مطالب آموزشی

مزور یا استوانه مدرج چیست و چه کاربردهایی دارد

مزور

مزور که با نام استوانه مدرج نیز شناخته می‌شود، یکی از ظروف بسیار پرکاربرد در آزمایشگاه است. کاربرد اصلی این وسیله اندازه‌گیری حجم مایعات است. استوانه مدرج به شکل یک لوله استوانه‌ای بلند است که در قسمت پایین آن پایه وجود دارد تا امکان قراردادن آن به روی میز میسر شود. لبه بالایی مزور نیز یک برآمدگی کوچک به سمت بیرون دارد که سبب می‌شود ریختن مایع از آن به ظرف دیگر به‌آسانی صورت پذیرد. بر روی بدنه استوانه مدرج نیز خطوطی کشیده شده که هر خط نشان‌دهنده میزان مایع اندازه‌گیری شده است.  

مزور چیست

به مزور، استوانه مدرج نیز گفته می‌شود و لوله‌ای شیشه‌ای یا پلاستیکی که سر آن باز و کف آن بسته است. استوانه مدرج شباهت زیادی به لوله آزمایش دارد با این تفاوت که کف آن تخت می‌باشد و روی سطح میز می‌توان قرار داد. این وسیله یک آبریز به سمت خارج دارد باعث می‌شود ریختن مایع از آن به ظرف دیگر به راحتی صورت می‌گیرد. پایه این ابزار آزمایشگاهی اغلب پهن است که می‌تواند به طور قائم روی میز بایستد. بعضی از مزورها دارای پایه پلاستیکی هستند. استوانه مدرج یکی از شیشه‌‌آلات آزمایشگاهی بسیار کاربرد است.

با کاربردهای مزور آشنا شوید

اصلی‌ترین کاربرد استوانه مدرج جهت اندازه‌گیری حجم مایعات و انتقال است. دقت اندازه‌گیری آن از دیگر ظروف آزمایشگاهی مانند ارلن و بشر بیشتر است. اما به دلیل قطر بالایی آن دقت اندازه‌گیری کمتری نسبت به بورت و پیپت دارد. استوانه مدرج حجم‌های مختلفی از 5 میلی‌لیتر تا 1000 میلی‌لیتر دارد. در نظر داشته باشید که استوانه مدرج با حجم کمتر دارای دقت بیشتری است و به همین دلیل برای حجم‌های پایین بهتر است مزور با حجم پایین به کاربرده شود. بر همین اساس قبل از انجام آزمایش استوانه مدرج را انتخاب می‌کنیم.

مزور را از کجا می‌توان تهیه کرد

شرکت تارا طب با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تامین مواد اولیه، مفتخر است مواد و تجهیزات مورد نیاز شما از بهترین برندهای روز دنیا را با نازل‌ترین قیمت بازار در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما اقدام بفرمایید.

مزور

ساختار و جنس مزور

مزورهای بزرگ اغلب از پلی‌پروپیلن به دلیل مقاومت شیمیایی عالی و یا پلی متیل پنتان به دلیل شفافیت آن ساخته می‌شوند و به همین دلیل شکننده‌تر و سبک‌تر از شیشه می‌شوند. اتوکلاو مکرر پروپیلن به‌آسانی انجام می‌پذیرد. بااین‌حال استوانه مدرج با این جنس توسط اتوکلاو بیش از حدود ۱۲۱ درجه سانتی‌گراد ذوب می‌شود.

 بنابراین دمای بالای استریل‌سازی می‌تواند مزور با جنس پلی‌پروپیلن را پیچ‌وتاب دهد و بر روی دقت اندازه‌گیری تأثیر بگذارد. به طور معمول استوانه مدرج سنتی باریک و بلند است تا دقت سنجش حجم را افزایش دهد. استوانه مدرج دارای پایه شیشه‌ای یا پلاستیکی و یک دهانه جهت ریختن آسان مایع سنجیده شده است.

این نوع ابزار آزمایشگاهی دارای اتصالات شیشه‌ای آسیاب شده به‌جای دریچه هستند، بنابراین می‌توان آن‌ها را با درپوش بسته یا مستقیماً با سایر عناصر منیفولد متصل کرد. با این نوع استوانه مایع اندازه‌گیری شده به طور مستقیم نمی‌ریزد؛ ولی معمولاً با استفاده از یک کانول خارج می‌شود. یک مزور با سطح مایع در سطح چشم خوانده می‌شود. جایی که مرکز مینیسک خط اندازه‌گیری را نشان می‌دهد.

مزور

انواع مزور چیست

استوانه مدرج معمولاً از دو جنس شیشه‌ای و پلاستیکی ساخته می‌شود. مزورهای شیشه‌ای جهت اندازه‌گیری دقیق‌تر استفاده می‌شوند. مزیتی که جنس پلاستیکی آن نسبت به شیشه‌ای دارد این است که ارزان‌تر، سبک‌تر و از طرفی کمتر مستعد شکستن هستند. در نظر داشته باشید از جنس پلاستیکی برای آزمایش‌های دقیق نمی‌توان استفاده کرد. مزورهای پلاستیکی اغلب از دو جنس پلی متیل پنتان و پلی‌پروپیلن هستند.

مزورهای ساخته‌ شده از پلی‌پروپیلن مات هستند و مقاومت بیشتری در برابر مواد شیمیایی دارند. استوانه مدرج با جنس متیل پنتان شفاف است و مقاومت کمتری در برابر گرما و مواد شیمیایی از خود نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که در هنگام کار با مزور شیشه‌ای و حمل‌ونقل آن دقت لازم را داشته باشید؛ زیرا با کوچک‌ترین ضربه‌ و برخورد با اشیا دیگر لب پر می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل اغلب یک حلقه محافظ لاستیکی در قسمت بالایی آن نصب می‌شود.

مزور

دقت اندازه‌گیری مزور چقدر است

برای دقت حجم بر روی مزور در مقیاس‌‌هایی با 3 رقم قابل‌توجه نشان ‌داده‌ شده است. سیلندرهای 100 میلی‌لیتری دارای تقسیم درجه‌بندی 1 میلی هستند و سیلندرهای 10 میلی‌لیتری دارای درجه‌بندی 0.1 میلی می‌باشند. دو نوع دقت برای سیلندرهای مدرج در نظر گرفته شده است. دقت کلاس A دو برابر دقت کلاس B می‌باشد. آنها می‌توانند مقیاس‌های تک یا دوگانه داشته باشند. مقیاس تک اجازه می‌دهد که حجم را از بالا به پایین (حجم پر کردن) بخوانید و مقیاس دوگانه امکان پرکردن و ریختن را می‌دهد.

روش استفاده از مزور

جهت استفاده از مزور لازم است که مایع موردنظر را درون آن بریزید. امکان دارد بعد از آن سطح مایع درون استوانه به شکل منحنی باشد. در این صورت به طور قراردادی پایین‌ترین جای منحنی به‌عنوان حجم سنجیده می‌شود و عدد روی درجه گذاری به‌عنوان حجم مایع گزارش می‌شود. برای مطالعه دقیق حجم مشاهده باید در سطح چشم باشد و در انتهای منیسک مایع خوانده شود.

دلیل اصلی اینکه چرا پایین‌ترین جای منحنی خوانده می‌شود این است که ماهیت مایع در یک فضای محصور بسته است. به طور طبیعی مایع درون ظرف مزور از طریق نیروهای مولکولی به دیواره اطراف جذب می‌شود. این امر سبب می‌شود که سطح مایع بسته به نوع مایع درون سیلندر، حالت مقعر یا محدب به خود بگیرد. خوانده حجم مایع در قسمت زیرین مقعر یا بالای محدب معادل خواندن مایع در منیسک آن است.

سطح مایع در پایین منیسک که مقعر است خوانده می‌شود. بر همین اساس دقیق‌ترین قرائتی که در اینجا می‌توان انجام داد به دلیلی اندازه‌گیری داده شده روی استوانه مدرج به 1 میلی‌لیتر کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل خطای مشتق شده یک‌دهم کمترین رقم خواهد بود. به‌عنوان نمونه، اگر قرائت و مقدار محاسبه 36.5 میلی‌لیتر باشد، خطا 0.1 میلی‌لیتر نیز باید شامل شود.

مزور

جمع‌بندی مطالب

به‌طورکلی استوانه مدرج عبارت است از یک لوله شیشه‌ای یا پلاستیکی که کف آن بسته و سر آن باز است. مزور شباهت فراوانی با لوله‌آزمایش دارد با این تفاوت که به دلیل دارابودن کف تخت می‌توان آن را روی سطح میز قرار داد. لبه این وسیله دارای یک لبه به سمت بیرون است که باعث می‌شود ریختن مایع از آن به ظرف دیگر به‌راحتی انجام شود. پایه آن نیز پهن است که موجب می‌شود به‌راحتی روی سطح بایستد. برخی از مزورها دارای پایه پلاستیکی هستند. استوانه مدرج از ظروف بسیار پرکاربرد در آزمایشگاه است.

مزور

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، با مشاوین فروش شرکت به صورت مستقیم در ارتباط باشید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز نیازهای شما را در سریعترین زمان ممکن، با نازلترین قیمت بازار فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *