مطالب آموزشی

دستکش لاتکس چیست و همه چیز در مورد دستکش لاتکس

دستکش لاتکس چیست

دستکش لاتکس از پرکاربردترین انواع دستکش یکبار مصرف پزشکی است. این نوع دستکش از لاتکس طبیعی ساخته شده و در برابر پارگی و سوراخ شدن مقاومت بالایی دارد. این دستکش برای کارهای متوسط پزشکی مانند معاینات عمومی، نمونه‌برداری و کارهای عادی دندانپزشکی کاربرد دارد. دستکش لاتکس اغلب ماندگاری بالایی دارد و در برابر آلودگی‌ها و انتشار عفونت بین پزشک و بیمار محافظت می‌کند.

این نوع دستکش در رنگ‌های مختلف و با ضخامت‌های متفاوت تولید می‌شود تا علاوه بر پزشکی جهت استفاده در صنایع دیگر نیز کاربرد داشته باشند. جنس دستکش‌های طبی برگرفته از انواع پلیمرها از جمله نئوپرن، لاتکس، پلی‌وینیل‌کلراید و لاستیک نیتریل ساخته شده است. دستکش‌های لاتکس که دستکش‌هایی لاستیکی یکبار مصرف بسیار متنوع هستند در دو نوع استریل و غیر استریل تولید می‌شوند. این نوع دستکش‌ها دارای سطح کیفی AQL بوده که سطح استاندارد مناسبی جهت تعیین کیفیت یک دستکش هستند.

دستکش لاتکس

دستکش لاتکس چیست

اولین نمونه از دستکش لاتکس در سال 1889 توسط ویلیام استوارت هالستد، اولین رئیس جراحی در بیمارستان جان‌هاپکینز از لاستیک طبیعی ساخته شد. وی این دستکش را برای جلوگیری از درماتیت ناشی از کار با مواد شیمیایی پزشکی ساخت. نخستین‌بار در سال 1964 دستکش لاتکس در دو نوع پودری و غیر پودری به بازار ارائه شد. این دستکش‌ها برای برخی افراد حساسیت‌هایی را ایجاد کردند که این حساسیت با قرمزی پوست، خارش، سوزش، خشکی و پوسته‌پوسته شدن همراه بود.  بااین‌وجود این دستکش‌ها توانستند مسئولیتی که به دوش خود داشتند را به‌خوبی انجام دهند. در واقع آلرژی به لاتکس، واکنش بدن به پروتئین‌هایی است که در ساختار لاتکس وجود دارند.

در صورت حساسیت به لاتکس می‌توانید از نوع بدون پودر آن که تحت فرایند کلرزنی پروتئین‌های موجود از بین رفته‌اند، استفاده کنید. لاتکس ماده‌ای طبیعی از درخت کائوچو است که رنگی شیری دارد. نوع مصنوعی آن با پلیمریزاسیون یک مونومر مثل استایرن که با ماده فعال سطحی امولسیون شده، ساخته شده است. لاتکس قابل تجزیه و لاستیک طبیعی است که در طیف وسیعی از محصولات مختلف مانند چکمه و انواع دستکش استفاده می‌شود.

بسته بندی دستکش لاتکس

دستکش لاتکس را از کجا تهیه کنیم

انواع دستکش لاتکس در سایزها و برندهای مختلف را از طریق مجموعه تارا طب مب‌توانید تهیه کنید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تامین مواد اولیه شیمیایی و لوازم آزمایشگاهی می‌تواند محصول مورد نظر شما را با بالاترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت با مشاورین فروش ما جهت استعلام موجودی، قیمت و خرید به صورت مستقیم در ارتباط باشید.

روش تولید دستکش لاتکس

شاید می‌خواهید بدانید روش تولید دستکش لاتکس چیست باید گفت، ماده اولیه در ساخت این نوع دستکش‌ها، کنسانتره لاتکس است که به‌عنوان لاستیک پارا نیز شناخته می‌شود. این ماده برای اولین‌بار در ایالت‌های بومی آمریکای مرکزی و جنوبی جهت ساخت توپ و کفش استفاده شد. این ماده از درختی به نام درخت لاستیک به دست می‌آید که امروزه مزارع اصلی پرورش آن در کشورهای هند، اندونزی، تایلند، مالزی و ویتنام هستند.

هفت سال زمان لازم است تا درخت لاستیک به درختی بالغ تبدیل شود. بعدازاین مدت با چاقوی فلزی، نوارهای نازکی از پوست درخت بریده می‌شود تا شیره آن خارج شود. این عمل باید در اوایل روز و زمانی که هوا خیلی گرم نیست انجام شود. بعد از حدود 6 ساعت جمع‌آوری شیره باید آن را تصفیه کرد تا آب، پروتئین و دیگر مواد از شیره خارج شود و در آخر لاتکس خالص به دست آید. این ماده با مواد شیمایی دیگری مانند اکسید منیزیم، گوگرد، رنگ‌دانه‌ها و تثبیت‌کننده‌ها ترکیب می‌شود بعد از گذشت 24 تا 36 ساعت برای ساخت دستکش لاتکس آماده است.

در خط تولید ترکیب به‌دست‌آمده را در قالب‌هایی حاوی نیترات کلسیم و کربنات کلسیم ریخته می‌‌ریزند. این مواد شیمیایی به انعقاد ترکیب و جداشدن راحت آن از قالب کمک می‌کنند. بعد از خشک‌شدن ترکیب، دستکش‌ها را با آب داغ و کلر شستشو می‌دهند تا از شدت واکنش آلرژیک به لاتکس کاسته شود. در مرحله پایانی بعد از خشک و پخته‌شدن دستکش‌ها، مواد شیمیایی دیگری به آن‌ها افزوده می‌شود تا خاصیت ارتجاعی پیدا کنند. اگر دستکش‌ها از نوع پودری باشند، در این مرحله آن‌ها را نشاسته ذرت فرو می‌برند و باقی‌مانده اضافه پودر با استفاده از شستشوی شیمیایی از بین می‌برند.

انواع دستکش لاتکس

دستکش لاتکس در انواع پودری و بدون پودر تولید می‌شود. انواع بدون پودر که از لاتکس یا همان پلاستیک طبیعی ساخته می‌شوند که در برابر نفوذ آلودگی و پارگی مقاوم است. در برخی افراد ممکن است باعث ایجاد حساسیت شوند؛ بنابراین این افراد ترجیح می‌دهند از دستکش‌های یکبار مصرف دیگر مانند نیتریل استفاده کنند. همان‌طور که ذکر شد، در دستکش لاتکس پودری علاوه بر لاتکس از نشاسته ذرت نیز استفاده می‌شود. این پودر مقاومت دستکش‌ها را افزایش داده و انعطاف‌پذیری را بالا می‌برد. در نتیجه پوشیدن و در آوردن دستکش‌ها بسیار راحت‌تر خواهد بود.

درگذشته از پودر لیکوپودیوم یا تالک در این دستکش‌ها استفاده می‌شد که به دلیل تحریک‌کنندگی بافت، نشاسته ذرت جایگزین آن شد. در دستکش‌های یکبار مصرف استفاده از این پودر موجب ایجاد واکنش‌های آلرژیک می‌شود، به همین دلیل در سال‌های اخیر دستکش لاتکس کم پودر نیز تولید شده که همان مقاومت دستکش‌های پودری را دارد؛ ولی حساسیت کمتری ایجاد می‌کند.

انواع دستکش لاتکس

انواع سایز و رنگ‌بندی دستکش لاتکس

این نوع دستکش‌ها بر حسب شرکت تولیدکننده دارای سایزهای متفاوتی از جمله اسمال، مدیوم، لارج و ایکس‌لارج (s, m, l, xl) هستند. دستکش لاتکس رنگی برای تعیین میزان مقاومت و ضخامت برای کاربردهای مختلف دارای سه طیف رنگی است. مقاومت این دستکش‌ها با ضخامت آن رابطه مستقیم دارد؛ یعنی هرچه ضخیم‌تر، مقاومت دستکش بیشتر می‌باشد. دستکش‌های رنگی لاتکس دارای سه طیف رنگی به شرح زیر هستند:

  •  آبی که دارای ضخامت کم است
  •  صورتی که ضخامت متوسطی دارد
  •  سبزرنگ که دارای ضخامت بالایی است

کاربردهای دستکش لاتکس

بیشترین کاربرد این نوع دستکش‌ها در صنعت پزشکی و دندان‌پزشکی است و استفاده از این دستکش‌ها در محیط‌های مختلف بسیار شایع است. از بهترین دستکش اتاق عمل نیز همین نوع دستکش است. بسیاری از افرادی که به‌نوعی با آشپزی سروکار دارند نیز از این دستکش استفاده می‌کنند. همچنین در آزمایشگاه استفاده از این نوع دستکش رواج زیادی دارد.

از کاربردهای دیگر این نوع دستکش‌ها می‌توان به استفاده در آزمایشگاه صنعتی، کارگاه‌ها، رستوران‌ها، آرایشگاه‌ها، تتوکارها، آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی، مراکز سالمندان، پزشکی قانونی، تعمیرات صنعتی، نانوایی‌ها و غیره اشاره کرد.

مزایای دستکش لاتکس

  • تهیه شده از مواد طبیعی تجزیه‌پذیر و سازگار با محیط‌زیست
  • ضخامت مناسب که حساسیت لمسی را بالا می‌برد
  • راحت، مقاوم و منعطف
  • مناسب برای مواد بیولوژیکی مبتنی بر آب
  • جهت کاربردهای حساس مانند جراحی مناسب است
  • مقاوم در برابر عوامل بیماری‌زای فراورده‌های خونی و آلودگی‌های محیطی بیمارستان
  • مقرون‌به‌صرفه از نظر قیمت

معایب دستکش لاتکس

  • دشواری تشخیص پارگی و سوراخ شدن
  • تشدید حساسیت در انواع دستکش پودری
  • عدم مقاومت در برابر حلال‌های آلی و محافظت شیمیایی کم
  • ایجاد حساسیت در بیشتر افراد

دستکش لاتکس

سخن پایانی

در جواب اینکه دستکش لاتکس چیست می‌توان نسل اول دستکش‌ها یکبار مصرف به‌حساب آورد که از مواد طبیعی تولید می‌شوند. پس از آن دستکش‌های نیتریل و وینیل نیز به بازار آمدند که باتوجه‌به مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها در صورت استفاده افراد دچار حساسیت نمی‌شوند.

شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید دستکش از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، با مشاورین فروش شرکت به‌صورت مستقیم در ارتباط باشید. شرکت تاراطب نیازهای شما را در سریع‌ترین زمان ممکن، با نازل‌ترین قیمت بازار فراهم می‌کند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *