مطالب آموزشی

کلرید روی چه نوع ماده شیمیایی است و چه کاربردهایی دارد

کلرید روی

کلرید روی که به آن زینک کلراید نیز گفته می‌شود از ترکیبات شیمیایی بسیار پرکاربرد در صنعت است که اغلب در کاربردهای پایین دستی استفاده می‌شود. این ماده دارای 9 ساختار کریستالی شناخته شده است که به طور معمول بی‌رنگ یا سفید رنگ هستند. زینک کلراید به شدت حلال در آب و جاذب قوی آب است، به همین دلیل باید به دور از آب نگهداری شود.

زینک کلراید از منابع روی است که در سنتزهای شیمیایی کاربرد دارد. از جمله کاربردهای این ماده می‌توان به کاربرد آن در صنایع دارویی برای درمان بیماری‌های پوستی و تشخیص اثر انگشت اشاره کرد. کاربرد دیگر این ماده در سنتز مواد آلی و حتی در تولید مواد ضدعفونی‌کننده است. کلرید روی اغلب به‌صورت گرانول می‌باشد و دارای طعم تندی است.

نحوه خرید کلرید روی

کلرید روی در دو گرید آزمایشگاهی و صنعتی تولید می‌شود که مجموعه تارا طب هر دو گرید را با برندهای مختلف می‌تواند تامین کند. شرکت تارا مدرن طب تجهیز با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تأمین مواد اولیه، مفتخر است مواد و تجهیزات موردنیاز شما از بهترین برندهای روز دنیا را با نازل‌ترین قیمت بازار در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما اقدام بفرمایید.

کلرید روی

روش تولید کلرید روی

کلرید روی توسط واکنش هیدروکلریک اسید آبی با مواد زائد روی یا سنگ معدنی به دست می‌آید. محلول کلرید روی باتوجه‌به درصد خلوص‌های موردنیاز به روش‌های مختلف تولید می‌شود. همچنین برای به‌دست‌آوردن آن با درصد خلوص بالا این واکنش را در دمای 700 درجه سانتی‌گراد با گاز هیدروژن کلراید انجام می‌دهند.

خواص فیزیکی و شیمیایی زینک کلراید

  • دارای وزن مولکولی 136.31 گرم بر مول است.
  • نقطه‌جوش 732 و نقطه ذوب 290 درجه سانتی‌گراد است.
  • در صورت حل‌شدن در آب به مایع زینک کلراید تبدیل می‌شود.
  • چگالی این ماده حدود 2.9 گرم بر سانتی‌متر مکعب می‌باشد.
  • PH این ترکیب برابر با 4 است.
  • شکل ظاهری آن جامد بلوری سفید است.
  • فرمول شیمایی این ماده ZnCI2 است.

زینک کلراید جزو مواد چند شکلی به‌حساب می‌آید و دارای 4 شکل شناخته شده است. این ماده در بسیاری از حلال‌ها مانند اتانول، متانول، گلیسرول، استون و اتر حل می‌شود. کلرید روی برون آب را می‌توان از واکنش فلز روی با هیدروکلریک اسید تولید کرد:

Zn(s) + 2HCI(aq) = ZnCI2 + H2(g)

همچنین اشکال هیدراته و محلول‌های آبی کلرید روی را می‌توان با استفاده از هیدروکلریک غلیظ و قطعات روی به دست آورد. در مقیاس صنعتی این ماده از طریق واکنش زیر به دست می‌آید:

ZnS(s) + 2HCI(aq) = ZnCI2(aq) + H2S(g)

کلرید روی

کاربردهای مختلف کلرید روی

کلرید روی در زمینه‌ها و صنایع مختلف کاربرد دارد که در ذیل به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

سنتزهای ارگانیک

از زینک کلراید در سنتزهای ارگانیک و عالی استفاده می‌شود. این ماده می‌تواند به‌عنوان یک اسید لوییس به کار رود که بیشتر در سنتزهای آزمایشگاهی استفاده می‌شود. همین‌طور به همراه HCI جهت تهیه آلکالوکلریدها به کار می‌رود. این ماده در بسیاری از واکنش‌های آلی دیگر نیز کاربرد دارد.

صنایع نساجی و کاغذسازی

محلول‌های آبی این ماده دارای ویژگی‌های جالبی از ابریشم، سلولز و نشاسته است. زینک کلراید در الیاف به‌عنوان عامل ضدحریق به کار می‌رود.

درمان سرطان پوست

این ماده می‌تواند موجب مرگ سلول‌ها شود. از کلرید روی به‌عنوان درمان جایگزین برای سرطان پوست استفاده می‌کنند. البته به این نکته توجه داشته باشید که این ماده بیشتر در داروهای تقلبی درمان سرطان استفاده می‌شود که سازمان غذا و داروی آمریکا در مورد آن‌ها هشدار داده است، زیرا درمان‌های بسیار بهتری وجود دارند و استفاده از این ماده در درمان سرطان توصیه نمی‌شود.

کشاورزی

این ترکیب در صنعت کشاورزی از عناصر مهم رشد گیاهان است. محصولات کشاورزی را در معرض محلول‌های روی قرار می‌دهند که این محلول‌ها از ترکیب کلرید روی با دیگر مواد به دست می‌آیند.

تصفیه آب

زینک کلراید جاذب رطوبت است و در جایی که بخواهند آب خالص بماند از آن استفاده می‌شود.

درمان زخم

این ماده ماهیت ضدعفونی‌کنندگی دارد و به طور گسترده در درمان زخم‌ها به کار می‌رود. همچنین مکمل‌های روی جهت حفظ سلامتی بسیار مفید هستند.

افزایش سیستم ایمنی بدن

این ترکیب از سلول‌های کلیه و کبد محافظت می‌کند و برای این منظور فلز روی با جیوه استفاده می‌شود. زینک کلراید برای افزایش سیستم ایمنی بدن انسان کاربرد دارد.

صنعت رنگ

از این ماده به‌عنوان تثبیت‌کننده رنگ استفاده می‌شود.

کنترل بو

در تأسیسات دفع زباله از واکنش کلرید روی با سولفید برای به‌حداقل‌رساندن گاز هیدروژن استفاده می‌شود.

چاه‌های گاز و نفت

محلول غلیظ زینک کلراید و کلسیم کلراید در شرایط چاه عملکرد خوبی دارند. به‌علاوه این ماده در ساخت بازدارنده‌های خوردگی خاص و شکننده‌های امولسیون داخلی کاربرد دارد.

سایر کاربردها

این ماده در باتری سلول‌های خشک به کار می‌رود. جهت جداسازی روغن از آب و کاهش پایداری روغن در آب می‌توان از این ترکیب استفاده کرد. در تولید رزین‌های تبادل یونی از زینک کلراید استفاده می‌شود. در تولید و محافظت از چوب و چسب نیز استفاده می‌شود. همچنین می‌تواند نمک‌ها و اکسیدها را از سطح فلزات پاک کند. به‌عنوان عامل معلق ساز در فرایند استخراج سنگ معدن به کار می‌رود. از کلرید روی برای برخی اسکلت‌های کربنی نیز استفاده می‌شود.

سردشدن سریع این محلول مذاب یک ماده شیمیایی را تشکیل می‌دهد. محلول‌های آبی غلیظ زینک کلراید خاصیت جالب حل‌کردن نشاسته، سلولز و ابریشم را دارند. بر همین اساس نمی‌توان محلول‌های زینک کلراید را از طریق کاغذ صافی استاندارد فیلتر کرد. به طور عمده کاربرد وسیعی در صنعت نساجی، سنتز شیمایی و متالوژی دارند. زینک کلراید به‌عنوان الکترولیت به کار می‌رود. همچنین این ماده به‌عنوان عامل متراکم‌کننده، خشک‌کننده و ضدعفونی‌کننده استفاده می‌شود. این محلول به همراه ترکیبات مس و کروم به‌عنوان نگهدارنده چوب به کار می‌رود.

کلرید روی

آیا کلرید روی قابلیت اشتعال دارد

کلرید روی خود نمی‌سوزد، اما در صورت تماس با آتش گازهای سمی تولید می‌کند، از جمله گازهای هیدروژن کلرید و اکسید روی. ضمناً این ماده امکان دارد به‌شدت با پتاسیم واکنش انفجاری نشان دهد. همچنین این محلول با ترکیبات سیانید، مواد اکسیدکننده مثل پرکلرات، سولفید، پرمنگنات، پراکسید، کلرین، نیترات، کلرات، فلوئورین، برومین و بازهای قوی مثل سدیم هیدروکسید و پتاسیم هیدروکسید سازگاری ندارد.

خطرات احتمالی هنگام کار با زینک کلراید

کلرید روی یک ماده شیمیایی خورنده است و در صورت تماس، محل آلوده را شدیداً تحریک می‌کند و می‌تواند به‌طورجدی به چشم‌ها آسیب بزند. تماس با این ماده می‌تواند به‌شدت سیستم تنفسی را تحریک کند. استنشاق آن به ریه آسیب‌زده و موجب ایجاد سرفه و سخت نفس‌کشیدن می‌شود. به صورتی که تماس‌های طولانی‌مدت با کلرید روی می‌تواند موجب ایجاد موقعیت اورژانسی برای ریه‌ها شود.

هنگام تماس این ماده با چشم قبل از هر کاری چشم‌ها را با آب فراوان به مدت 30 دقیقه شستشو داده و سریعاً به پزشک مراجعه گردد. همچنین در صورت  تماس با پوست، ابتدا لباس آلوده را درآورده و سپس پوست را با مقدار زیاد آب و صابون شستشو دهید. پس ازآن‌جهت اقدامات پزشکی به مراکز درمانی مراجعه کنید. در صورت استنشاق نیز سریع شخص آسیب‌دیده را از محل آلوده خارج کنید و درصورتی‌که تنفس یا عملکرد قلب دچار اختلال شده به او تنفس مصنوعی دهید. پس از آن سریعاً به مراکز خدمات پزشکی مراجعه کنید. در هنگام کار با کلرید روی حتماً از دستکش محافظ و روپوش استفاده شود.

شرایط نگهداری زینک کلراید

همان‌طور که ذکر شد کلرید روی بسیار جاذب رطوبت است، بنابراین در هنگام نگهداری باید آن را از تماس با منبع رطوبت مانند هوا محافظت کرد.

شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، با مشاورین فروش شرکت به صورت مستقیم در ارتباط باشید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز نیازهای شما را در سریع‌ترین زمان ممکن، با نازل‌ترین قیمت بازار فراهم می‌کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *