی بشویید. بلعیدن این ماده خطرناک است و سبب استفراغ، اسهال و درد خفیف در شکم می‌شود. در صورت بلع، جهت درمان لازم است به‌صورت خوراکی آب‌نمک، سفیده تخم‌مرغ و شیر همراه با آب مصرف کنید و سپس به مراکز درمانی مراجعه نمایید.

نیترات نقره

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، با مشاوین فروش شرکت به صورت مستقیم در ارتباط باشید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز نیازهای شما را در سریعترین زمان ممکن، با نازلترین قیمت بازار فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *