مطالب آموزشی

اکسید منیزیم چیست و چه کاربردهایی دارد

اکسید منیزیم

اکسید منیزیم یک ترکیب یونی است که از منیزیم و اکسیژن ساخته شده است. این ترکیب با نام اختصاری Mgo شناخته می‌شود و دارای ظاهری سفیدرنگ و پودری شکل می‌باشد. این ماده شدیداً جاذب رطوبت است و در سنگ‌های معدنی یافت می‌شود. منیزیم اکسید فواید بسیاری برای بدن انسان دارد و می‌تواند منبعی برای تأمین منیزیم موردنیاز بدن باشد. به‌عنوان دارو مصرف این ترکیب برای درمان میگرن، کنترل افسردگی، رفع یبوست و… مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ترکیب کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف، تصفیه آب، کشاورزی، غذایی و پزشکی دارد.

نحوه خرید اکسید منیزیم

همان گونه که استحضار دارید صنعت شیمیایی در دنیا همچون سایر صنایع، هر روز شاهد رشد و ارتقای روزافزون در تنوع مواد اولیه شیمیایی، لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی است. ازاین‌رو شرکت تارا طب نیز همگام با این مسیر سعی بر آن دارد تا به‌روزترین و بهترین برندهای دنیا را با نازل‌ترین قیمت بازار در اختیار مشتریان خود قرار دهد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، به صورت مستقیم با مشاورین فروش شرکت ارتباط برقرار بفرمایید.

ویژگی‌های اکسید منیزیم

همان گونه که اشاره شد اکسید منیزیم یک ترکیب یونی و شبکه‌ای از یون‌های اکسیژن و منیزیم بوده که در ترکیب با آب، هیدروکسید منیزیم را تشکیل می‌دهد. برای تشکیل منیزیم اکسید می‌توان هیدروکسید منیزیم را حرارت داد تا رطوبت موجود در آن تبخیر شود. به‌صورت طبیعی در ترکیبی چون آجر منیزیتی این ترکیب شیمیایی موجود است و یک منبع غنی برای استخراج منیزیم به‌حساب می‌آید. این ترکیب کاملاً بدون بو و غیرسمی است، در درجات خلوص بالا نقطه ذوب بالایی دارد.

اکسید منیزیم به دلیل داشتن خاصیت هدایت حرارتی بالا و مقاومت مناسب در برابر حرارت، به طور گسترده در تهیه تجهیزات صنعتی نسوز به کار می‌رود. ساختار کریستالی این ترکیب مکعبی بوده و کيوردیناسیون یون‌های آن اکتاهدرال است. اکسید منیزیم درگذشته به دلیل رنگ سفیدی که داشت با نام آلبا شناخته می‌شد. نام آن از تفاوت رنگش با نوع منیزیا نگرا که به رنگ سیاه است و امروزه با نام منگنز شناخته می‌شود خبر می‌دهد.

سنتز اکسید منیزیم

این ماده توسط کلسیناسیون کربنات منیزیم و یا هیدروکسید منیزیم تولید می‌شود. از واکنش محلول منیزیم کلرید یا آب دریا با آهک، هیدروکسید منیزیم. کربنات منیزیم به دست می‌آید. خاصیت منیزیم اکسید بسته به دمای کلسینه کردن متفاوت می‌شود و در کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود.

اکسید منیزیم

کاربردهای مختلف اکسید منیزیم در صنایع

در صنعت فولاد به‌عنوان آجر نسوز به‌صورت گسترده کاربرد دارد. به دلیل اینکه اکسید منیزیم هدایت حرارتی بالا و هدایت الکتریکی کمی دارد در مواد نسوز استفاده می‌شود. در صفحه‌نمایش پلاسما به‌عنوان پوشش مناسب و در کابل به‌عنوان عایق الکتریکی به کار می‌رود. همچنین به‌عنوان کود در صنایع کشاورزی و به‌عنوان مکمل غذایی در خوراک دام برای بهبود کیفیت خاک و آب‌های زیرزمینی مورداستفاده قرار می‌گیرد. در پزشکی به‌عنوان آنتی اسید، یک ملین کوتاه‌مدت، برای تسکین سوزش معده، سر دل و بهبود سوءهاضمه به کار می‌رود.

در تولید لنت ترمز، مصالح ساختمانی و سرامیک به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی نیز استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای آن در تصفیه آب و فاضلاب، کاغذسازی، مواد آرایشی، تصفیه هوا و صنایع غذایی است. پرکردن عناصر گرمایی بالای مارپیچ کالرود اجاق‌های برقی آشپزخانه از کاربردهای عمده این ماده است. بزرگ‌ترین مصرف‌کننده منیزیم در جهان، صنایع نسوز هستند. در مصالح ساختمانی، منیزیم اکسید یک ماده اصلی ضد آتش است. تخته‌های وال اکسید منیزیم به‌عنوان یک ماده ساختمانی دارای چندین ویژگی جذاب هستند: مقاومت در برابر موریانه، آتش، رطوبت و کپک از مهم‌ترین آنهاست.

کشاورزی

از فرم گرانولی منیزیم اکسید به دلیل خاصیت بافری آن، برای کاهش میزان انحلال‌پذیری فلزات سنگین استفاده می‌شود. با این کار تأثیر مخرب فلزات بر گونه‌های زیستی و کیفیت خاک کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین با اضافه‌کردن این ماده به خاک می‌توان آن را اصلاح کرد و از واکنش احتمالی فلزات سنگین جلوگیری کرد. کودهای حاوی این ترکیب به غنی‌سازی خاک از منیزیم کمک می‌نمایند.

تصفیه آب و فاضلاب

از اکسید منیزیم به طور گسترده در تصفیه آب و فاضلاب، تصفیه آب‌های زیرزمینی، تصفیه پساب‌های صنعتی و… استفاده می‌شود. به این دلیل که منیزیم اکسید یک بافر اسیدی خوب و با ظرفیت بالا است که قابلیت پایدارکنندگی و تثبیت‌کنندگی گونه‌های فلزی محلول‌ها را دارد. تعداد زیادی از گونه‌های فلزی سنگین مانند سرب و کادمیم در آب‌های با میزان PH کمتر از 6 و بالای 11 محلول هستند. انحلال این مواد در آب بر سیستم زیستی گونه‌های مختلف کیفیت خاک مؤثر است و حضور آنها در آب در غلظت‌های مشخص برای بدن انسان سمی و زیان‌آور است. منیزیم اکسید با تنظیم PH آب و همچنین توانایی تشکیل پیوند با یون‌های فلزی در تصفیه آب کمک می‌کند.

پزشکی

از منیزیم اکسید در دنیای پزشکی برای درمان سوءهاضمه، تسکین دل‌درد، ملین و آنتی اسید استفاده می‌شود؛ بنابراین در تهیه مکمل‌های غذایی و دارویی، این ماده به کار می‌رود تا مقدار منیزیم لازم بدن تأمین شود و بیماری‌های گوارشی نیز بهبود یابند. این ماده در صنایع دارویی به‌صورت قرص و شربت موجود است.

صنایع غذایی

از این ماده در  صنایع غذایی به‌عنوان یک افزودنی استفاده می‌شود. از جمله فرآورده‌های غذایی که در تولید آنها از منیزیم اکسید استفاده می‌شود می‌توان به محصولات کاکائویی، دسرهای سرد و منجمد شده و فرآورده‌های کنسروی اشاره داشت.

اکسید منیزیم

سایر موارد کاربرد

  • تولید سرامیک
  • عایق در کابل برق مقاوم در برابر حرارت
  • تولید مواد نسوز و عایق حرارتی
  • معرف در تثبیت گروه کربوکسی بنزیل
  • کاربرد در خوراک دام و کود شیمیایی
  • به‌عنوان رنگ سفید مرجع در رنگ‌سنجی، به دلیل خاصیت انتشار و بازتابندگی خوب

روش تهیه اکسید منیزیم در صنعت

به طور کل منیزیم اکسید از سوزاندن منیزیم با اکسیژن خالص تهیه می‌شود اما این روش هزینه بر است و از لحاظ اقتصادی به‌صرفه نمی‌باشد. در معرض اکسیژن قراردادن نمک‌های منیزیم موجود در رسوبات زیرزمینی، آب دریا و بسترهای نمکی روشی ارزان‌تر برای تهیه این ترکیب است. در روشی که ذکر شد کیفیت نمک‌های منیزیم تعیین‌کننده کیفیت محصول نهایی است و به همین دلیل باید در انتخاب منابع نمکی منیزیم دقت لازم به عمل آید.

روش صنعتی تهیه اکسید منیزیم به این‌گونه است که با کلسیناسیون یا تکلیس ترکیباتی همچون کربنات منیزیم یا هیدروکسید منیزیم به اکسید منیزیم دست‌یافت. در مورد دوم هیدروکسید منیزیم را می‌توان با تصفیه محلول‌های حاوی کلرید منیزیم مثل آب دریا با آب آهک یا شیر آهک به دست آورد. فرایند تکلیس در دماهای مختلف باعث تولید منیزیم اکسید با واکنش‌پذیری‌های متفاوت می‌شود. در دماهای بالای 1500 تا 2000 درجه سانتی‌گراد، سطح تماس واکنش‌گر کاهش می‌یابد و این امر باعث تولید منیزیا سوخته – مرده می‌شود. با کاهش بیشتر دما منیزیا گداخته می‌شود و منیزیای سوزانده شده نیز تشکیل خواهد شد.

موارد احتیاط هنگام کار با اکسید منیزیم

وجود منیزیم کسید در محیطی که قرار داریم ممکن است باعث تنگی نفس شود. همچنین چشم بینی را تحریک کند. قرارگرفتن در معرض این ترکیب می‌تواند باعث تب بخار فلز شود. تب بخار فلز یک بیماری شبیه آنفولانزاست با علائم طعم فلزی در دهان، تب و لرز، سردرد، درد، گرفتگی سینه و سرفه است.

اکسید منیزیم

شرکت تارا مدرن طب تجهیز با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تأمین مواد اولیه و تجهیزات آزمایشگاهی مفتخر است با داشتن کادری مجرب، بهترین برندهای روز دنیا را با نازل‌ترین قیمت بازار و سریع‌ترین زمان ممکن برای شما فراهم آورد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، به صورت مستقیم با مشاورین فروش شرکت در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *