مطالب آموزشی

زانتان ‌گام و هرآنچه که احتمالاً درباره آن نمی‌دانید

زانتان گام

زانتان ‌گام یا صمغ زانتان یک پلی‌ساکارید است که با عمل تخمیر گونه‌های مختلفی از باکتری‌های زانتوموناس به دست می‌آید. این صمغ متشکل از قندهایی مانند گلوکز، مانوز و ترکیبی به نام دی گلوکورونیک اسید است و به‌طورکلی به‌عنوان یک قند برون سلولی شناخته می‌شود. این ماده در صنعت و به‌خصوص صنایع غذایی کاربردهای فراوانی دارد و اغلب آن را به‌عنوان عامل غلیظ کننده و استابلایزر غذایی به کار می‌برند. اگرچه این ترکیب بیشترین کاربرد را در صنایع غذایی دارد و اغلب افراد آن را به همین واسطه می‌شناسند، اما لازم است بدانید که این صمغ در چسب کاغذ دیواری نیز به کار می‌رود.

با زانتان گام بیشتر آشنا شوید

زانتان گام از جمله افزودنی‌های خوراکی به حساب می‌آید که محدودیتی در میزان مصرف آن تعیین نشده است. گلوتن موجود در نان باعث ایجاد یکدستگی آن می‌شود، در صورتی که نان بدون گلوتن نیاز است باید از مواد جایگزین آن مانند گزانتان استفاده شود. در هنگام استفاده از صمغ زانتان به‌عنوان حجم دهنده باید از میزان مناسب استفاده کرد، زیرا استفاده بیش از اندازه باعث خرد شدن خمیر می‌شود. از عمده حجم دهنده‌های دیگر می‌توان به ژلاتین اشاره کرد.

صمغ زانتان در برخی غذاها به‌عنوان جایگزین مناسب در سفیده تخم‌مرغ جهت ایجاد ضخامت موردنظر کاربرد داشته و قابلیت جداسازی چربی و امولسیفایر در زرده نخم مرغ را دارد. این ماده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا یک نوع افزودنی بی‌خطر و مناسب شناخته شده است. همچنین نقش مؤثری در کنترل سطح کلسترول و کاهش قند خون از خود دارد.

زانتان گام

خرید زانتان گام

شرکت تارا طب با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تأمین مواد اولیه، مفتخر است مواد و تجهیزات موردنیاز شما از بهترین برندهای روز دنیا را با نازل‌ترین قیمت بازار در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما اقدام بفرمایید.

ویژگی‌های زانتان گام

زانتان گام یا صمغ زانتان نوعی پلی‌ساکارید با وزن مولکولی بالا است که از فرایند تخمیر تولید می‌شود. این ماده اغلب به‌صورت پودری سفیدرنگ متمایل به شیری است، البته می‌توان آن را به‌صورت محلول نیز تهیه کرد که محلول آن از ویسکوزیته بالایی برخوردار است. باتوجه‌به قدرت حلالیت بالای آن در آب، جهت فرایندهای آب محور نیز مناسب است. محلول این ماده در دسته سیال‌های غیرنیوتنی قرار دارد، بدین معنا که با افزایش یافتن تنش برشی، ویسکوزیته آن کاسته می‌شود. از ویژگی‌های دیگر آن می‌توان به پایداری آن در دمای بالا و محیط آنزیمی اشاره کرد.

زانتان گام نسبت به سایر پلی‌ساکاریدهای محلول در آب، از پایداری حرارتی بالایی برخوردار است. حتی اگر این ماده به مدت طولانی تحت دمای 80 درجه سانتی‌گراد قرار بگیرد تأثیر کمی روی ویژگی‌های آن دارد و اغلب علت این رفتار را ساختمان مارپیچ آن دانسته‌اند. این نکته لازم به ذکر است که با افزودن نمک می‌توان پایداری حرارتی آن را افزایش داد.

گزانتان سازگاری مناسبی با غلظت‌های بالای نمک‌ها دارد. به‌گونه‌ای که افزودن نمک هیچ تغییری در حالت آن به وجود نمی‌آورد. حتی گفته شده که وجود نمک در بهینه‌سازی عملکرد آن لازم و ضروری است. علاوه‌برآن این ماده در طیف وسیعی از PH پایدار بوده و می‌توان بیان کرد که ویسکوزیته محلول آبی زانتان گام مستقل از PH محیط است.

باتوجه‌به اینکه صمغ زانتان در ترکیب با هیدروکلوئیدهای باکیفیت پایین می‌تواند مخلوطی باکیفیت پایین ایجاد کند، به دلیل تأثیر بر کاهش هزینه‌ها از نظر تجاری صمغی با ارزش شناخته شده است. به همین دلیل می‌توان آن را در کنار دیگر صمغ‌ها مانند گوارگام مصرف کرد. اکثر صمغ‌ها به جز نشاسته در بدن قابل هضم نیستند، بر همین اساس گزانتان می‌تواند به کاهش کالری و سهولت عبور از دستگاه گوارش کمک کند.

زانتان گامروش تولید زانتان گام

زانتان گام پلیمری است که از یک نوع باکتری به نام زانتاموناس کامپستریس به دست می‌آید. در واقع برای تولید این صمغ، نیاز به‌هم‌زدن باکتری‌های صمغ زان در یک تخمیرکننده می‌باشد. کربوهیدرات‌های مناسب برای تخمیر گلوکز، ساکارز و لاکتوز هستند که در کنار آن‌ها برای فراهم‌کردن محیط کشت باید یک منبع مناسب نیتروژن و نمک‌های مغذی نیز موجود باشد.

در رآکتور بیوشیمیایی، محیط کشت کاملاً استریل است و عواملی همچون دما، میزان اکسیژن محلول در رآکتور، شرایط همزن، میزان دور همزن و شرایط هوادهی در فرایند تولید مؤثر هستند. بعد از اتمام فرایند تخمیر باهدف ازبین‌بردن باکتری‌ها، به آن گرما داده و صمغ زانتان همراه با ایزوپروپیل الکل ته‌نشین می‌شود. در آخر، پلیمر خشک شده حاصل بسته‌بندی و به بازار ارائه می‌گردد.

کاربردهای زانتان گام

با درنظرگرفتن ویژگی تثبیت‌کنندگی و حجم دهندگی این ماده می‌توان آن را در ترکیبات مواد غذایی، محصولات مراقبت شخصی و برخی محصولات صنعتی یافت. گزانتان به دلیل ویژگی‌های ذاتی‌اش می‌تواند ویسکوزیته را بالا ببرد و قوام، طعم، ماندگاری و بافت مواد را بهبود بخشد.

زانتان گام

صمغ زانتان در صنایع غذایی

در نوشیدنی‌های با طعم میوه باهدف تقویت حس مزه و آزادسازی کامل طعم آن صمغ زانتان به کار می‌رود. وجود این صمغ به‌خصوص برای نوشیدنی‌های کم کالری که در آن‌ها از شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام استفاده می‌شود اهمیت دارد. همچنین این ماده به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت افزودنی مناسبی در تولید کنسروهای خوراکی است.

در غذاهای منجمد تکرار انجماد – ذوب باعث دوفازی شدن آن می‌شود. استفاده از زانتان گام در مواد غذایی به دلیل به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، موجب افزایش پایداری محصول از طریق اتصال به آب آزاد در غذا می‌شود. همچنین این ماده از ایجاد کریستال یخ جلوگیری کرده و باعث حفظ یکنواختی بافت محصول می‌شود. چاشنی‌های ترشی، رب و پیاز نیاز به پایدارکننده دارند. باتوجه‌به اینکه در محیط این چاشنی‌ها نمک و اسیدیته بالایی وجود دارد، صمغ زانتان می‌تواند به‌عنوان غلظت‌دهنده و پایدارکننده مناسب عمل کند.

این ماده چسبندگی دانه‌های نشاسته را در محصولات نانوایی افزایش می‌دهد. گزانتان عامل مؤثر برای پخش گاز در کیک جهت پف کردن بهتر آن است. علاوه‌برآن رطوبت و ماندگاری این محصولات را افزایش می‌دهد. صمغ زانتان به‌عنوان حجم دهنده در محصولات غذایی مصرف می‌شود و همانند افزودنی‌های دیگر از جمله کربوکسی‌متیل سلولز سبب افزایش ویسکوزیته می‌شود. این ماده به‌عنوان افزودنی پرطرف‌دار در صنایع غذایی معرفی شده است، زیرا بوی محصولات را تغییر نمی‌دهد و با دلیل خصوصیت تنظیم رئولوژیکی، ظاهر و طعم محصولات را کنترل می‌کند.

در صنایع غذایی ماندگاری و پایداری طعم محصولات مانند دسرها، کیک‌ها و پودینگ‌ها اهمیت فراوانی دارد. این ماده از طریق کپسول دار کردن ذرات طعم‌دهنده، از تبخیر و اکسیداسیون آن‌ها جلوگیری کرده و در نتیجه ماندگاری طعم محصولات را تضمین می‌کند. باتوجه‌به ویژگی‌های این ماده، برای یکنواختی سس‌ها، بهبود کیفیت ماست، پنیر، بستنی و یکدست کردن انواع نوشیدنی‌ها به‌ویژه آبمیوه به کار می‌رود.

علاوه‌برآن در محصولات پختنی نیز سبب افزایش حباب‌های لانه‌زنبوری و بهبود ظرفیت نگهداری آب در آن‌ها می‌شود؛ بنابراین به‌طورکلی می‌توان گفت که گزانتان در صنایع غذایی موجب بهبود کیفیت محصولات غذایی، افزایش پایداری، ایجاد عطر و ثبات طعم تازگی در آن‌ها می‌شود. این ماده عاری از کلسترول و چربی است و به دلیل دارابودن مقدار زیادی فیبر به هضم غذا کمک می‌کند. این افزودنی خوراکی برای سلامتی بی‌خطر است؛ ولی باید یزان مصرف آن بر اساس استانداردهای تعیین شده باشد.

زانتان گام

صمغ زانتان در محصولات آرایشی و بهداشتی

گزانتان در محصولات آرایشی و بهداشتی باهدف افزایش حجم محصولات استفاده می‌شود. علاوه‌برآن وجود این ماده به خارج‌شدن بهتر محصولات از ظرف‌های بسته‌بندی شده کمک می‌کند. به دلیل اینکه این ماده معلق شدن ذرات جامد در مایع را افزایش می‌دهد، به پایدار شدن محصولات کمک می‌کند. این صمغ در انواع کرم، خمیردندان، شامپو و لوسیون‌های بدن وجود دارد.

صمغ زانتان در صنعت

صنعت نساجی: زانتان گام به‌عنوان قوام‌دهنده خمیر چاپ و نیز در رنگرزی الیاف استفاده می‌شود. ویسکوزیته این صمغ در اثر هم زدن زیاد کاهش می‌یابد و انتقال رنگ به نخ را آسان‌تر می‌کند.

حفاری چاه نفت: سیال‌های حفاری، سیال‌های پیچیده‌ای هستند که به‌منظور تمیزکردن چاه از کنده‌های حفاری و انتقال این کنده‌ها، روان‌سازی مته و کنترل فشار مته به کار می‌روند. سیال‌های حفاری به دو نوع بر پایه آب و بر پایه نفت تقسیم می‌شوند. سیال‌های حفاری بر پایه آب متشکل از آب‌شور و پلیمر‌های محلول در آب هستند. گزانتان از جمله پلیمرهای پرکاربرد در این صنعت است که به‌عنوان عامل افزایش ویسکوزیته و استحکام ژله‌ای در سیال‌های پایه آبی به کار برده می‌شود.

صنعت کاشی و سرامیک: از زانتان گام به‌عنوان لعاب دادن به کاشی و سرامیک استفاده می‌شود تا از طریق ویژگی‌هایی که دارد، از توده‌ای و انباشته شدن سرامیک هنگام آسیاب جلوگیری کند. همچنین این ماده می‌تواند زمان خشک‌شدن و میزان رطوبت کاشی و سرامیک را کنترل کند.

شوینده‌ها: باتوجه‌به تحمل فراوان گزانتان در برابر اسید و باز و نیز قابلیت بالای آن در ایجاد چسبندگی و تعلیق، از آن در ترکیب شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها استفاده می‌شود.

صنعت کشاورزی: باهدف افزایش قابلیت اسپری شدن، افزایش چسبندگی، دوام محصولات و کاش توده‌ای شده آن‌ها، صمغ زانتان به‌عنوان افزودنی در غذای حیوانات و در آفت‌کش‌ها به کار می‌رود.

صنعت نظامی: صمغ زانتان برای حفظ حالت مایع مواد منفجره در ترکیب با گوارگام کاربرد دارد. از این ماده به‌عنوان عامل غلظت دهنده و افزایش پایداری حرارتی مواد منفجره استفاده می‌شود.

علاوه بر موارد بالا که ذکر شد این ماده در صنعت داروسازی نیز کاربرد دارد و طبق تحقیقات انجام شده گزانتان علاوه بر افزایش ویسکوزیته در بهبود دیابت، خشکی چشم، مشکل بلع و چربی خون مؤثر است.

زانتان گام

مضرات احتمالی زانتان گام

اگرچه سازمان غذا و داروی آمریکا این ماده را بی‌خطر دانسته، اما گستردگی استفاده از آن سبب شده تا احتمالات را در خصوص مضرات آن جدی بگیریم. مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند موجب بروز مشکلات گوارشی و دردهای شکمی شود. طبق تحقیقات انجام شده به نظر می‌رسد افرادی که به سویا، ذرت، گندم و لبنیات حساسیت دارند باید مقدار زانتان گام مصرفی خود را تحت کنترل داشته باشند.

شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، با مشاورین فروش شرکت به صورت مستقیم در ارتباط باشید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز نیازهای شما را در سریع‌ترین زمان ممکن، با نازل‌ترین قیمت بازار فراهم می‌کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *