مطالب آموزشی

انواع بالن آزمایشگاهی و آشنایی با کاربردهای آن

بالن آزمایشگاهی

بالنبالن آزمایشگاهی که به آن فلاسک نیز گفته می‌شود، ظرفی شبیه به گلابی در اندازه‌های مختلف است و جهت آماده سازی و ساخت و رقیق کردن محلول‌ها به کار می‌رود. این بالن‌ها از دو جنس شیشه‌ای (بوروسیلیکات) و پلاستیکی ساخته می‌شوند. نوع پلاستیکی بالن‌ها در مقابل شکستن مقاوم هستند.

بالن آزمایشگاهی چیست

بالن آزمایشگاهی می‌تواند رنگی یا ساده باشد. نمونه رنگی آن‌ها در مواردی به کار می‌رود که ماده حساس به نور باشد. انتهای بالن‌های آزمایشگاهی، توپی و بالنی شکل است که در بالای آن گردن دراز با یک خط نازک است که ظرفیت حجم آن نوشته شده است. بالن تا این خط پر شده و این حجم نوشته شده را نشان می‌دهد.

جهت حل کردن مواد و ساخت محلول در این بالن‌ها می‌توان از مگنت استفاده کرد؛ ولی درهرصورت به دلیل فرمی که این بالن‌ها دارند ممکن است محلول در قسمت انتهایی خوب حل نشود. بهتر است از برندهای معروف مانند زیماکس، گلاسکو، ایزولب، دوران، یونیگلس و LMS جهت خرید انواع بالن‌ها استفاده کنید. قیمت بالن باتوجه‌به برند تولیدکننده و حجم آن متفاوت است.

نحوه خرید بالن آزمایشگاهی

شرکت تارا طب با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تامین مواد اولیه، مفتخر است مواد و تجهیزات مورد نیاز شما از بهترین برندهای روز دنیا را با نازل‌ترین قیمت بازار در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما اقدام بفرمایید.

انواع بالن آزمایشگاهی

بالن‌های آزمایشگاهی انواع مختلف دارند و به شکل‌های گوناگون جهت کاربردهای مختلف ساخته می‌شوند. از نمونه‌های آن می‌توان به بالن ته صاف، ته‌گرد، ژوژه، فلورانس، کجلدال، اشلنک، تقطیر و… اشاره کرد. در ادامه به توضیح هر یک از بالن‌ها و کاربردهای آنها می‌پردازیم:

بالن ته صاف

بالن ته صاف از انواع بالن آزمایشگاهی است که جهت جوشاندن و حرارت دادن مواد شیمیایی و همچنین در برخی موارد برای نگهداری محلول استفاده می‌شود. علاوه‌برآن این بالن جهت ترکیب مواد با هم برای انجام واکنش شیمیایی به کار می‌رود. این نوع بالن برای ذخیره محیط کشت آزمایشگاهی و تقطیر نیز کاربرد دارد.

جهت استفاده از بالن ته صاف برای حرارت دادن نمی‌توان آن را روی شعله مستقیم قرار داد و حتماً باید بین بالن و حرارت توری نسوز قرار بگیرد، زیرا به دلیل انتهای صاف آن حرارت در یک نقطه جمع شده و سبب شکستن آن می‌شود. هم‌چنین از این نوع بالن‌ها در فشار و دمای بالا نمی‌توان استفاده کرد؛ چون از شیشه ضعیف‌تر ساخته شده‌اند. مزیت آنها به دلیل ته صاف، قرارگیری روی سطوح، شفافیت بالا و مقاومت در برابر اثرات مواد شیمیایی است.

 

بالن آزمایشگاهی

بالن ته‌گرد

از بالن ته‌گرد نیز جهت انجام واکنش شیمیایی، حرارت دادن و نگهداری مایعات استفاده می‌شود. این بالن‌ها به دلیل دارابودن ته‌گرد، هنگام ترکیب مواد در مقابل حرارت، گرما به‌صورت یکنواخت و یکسان به مایعات درون ظرف می‌رسد. این ظرف دارای مقاومت بالایی است و نمی‌شکند، به این دلیل که از آن در تقطیر نیز استفاده می‌شود. همچنین این نوع بالن‌ها در خلأ نیز به‌راحتی شکسته نمی‌شوند.

جهت استفاده از این بالن آزمایشگاهی باید آن را روی شعله نگه داشت و چون ته آن گرد امکان قرارگیری روی سطح را ندارد و به همین دلیل باید از روش‌های دیگری مانند استفاده از گیره برای نگه‌داشتن استفاده کرد. این بالن‌ها اغلب دارای یک گردن هستند؛ ولی بالن‌های با دو یا سه گردن نیز وجود دارند. بالن‌های ته‌گرد دارای سایز مختلف از 5 میلی‌لیتر تا 20 لیتر هستند. بالن‌های ته‌گرد مقاومت بالایی در برابر شوک حرارتی تا 100 درجه سانتی‌گراد و مقاومت دمایی تا 500 درجه سانتی‌گراد دارند. این نوع بالن‌ها مقاوم در برابر اثرات مواد شیمیایی و دارای شفافیت بالا هستند. بالن ته‌گرد در اتوکلاو نیز قابل‌ استفاده است.

بالن آزمایشگاهی

بالن ژوژه

به بالن ژوژه، حجمی نیز گفته می‌شود و از مهم‌ترین نوع بالن‌ آزمایشگاهی است. از این بالن برای ساخت محلول با غلظت مشخص استفاده می‌شود. بالن حجم‌سنجی دارای گردنی دراز، ته صاف و تخت است. این بالن‌ها دقت بالایی از نظر حجمی دارند. برای ساختن محلول با غلظت مشخص، ابتدا مقدار دقیق اندازه‌گیری شده ماده موردنظر را در بالن ریخته، سپس تا خط نشانه ‌روی گردن آن آب مقطر می‌ریزیم.

انتهای مقعر محلول باید روی خط نشانه قرار بگیرد، با گذاشتن درپوش پلاستیکی و تکان دادن بالن، محلول ساخته می‌شود. بیشتر این نوع بالن‌ها از جنس شیشه هستند؛ بنابراین جهت استفاده در مواد حساس به نور مانند نیترات نقره و ویتامین A از بالن حجمی کهربایی رنگ استفاده می‌شود.

بالن آزمایشگاهی

بالن سرسمباده‌ای

بالن سرسمباده‌ای یا رداژدار قابلیت اتصال به درب‌های شیشه‌ای برای بستن سر آن‌ها وجود دارد. تمان انواع بالن‌ها می‌توانند به شکل سرسمباده‌ای باشند.

بالن کجلدال

بالن کجلدال بالنی گرد با دهانه رداژدار است و مخصوص اندازه‌گیری مقدار نیتروژن موجود در مواد شیمیایی است. از این نوع بالن‌ها جهت اندازه‌گیری ازت موجود در خاک، پروتئین‌ها و… استفاده می‌کنند که در سه مرحله هضم، تقطیر و تیتراسیون انجام می‌شود. این بالن در فرایندی به اسم کجلدال جهت اندازه‌گیری هیدروژن به کار می‌رود.

بالن خلأ

بالن خلا که به آن بالن اشلنک نیز گفته می‌شود، دارای یک لوله جانبی است. از این لوله برای واردکردن گازها مانند آرگون یا نیتروژن به داخل بالن و همچنین خارج‌کردن گازها از درون آن استفاده می‌شود. در این نوع بالن با چرب کردن دریچه از نشت گاز جلوگیری می‌شود. قبل از واردکردن معرف داخل بالن خلا ابتدا آن را با استفاده از یک گاز خنثی تعویض می‌کنند.

بالن آزمایشگاهی

بالن تقطیر

بالن تقطیر بالنی ته‌گرد و دارای لوله جانبی در دهانه است که از این لوله برای خروج بخارات و گازهای تقطیر استفاده می‌شود. تقطیر یک روش فیزیکی برای جداکردن مایعات از هم بر اساس اختلاف نقطه‌جوش آن‌ها است. از این نوع بالن در تهیه آب مقطر، تهیه گازهایی مانند هیدروژن و دی کسید گوگرد و آب‌گیری از الکل استفاده می‌شود.

بالن قرع

بالن قرع نوعی دیگر از بالن آزمایشگاهی است که دارای ظرفی توپی با دهانه بلند و جهت روبه پایین است. این بالن برای تقطیر کاربرد دارد و دهانه آن مانند یک چگالنده یا کندانسوز بخار را به مایع تبدیل می‌کند. قرع به شکل امروزی توسط جابربن‌حیان کشف شده است. امروزه به‌جای دستگاه‌های تقطیر پیچیده از قرع استفاده می‌شود. در صنعت از این نوع بالن برای جداسازی بخار مس از سنگ‌آهن، تهیه کک از زغال‌سنگ و جداکردن جیوه از طلا استفاده می‌کنند.

بالن آزمایشگاهیبالن چند دهانه

هرکدام از انواع بالن‌ها به شکل یک دهانه، دو دهانه، سه و چهار دهانه وجود دارند که بسته به نوع استفاده و کاربرد می‌توان از هرکدام آن‌ها استفاده کرد.

بالن آزمایشگاهی

همان‌طور که ذکر شد بالن‌ آزمایشگاهی دارای انواع مختلف است که در این مقاله به‌صورت مختصر و مفید انواع و کاربرد آن‌ها را توضیح دادیم. شما بسته به نیاز و نوع مصرف و آزمایش می‌توانید هرکدام از این بالن‌های آزمایشگاهی را انتخاب و مصرف نمایید. جنس شیشه‌ای این بالن‌ها جزو دسته شیشه‌‌آلات آزمایشگاهی قرار می‌گیرد.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، با مشاوین فروش شرکت به صورت مستقیم در ارتباط باشید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز نیازهای شما را در سریعترین زمان ممکن، با نازلترین قیمت بازار فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *