مطالب آموزشی

آسه‌سولفام پتاسیم چیست و هرآنچه که درباره آن باید بدانید

آسه‌سولفام پتاسیم

آسه‌سولفام پتاسیم یک نوع شیرین‌کننده مصنوعی است که 200 برابر شیرین‌تر از شکر است. این ماده از ترکیب پتاسیم و استواستیک به دست می‌آید. به طور خلاصه ترکیبی اصلاح شده از موادی است که منجر به تولید شیرین‌کننده مصنوعی می‌شود. اگرچه آسه‌سولفام به‌عنوان یک شیرین‌کننده مصنوعی بدون کالری به کار می‌رود؛ ولی فواید و عوارضی دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. این ماده نیز مانند ترکیبات مصنوعی دیگر بحث‌های زیادی در مورد عوارض جانبی آن وجود دارد. بااین‌حال FDA تأیید کرده است که این ماده هیچ ضرری برای سلامتی بدن ندارد و می‌تواند در حد متعادل استفاده شود. نقطه ذوب آسه‌سولفام 225 درجه سانتی‌گراد است و نسبت به سایر جایگزین‌های قند مانند آسپارتام پایدارتر است.

آسه‌سولفام پتاسیم چیست

آسه‌سولفام پتاسیم که به آن آسه‌سولفام‌کا نیز گفته می‌شود، یک پودر بلوری سفید‌رنگ و بدون بو است. عمر مفید این ماده به‌صورت خالص در دمای اتاق تقریباً نامحدود است. در نمونه‌هایی که در دمای اتاق بیشتر از 6 سال نگهداری شدند و یا در معرض نور گرفتند و یا از نور محافظت شدند، هیچ نشانه‌ای از تجزیه شدن و تفاوت داده‌های تجزیه‌ای در مقایسه با ماده تازه تولید شده دیده نمی‌شود. در دمای معمول اعمال شده برای افزودنی‌های مجاز خوراکی هیچ تجزیه‌ای مشاهده نمی‌شود.

از این ماده به‌عنوان جایگزین قند استفاده می‌شود، زیرا بدون آنکه موجب افزایش کالری مواد غذایی شود طعم شیرینی به آن‌ها می‌بخشد. آسه‌سولفام‌ نوعی نمک پتاسیم به‌حساب می‌آید که حاوی متیلن کلرید است. اگر از این شیرین‌کننده در غلظت‌های بالا به کار گرفته شود دارای طعم بسیار تلخی می‌شود که می‌توان با افزودن فروات سدیم با آن مقابله کرد.

خرید آسه‌سولفام پتاسیم

شرکت تارا طب با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تأمین مواد اولیه، مفتخر است مواد و تجهیزات موردنیاز شما از بهترین برندهای روز دنیا را با نازل‌ترین قیمت بازار در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما اقدام بفرمایید.

آسه‌سولفام پتاسیم

کاربردهای آسه‌سولفام پتاسیم

این ماده در بیش از 4000 محصول استفاده می‌شود. این شیرین‌کننده در بسیاری از غذاهای بدون قند و کم کالری مانند نوشابه رژیمی، آدامس، نوشیدنی‌ها، آب‌نبات، شیرین‌کننده‌های بدون قند، شربت‌ها، محصولات بدون قند، سس‌ها و دیگر موارد وجود دارد. اغلب آسه‌سولفام‌کا با سایر شیرین‌کننده‌های مصنوعی دیگر استفاده می‌شود تا طعم دلپذیرتری داشته باشد.

مواقعی که در نوشابه‌ها به کار می‌رود اغلب با سایر شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام و سوکرالوز ترکیب می‌شود. ترکیب این شیرین‌کننده‌های مصنوعی مختلف با هم به ازبین‌بردن طعم تلخ مشترک همه آن‌ها کمک می‌کند و احساس شیرینی بیشتری ایجاد می‌کند. البته ممکن است ترکیبات دیگری مانند فروت سدیم نیز برای ازبین‌بردن طعم آ‌ن‌ها به کار برده شود. به‌طورکلی این ماده در محصولات کم کالری، غذاهای دیابتی، محصولات بدون شکر، محصولات آماده‌سازی بهداشت دهان، خوراک حیوانات و صنعت داروسازی استفاده می‌شود.

گروه‌های محصولاتی که این ماده در آن‌ها استفاده شده‌اند به شرح زیر است:

  • محصولات پخته شده
  • نوشیدنی‌های لبنی، چای فوری، قهوه فوری و نوشیدنی‌های میوه‌ای
  • انواع نوشابه‌ها
  • ترشی، سرکه و انواع سس
  • محصولات لبنی مانند ماست، پودینگ، دسر، بستنی بدون شکر
  • آجیل و میوه و سبزیجات
  • سایر کاربردها مانند لوازم دهان و دندان، داروها، آدامس‌، کنسانتره مایع، انواع دسرهای یخ‌زده و یخچالی، قرص شیرین‌کننده، شربت‌ها، نکتارهای میوه، شیر طعم‌دار، کاکائو، مرباجات، غذاهای رژیم لاغری و…

آسه‌سولفام پتاسیم

میزان حلالیت آسه‌سولفام 

آسه‌سولفام پتاسیم حتی در دمای اتاق نیز به‌راحتی در آب حل می‌شود. حلالیت در دمای 20 درجه سانتی‌گراد حدود 270 گرم بر لیتر در آب است. با افزایش دما، حلالیت این ماده در دمای 100 درجه سانتی‌گراد تا بیش از 1000 گرم بر لیتر افزایش می‌یابد. این در حالی است که آسه‌سولفام در الکل‌ها بسیار کمتر حل می‌شود. در دمای 20 درجه سانتی‌گراد فقط حدود 1 گرم بر لیتر در اتانول بدون آب حل می‌شود. ولی در مخلوطی از الکل و آب، حلالیت با افزایش محتوای آب افزایش پیدا می‌کند. محلول‌های آبی آسه‌سولفام تقریباً خنثی هستند.

باتوجه‌به نسبت به دما به حلالیت در محلول‌های آسه‌سولفام پتاسیم در آب، این ماده به‌راحتی می‌تواند با تبلور خالص شود. در مقایسه یا سایر شیرین‌کننده‌های مصنوعی آسه‌سولفام با سرعت بیشتری شروع به شیرین کردن می‌کند. شدت شیرینی بستگی به غلظت محلول ساکارزی دارد که با آن مقایسه می‌کنند، به‌عنوان‌مثال آسه‌سولفام 200 برابر شیرین‌تر از محلول 3 درصد ساکارز است.

تفاوت آسه‌سولفام پتاسیم و آسپارتام چیست

بزرگ‌ترین تفاوت آسه‌سولفام و آسپارتام از نظر بحث جامعه پزشکی و علمی است. آسپارتام بسیار مورد آزمایش و تحقیق قرار گرفته و به یکی از آزمایش‌شده‌ترین افزودنی‌های غذایی در تمام دوران تبدیل شده است. درصورتی‌که بر روی آسه‌سولفام آزمایش‌های کمتری انجام شده است. اما هر دوی این مواد مورد تأیید FDA هستند. هر دوی این شیرین‌کننده‌ها 200 برابر بیشتر از شکر معمولی شیرین می‌کنند. در رابطه ‌با طعم و مزه آن‌ها باید گفت که آسه‌سولفام طعم تلخی دارد ولی آسپارتام فاقد چنین ویژگی می‌باشد.

آسه‌سولفام پتاسیم

فواید و خواص آسه‌سولفام پتاسیم

این ماده مانند دیگر شیرین‌کننده‌های مصنوعی در مقایسه با شکر بسیار شیرین‌تر است و به‌اندازه آسپارتام شیرین می‌باشد. این بدان معناست که شیرینی آن تقریباً یک‌چهارم سوکرالوز و نصف ساخارین است. به دلیل شیرینی فراوانی که این ماده دارد می‌توان از مقدار کم آن برای رساندن محصولات به شیرینی مطلوب استفاده کرد و در هزینه و حجم مصرفی صرفه‌جویی شود.

همچنین این ماده هیچ کالری ندارد و می‌تواند در غذاها و نوشابه‌های رژیمی استفاده شود. لازم است بدانید که بدن قادر به متابولیسم این ماده نیست و بدون پردازش آن را دفع می‌کند. از مزایای دیگر آسه‌سولفام این است که باعث پوسیدگی دندان نمی‌شود و هیچ تاثیری بر گلوکز سرم ندارد، بنابراین برای بیماران دیابتی مناسب است.

مضرات و عوارض احتمالی آسه‌سولفام پتاسیم

نگرانی‌هایی که درباره آسه‌سولفام پتاسیم وجود دارد اغلب مشابه مواردی است که برای سایر شیرین‌کننده‌های مصنوعی وجود دارد. یکی از این نگرانی‌ها سرطان‌زا بودن این ماده است که سازمان بهداشت جهانی بارها اعلام کرده است که هیچ مدارکی مبنی بر سرطان‌زا بودن این ماده وجود ندارد. همچنین نگرانی دیگری وجود دارد که این ماده ممکن است حملات قند خون پایین یا هیپوگلیسمی را شدت ببخشد. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف آسه‌سولفام منجر به زایمان زودرس زنان باردار می‌شود.

شواهدی نیز نشان می‌دهد که نوزادان متولد شده از زنانی که از محصولات حاوی این محصول استفاده می‌کردند، مستعد خوردن غذاهای شیرین هستند که می‌تواند منجر به اختلال در عادات غذایی آن‌ها شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهند هنگامی که مادران شیرده آسه‌سولفام را حتی در دوزهای کم ‌مصرف می‌کنند مستقیماً این ماده از طریق شیر به نوزاد منتقل می‌شود. اما اینکه آیا این ماده خطری برای نوزادان شیرخوار دارد یا خیر هنوز مشخص نشده است.

اگرچه در استفاده از آسه‌سولفام در سطوح متعادل کاملاً بی‌خطر است؛ اما وقتی مادری این ماده را مصرف می‌کند شیر آن شیرین‌تر می‌شود. افزایش شیرینی شیر مادر با خوردن شیرین‌کننده‌های مختلف منجر به افزایش خطر اضافه‌وزن کودک در مراحل بعدی رشد به دلیل وابستگی به تغذیه شیرین‌تر، می‌شود. بااین‌حال هیچ‌کدام از این موارد خطرناک نیست و با مصرف متعادل این ماده می‌توان از آن‌ها جلوگیری کرد.

آسه‌سولفام پتاسیم

شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، با مشاورین فروش شرکت به‌صورت مستقیم در ارتباط باشید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز نیازهای شما را در سریع‌ترین زمان ممکن، با نازل‌ترین قیمت بازار فراهم می‌کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *