مطالب آموزشی

پنبه هیدروفیل و هرآنچه که درباره آن باید بدانید

پنبه هیدروفیل

پنبه هیدروفیل نوعی از پنبه است که مدت زمان جذب آن بسیار کم بوده و می‌تواند آب و رطوبت را در خود نگه دارد. این نوع پنبه از محصولات پرکاربرد جهت مصارف خاص بوده که در عمل چنان نقش مهم و ارزشمندی دارد که بدون آن انجام بعضی از کارهای پزشکی، آرایشی-بهداشتی غیر ممکن است. پنبه محصولی است که به طور طبیعی از گیاهان تولید می‌شود، الیاف و رشته‌های پنبه به طور طبیعی از دانه پنبه بوته پنبه رشد می‌کنند. کوتاه‌ترین الیاف حدود 2 سانتی‌متر طول دارد و بلندترین آن هم در حدود 6 سانتی‌متر است.

در کشور ما هیدروفیل‌ها بسیار مرغوب و باکیفیت هستند و همین امر موجب می‌شود که خریداران آن بخواهند این محصول را به‌صورت عمده تهیه کنند. پنبه هیدروفیل را بعد از شستشو و خشک کردن در بسته‌بندی‌های مختلف از 50 تا 250 گرمی توسط شرکت‌های مربوطه به بازار ارائه می‌شود. این نوع پنبه به صورت گلوله‌ای، توپی، معمولی و رولی جهت مصارف مختلف بسته بندی می‌شود.

پنبه چیست

پنبه نوعی الیاف استیپل کرکی و نرم است که در غوزه یا محفظه محافظ اطراف دانه‌های گیاه پنبه از تیره گوسیپیوم که جزء خانواده گل ختمی پنیرکیان به حساب می‌آید، رشد می کند. در وهله اول الیاف پنبه از سلولز تشکیل می‌شوند. سلولز یک ترکیب نامحلول و آلی است که نقش بسزایی در ساختار گیاه ایفا می‌کند و ماده‌ای نرم و کرکی است. در پنبه درصد پایینی از موم، چربی، آب و پکتین وجود دارد. در شرایط طبیعی غوزه‌های پنبه پراکندگی دانه‌ها را افزایش خواهند داد.

پنبه‌های بهداشتی در انواع مختلف پنبه هیدروفیل، استریل و غیر استریل تولید می‌شوند. پنبه‌های غیر استریل نباید برای زخم‌های باز و جراحت مورداستفاده قرار بگیرند و برای این امر حتماً باید از پنبه‌های استریل استفاده شود. از کاربردهای پنبه غیر استریل استفاده از آن برای تزریقات است. از کاربردهای مهم پنبه بهداشتی استفاده در آرایشگاه و سالن زیبایی می‌باشد. اکثر پنبه‌های بهداشتی به رنگ سفید تولید می‌شوند، اما برخی از تولیدکنندگان آن‌ها را به‌صورت رنگی نیز تولید می‌کنند.

پنبه هیدروفیل

پنبه هیدروفیل را از کجا تهیه کنیم

پنبه هیدروفیل را می‌توانید از مجموعه تارا طب تهیه کنید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تأمین مواد اولیه، مفتخر است مواد و تجهیزات موردنیاز شما از بهترین برندهای روز دنیا را با نازل‌ترین قیمت بازار در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما اقدام بفرمایید.

روش تولید پنبه

بوته پنبه فقط در مناطقی رشد می‌کند که در طول سال آب‌وهوای گرم و آفتابی داشته باشند. بعد از اینکه گل‌ها شکوفه کردند و ریختند، الیاف پنبه به طور طبیعی رشد می‌کند. در دنیای امروز موقع برداشت پنبه ماشین‌آلات غول‌پیکر کشاورزی در مزرعه راه افتاده و پنبه‌ها را جمع می‌کنند. این امر در مناطقی که به‌صورت قدیمی و سنتی کشت می‌کنند، توسط ده‌ها کارگر و با دست انجام می‌شود.

به‌طورکلی 43 نوع پنبه در جهان وجود دارد و حدود 100 کشور در دنیا پنبه تولید می‌کنند. در ایران نیز از زمان هخامنشیان پنبه تولید می‌شود. استان خراسان رضوی رتبه اول و استان فارس نیز رتبه دوم تولید پنبه را در ایران دارد. امروزه متأسفانه بسیاری از‌ آن‌ها تعطیل شده‌اند که از دلایل مهم آن کمبود آب است، زیرا گفته می‌شود برای تولید یک کیلو پنبه 20 هزار لیتر آب مصرف می‌شود.

گیاه پنبه به آفتاب فراوان، بارندگی زیاد و دوره رشد طولانی بدون یخ‌بندان نیاز دارد. این گیاه جزء بوته‌های بومی مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری جهان مانند آمریکا، مصر، آفریقا و هندوستان است. بیشترین تنوع گونه‌های وحشی پنبه در مکزیک یافت می‌شود و ازاین‌حیث در رده‌های بعدی استرالیا و آفریقا قرار دارند. بزرگ‌ترین صادرکننده پنبه ایالت تگزاس آمریکا است و بزرگ‌ترین ناحیه کشت پنبه در جهان نیز منطقه دشت‌‌های جنوبی در قسمت شمالی این ایالت به شمار می‌آید.

در حال حاضر تولید جهانی پنبه طبق برآوردها 25 میلیون تن یا 110 میلیون عدل است که 2.5 درصد از زمین‌های قابل‌کشت جهان را به خود اختصاص می‌دهد. هند بزرگ‌ترین تولیدکننده پنبه جهان به شمار می‌آید. معمولاً الیاف پنبه به‌صورت نخ یا رشته‌های بلند ریسیده می‌شوند، سپس برای ساخت منسوجات نرم، بادوام و قابل تنفس از‌ آن‌ها استفاده می‌شود. طبق نتایج به‌دست‌آمده از تاریخچه پنبه تا به امروز می‌توان به‌طورکلی پنبه‌ها را در بازارهای داخلی و خارجی به دودسته پنبه هیدروفیل رولی و توپکی تقسیم کرد.

با کاربردهای پنبه آشنا شویم

سال‌هاست که پنبه به دلیل ویژگی‌هایی مانند جذب رطوبت بسیار خوب، لطافت و نرمی‌، فراوانی و دردسترس بودن، رنگ‌پذیری راحت و مناسب، عدم چسبندگی و تحریک پوست، سبکی و تنفس‌پذیری برای موارد مختلف مورداستفاده قرار گرفته است. برخی از این کاربردها در صنعت نساجی عبارت‌اند از تولید جوراب، لباس کودک، لباس زیر، دستمال کاغذی، محصولات بهداشتی، پتو، حوله، باند، طناب، نخ‌های بافندگی، گاز استریل پانسمان و غیره. در نگاه اول پنبه شما را یاد بیمارستان می‌اندازد که به دلیل مکش خوبی که دارد برای نگه‌داشتن زخم‌ها و جلوگیری از خونریزی استفاده می‌شود. همچنین هنگام پاک‌کردن لاک ناخن، از پنبه و استون استفاده می‌کنید.

البته گیاه پنبه غیر از صنعت نساجی در صنایع دیگر مانند صنایع غذایی، صنایع تولید کاغذ و مقوا و صنایع روغن کشی نیز کاربرد دارد. یکی از محصولاتی که از ضایعات پنبه به دست می‌آید آلفا سلولز است که لینتر پنبه حاصل شده و در صنایع شیمیایی و نظامی برای تولید مواد منفجره به کار می‌رود. لازم است این را بدانید که ریشه لغوی پنبه در زبان انگلیسی (cotton) از زبان عربی و از لغت قطن گرفته شده است.

پنبه هیدروفیل

انواع پنبه

امروزه چهار گونه پنبه به‌صورت تجاری پرورش داده می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • گوسیپیوم پنبه یا پنبه آپلند: 90درصد تولید جهانی پنبه ازاین‌گونه است و بومی آمریکای مرکزی، مکزیک، دریای کارائیب و جنوب فلوریداست.
  • گوسیپیوم باربادنس: این نوع مشهور به پنبه استیپل فوق بلند است و بومی مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی می‌باشد. 8درصد تولید جهانی پنبه از این نوع است.
  • گوسیپیوم آرباریوم یا پنبه درختی: کمتر از 2 درصد تولید پنبه جهانی مربوط به این‌گونه است و بومی هند و پاکستان می‌باشد.
  • گوسیپیوم هرباسیوم یا پنبه لووان: این نوع پنبه کمتر از 2 درصد تولید جهانی را به خود اختصاص داده و بومی آفریقای جنوبی و شبه جزیره عربستان است.

بااین‌حال دسته‌بندی دیگری نیز برای پنبه وجود دارد که آن را به چهار دسته تقسیم می‌کند و هرکدام از این 4 نوع دارای ویژگی‌های خاص هستند.

  1. پنبه پیما: به دلیل اینکه بسیار نرم و بلند است بهترین نوع پنبه در جهان به‌حساب می‌آید. پارچه پنبه‌ای پیما به دلیل مقاومت در برابر کم‌رنگ شدگی، پارگی و چروک بسیار پرطرف‌دار است.
  2. پنبه مصری: این نوع پنبه شباهت زیادی به پنبه پیما دارد. این دو نوع پنبه در دسته علمی گوسیپیوم باربادنس قرار می‌گیرند. هر دو نوع این پنبه‌ها از نظر ویژگی‌های مقاومتی شبیه هستند؛ ولی پنبه مصری در دره رود نیل در مصر رشد می‌کند.
  3. پنبه آپلند: پنبه آپلند بسیار کوتاه است و 90 درصد تولید پنبه جهان را به خود اختصاص می‌دهد. این نوع پنبه محصول بومی مکزیک، آمریکای مرکزی، کارائیب و جنوب فلوریدا است.
  4. پنبه ارگانیک: به هر نوع پنبه‌ای گفته می‌شود که بدون استفاده از مواد شیمیایی رشد کند و از نظر ژنتیکی دستکاری نشده باشد.

قدمت استفاده از پنبه به‌عنوان پارچه و معایب لباس پنبه‌ای

تاریخچه استفاده از پنبه به‌عنوان پارچه به دوران ماقبل تاریخ برمی‌گردد. تکه پارچه‌های پنبه‌ای که قدمت آن‌ها به دوره قبل از میلاد و تمدن دره سند برمی‌گردد، در این منطقه کشف شده است. همچنین بقایایی از پارچه پنبه‌ای در پرو پیدا شده است که به 6000 سال پیش از میلاد مسیح مربوط است. باتوجه‌به اینکه کشت پنبه از دوران باستان آغاز شده است، اما با اختراع دستگاه پنبه‌پاک‌کنی هزینه تولید پنبه کاهش پیدا کرده و باعث استفاده گسترده از پنبه شده است. این جریان موجب شده که پنبه به پرکاربردترین نوع الیاف طبیعی در ساخت منسوجات امروزی تبدیل شود.

یکی از مهم‌ترین معایب لباس‌های پنبه‌ای مانند تیشرت‌های نخی، کوچک شدن و آب رفتن آن‌ها است. برای جلوگیری از این اتفاق باید لباس‌های پنبه‌ای در دمای کمتر از 30 درجه سانتی‌گراد شسته شوند. در صورت تمایل شستشوی این لباس‌ها با دست، باید از قبل به مدت نیم ساعت در آب و مایع شوینده خیسانده شوند و سپس به‌آرامی چنگ زده شوند. غیر از نحوه شستشو نوع پهن و آویزان کردن لباس هم در افزایش عمر آن تأثیر دارد. نکته مهم دیگر این است که نباید لباس زیر نور مستقیم خورشید قرار بگیرد، زیرا گرما و نور خورشید باعث استهلاک الیاف پنبه می‌شود.

پنبه هیدروفیل

ترکیبات شیمیایی پنبه

ترکیب شیمیایی پنبه هیدروفیل بسته به منشأ آن به‌صورت زیر می‌باشد:

  • سلولز 91٪
  • آب 7.85٪
  • پروتوپلاسم، پکتین 0.55٪
  • موم، مواد چرب 0.4٪
  • نمک‌های معدنی 0.2٪

در خرید پنبه‌های بهداشتی از قبیل پنبه هیدروفیل، استریل و غیر استریل باید به کیفیت و برند این محصولات دقت نمایید. این نوع پنبه‌ها علی‌رغم ظاهری که دارند تأثیر بسزایی در بهداشت و سلامت موارد استفاده می‌توانند داشته باشند. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، با مشاورین فروش شرکت به‌صورت مستقیم در ارتباط باشید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز نیازهای شما را در سریع‌ترین زمان ممکن، با نازل‌ترین قیمت بازار فراهم می‌کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *