مطالب آموزشی

لام آزمایشگاهی چه نوع ابزاری است و چه کاربردی دارد

لام آزمایشگاهی

لام آزمایشگاهی یک قطعه شیشه‌ای نازک و مستطیل است که جهت بررسی میکروسکوپی نمونه‌ها به کار می‌رود. به عبارتی لام به‌عنوان یک ‌پایه برای قراردادن نمونه زیر میکروسکوپ استفاده می‌شود و می‌توان آن‌ها را برچسب زد و مدتی طولانی ذخیره کرد.

از دیگر ابزاری که برای ثابت کردن نمونه روی لام استفاده می‌شود لامل است که بسیار نازک‌تر بوده و مربع یا دایره شکل است. این ابزارهای آزمایشگاهی در بسته‌بندی‌های 50 تا 72 تایی با ابعاد مختلف عرضه می‌شوند. به عنوان مثال ابعاد لام آزمایشگاهی ساده 25 × 75 میلی‌متر است ولی برای کاربردهای دیگر در ابعاد 50 × 75 میلی‌متر، 27 × 46 میلی‌متر و 28 × 48 میلی‌متر نیز وجود دارند.

لام آزمایشگاهی چیست

لام آزمایشگاهی یا تیغه شیشه‌ای یک صفحه شیشه‌ای نازک و کوچک به شکل مستطیل یا گرد است که با ابعاد مختلف و ضخامت حدود 1 میلی‌متر تولید می‌شود. این ابزار آزمایشگاهی معمولاً از جنس  شیشه اپتیکی یا نوری ساخته می‌شود. این شیشه‌ها از جنس قلیای آهکی یا بروسیلیکات هستند. به‌طورکلی می‌توان گفت که لام از ظروف شیشه‌ای پرکاربرد در محیط آزمایشگاه است که به دلیل داشتن ضخامت و قطر کم، به‌عنوان ظرفی برای نگه‌داشتن نمونه مورد آزمایش در زیر میکروسکوپ استفاده می‌شود.

ازآنجایی‌که حرکت‌دادن لام در زیر میکروسکوپ و قراردادن آن در موقعیت بهتر جهت مشاهده، راحت‌تر از حرکت‌دادن خود نمونه می‌باشد، استفاده از لام به محققین در بررسی سریع نمونه زیر میکروسکوپ کمک می‌کند. همچنین استفاده از لام امکان برچسب‌گذاری، جابه‌جایی و ذخیره‌سازی نمونه را راحت‌تر می‌کند.

نحوه خرید لام آزمایشگاهی

شرکت تارا طب با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه واردات و تأمین مواد اولیه، مفتخر است مواد و تجهیزات موردنیاز شما از بهترین برندهای روز دنیا را با نازل‌ترین قیمت بازار در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما اقدام بفرمایید.

لام آزمایشگاهی

لامل چیست

لامل یا تیغک شیشه‌ای، صفحه‌ای شیشه‌ای نازک و کوچک به شکل مربع یا گرد است که ضخامتی کمتر از 2 میلی‌متر دارد. همان‌طور که گفته شد از این ابزار برای ثابت نگه‌داشتن نمونه روی لام آزمایشگاهی استفاده می‌شود. از مزیت‌های استفاده از لامل حبس و ایزوله کردن نمونه، جلوگیری از تماس‌های تصادفی، ممانعت از تماس لنز میکروسکوپ با نمونه، تأخیر در اکسیداسیون و دهیدراته شدن نمونه، جلوگیری از نشستن گردوخاک روی نمونه و تثبیت نمونه‌های محلول در مایع حلال با فشردن آن‌ها است.

روش کار با لام و لامل و آشنایی با اسلاید

لامل و لام آزمایشگاهی از لوازم آزمایشگاهی هستند. نمونه مورد آزمایش برای مشاهده در زیر میکروسکوپ روی لام قرار گرفته و سپس از لامل برای ثابت نگه‌داشتن نمونه روی لام استفاده می‌شود. همچنین می‌توان برای صرفه‌جویی در زمان و وسایل مصرفی، چند نمونه را روی یک قرار داد.

به مجموعه لام، لامل و نمونه اصطلاحاً اسلاید گفته می‌شود. بعد از آماده نمودن اسلایدها، آن‌ها را زیر میکروسکوپ قرار می‌دهند. پس از آن به‌وسیله گیر‌ه‌های اسلاید میکروسکوپ، آن‌ها را در جای خودشان محکم کرده و نمونه را زیر میکروسکوپ مشاهده می‌کنند. گاهی برای اهداف آموزشی مجموعه اسلایدهای جانوری، گیاهی، زمین‌شناسی و زیست‌شناسی و… تهیه و به‌صورت آماده در مراکز آموزشی، مدارس و دانشگاه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند.

لام آزمایشگاهی

انواع لام آزمایشگاهی

لام شیشه‌ای از لایه‌نازک شیشه ساخته شده و رایج‌ترین نوع آن است. این نوع دارای سطحی کاملاً صاف و شفاف هستند که موجب افزایش دقت و صحت آزمایش‌های میکروسکوپی می‌شود. کد این نوع لام 7102 است. نوع دیگر لام میکروسکوپی، گوده دار یا مقعر با کد 7103 و 7104 است که جهت قراردادن نمونه‌های ضخیم‌تر و مایع در زیر میکروسکوپ به کار می‌رود. این ابزارها در فلوکولاسیون، آگلوتیناسیون و پرسیپیتاسیون مورداستفاده قرار می‌گیرند.

لام نئوبار نوع دیگری از لام آزمایشگاهی است که یک اسلایس چهارخانه با یک شبکه خط مشخص شده است و جهت شمارش گلبول‌های قرمز و سفید خون استفاده می‌شود. کد 7101 یکی از انواع لام است که لبه آن صیقل داده شده تا آسیبی به کاربران وارد نکند. همچنین کدهای 7105 یک وجه با یک سر مات، 7107 دو وجه با یا سر مات و 7109 یک سر رنگی، نیز وجود دارند که برای کاربردهای خاصی استفاده می‌شوند.

لوازم جانبی در کنار لام آزمایشگاهی

از جمله لوازم جانبی که در کنار لام آزمایشگاهی در آزمایشگاه به کار می‌روند جار رنگ‌آمیزی است که در هیستولوژی، سیتولوژی، هماتولوژی، پاتولوژی و میکروبیولوژی جهت رنگ‌آمیزی نمونه‌ها استفاده می‌شود. فایل لام نیز از دیگر ابزاری است که برای نگهداری و بایگانی آن‌‌ها به کار می‌رود. فایل وسیله‌ای پلاستیکی است که می‌توان لام‌ها را ردیفی در آن قرار داد تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود. قلم الماس وسیله‌ای برای علامت‌گذاری و نوشتن روی این شیشه‌های نازک است که در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود.

لام آزمایشگاهی

انواع لامل آزمایشگاهی

لامل‌های آزمایشگاهی بسته به نوع ضخامت به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند و بسته به گریدشان در مصارف مختلف به کار می‌روند.

  • گرید 4: ضخامت 0.43 الی 0.64 میلی‌متر
  • گرید 3: ضخامت 0.25 الی 0.35 میلی‌متر
  • گرید 2: ضخامت 0.19 الی 0.23 میلی‌متر
  • گرید 1.5: ضخامت 0.16 الی 0.19 میلی‌متر
  • گرید 1: ضخامت 0.13 الی 0.16 میلی‌متر
  • گرید 0: ضخامت 0.85 الی 0.13 میلی‌متر

لام آزمایشگاهی

بسته‌بندی لامل و لام آزمایشگاهی

معمولاً لام‌های آزمایشگاهی در بسته‌های 50 و 72 عددی، در کارتن‌های 50 بسته‌ای در بازار به فروش می‌رسند. لامل‌ها نیز در بسته‌بندی 500 عددی و 1000 عددی به بازار عرضه می‌شود.

شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت تماس با ما، با مشاورین فروش شرکت به‌صورت مستقیم در ارتباط باشید. شرکت تارا مدرن طب تجهیز نیازهای شما را در سریع‌ترین زمان ممکن، با نازل‌ترین قیمت بازار فراهم می‌کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *