مطالب آموزشی

گوارگام چیست و چه کاربردهایی در صنایع مختلف دارد

گوارگام

گوارگام که به آن گواران، صمغ گوار و آدامس گوار نیز گفته می‌شود، ماده‌ای است که بیشتر در صنایع غذایی به‌منظور افزایش غلظت، امولسیفایر و… استفاده می‌شود. این صمغ یک نوع فیبر حاصل از دانه‌های گوار است که بیشتر در هند و پاکستان رشد می‌کند.گوارگام نوعی پلی‌ساکارید یا زنجیره بلند از مولکول‌های کربوهیدرات (ترکیبی از دو قند گالاکتوز و مانوز) به هم متصل است. صمغ گوار ماده‌ای غلیظ کننده است که از دانه‌های گوار حاصل می‌شود. این ماده به‌صورت پودر ریزودرشت، پررنگ و سفید کم‌رنگ تولید می‌شود.

گوارگام چیست

گوارگام نوعی فیبر حاصل از دانه‌های گوار است، این گیاه در هند و پاکستان رشد می‌کند و اغلب به‌عنوان افزودنی در محصولات غذایی خاص به کار می‌رود. این ترکیب شیمیایی نوعی پلی ساکارید یا زنجیره بلند از مولکول‌های کربوهیدرات (ترکیبی از دو قند گالاکتوز و مانوز) به هم متصل است. صمغ گوار به‌عنوان افزودنی در اکثر محصولات غذایی فراوری شده وجود دارد. از آنجایی که گوار محلول و جاذب آب است می‌تواند ژلی برای افزایش غلظت و چسبندگی محصولات ایجاد کند. این ماده به صورت گسترده به منظور بهبود بافت، ماندگاری و طعم محصولات غذایی فراوری شده و محصولات پخت بدون گلوتن به کار می‌رود.

نحوه خرید گوارگام 

 شرکت تارا طب با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تأمین مواد اولیه، مفتخر است مواد و تجهیزات موردنیاز شما از بهترین برندهای روز دنیا را با نازل‌ترین قیمت بازار در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما اقدام بفرمایید.

گوارگام

آشنایی بیشتر با گوارگام

صمغ گوار از دانه‌های نوعی لوبیا که درختی هندی است برداشت می‌شود. در واقع گوار با خیساندن دانه‌، استخراج لایه داخلی کوچک حاوی صمغ و آسیاب‌کردن آن به‌صورت پودر ریز به دست می‌آید. شناخته‌شده‌ترین صمغ به‌دست‌آمده از دانه‌ها، صمغ گوار است که از دانه‌های کشت شده در هند و پاکستان تولید می‌شود. از آنجایی‌ که گوار به‌صورت محلول و قادر به جذب آب است، می‌تواند ژلی جهت افزایش غلظت و چسبندگی محصولات به وجود آورد.

این ماده به طور گسترده برای بهبود بافت، طعم و ماندگاری محصولات غذایی فراوری شده و محصولات پخت بدون گلوتن استفاده می‌شود. البته این ماده توانایی بهبود شرایط سلامت انسان را نیز دارد. به دلیل خاصیت امولسیون‌کنندگی گوارگام می‌تواند هم با مواد جامد و هم با مواد مایع استفاده شود و آن را به یک عنصر مفید در ایجاد خمیر تبدیل کند. کیفیت سورفاکتانت صمغ گوار آن را برای استفاده در صابون ایدئال ساخته است. همچنین قابلیت حالت دهنده استثنایی آن به نرم کردن پوست و مو در هنگام استفاده در محصولات اصلاح کمک می‌کند.

گوارگام ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد و هنگامی که به محصولات لبنی اضافه می‌شود، بافت این محصولات بعد از ذوب و انجماد مجدد ثابت نگه می‌دارد. این ماده برای کشاورزان نیز مفید است، زیرا در شرایط خشکسالی رشد می‌کند و ریشه‌های آن در واقع نیترو‌ژن را به خاک بازگردانده، کیفیت خاک را بهبود می‌بخشند و  عملکرد محصولات بعدی را افزایش می‌دهند.

این گروه از صمغ‌ها برای تثبیت و غلیظ شدن سوپ‌ها، سس‌ها، نوشیدنی‌ها و لبنیات بهتر است به کار روند. صمغ گوار قابلیت جذب آب بسیار بالایی دارد و حتی در آب سرد نیز ویسکوزیته را به‌سرعت و به مقدار قابل‌توجه افزایش می‌دهد. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهند که ظرفیت نگهداری آب و تمایل به ژل‌سازی آدامس گوار به‌گونه‌ای است که تا 10 الی 20 برابر متورم می‌شود.

 

گوارگام

روش تولید گوارگام

همان‌طور که گفته شد فراوری صمغ گوار در مزرعه‌های هند و پاکستان رواج دارد. فرایند تولید گوارگام بدین صورت است که در ابتدا بذرهای گوار را با کمک یک کاشت گیاهی به‌صورت ردیفی می‌کارند. توصیه می‌شود فرایند کاشت، به‌صورت کاشت در عمق باشد تا در صورت له‌شدن، صمغ‌گیری یا گرفتگی بذر کاشت عمقی از گرفتگی جلوگیری کند. برای این منظور مواد شوینده خشک یا گرافیت به جعبه بذر افزوده می‌شود تا وزن آن را کاهش دهد.

در فرایند استخراج، فیلتراسیون گیاهان گوار انجام شده دانه‌های گوار پس از جداسازی پوسته و جوانه از گیاه و آسیاب‌کردن آندوسپرم به‌صورت ذرات پودری ریز تولید می‌شوند. انواع تجهیزات با تکنولوژی بالا مانند سیستم انتقال پنوماتیک و سیلوهای ذخیره‌سازی در تولید پودر گوار به کار می‌رود. آنچه در کشت و برداشت این گیاه اهمیت دارد، خشک‌بودن دانه‌های آن به هنگام برداشت است. زیرا مرطوب بودن دانه گوار باعث کاهش خواص آن می‌شود.

به همین دلیل در هند، اواخر ماه جولای گیاه گوار کشت و در ماه نوامبر قبل از شروع بارش محصول برداشت می‌شود. البته این فواصل زمانی برای رشد گیاه بستگی به شرایط به آب‌وهوای منطقه کشت دارد. به‌گونه‌ای که این بازه زمانی در ایالات متحده حدود 20 تا 25 هفته می‌باشد. این گیاه به دو نوبت آبیاری یعنی زمان جوانه‌زدن و هنگام میوه دادن نیاز دارد. تابش شدید نور و هوای خشک شرایط مساعدی برای رشد این گیاه است.

در تولید صنعتی گوارگام فرایندهای مختلفی مانند برشته کردن، ساییدگی و پرداخت انجام می‌شود. هند بزرگ‌ترین تولیدکننده این گیاه است و بیش از 75 درصد تجارت جهانی را در اختیار دارد. گوار مصرفی در صنعت از دانه این گیاه به دست‌ می‌آید که باید دانه‌ها را در اسید سولفوریک یا آب خیسانده و بعد از طریق آسیاب جداسازی پوست انجام شود. صمغ گوار همان ماده درون دانه گیاه گوار است که از آسیاب‌کردن دانه به‌صورت پودر سفید مایل به زرد به دست می‌آید.

گوارگام

تاریخچه گوارگام

گیاه گوار از نظر ظاهری شبیه لوبیا است و اولین‌بار در کشور هندوستان کشت شد. به دلیل مقاومت بالای این گیاه در شرایطی مانند کم‌آبی و تابش شدید نور خورشید از سال 1903 میلادی به ایالت متحده آمریکا راه پیدا کرد و باهدف صنعتی در حجم وسیعی از در زمین‌های تگزاس و اوکلاهاما کشت شد. این گیاه به‌صورت عمده در کشورهای آمریکا، هند و پاکستان تولید می‌شود. البته در جهان 80 درصد مصرف صنعتی از طریق گوارگام هندی تأمین می‌شود. 

خواص گوارگام

صمغ گوار با هیدراته شدن در آب سرد، ترکیباتی با غلظت و ویسکوزیته بالا تولید می‌شود. 

 

گوارگام

انواع گوارگام

  • صمغ گوار گرید غذایی: پودر صمغ گوار درجه غذایی در صنایعی مانند دارویی، مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد.
  • صمغ گوار گرید صنعتی: این نوع برای استفاده در صنایعی مانند کاغذ، مواد منفجره، معدن، حفاری نفت و… به کار می‌رود. این پودر بیشتر به‌عنوان قوام دهنده و تثبیت‌کننده استفاده می‌شود. صمغ گوار در اشکال مختلف موجود است. بافت و خاصیت ارتجاعی نان به گلوتن موجود در آرد مربوط است. این ماده همان خواص گلوتن را به‌عنوان جایگزین برای آرد معمولی دارد. سایر جایگزین‌های صمغ گوار، دانه‌های چیا و پوسته پسیلیوم می‌باشد.

گوارگام

کاربردهای مختلف گوارگام

خواص طبیعی صمغ گوار مانند تشکیل پیوندهای هیدروژنی با مولکول‌های آب آن را به یک عنصر محبوب در اغلب صنایع تبدیل کرده است؛ بنابراین از آن به‌صورت گسترده در بسیاری از کاربردهای صنعتی استفاده می‌شود.

کاربرد در محصولات غذایی

گوارگام در فراورده‌های گوشتی به‌عنوان یک تثبیت‌کننده و نگهدارنده استفاده می‌شود. این ماده به دلیل عدم وجود گلوتن می‌تواند گزینه مناسبی برای جایگزینی آرد گندم در صنایع تولید کیک و نان باشد. صمغ گوار از عوامل نرم‌تر و لطیف‌تر کردن خمیر است و محصول نهایی در حضور این ماده از کیفیت بسیار مطلوب‌تری برخوردار خواهد بود.

این ماده در دسر و پودینگ به خواص ویسکوزیته و حالت ژلاتین دسر می‌افزاید و مواد مختلف استفاده شده در این محصولات را به بهترین شکل در کنار یکدیگر نگه می‌دارد. همچنین به‌عنوان ماده افزودنی برای کنترل غلظت در محصولاتی مانند سس‌، سوپ و ترشی استفاده می‌شود و از تبخیر و تبلور مواد استفاده شده جلوگیری می‌کند.

کاربرد در داروسازی

این ماده در صنعت داروسازی برای تولید ویتامین‌ها و شربت‌های ملین، گوارگام به‌عنوان یک اتصال‌دهنده و همچنین به‌عنوان یک عامل تجزیه‌کننده در ساخت قرص استفاده می‌شود. به‌طورکلی این ماده به‌عنوان سوسپانسیون کننده محلول‌ها و چسباننده اجزای تشکیل‌دهنده قرص‌ها به کار می‌رود.

کاربرد در صنعت نساجی

صمغ گوار در اکثر پارچه‌ها به‌عنوان‌مثال پارچه‌های پنبه‌ای، نایلونی و… به کار می‌رود. این ماده در کاهش شکستگی پارچه‌ها هنگام چاپ حین تولید کمک می‌کند. همچنین از آن به‌عنوان عامل پراکنده و غلیظ کننده رنگ موقع چاپ روی پارچه به کار برده می‌شود.

کاربرد در صنایع آرایشی

این ماده در لوازم آرایشی به‌عنوان عامل غلیظ کننده و روان‌کننده در میان سایر موارد استفاده می‌شود. از این ماده برای ایجاد تراکم و احساس روان‌کنندگی در کرم موبر و رژلب نیز استفاده می‌شود.

کاربرد در غذاهای منجمد

صمغ گوار به‌عنوان کنترل‌کننده از دست‌ دادن رطوبت است؛ بنابراین برای حفظ مواد غذایی منجمد نیز مناسب است.

کاربرد در نوشیدنی‌ها

گوارگام در نوشیدنی‌های میوه‌ای به‌عنوان عامل تعلیق کننده استفاده می‌شود، بنابراین احساس آبمیوه در دهان را بهبود می‌بخشد.

کاربرد در محصولات لبنی

صمغ گوار در محصولات لبنی مانع از آب انداختن شیر، ماست و پنیرهای مایع می‌شود. این ماده در طی تشکیل پنیر سبب بهبود بافت و لطافت آن می‌شود. در فرایند تولید بستنی نیز موجب ایجاد کریستال در آن می‌شود و به‌صورت یک‌دست کریستال‌های یخ را در محصول پراکنده می‌کند.

کاربرد در خمیردندان

صمغ گوار به دلیل خاصیت ویسکوزیته بالا، در خمیردندان به‌عنوان روان‌کننده به کار می‌رود.

کاربرد در استخراج نفت

یکی از قابل ‌توجه‌ترین کاربردهای این ماده در استخراج نفت از زیر واحدهای سنگی است.

کاربرد در محصولات کاغذی

هرساله در صنعت کاغذسازی مقدار قابل‌توجهی از صمغ‌های مختلف استفاده می‌شود. صمغ گوار به دلیل قدرت آن در ایجاد استحکام کششی در کاغذ و مقوا و بهبود در کیفیت سطح و دوام آن در کاغذسازی به کار می‌رود. زیرا این ترکیب می‌تواند میزان تخلخل سطح کاغذ را کاهش دهد و سطح متراکم‌تری برای کاغذهای مورداستفاده در چاپ به وجود می‌آورد. همچنین این ماده استحکام و سختی کاغذ را برای نوشتن افزایش می‌دهد.

 

گوارگام

عوراض احتمالی گوارگام

استفاده از این ماده به‌عنوان دارو، به دلیل گزارش انسداد مری و در برخی موارد مرگ، بدون نسخه پزشک ممنوع است. برخی بررسی‌ها نشان داده که حساسیت آلرژی به صمغ گوار وجود دارد. افرادی که در یک محیط صنعتی و جایی که غلظت هوا از این مواد زیاد است کار می‌کنند و این هوای آلوده را استنشاق می‌کنند، امکان دارد دچار آسم شوند. 

گوارگام یک الیاف چندمنظوره است که از دانه گوار حاصل می‌شود. این ماده به دلیل توانایی در ایجاد پیوندهای هیدروژنی قوی در آب، یک تثبیت‌کننده و ضخیم کننده جدید است. محلول‌ صمغ گوار ویسکوزیته بالایی دارد، به همین دلیل در صنایع مختلف غذایی، دارویی، نساجی و نفت به کار می‌رود.

شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، با مشاورین فروش شرکت به‌صورت مستقیم در ارتباط باشید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز نیازهای شما را در سریع‌ترین زمان ممکن، با نازل‌ترین قیمت بازار فراهم می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *